*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

به بچه ها چی عیدی بدیم؟

 

چه رسم زیبایی است که در هر عید به کسانی که برایشان عزیز است عیدی می دهند، البته عیدی اکثر ایرانیان پول نقد است، ولی زیباتر، دادن هدیه های مختلف و متنوع با توجه به سلایق افراد به جای وجه به عنوان عیدی است.

 

خیلی از پدر و مادرهای ما و حتی خود ما، خاطرات زیبای زیادی از عیدی‌گرفتن ها در عید نوروز داریم. خاطراتی که شیرینی عید را در عالم کودکی برای ما دوچندان می‌کرد. این رسم زیبای عیدی دادن به کوچکترها نکات تربیتی زیادی دارد که توجه به آن می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

 

 

  

 

سعی کنید به کودکانی که ارزش پول را به درستی نمی‌دانند، هدیه غیر نقدی بدهید.

 

دریافت هدیه برای کودکان که زیر ۷سال سن دارند شادی بسیاری را به همراه خواهد داشت که بیش از دریافت چند اسکناس رنگی است. انواع اسباب‌بازی ها، مدادرنگی، لوازم تحریر جذاب، کتاب‌های رنگ‌آمیزی برای کودکان، بازی‌های دسته‌جمعی و… از جمله این هدایا می‌باشد.

 

اگر خانواده‌ی کودکان، حساسیتی به نگهداری حیوانات خانگی ندارند، هدیه دادن ۲تا جوجه کوچک هم اتفاقی است که کودکان را بسیار شاد می‌کند.

 

در تهیه هدایا بین دختران و پسران فامیل تفاوت قایل شوید. دختران کوچک همیشه عاشق عروسک‌های جدیدند و از این مسئله سیر نمی‌شوند.

 

اگر مایل بودید که به فرزندان کوچک، پول هدیه بدهید، از تعداد اسکناس‌های بیشتری استفاده کنید. کودکان از تعداد اسکناس ها بیشتر خوشحال خواهند شد.

 

برای فرزندان نوجوان خود یا اقوام هم، تهیه هدیه به شرط دقت‌نظر بیشتر، زیبا خواهد بود و هم عیدی‌های نقدی. عیدی نقدی باعث تشویق فرزندان به مدیریت و استقلال مالی است.

 

با فرزندانتان صحبت کنید تا با پول عیدی‌هایشان، آن‌چه نیاز دارند تهیه کنند. آن‌ها را راهنمایی کنید اما نظر خود را به هیچ عنوان به آن‌ها تحمیل نکنید.

اگر از آنچه با پول عیدی‌هایشان خریدند، راضی نبودید و به نظر شما پولشان را هدر دادند، هرگز مسئله را به آن‌ها نگویید، زیرا این مبلغ متعلق به اوست و هرطور که دوست داشته باشد، می‌تواند آن را خرج کند.

بهتر است به آنها کمک کنید تا غیرمستقیم درست خرج کردن را بیاموزد. به تصمیم آن‌ها احترام بگذارید. این مسئله در ایجاد مهارت تصمیم‌گیری، احساس بزرگ شدن و مسئولیت‌پذیری در فرزندان نقش مهمی خواهد داشت.


موقع دادن عیدی، فرزندانتان را ببوسید و عیدی را با محبت و احترام به آن‌ها تقدیم نمایید.


از سنت لای قرآن گذاشتن پول عیدی استفاده کنید و هنگام عیدی دادن پول را از لای قرآن بیرون بیاورید.


به فرزندانتان بیاموزید که از بزرگترها به خاطر عیدی دادن‌هایشان تشکر کنند و عید را به آن‌ها تبریک بگویند.

 

به آن‌ها بگویید که عیدی نشانه‌ی محبت بزرگترها به آن‌هاست و لطف و محبت است نه وظیفه.


در بعضی از مواقع دیده شده که فرزندان در جمع‌های فامیلی و یا بعد از عید در مدرسه، درباره‌ی این که کدام ‌یک‌ پول ‌بیشتری‌ از عیدی‌هایش‌ به‌ دست ‌آورده‌، با یکدیگر دعوا می ‌کنند، که این مسئله کار درستی نیست.

بهتر است به فرزندانمان آموزش بدهیم که عیدی گرفتن از بزرگترها برکت است و میزان مبلغ آن مهم نیست. همچنین به‌هیچ عنوان از فرزندان اقوام مبلغ عیدی‌هایشان را نپرسید.

 

و در نهایت این که در عیدی دادن از چشم و هم‌چشمی ها بپرهیزید. عیدی دادن رسم زیبایی است که نباید مادی به آن نگاه شود.


تمام حس خوب ما در روزهای اول عید بر می گردد به دوران کودکی مان، به همان زمان هایی که روز اول عید علاوه بر ذوق مرگ شدن از لباس های نویی که پوشیده بودیم هی دل توی دل مان نبود که چه کسی به ما عیدی می دهد، یا آن اسکناسی که پدر بزرگ مان که ما البته آقاجون صدایش می زدیم چه رقمی است و بعدتر هرجا که می رفتیم از خانه حاج عمو تا دایی جان بزرگ تمام حواس مان به این بود که چه زمان نوبت به عیدی دادن می رسد و دوباره روی مان را می بوسند و اسکناسی کف دست مان می گذارند، برای همین تمام روزهای عید با بچه های فامیل کارمان شده بود حساب و کتاب که پول های کدام مان بیشتر است و آخر سر کدام مان در جمع کردن این پول ها موفق تر هستیم؟! همه مان خیلی سعی می کردیم این اسکناس های تا نخورده را تا مدتی نگه داریم گاهی می شد که تا عید سال بعد هم نگه شان می داشتیم اما بالاخره یک روز خرج می شد.


حالا بعد از گذشت این همه سال دوباره دارد عید می شود و نمی شود سال نو بیاید و کسی به کسی عیدی ندهد، نمی شود که عید بشود و چیزی به نام عیدی رد و بدل نشود.

 

البته این عیدی همیشه گرفتنی نیست چون گاهی هم ما باید در مقام عیدی دهنده قرار بگیریم و در این روزهای بسیار خوب عید دست توی جیب مان کنیم و یک چیزی به عنوان عیدی بدهیم.

 

حالا اگر قرار باشد که ما هم به همان سبک قدیم اسکناس های نو بگیریم و به ملتی عیدی بدهیم که خیلی کار هیجان انگیز و خاطره انگیزی انجام نداده ایم به نظر ما می شود به جای اسکناس چیزهای دیگری هم عیدی دهید، چیزهایی که علاوه بر هیجان انگیز بودن مهم ترین مزیتش ماندگاری اش است.

 

 

 

 

 

پس اگر شما هم قرار نیست تنبلی به خرج دهید و ساده ترین راه را انتخاب کنید می توانید به ایده های ما برای عیدی دادن فکر کنید:



سالنامه یا سررسید

شاید یکی از عیدی هایی که علاوه بر اسکناس رایج است هدیه دادن سالنامه و سررسید به عزیزانتان است. این سالنامه و سررسید به این سبب ایده خوبی می تواند باشد که تمام یک سال آینده، ملت به یاد شما خواهند بود اما تقویم و سالنامه به دلیل همان محدودیت زمانی اش احتمالا کنار گذاشته شود و البته که اولین ایده ای است که به ذهن می رسد.

 

اما اگر قرار است سالنامه یا سررسید بخرید چند نکته را فراموش نکنید:

 

اولا" با توجه به هر یک از افراد، سالنامه مخصوص به خودش را بخرید یعنی مخاطب را در نظر بگیرید که الان خوشبختانه با توجه به تنوع ظاهری و محتوایی که در سالنامه ها وجود دارد انتخاب راحت تر است. سالنامه اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و ...

 

ثانیا" چیزی بخرید که کاربرد داشته باشد، یعنی علاوه بر این که تقویم است بشود که به صورت دفترچه یادداشت و یا خاطرات هم از آن استفاده کرد. بعدش هم به بزرگ بودن، کوچک بودن و ظاهر سالنامه دقت لازم داشته باشید.

 

پیشنهاد می شود با توجه به اینکه اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا در هر کجای ایران و جهان که باشند چون مازندرانی اند، سالنامه تبری را تهیه نمائید که آداب، رسوم، فرهنگ، موسیقی، اشعار و... تبری در آن درج شده است. این کار می توانید در حفظ و ترویج فرهنگ بومی مان اثرگذار باشد.سایر عزیزان که بومی استان خودشانند نیز به همین منوال.

 

 

 

 کتاب عیدی


شاید یکی از ماندگارترین عیدی ها که خیلی کاربردی، فرهنگی و آموزشی هم هست همین کتاب است. شما می توانید برای خواهر کوچک تان کتاب داستان، برای برادرتان کتاب های تخیلی، برای مادرتان رمان و برای پدرتان یک اطلس جغرافیایی یا هر چیز دیگری بخرید مطمئنا شما به علائق خانواده تان آشنا هستید و می توانید خیلی راحت کتابی بخرید که به آن نیاز دارند یا به آن علاقه مند هستند.


 

 

نامه

شاید اولش فکر کنید خنده دار است که شما به یک نفر، نامه، عیدی بدهید اما واقعیتش این است که شاید شما هیچ وقت برای نزدیکان تان که هر روز می بینیدشان نامه ننوشته باشید. می توانید یک سخنرانی برای هرکدام از افراد خانواده تان در نظر بگیرید و بعد در یک نامه آن را بنویسید. شاید عیدی شما در ظاهر چیز ارزشمندی نباشد اما در واقع این که بتوانید حرف های مخصوص یک نفر را برایش بنویسید و احساسات خود را از بودن در کنار هم بگویید یا یکی از خاطرات شیرین مشترک تان را یادآوری کنید، خودش یک عیدی استثنایی به حساب می آید. اگر بتوانید نامه عیدی تان را برای افراد طوری پست کنید که روز قبل از عید به دستش برسد نور علی نور می شود.




 

عکس دست جمعی

یک اتفاق خوب در گذشته های دور را در نظر بگیرید یا یک عکس خیلی زیبا از کسی که می خواهید به او عیدی بدهید که این هم ترجیحا مال زمان های خیلی دور باشد بعد آن را بدهید برای تان چاپ کنند، حالا شما یک عیدی هیجان انگیز به اطرافیان تان داده اید که هم یک اتفاق و یک روز به یادماندنی را برای شان تداعی می کند، هم با این عکس، عیدی شما خیلی خاص می شود. برای اعضای خانواده تان هم از یک عکس دسته جمعی در روزگاران قدیم که همه حالا بزرگ شده اند، می شود استفاده کرد. می توانید همان عکس را به تعداد افراد خانواده چاپ کنید.


 

 

آویز و قاب

اگر خودتان هنرمند باشید که چه خوب آن وقت می توانید چند تا آویز یا قاب درست کنید و بعد بدهید به خانواده و دوستان تان یا می توانید با توجه به شخصیت و محیط اتاق یا کار افرادی که می خواهید به آن ها عیدی بدهید از آویزهای مختلف استفاده کنید البته پیشنهاد ما بین آویز و قاب یک قاب خالی است! قابی که طرف مقابل تان خودش بتواند هر تصویری که دلش خواست در آن بگذارد.


 

 

تعمیرات

بگردید وسائلی را که هر کدام از اعضای خانواده تان دوستش داشتند اما الان به نوعی خراب است یا قابل استفاده نیست بدهید تعمیر و بعد به عنوان عیدی همان را تقدیم شان کنید. مثلا اگر مادرتان یک ساعت مچی دارد که از مادرش به ارث رسیده و عاشقانه دوستش دارد اما از کار افتاده است یا یکی از اسباب بازی های دوست داشتنی خواهرتان یا گوشی مورد علاقه برادرتان را بردارید و بدهید تعمیر کنند. حالا شما عیدی های کاملا متفاوت اما واقعا مورد علاقه افراد خانواده را به آن ها داده اید.

 

 

 

 


یادمان نرود به یاد کودکانی باشیم که نه تنها از خرید لباس نو محرومند

 

بلکه عیدی آنان نیز شاید به اندازه یک اسکناس هزار تومانی هم نباشد.

 

 

 

کودکان روستایمان را به یادآوریم.

 

 

 

 

 

 

منبع: بیتوته

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20