*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

پيشينه فوتبال در ايمن آباد و كروكلا (بخش اول)

 

  منتخب ایمن آباد و کروکلا در جام شهید قربانی

 

 

از راست: قاسم حسین زاده(مربی)- عسگری قاسمی- احمد حسینی- عباس قربانی- شید اله فلاح- تقی کریمی- اسکندر قربانی – ابراهیم حسینی- نقی حسین زاده- رجبعلی هاشمی

 

نشسته از راست: مشتی آقا هاشمی- رحمت لاسمی – احمد قربانی –حسین لکایی -؟؟؟ - میرآقا هاشمی-حیدر قلی نیا(کوچک)

 

 

 

 

 

 

 

همانند همه فعالیت های اجتماعی دریک شهر یا روستا که جایگاهی دارد، ورزش نیز به همین گونه است و در میان کودکان و جوانان یک  اجتماع محبوبیت خاص خودش را  دارد. در محیط  روستایی خصوصا" روستای خودمان ايمن آباد و کروکلا ورزش و بازی های محلی جایگاه خوبی دارد.

 

در قدیم که هنوز بازی های مدون و با برنامه امروزی روی کار نیامده بودند، بازی های محلی بسیار پر اهمیت بوده است. از جمله بازی هایی مثل چش بیته کا، گافون کا، هفت سنگ کا، چله کته کا، خربون کا  و ورزش مدون تر،  کشتی پهلوانی(لوچو) که جایگاه خاصی میان مردم این روستا  داشته است. البته در اين گفتار به رشته ورزشی به نسبت جدیدتري مي پردازيم که در میان جوانان روستاي مان، بسیار محبوب است و آنهم ورزش فوتبال است.

 

با ورود ورزش فوتبال به کشورمان ایران که اولین بار توسط کارمندان انگلیسی شرکت نفت در جنوب کشور خصوصا" آبادان و اهواز، به ایرانی هامعرفی شد، آهسته آهسته این ورزش گروهی و جذاب به سرتاسر شهرها و روستاهای کشور گسترش یافت و علاقه مندان آن، روز به روز بیشتر شدند.

 

این  ورزش درروستایمان اولین  باربین سالهای  1340 تا 1345  در زمین های  تقریبا" مسطح محل از جمله آرامستان فعلی روستای ایمن آباد که آن روزگار بصورت یک کاله (زمين باير) بوده، و محل زردكجار(آرامستان فعلی پایین کروکلا) و خنه سر لتکا (باغ پرتغال حاج حسین قربانی، پشت منزل اسماعیل لاسمی) و منزل فعلی حاج غلام حسینی فرزند حاج مختار در ایمن آباد شمالی ابتداي خیابان میاندسته، توسط جوانان آن روزگار از جمله برادران هاشمی احمد، منوچهر و نادر فرزندان آقاجان عیسی و برادران قربانی عباس و اسکندر، اکبر و نادر قاسمی ، مرتضی و هانی طوقانی، عیسی هاشمی فرزند حاج بابا، رجبعلی هاشمی فرزند حاج سلیمان، رضا کریمی فرزند مشتی علی، علی نجفی، قاسم حسیني زاده، مرحوم قاسم دوست محمد، مرحوم احمد لاسمی، جلال حسینی مشتی آقا، حیدر قلی نیا بزرگ، محمود ارشادی ووو.............. بازی می شد.

 

 آهسته آهسته همگام با پیشرفت فوتبال در سطح کشور، در روستایمان نیز با تشکیل تیمهای محلی، ایـن ورزش مسـیر پـیشرفت و تـکامل را طـی می کرد. طریقه آشنایی جوانان محل با این ورزش نیز شنیدنی است. در آندوران مهمترین وسیله ارتباطـی با دنیای بیرون از روسـتا, رادیو بود, و تازه تعداد کمی از مردم این وسیله ارتباطی را دراختیار داشتند.بعضی ازمسابقات مهم خارجی و داخلی توسط شادروان عطا بهمنش معروف از رادیو پخش می شد و شور و حال این ورزش از این طریق به شنوندگان منتقل می گردید.

 

به دلیـل اینـکه جـوانان آن دوران پس از طـی کـردن دوره ابـتـدایی مـدرسه، برای ادامه تحصیـل به شهر می رفتند، در مغازه های شهر با توپ آشنا شده و آنرا خریداری کرده و به روستا آوردند و از این طریق آهسته آهسته این ورزش در روستا شکل گرفت. یکی خودش را پله می پنداشت, یکی توستائو,یکی علی جباری,یکی عزت جانملکی یکی حجازی یکی کلانی و یکی پروین و....  و با الگو گیری از حرکاتشان بدون هیچ آموزشی  شوت زدن، دریبل کردن، پاس دادن و گل زدن را یاد می گرفتند.

 

علی اکبر قاسمی، یکی از قدیمی های این ورزش اينگونه مي گويد:

از زمان برگزاری بعضی از بازی های مهم مثل بازی تیم ملی برزیل، توسط رادیو اطلاع پیدا می کردیم و دسته جمعی به شهر می رفتیم و در قهوه خانه ای  که مکان آن ضلع شمالی فلکه کارگر کنونی بود جمع می شدیم و با دادن هر نفر پنج ریال کرایه، بازی را دسته جمعی از تلویزیون تماشـا مـی کردیم.

بعدها که تلویزیون به محل  ما راه پیدا کرد، جوانان محل در منزل حاج زین العابدین حسینی جمع می شدند و با پرداخت کرایه (هر نفر پنج ریال) به تماشای فوتبال می پرداختند. اولین مسابقه بین یک تیم از ایمن آباد و کروکلا با یک روستای دیگر، در سال 1350 برگزار گردید. جریانش از این قرار است که تیم محل ما با تیم روستای مناسکلا در زمین آن روستا یک مسابقه برگزار کرد و آن بازی را چهار بر دو بردند و آن بازی زمینه آشنایی آقای شید اله فلاح و زمان موسوی (زمان سیاه) با بچه های ایمن آباد گردید که این آشنایی در آینده موجب رشد و پیشرفت و معروف شدن تیم روستاي مان در بین تیم های دیگر گردید.

از اولین عکس های تیم منتخب ایمن آباد و کروکلا

 

از راست: عسگری قاسمی- عباس قربانی نادر هاشمی(عیسی)- حیدر قلی نیا(بزرگ) – احمد قربانی- اسکندر قربانی- غلامرضا هاشمی- ابراهیم حسینی - حسین لکایی- علی نجفی

 

 

 

 

 

اندک اندک مسابقات بین روستایی شکل گرفت و مسابقات مهمی برگزار می شد و تیم محل ما همیشه در بین چهار تیم بالا قرار داشت و مهم ترین رقیبان تیم ما تیم های فوتبال روستاهای دونسر- دهک – حاجیکلا- مناسکلا و بعدها، احمد چاله پی، روشن آباد ، هریکنده و .... بودند.

 

در سال 1353 یک دوره مسابقات بین روستاهای کشور بصورت انتخابی برگزار شد بنام جام گندم طلایی که از روستای ما آقایان اسکندر قربانی ,نادر هاشمی, شیداله فلاح, زمان موسوی و شهید حسین پور از مناسکلا که دروازه بان تیم بود، شرکت داشتنتد که اتفاقا" به مراحل نهایی بازیها نیز رسیدند. ولی قهرمان نشدند و این اولین مسابقه مهمی بود که از روستای ما نماینده داشت.

 

بین سالهای 54 تا 57 مسابقات فوتبال روستایی همه ساله و بصورت منظم برگزارمی شد ومیزبان اکثر این بازی ها بدلیل داشتن زمین ورزشی خوب,روستاهای دهک – دونسر – نوشیروانکلا و مناسکلا بودند.

 

 تیم منتخب ایمن آباد و کروکلا در مسابقات آمل

 

 

ایستاده از راست: 

علی نجفی– حیدرقلی نیا- اسکندر قربانی- میرآقا هاشمی- عباس قربانی- رضا روشن آبادی معروف به رضا ولوو.

 

نشسته از راست:

عسگری قاسمی- احمد قربانی- مشتی آقا هاشمی

 

 

در پشت بچه های تیم عکس افرادی چون:

علی قربانی - مرحوم قاسم حسینی(مداح)- مهران حسینی و رمضان فلاح مقدم دیده می شوند.

 

 

 

 

 

 

در  آن  زمان اعضای تیم البرز ايمن آباد به نام هاي زير بودند:


دروازه بانان:

شهید حسین پور ، مرحوم حاج احمد لاسمی و عسگری قاسمی

 

مدافعان:

شید اله فلاح – علی نجفی- میرآقا هاشمی- حیدر قلی نیا (بزرگ)– احمد قربانی- رحمت لاسمی

 

هافبک ها:

 منوچهر هاشمی- نادر هاشمی- عباس قربانی- نادر قاسمی– مشتی آقا هاشمی– آیت هاشمی – مهران حسینی و همچنين اسکندر قربانی – رجبعلی هاشمی- ابراهیم حسینی- حسین لکایی –غلامرضا هاشمی –تقی کریمی و در دوره ای خسرو قاسمی مهاجمان تیم ما بودند.  البته بازیکنان دیگری نیز در این تیم بودند که در خاطرم نیست.

 

بعد از پیروزی انقلاب و تحولات فراوان در جامعه تیم فوتبال ما نیز متحول شد و بازیکنان جدیدی به تیم اضافه شدند و نـوجـوانان دیـروز روستا ادامه راه این ورزش محبوب را در دست گرفتند.

 

در سال 1359 تیم ما در یک تورنمنت فـوتبـال واقـع در محله مرزگردن بابل( پشت منبع آب کنار رودخانه بابلرود) شرکت نمودند. نام تیم ما در آن دوره ,تیم سیاهکل امین آباد بود.

در آن مسابقات تیم ما با قدرت به فینال مسابقات رسید و در بازی فینال نیز تیم میـزبان را با نتـیجه دو بر یـک شکـست داد و به قهرمانی رسیـد.

 

 امـا بعد از بازی اتفاق مهمی افتاد که همیشه درخاطره ها ماندگار شد. موضوع از این قرار بود که قبل از روز فینال؛ عده ای از تماشاگران امین آبادی و کروکلایی برای تیم میزبان کُری می خواندند و تماشاگران تیم میزبان را به نوعی حساس کرده بودند.

در روز فینال نیز تماشاگران میـزبان از قـبل با آمـاده کردن چـوبدستی خودشان را برای دعوا و زد و خورد آماده کرده بودند.

بعد از پایان بازی و قهرمانی تیم ما , مرحوم میرآقا هاشمی (حاج غلامحسین) با حالت تمسخر رو به تماشاگران میزبان کرد و گفت: دیدین چیکارتون کردیم؟ همین جمله کافی بود تا درگیری مفصلی راه بی اُفتد و تماشاگران میزبان با سنگ و چوب و مشت و لگد به جان ما بی اُفتند.

بازیکنان و هواداران تیم ما کاری نمی توانستند بکنند، جز دفاع از خود و کوچکترها و فرار از مهلکه.

خلاصه اینکه به هر ترتیبی بود بازیکنان و تماشاگران خودی از هر راهی که بود خودشان را تا ایستگاه آمل رساندند.

بعضی از کنار رودخانه بابلرود خودشان را به موزیرج رساندند.

در این درگیری بینی آقای نادر هاشمی که قبلا" نیز در یک مسابقه فوتبال شکسته بود، دوبار شکست و مرحوم میرآقا هاشمی نیز با ضربه چاقو زخمی شد؛ که البته خیلی مهم نبود.

 

از سال 1360 به بعد همگام با تیم اصلی و بزرگسالان؛ که حتی در دوره ای به علت کثرت بازیکنان مدعی، به دو تیم الف وب تقسیم شده بودند، تیم جوانان محل نیز بصورت خود جوش بوجود آمد و مسابقات محلی نیز برگزار می کرد.

 

 

دروازه بان عسگری قاسمی، بازی با تیم حاجیکلا در سال 1360

 

 

تعدادی از بازیکنان نوجوان و جوان آن دوره، که آهسته آهسته به فوتبال روستا معرفی شدند، از این قرار است:

 

دروازه بانان :

شهید رمضان قربانی – رضا نجفی - اسداله هاشمی – مهدی قاسمی -رحيم نجفي -  غضنفر قلي نيا و...

 

مدافعان :

شهید احسان ابراهیمی – جواد حسینی – مرتضی لاسمی – ناصر هاشمی- سید مهدی هاشمی(صمدی)–میرنبی هاشمی–نقی نجفی-اسداله هاشمی(جواد) –جعفر هاشمی– عسگری حسینی – تقی حسینی (میرنظر) يوسف حسيني(رحمت) و .....

 

هافبک ها:

اسماعیل لاسمی – شهید سید خلیل هاشمی – حیدرقلی نیا(کوچک) – روح اله هاشمی- عسگری هاشمی (ساکن فنلاند) میریحیی حسینی – مجید خانلرزاده – رحمت اله حسینی – صفدر قلی نیا – محمد هاشمي(حشمت)  سيد قاسم حسيني(علي)- نقی حسینی (میرنظر) و...

 

مهاجمان:

خضراله کریمی- ولی اصغر نیاو حسینعلی اصغرنیا – رضا هاشمی(اسماعیل) – صادق رسولی (باب اله)- ذکریا رسولی – ميرآقا هاشمي -  ايرج هاشمي - عسكري كريمي(رضا) و....

 

 لازم بـه توضیـح اينکـه، احتمالا" نام بسیاری از عزیـزان و دوستان فوتبالیست قدیمی در این نوشته نیست، که دلیل آن، فراموشـی خـاطرات گـذشته تـوسط نویسنده می باشد و دلیل دیگری ندارد و از همین طریق از همه دوستان  معذرت می خواهم. امیدوارم در قسمت دوم خاطرات فوتبال، با یاد آوری و کمک همه اهالی ورزش دوست، اسامی کامل همه فوتبالیست های قدیمی روستا ذكر شود.

 

در بخش دوم خاطرات فوتبال؛ به تیم دوم(تیم ب) ایمن آباد و کروکلا، که در زمانی، نامی برای خودش دست و پا کرده بود و بازیکنان بسیار خوبی نیز داشت، پرداخته خواهد شد.

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: مهدي قاسمي ايمني

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # منوچهرقلی نیاایمنی در تاریخ: یکشنبه 06 اسفند 1391 ، ساعت 08:12 ب ظ
بسیار زیبا و عالی . با تشکر لطفا"عکسهای بیشتری از قدیم بزارید.

مديريت سايت:
باسپاس از توجه شما.
شما نيز مي توانيد با در اختيار گذاشتن عكسهاي قديمي كه از روستا داريد يا از بستگانتان و مي تواند براي ديگران خاطره انگيز باشد به پست الكترونيكي روستا ارسال نماييد.

نشاني ايميل روستا:
نقل قول
 
 
0 # رحمان در تاریخ: دوشنبه 07 اسفند 1391 ، ساعت 02:12 ق ظ
از مهدی قاسمی بعنوان دروازه بانی که در جوانی به عنوان اولین نفری که در لیگ اول کشور جام ازادگان بازی کردند متشکریم بابت اطلاعات قدیمی شان.
نقل قول
 
 
0 # M.H.Lasemi در تاریخ: شنبه 19 اسفند 1391 ، ساعت 02:12 ب ظ
اقای قاسمی متشکر از اینکه با تاریخ فوتبال امین اباد هم، مارو آشنا کردید. بهتر بوداز فوتبالیست های جدید هم نامی برده میشد.
نقل قول
 
 
0 # مهدی قاسمی در تاریخ: شنبه 26 اسفند 1391 ، ساعت 05:12 ب ظ
باسلام.ضمن تشکر از دوستان گرامی که با نوشتن دیدگاهشان موجب دلگرمی اینجانب گردیده اند؛به اطلاع همه عزیزان می رسانم که در حال تنظیم بخش دوم (پیشینه فوتبال در ایمن آبادوکروکلا )می باشم. از کلیه ورزش دوستان عزیز تقاضا دارم اگر عکس یا خاطره ای از گذشته فوتبال روستایمان دارند، به نشانی ایمیل روستا بفرستند و اگر احیانا" به اینترنت دسترسی ندارند؛ بصورت حضوری با اینجانب تماس بگیرید. مطمن باشید؛عکسهای شما پس از اسکن به شما عودت داده می شود.امیدوارم با کمک شما بتوانیم تاریخچه خوب و دقیقی از فوتبال روستایمان را به جوانان امروزی و همه اهالی بشناسانیم.برقرا ر باشید.
نقل قول
 
 
0 # Lasemi در تاریخ: جمعه 09 فروردين 1392 ، ساعت 08:01 ب ظ
جالب بود عکس بیشتر بزارید
نقل قول
 
 
0 # نوراله لاسمی در تاریخ: یکشنبه 25 فروردين 1392 ، ساعت 10:01 ب ظ
آقامهدی دستت طلا !!! اول بخاطرقلم زدن بسیار زیباو تفسیر و تحلیل تون از ورزش محله مون،دوم هم بخاطر پنجه های چسبناک دروازه بانیت در فوتبال اول کشور که مثل شیر ازآن محافظت میکردی و باعث افتخار ما بودی و هستی.
نقل قول
 
 
0 # darioush در تاریخ: سه شنبه 14 خرداد 1392 ، ساعت 12:03 ب ظ
اقای قاسمی:
با تشکر از زحمات فراوان شماخیلی عالی بود.
نقل قول
 
 
0 # اسماعیل اصغرنیا در تاریخ: شنبه 25 خرداد 1392 ، ساعت 09:03 ق ظ
اقای قاسمی:
با تشکر از زحمات فراوان شما.واقعا یاد گذشته را که جوانان محل بدون اینکه زمین ورزشی مناسبی داشته باشند و با هزینه شخصی خودشان ورزش را دنبال میکردند در ذهن ما تداعی کرد. امیدوارم بار دیگر جوانان محل مثل گذسته و جوانان غیرتمند آن دوره اسم ایمن اباد را در ورزش زنده کنند و یاد و خاطره دروازبانی شما و برادرتان و رحيم و کریم نجفي و مرحوم حاج احمد لاسمی به خیر.
نقل قول
 
 
0 # علی اصغر مهدی پور در تاریخ: چهارشنبه 13 شهریور 1392 ، ساعت 03:06 ب ظ
باسلام چرا امین اباد با اون همه پیشینه یک تیم درخور اسم امین اباد نداره؟ مثل اینکه یادمون رفته تو سالای نچندان دور تو شبهای ماه رمضون فوتبال بابل از شنیدن اسم البرز امین اباد میترسید.آقای قاسمی وقربانی تواین فوتبال موسپید کردن خیرین محل یه همتی کنن باتجربه این 2عزیز و بهره گیری از استعدادهای جوان محل، فوتبال امین اباد رو احیا کنن باورکنید باکمی تلاشو تمرین منظم برمیگردیم به امین اباد دهه 70. من بمدت یه فصل برا البرز بصورت قرضی بازی کردم.جو تیم عالی سبک تمرینا با تیمهای بزرگ شهر تفاوت نداشت فقط مستمر نبود. من سنم کمتر از اونیکه بخوام اظهار نظر کنم فقط خواستم بگم جایگاه فوتبال امین اباد خیلی بالاترازایناست. بهترین افرادم بالاسر تیم هستن. پس باکمک اهالی محل و غیرت بازیکنا میشه موفق شد.به امید روزهای روشنتر
نقل قول
 
 
0 # محلی در تاریخ: چهارشنبه 13 شهریور 1392 ، ساعت 11:06 ب ظ
آقای مهدی پور عزیز، بقول شاعر، جانا سخن از زبان ما میگویی!! درسته، حق با شماست. افتخارات تیم فوتبال روستایمان در گذشته کم نیست، اما چه کنیم که هرکس بدرد و گرفتاری خودش دُچاره.البته هر مشکل چاره ای داره و حلال مشکلات فوتبال روستای ما، همدلی و همراهی و همکاری پیشکسوتان و بزرگان روستاست. تا کی باید جور فوتبال دست و پا شکسته روستای ما را آقای عسگری قاسمی و احمد قربانی بکشند؟ این دو عزیز هر ساله از حق زن و بچه شان می زنند و خرج فوتبال روستا می کنند. ولی باز هم کسی از آنها حمایت نمی کند. واقعاً دل هر فوتبال دوستی از مشاهده اینهمه استعداد و جوانان علاقمند، که در نبود سرپرست و مربی به هرز می روند، بدرد می آید. امیدواریم با گذر زمان و در آینده، شاهد شکوفا شدن مجدد فوتبال روستایمان باشیم. انشاله.
نقل قول
 
 
0 # Saeed karimi در تاریخ: چهارشنبه 23 اسفند 1396 ، ساعت 02:12 ق ظ
بسیار عالی.
تشکر از اقای مهدی قاسمی بابت تنظیم این سند.
کاش همچنان تیمی ب نام البرز ایمن اباد وجود داشت تا در نوجوانان کشف استعداد میشد.
در حال حاضر نوجوانان بسیاری هستن که دیدن بازیشون خالی ازلطف نمیباشد
نقل قول
 
 
0 # حسین طوقانی در تاریخ: دوشنبه 18 ارديبهشت 1402 ، ساعت 09:02 ب ظ
خیلی لذت بردم مطالب بسیار جالبی بود بقول معروف یه نوستالوژی زیبا بود که تداع گر دوران نوجوانی ام بود هنوز براین باورم بودم و هستم دروازه بانی آقای عسگری قاسمی نامبروان بود
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20