*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برگزاري نمايش آييني تعزيه در بالاكروكلا

 

هنر نمايشي تعزیه گونه‌ای از نمايش مذهبي منظوم است که در آن عده‌ای اهل ذوق و کارآشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بيت(ع)، طی مراسم خاصی بعضی از داستان‌های مربوط به واقعه كربلا را پیش چشم تماشاچی‌ها بازآفرینی می‌کنند.

 

در  روستايمان ايمن آباد و كروكلا از ساليان دور مراسم تعزيه انجام مي شد بويژه تعزيه خواناني كه از روستاي آب اسك در بخش لاريجان آمل به روستايمان دعوت مي شدند و كمتر كسي است كه نام حاج سقا را به ياد نداشته باشد.

 

 

 

به مناسبت ایام فاطمیه و بویژه فرا رسيدن سالروز شهادت دختر گرانقدر آخرین فرستاده خدا(ص)،  یعنی حضرت فاطمه زهرا(س)، بعد از ظهر روز سه شنبه چهارم فروردین ماه 1394، از ساعت 13:30 در حسینیه روستاي بالاکروکلا، مراسم تعزيه به سرپرستی یکی از پیرغلامان تعزیه کشور و استان مان مازندران یعنی حاج سقا  برگزار مي گردد.

 

بانیان مراسم تعزيه، خانواده مرحوم سید محمود هاشمی(ره) و آقای سید رحمت اله هاشمی مي باشند.

 

 

 

 

کوتاه درباره حاج سقا

 

حاج سقا  که امروزه با عنوان اسطوره هنر نمایشی تعزیه در ایران نام گرفته است، با نیم قرن تعزیه‌ خوانی در کشورمان، بویژه استان مازندران، مردی است که از سال‌ های اصیل و گذشته‌های دور تعزیه باقی مانده است. مردی که آخرین نسل از پیرغلامان تعزیه استان مازندران به شمار می‌رود.

 

 

حاج حسن مصفا معروف به حاج سقا، متولد سال 1325 در  ییلاق امیری در بخش لاریجان آمل در استان مازندران است. او را از همان روزهای کودکی نذر امام حسین(ع) کرده و سقا صدایش زدند، او بیش از 60 سال از عمرش را صرف امام خوانی و شهادت خوانی در تعزیه کرده است.

 

 

 


با کلیک روی تصویر حاج سقا

می توانید فیلم مستندی که درباره ایشان تهیه شده است را مشاهده نمائید

 

 

  

سه شنبه  1394/01/04

 

ساعت 13:30

 

حسینیه روستاي بالاکروکلا

 

 

 

 

 

پیام قدردانی:

 

با سلام،
خدمت همه عزیزانی که از راه دور و نزدیک، از همه جای استان مازندران از جمله آمل، محمود آباد، نور، نوشهر، چالوس و.....در مراسم تعزیه شرکت کردند، تشکر می کنیم، اجرشان با قمر بنی هاشم.
قرار بر این بود که حاج مسلم هم تشریف بیاورند که بخاطر اجرای مراسم حضرت فاطمه(س) در شهر رینه و سه مراسم دیگر نشد که در خدمت شان باشیم و از آنجایی که حاج سقا ارادت خاصی نسبت به روستایمان ایمن آباد و کروکلا و هچنین پدر بنده داشته و دارند که حتی مراسم هفت پدرم که در سال 1378 که هم خودشان حضور داشتند و هم حاج مسلم، این مراسم را مقدمه ای دانستند تا در ایام محرم و صفر، هر ساله افتخار میزبانی شان را داشته باشیم.

با تشکر فراوان از وبسایت روستا، دهیاران ایمن آباد و کروکلا و وبلاگ اسطوره تعزیه ایران آقای اسحاقی.


فرزندان مرحوم سید محمود هاشمی

هشتم فروردین 1394

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # اسماعیل هاشمی در تاریخ: دوشنبه 25 اسفند 1393 ، ساعت 04:12 ب ظ
با سلام خدمت همه شما.
ما اهالی روستای امین اباد و کروکلا این افتخار نصیب ما ن شد که در سال جدید که امیدوارم سال خوبی برای همه باشد اولین میزبان در سال 1394 از اسطوره تعزیه ایران حاج سقا مصفا و هیئت همراه بهترین نقش زن خوان حاج مسلم ذاکری و بهترین مخالف خوان کربلایی رضا رضوانی باشیم.
منتظر قدوم سبز تک تک تان در روز شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) هستیم. (یکی از فرزندان مرحوم سید محمود هاشمی)
نقل قول
 
 
0 # علیرضا در تاریخ: سه شنبه 26 اسفند 1393 ، ساعت 03:12 ب ظ
سلام. زمانی که حاج سقا تو محل مون تعزیه می خوند، زیاد سنی نداشتم ولی خیلی دوست داشتم و همراه بابام می رفتم.
الان که خودم بابا شدم حتما با بچه ام به تعزیه اش میرم.
آرزوی سلامتی و سال خوب بابرکت برایتان رادارم و همچنین شفا عاجل برای همه مریضان به حق باب الحوائج حضرت ابوالفظل و مادر بهلو شکسته حضرت فاطمه (س).
نقل قول
 
 
+1 # X در تاریخ: چهارشنبه 05 فروردين 1394 ، ساعت 01:01 ق ظ
دوست عزیز زن خوان حاج مسلم ذاکری نبود تشکر
نقل قول
 
 
+1 # X در تاریخ: پنج شنبه 06 فروردين 1394 ، ساعت 12:01 ق ظ
سلام. مسئول سایت محترم شما تبلیغات حاجی سقا را انجام دادید یا سرفا خواستید اطلاع رسانی کنید؟
آخه به این دلیل گفتم چون دوستان دیگر هم کامنت جهت مراسم های خاص دیگر گذاشتند اما شما هیچ حرکتی انجام نداده اید.
ضمناً زن خوان مصطفی زارع بود تشکر



وبسایت روستا:
سلام و سپاس از توجه شما
هدف همواره اطلاع رسانی می باشد.
دو مورد خبر یعنی برپایی نمایشگاه اسناد روستا و برگزاری بازی بومی محلی به وبسایت روستا ارسال شد و اطلاع رسانی گردید. اینکه چند مراسم دیگر در روستا برنامه ریزی و یا انجام شده است، خبری و یا کامنتی به دست ما نرسیده است. البته مراسم ویژه شهادت حضرت فاطمه(س)، فراوان در روستا صورت پذیرفت اما خبری بابت درج در وبسایت به دست ما نرسید.
لازم به توضیح اینکه اگر کامنتی ارسال شود به عنوان خبر درج نخواهد شد، مگر اینکه طی تماس تلفنی و شناخت طرف مقابل جهت برگزاری مراسم خاص،خبر تنظیم و درج شود.
خبر مراسم تعزیه هم به شیوه پیامک به دست ما رسید که پس از حصول اطمینان و تماس تلفنی با آقای هاشمی، خبر آن تنظیم و درج شد.
نقل قول
 
 
0 # ابنوایی ریکا در تاریخ: پنج شنبه 06 فروردين 1394 ، ساعت 09:01 ق ظ
سلام و تشکر از بانیان مراسم.
سلام به حاج سقا که با 70 سال سن همچنان صدای خوب و رسایی دارد.
آقا و یا خانم x،ما نباید بدون سند و مدرکی دیگران را مورد اهانت قرار دهیم.از اینکه وبسایت روستا با متانت، روان و منطقی طبق معمول جوابیه می دهد تشکر می کنم.
نقل قول
 
 
+1 # x در تاریخ: جمعه 07 فروردين 1394 ، ساعت 03:01 ب ظ
دوست عزیز من به کسی اهانت نکردم فقط گفتم دوستان دیگر هم اطاع به سایت برای مراسم های دیگر دادند اما چنان که برای این بنده خدا شد انجام نشد.
من هم تشکر میکنم از اینکه وبسایت روستا جوابگو بوده است.
تشکر
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20