*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

اولین نشای برنج در روستا انجام شد

نخستين نشاء برنج با تلاش و همت خستگي ناپذير و توكل بر خدا و اميد به رحمت و بركتش در سال زراعي جديد، در روستاي ايمن آباد و كروكلا آغاز شد.

 

آقاي سید رحمان حسینی ایمنی(نعمت)، صبح امروز جمعه 4 اردیبهشت ماه 1394، اولين نشاي برنج روستاي مان را  در 6 خویز از زمین های زراعی خود به مرحله اجرا رساند.

 

ایشان با استفاده از  5نفر قرضی یا کایّر و یک نفر کارگر توانست به نشای زمین شالیزاری خود بپردازد. دستمزد کارگر از سوی ایشان 70 هزار تومان پرداخت شد.

 

سال گذشته نیز اولين نشاء برنج در روستا توسط ملا کاظم صالحی ایمنی(29 فروردین 1393)، سید مصطفی حسینی(30 فروردین)، حاج غلامحسین بویه و سيد رحمان حسيني(اول اردیبهشت) انجام شد. در صورتی که در سال 1392 اولین نشای برنج در 15 فروردین ماه انجام شد که علت تاخیر در دو سال اخیر را می توان در شرايط نامساعد آب و هوايي يعني سرماي هوا اعلام نمود.

 

 امسال صد درصد خزانه هاي برنج در روستاي ايمن آباد و كروكلا بصورت سر پوشيده ی نايلوني انجام شده است و بيشتر كشاورزان روستا با هدف كشت دوم برنج و يا برداشت دوم محصول از مزرعه يعني دِنوج زودتر از سایرین به آماده سازی خزانه و نشای برنج، به استقبال سال زراعي جديد رفتند.

 نشاء برنج و كشاورزان زحمتكش روستا

 

 

 

سيد رحمان حسيني ايمني تقريبا" برداشت برنج امسال را در هفته دوم مردادماه اعلام نمود و شرايط كشت دوم برنج را، به چگونگي شرايط آب و هوايي در اواسط فصل تابستان دانستند و اينكه در حال حاضر بتوان تصميمي قطعي در اين خصوص اتخاذ نمود، تصميم چندان مناسبي نخواهد بود. او در ادامه عنوان نمود كشت دوم در سال گذشته براي اهالي چندان ثمربخش نبود اما برداشت رتون يا دنوج شرايط بسيار بهتري را براي كشاورزان رقم زد.

 

دو سال پیش در هر خويز (1000 متر) بطور ميانگين 270 كيلوگرم برنج رتون برداشت نمودم يعني هر هكتار حدود 2/5 تن برنج كه با توجه به قيمتش رقم قابل قبولي مي باشد. اما در سال گذشته یعنی 1393 به دلیل کم آبی و خشکسالی این میزان به حداقل ممکن رسید. از طرفی کشت دوم برنج نیز در روستا انجام نشد.

 

امسال همانند سال گذشته سرماي خاصي را شاهد بوديم و همچنان ادامه دراد و نوسانات آب و هوایی هم مشهود است، كه احتمالا" در ماه هاي آينده هم شاهد آن خواهيم بود، به همين دليل شرايط مناسبي براي كشت دوم نداريم و من ترجيح مي دهم كه براي برداشت محصول رتون يا دنوج بهتر، هزينه نمايم.

 

ايشان درباره استفاده از سموم كشاورزي عنوان كردند: در عصر حاضر چاره اي جز استفاده از سموم كشاورزي نيست و اگر به شكل ارگانيك عمل شود منوط به اين است كه همسايگان زمين كشاورزي شما نيز اينگونه عمل نمايند وگرنه آفت هاي زمين هاي مجاور، وارد زمين كشاورزي شما مي شود و نمي توان كاري از پيش برد.

 

سید رحمان حسینی ایمنی در ادامه با استناد به نظر کارشناسان ترویج برنج افزودند: کود شیمیایی روی و پتاس از ضروری ترین سموم می باشد که جنبه تقویتی برای برنج را دارا می باشد و به دلیل محکم و قطورتر کردن ساقه های برنج، از آفت زدگی توسط کرم ساقه خوار نیز در امان می ماند. من در سال های گذشته هیچگونه کود ساقه خوار برای دفع کرم ساقه خوار برنج مصرف نکردم. از طرفی این کودها می تواند در خوشه دهی بیشتر، پوسته شلتوک ضخیمتر و کم شدن درصد خُرد برنج بسیار اثرگذار باشد.

 

 

اميدواريم سال زراعي جديد براي همه كشاورزان كشورمان، استانمان و مردم روستايمان سالي سرشار از خير و بركت باشد و اين منوط به تلاش و همت، مجهز شدن به دانش روز، آگاهي از شرايط آب و هوايي ، آشنايي با آفات و همگام بودن با كارشناسان اداره ترويج و مركز تحقيقات برنج مي باشد.

 

 

 

 

 

 

 


تهیه و تنظیم خبر: مهدی قاسمی ايمني

                    با سپاس از سید هادی حسینی ایمنی و سید رحمان حسینی ایمنی

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # ابنوایی ریکا در تاریخ: شنبه 05 ارديبهشت 1394 ، ساعت 08:02 ق ظ
عمو رحمان دور بگردم.
شمه خسه تن ره بلارم.
شمه کایرای دور بگردم.
عروسی دونه بهووه ایشا اله.
مکه که خوری نیه.
خرج امام رضا ایشااله....
نقل قول
 
 
+1 # بی نصیب$ در تاریخ: یکشنبه 06 ارديبهشت 1394 ، ساعت 12:02 ق ظ
ما هایی که زمین کشاورزی نداریم چه فرقی به حال ما داره وحرفی هم واسه گفتن نداریم ایشاله تندرست باشید
نقل قول
 
 
+3 # پ - محلی در تاریخ: یکشنبه 06 ارديبهشت 1394 ، ساعت 04:02 ب ظ
ایشاله برکت بوه.
عروسی دونه و خرج شادی و زواری بوه.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20