*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

ششمين جشنواره ملی بهار نارنج بابل(12 تا 14 اردیبهشت)

 

برداشت گل بهار نارنج با بازشدن شکوفه‌های درخت نارنج در شهرها، روستاها و خیابان‌هایی که مزین به این درخت است در مازندران شروع شد.

 

درخت بهار نارنج در سطح خیابان‌های شهرهای مازندران به وفور دیده می‌شود،این درختان چند سالی است که مورد توجه مسئولان شهری مازندران قرار گرفت و شهرداری‌‌ها اقدام به شماره‌گذاری درختان نارنج کردند.

 

به دلیل استقبال از برداشت گل بهار نارنج و پی بردن به خاصیت گل بهار نارنج مسئولان شهر ساری و بابل نیز برگزاری جشن بهار نارنج را در دستور کار دارند.

 

برگزاری جشنواره بهار نارنج در استان نیز از رونق مناسبی برخودار شده است و مسئولان شهری بابل و ساری اقدام به برپایی جشنواره بهار نارنج در این شهرها می‌کنند.

 

از  طرفی آئین سنتی جشن بهار نارنج در شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به شماره 1058 تحت عنوان جشن بهار نارنج استان مازندران به ثبت ملی رسید.

 

 

 

از سال 1379 که شورا و شهرداری در آن زمان به دنبال یک نماد برای این شهر می گشتند به این نام رسیدند. بهار نارنج که در خانه های مردم، کوی و برزن انس و الفتی عمیق با جان مردم داشت و اردیبهشت ماه وقتی از این شهر می گذری از عطر سحر انگیز بهار مست میشوی .

 

از سال 1389 بابل میزبان جشنواره ملی بهار نارنج بود که در حاشیه آن برنامه های بسیار خوبی برگزار شد.

 

 

این جشنواره همه ساله در ماه رویش بهار نارنج ادامه پیدا کرد تا هم اکنون و امسال نیز این جشن از روز چهارشنبه 12 تا جمعه 14 اردیبهشت ماه در ضلع جنوبی پارک نوشیرواني بابل برگزار می شود.

 

 

سال گذشته حضور خانواده هایی از اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا در این جشنواره

خاطرات خوشی را برای آنان رقم زد، که در خور توجه بوده است.

 

 

 

جشنواره بهار نارنج بابل از ساعت 20:30 تا 23:30 شب و برنامه‌های جانبی این جشنواره نیز از 12 تا 14 اردیبهشت ماه از 9 صبح تا 23:30 شب برگزار می‌شود.

 

دبیر جشنواره بهار نارنج بابل از فعالیت 30 غرفه در این جشنواره خبر داد و تصریح کرد: در این غرفه‌ها محصولات متناسب با بهار نارنج، غذاهای سنتی و بومی مازندرانی از سوی علاقه‌مندان، هنرمندان و مراکز خیریه ارائه می‌شود.

 

وی برگزاری مسابقات آشپزی، عرضه غذای بومی‌محلی، برگزاری مسابقات نقاشی با موضوع بهار برای دو گروه سنی کودکان زیر 7 سال و 7 تا 12 سال، اجراي برنامه عصری با شعر بهار نارنج، عصری با داستان کوتاه بهار نارنج همراه با معرفی اهل قلم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در قالب نگهداری گل و گیاه آپارتمانی و مهارت‌های زندگی، برگزاری جشن شکوفه‌های بهار نارنج، اجرای برنامه‌های شاد هر صبح برای بچه‌های مهد کودک و دبستان، اجرای برنامه رادیو بهار نارنج با اجرا زنده موسیقی بومی مازندرانی، اجرای خوانندگان جوان بابلی، اجرای مسابقات و بازی‌های بومی مازندران را از جمله برنامه‌های جانبی در این جشنواره برشمرد.

 

 

 

 

 

امیدواریم اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا با برنامه ریزی دقیق بتوانند در این جشن شبانه که از ساعت 21 تا 24 در پارک نوشیروانی بابل برگزار می شود به همراه تمامی اعضای خانواده حضور یابند.

حضور در این جشن برای عموم مردم رایگان و آزاد است.

 

 

 

 

 

منبع: شهرداري بابل


 
 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20