*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بخت حمام تاریخی روستا باز شد

 

قديمي ترين اثر تاريخي و مانگار روستا سال هاست که بر اثر بي توجهي نهاد اجرايي روستا در آستانه ويراني قرار گرفته است.

اين اثر و بناي تاريخي كه به جا مانده از دوران قاجاريه در روستايمان ايمن آباد و كروكلا مي باشد حمامي مي باشد با بيش از 160 سال قدمت كه ديواره ضلع غربي آن در حال فرو ريختن است.

 

با توجه به پیگیری های صورت گرفته از سوی سید زمان هاشمی کرویی، دهیار روستای پایین کروکلا، حمام تاریخی روستا از سوی سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور به شماره 3127 مورخ 18 بهمن 1393، ثبت ملی شد.

 

 

با پیگیری های ایشان و اعضای شورای اسلامی این روستا، در جهت حفظ و مرمت قدیمی ترین اثر تاریخی روستا، ظهر روز شنبه 16 خردادماه سال 1394، آقای التفات اباذری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل به همراه آقای جعفری، بخشدار لاله آباد در روستای پایین کروکلا حضور یافتند و از حمام تاریخی روستا، بازدید نمودند.

 

 

در این بازدید یک ساعته آقای اباذری با بیان مشکلات تخصیص اعتبار برای مرمت کردن این اثر تاریخی، برنامه ی دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستا را برای استفاده بهینه از این حمام تاریخی و سایر مکان های تاریخی، طبیعی و گردشگری جویا شدند.

ایشان در ادامه عنوان نمودند: ما سعی می کنیم ابتدا با محصور نمودن اطراف آن، این اثر تاریخی را حفظ نمائیم تا در ادامه طی جلساتی برای مرمت و بازسازی آن برنامه ریزی نمائیم.

 

 

 

از طرفی آقای جعفری بخشدار لاله آباد نیز با بیان اهمیت این اثر تاریخی برای بخش لاله آباد، عنوان نمودند: سعی می کنیم بودجه ای را از اداره کل امور روستایی استانداری مازندران برای مرمت و حفظ این بنای تاریخی، تقاضا و دریافت نمائیم.

 

 

 

 

لازم به ذکر است که در این بازدید یکساعته، آقای سید زمان هاشمی کرویی و سید نقی حسینی ایمنی دهیاران روستای پایین کروکلا و ایمن آباد  و همچنین آقایان سید حاتم و سید نادر هاشمی کرویی، اعضای شورای اسلامی روستای پایین کروکلا نیز حضور داشتند.

 

 

 

لازم به توضیح آنکه طی هفته های گذشته اندرونی، بیرونی و اطراف حمام تاریخی روستا توسط دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستای پایین کروکلا پاکسازی و تمیزکاری شده است.

حدود سه متر حریم حمام نیز در ضلع غربی قدیمی ترین اثر تاریخی روستا که مورد بهره برداري کشاورزان و برنجکاران قرار گرفته بود، آزاد سازی شد تا از تاثیر رطوبت بر تخریب زودهنگام این اثر پیشگیری شود.

 

 

 

درباره اين حمام تاريخي باید گفت سال هاست اين بنا رها شده بود و هیچگونه اهمیتی برای نهادهای اجرایی روستا نداشت. بر اساس گفته هاي همسايگان، پاتوقي شده بود براي تجمع افراد معتاد و كساني كه براي خوشگذراني، فحشا و نوشيدن مشروبات الكلي دنبال جاي امني مي گشتند.

 

 

طي سال هاي اخير مشاهده شده است كه بسياري از بخش هاي آن مثل لوله هاي انتقال آب و  فاضلاب حمام، شكسته و خراب شده است. آجرهاي ديواره هاي آن نيز كنده مي شود و چه بسا در نماي بيروني آن نيز رهگذران غريبه و آشنا، آجر آن را كه مربعي و قدمتي ديرينه دارد، براي يادگاري از ديواره آن جدا مي كنند تا در پيشخوان خانه ي خود بگذارند.

 

 

متاسفانه ديواره ضلع غربي، واقع در بخش اصلي و اندروني حمام، ترك هاي بسيار عميقي برداشته و با  سست شدن پايه هاي آن به دليل شاليزار هاي چسبيده به آن و رطوبت بيش از اندازه، در حال فرو ريختن است.

 

به نظر می رسد مساحتی از اطراف و حومه ی بنای اصلی حمام نیز متعلق به حمام تاریخی می باشد که متاسفانه با شخم و شیار کشاورزان اطراف حمام برای کشت برنج، خبری از فاصله ای به عرض حتی نیم متری حریم آن نبودیم، که خوشبختانه این مهم انجام شد.

 

 

از طرفي تنيده شدن شاخه هاي درختان مختلف و رونده، عاملي شده است براي تخريب زودرس آن. اما انگار متولي خاصي نداشت و كسي به فكر نجات و استفاده ي بهينه از اين اثر باستاني و تاريخي روستا نبود.

 

 

اميدواريم نهاد اجرايي روستاي پايين كروكلا از جمله اعضاي شوراي اسلامي و دهياري، و همچنین دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستای ایمن آباد و بالاکروکلا با همت، همدلی، جديت تمام و با پيگيري اين مهم با توجه به دريافت شماره ثبت ملی آن از سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کشور، در راستاي پيشگيري از ويراني اين اثر تاريخي و ماندگار روستا و ضمن ایجاد و در ادامه توسعه صنعت گردشگری روستا بکوشند.

 

 

 

 براي آگاهی بیشتر از پیشینه ی حمام تاريخي روستا، روي عكس بالا كليك كنيد.

 

 

 

 

  

 

 

 

تهیه و تنظیم خبر: سید فضل اله هاشمی کرویی

 

                      ارسال عکس ها: سيد زمان هاشمي كرويي_سید نقی حسینی ایمنی

 

  

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20