*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

تاریخچه برنج در ایران

 

 

برابر شواهدی که در دست است، حدود دو هزار سال پیش در ایران زراعت برنج رواج داشته است. در زمان هخامنشیان نیز کشت آن در ایران متداول بوده است.

 

یکی از تاریخ نویسان که اسکندر مقدونی را در سفر به ایران همراهی می نمود در سفر نامه خودمی نویسد: سه قرن پیش از میلاد در نواحی بابل (عراق کنونی) و شوش ( خوزستان کنونی) و بلخ برنج را دیده و از آن یاد نموده است.

 

در زمان انوشیروان دانه برنج توسط برزویه طبیب همراه کلیله و دمنه به ایران آورده شد و در نواحی کادوسیان (گیلان و مازندران ) کشت گردید.

 

عبدالغفار خان نجم الدوله در کتاب علم فلاحت که از دوره غازان خان باقی مانده، در باره برنج نوشته است که برنج از هندوستان به ایران آمد و در زمان انوشیروان توسط برزویه طبیب با کلیله و دمنه و از رقمی هندی به نام ” سته ” یاد کرده اند.

 

در زمان اشکانیان، چانک کین، سفیر و سردار معروف چین در سال ۱۲۶ پیش از میلاد برای امپراطور چین راجع به کشت برنج در ترکستان و پارتیا و کلده یاد کرده است.

 

به نظر می رسد، کشت برنج در دو هزار سال پیش توسط پارتیا، در نواحی شمالی ایران رواج داشته باشد.

 

در گزارش چینی ها از زمان ساسانیان در نواحی کاشمر، ختن و تاشکند نام برده شده، ولی مورخان در قرون میانه از کشت برنج در نواحی خوزستان، طبرستان، دیلمان و گیلان یاد نموده اند.

 

اصطخوی نویسنده کتاب ممالک الممالک در باره محصولات خوزستان می گویند: پس از گندم و جو، برنج بزرگترین محصول خوزستان بوده که با آن نان می پختند و از آن در اعیاد جهت تزیین سفره استفاده می نمودند.

 

در کتاب عالم آرای عباسی، اسکندربیک ترکان، منشی شاه عباس از کلمه پلو یاد شده است. چنین به نظر می رسد، کلمه پلو از کلمه پلا گرفته شده و در زبان های مختلف راه یافته باشد.

 

 




منبع:rashtrice

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20