*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

پرستاری از پرستاران روستا (يادآوري)

 
 

به نام قادر سبحان و ستار                          زلطف و رحمتش خلقی پرستار

 

وجود انسان های سالخورده در بین خانواده باعث افزایش رحمت خداوند است و هر کس به آنها احترام بیشتری بگذارد، بیشتر مورد رحمت خداست و به فرموده پیامبر اکرم(ص) احترام گذاشتن به مسلمان پیر، تجلیل از خداست.

 

در دنیایی که در حال تغییر و تحول است نباید به بهانه گذر از جامعه سنتی به سوی مدرن و در پی آن کوچک شدن خانواده ها، این امر باعث بی احترامی و قدر ناشناسی به پیران و سالمندان شود تا آنان در گوشه آسایشگاه و یا کنج خانه، بدون سرپرست و تک و تنها در دلتنگی تمام، در انتظار مرگ بمانند و حتی ماه ها و بلکه سال ها، از نعمت دیدار  و ملاقات فرزندانشان محروم شوند.


 

کم نیستند در روستای مان افردی که از همسرشان، فرزندشان، پدر و مادرشان، پدربزرگ و مادربزرگشان و حتی بستگان همسرشان نگهداری و پرستاری می کنند. به همه ی آنان درود می فرستیم.

 

 

 

 

هدف از نگارش این موضوع ضمن شادباش زادروز حضرت زینب(س) و گرامیداشت روز پرستار و تبریک به تمامی پرستاران روستای مان ایمن آباد و کروکلا، بهانه ای است نیکو، که ضمن احترام به تمامی فرزندان روستای مان که از والدین و سالمندان سرپرستی می کنند، سپاس ویژه ای داشته باشیم از بانویی فداکار و دلپاک، که از بردن نامش ناخشنود است اما عروس کوچک حاج شیداله بابایی ایمنی از روستای بالاکروکلاست، بخاطر زحمات بی دریغ و محبت خالصانه ایشان از مادری که مادربزرگ شوهری ایشان محسوب می شوند و به نوعی با 106 سال سن، به عنوان مادربزرگ روستا نیز لقب دارند، پرستاری می کنند.

 

او هدف اصلی و شاید تنها دلیل در نگهداری و مواظبت از این مادر را، احساس تکلیف می داند و این عمل رابه عنوان مسلمان، وظیفه انسانی و دینی خود قلمداد می کند و به صِرف اینکه عروس این خانواده است و یا اینکه امری تحمیلی باشد رد می کند.

 

او این امر را فقط و فقط برای رضای خدا عنوان می کند و می گوید: چون عملی که رضایت خدا در آن باشد، لذت بخش و موجبات خشنودی خلق را نیز در بر دارد به این کار شایسته می پردازم.

 

این خانم زحمتکش و قابل احترام، می گوید:

انجام این کار در برخی مواقع باعث خستگی و محدودیت نیز می شود که این، یک امر طبیعی تلقی می شود ولی به همان دلیلی که اشاره کردم چون برای رضای خداست و نیت الهی است و با این مقصود مشغول به خدمت هستم. علاوه برخوشحالی قلبی، این عمل باعث تجدید روحیه  و قوای جسمی من می شود و خستگی چنانچه بر من غالب شود با این کار و توکل به خدا مرتفع می گردد.

این عمل و خدمت به این مادر اگر مقبول خداوند قرار بگیرد مانند پلی است که آن طرف پل جز نگاه و عنایت خداوند چیز دیگری نیست.

یکی از پیامدهای نیک این کار، بالا رفتن آستانه صبر و تحمل من می باشد.

 

او می گوید:

درضمن چنانچه حتی واسطه نسبی و یا فامیلی با این مادر وجود نداشته باشد و احیانا" در همسایگی من هم کسی احتیاج به کمک من داشته باشد و در حد توانم، امکان این خدمت را داشته باشم، بدون هیچ چشمداشتی و فقط برای خشنودی حق تعالی این مسئولیت را می پذیرم.

 


البته بیان این نکته ی مهم نیز ضروری به نظر می رسد که باید یادی کنیم از مادر شوهر این خواهر عزیزمان یعنی زنده ياد خانم كبوتر حسين نيا (همسر شيداله) كه با نهايت عشق و علاقه، قبل از ایشان از او نگهداري و پرستاري مي كرد. و نباید از این مهم دور شد که به سر بردن نزد چنین مادرشوهری، عملا" درس ایثار، گذشت و فداکاری را به عروسش آموزش داده است. خانم محرم ایمانی 106 ساله مادربزرگ مادران روستای مان نیز، دلتنگش مي شود و ضمن یادآوری زحماتش، در عین حال بسيار قدرداني مي كند از عروس شيداله كه پس از مرگ مادر شوهرش، در حال حاضر عاشقانه و بدون منّت و يا حتي نگاهي سرد، به نگهداري و پرستاري او مي پردازد.

 

در روزگاری که محبت در قلب ها خاک گرفته است با تمام صبوری به این حرفه مقدس مشغول هستند و این نشان از تربیت دینی و اسلامی والدین ایشان نسبت به فرزندشان بوده که چنین روح بزرگی را پرورش دادند تا به این واژه و مقام آشنا یعنی پرستاری مفتخر گشته اند.

 

درود خدا بر چنین پدران و مادران و درود خدا بر چنین فرزندان صالح و یاری رسان.

 

ان شاءالله خداوند به همه ما عقلی سلیم، قلبی رئوف و روحی بزرگ عنایت بفرماید و عاقبت همه ی ما را ختم به خیر گرداند و این بر می گردد به اینکه، ما هم قدمی برداریم هرچند کوتاه و اندک در این راه ارزشمند.

 

 

 

 

 

 

 

 

  تهيه و تنظيم: ميثم صالحي ايمني

                                            اسفند 1393

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # سیدماهان حسینی.سیدحسن در تاریخ: سه شنبه 05 اسفند 1393 ، ساعت 02:12 ب ظ
ولادت حضرت زینب و روز پرستار بر همه امت مسلمان مبارکباد.
نقل قول
 
 
0 # من و مه دتا وچون در تاریخ: سه شنبه 05 اسفند 1393 ، ساعت 04:12 ب ظ
واقعا که این گت ننه ها و گت بابا ها سره سو هسنه،وقتی درنه تنها کسایی هسنه که وشونه در همیشه وا هسه. اول از خدا خامه که همیشه سالم باشن و وشون سایه امه بالا سر دوه، خدایی هم نکرده اگه مریض یا بازم خدایی نکرده دست اش بینه، وشون ره شه سر بالا داریم که ای بعدا دل کتنی نمونه.
جا دارنه از عروس حاج شیدالله(کچک عاروس) تشکر هکنم و کاش همه شمه جوری فکر هکنن، که هیچ سالمندی تنار نباشه و غصه نخره.
نقل قول
 
 
0 # آوا در تاریخ: سه شنبه 05 اسفند 1393 ، ساعت 04:12 ب ظ
سلام،این روز بزرگ رو به همه تبریک میگم.
تبریک میگم به این مادر عزیز که به این خود شناسی رسیده،اینکه به کسی که نیاز به نگهداری پیدا کرده کمک کنه. چون خانم بابایی خوب میدونه که این مادربزرگ یه روزی سرحال بوده که هم خونه داری میکرده هم به شوهر و بچه هاش میرسیده و الان اینطوری شده.
خلاصه میدونه که همه یه روز پیر میشیم پس، بهتره که هوای سالمندان رو داشته باشیم تا وقتی خودمون پیر شدیم بچه هامون ازمون یاد بگیرن و به فکرمون باشن.
نقل قول
 
 
0 # ایمنی در تاریخ: سه شنبه 05 اسفند 1393 ، ساعت 04:12 ب ظ
باسلام و تبریک...
پیامبر رحمت (ص):کسی که یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند،خداوند او را با ابراهیم خلیل (ع) محشور خواهد کرد و او همانند برق خیره کننده و درخشان از صراط عبور میکند... تشکر
نقل قول
 
 
0 # Tabasoom در تاریخ: چهارشنبه 06 اسفند 1393 ، ساعت 01:12 ب ظ
با سلام و تبریک این روز بزرگ به پرستاران عزیز.
همیشه برای من هم سوال بوده که عروس حاج شیداله با این که بچه شهر است حاضر شده در روستا زندگی کند البته با اینکه موقیت زندگی در شهر را دارد و با نگهداری از پدر شوهر و مادر بزرگ شوهرش کنار آمده.
باور کنید به عنوان یک زن در خودم نمی بینم چنین کاری را...
احسنت وآفرین براین خانم بزرگوار که مطمن هستم خداوند هم بهترینها رابرایش رغم خواهد زد.
نقل قول
 
 
0 # آوا در تاریخ: پنج شنبه 07 اسفند 1393 ، ساعت 04:12 ق ظ
سلام به تبسم عزیز. من مطمئنم که شما هم بودید همین کار رو میکردین، چون همه ی خانمای روستامون دلسوز و مهربونند.
چون خیلی از سالمندای روستامون تو همچین موقعیتی بودن و تنها نموندن و بچه ها و یا عروسشون بهشون خدمت میکردند.
نقل قول
 
 
0 # ۰۰۹۸۱۱۳۲۱۱ در تاریخ: یکشنبه 25 بهمن 1394 ، ساعت 02:11 ب ظ
این روزبزرگ برهمه عزیزان مبارک....
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20