*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

به بهانه سالروز عروج مرد صد ساله ی روستا

 


بسياري از مردم بسيار دوست دارند كه طول عمر باعزت و افتخاري داشته باشند و در عين حال، به قول اهالي روستايمان ايمن آباد و كروكلا، دستش(زمين گير) نشوند. حاج مختار با یکصد سال سن و در سلامتی کامل تن و روان و در عین حال به عنوان پدری با تجربه ی مدیریتی بالا، یکصد نفر از اعضای خانواده اش را آنگونه مدیریت می کرد که تمامی آنان از او حساب ویژه ای می بردند. فرزندانی که خود پدربزرگ بوده و حتی دارای نتیجه بودند.

 

با مروري بر زندگي افرادي كه داراي سن و سال بالايي هستند، به نظر مي رسد اطلاعات خوبي را می توان جهت داشتن عمر طولاني و در عين حال همراه با سلامتي و آرامش، کسب نمود.

 

قبل از آن مروری خواهیم داشت کوتاه، بر زندگی حاج سید مختار حسینی ایمنی(ره) و سپس به این مهم خواهیم پرداخت.

 

 

 

زندگي نامه مختصري از حاج مختار:

 

 در سال 1290 شمسی، که بعدها در شناسنامه 1294 نوشته می شود، از پدر و مادری سادات، فرزندی متولد می شود، که نامش را مختار می نهند.

 

 پدرش سید محسن، از بزرگان روستا و صاحب نفوذ در بین اهالی می باشد و مردم روستا احترام زیادی برايش قائل می شوند. سید محسن غیر از مختار دارای یک پسر دیگر بنام عیسی و دو دختر نیز می باشد.

 

حاج مختار پس از عبور از دوران کودکی و نوجوانی، با دختری به نام معصومه جليلي از روستای مرزبال ازدواج مي كند. حاصل این ازدواج 10 فرزند بوده که هفت فرزند، پسر و سه فرزند، دختر می باشند.

 

مختار فردي باهوش، توانمند و به كار سياستمداري و اداره امور، آگاه و وارد بود.

 

از سال 1336 تا 1342 به مدت 6 سال، مدیریت روستا در قالب کدخدای ده، به ایشان سپرده می شود و ایشان نیز بخوبی از پس این مسئولیت بر می آید. مهمترين شاخصه او حمايت از پسران جوان روستا بوده است كه به هر دليلي متوسل مي شد تا از خدمت سربازي معاف شوند تا شرايط اقتصادي خانواده شان با بحران مواجه نشود. ايشان به همين دليل از سوي ارباب منطقه آقاي حريري بارها مورد بازخواست جدي قرار مي گيرد.

 

در دوران مدیریت، به هیچ عنوان زیر بار اوامر زورگویانه ارباب نمی رود و تصمیماتی که بر علیه مصلحت اهالی گرفته می شود را، به مرحله اجرا در نمی آورد، و به همین دلیل با وجود اقدامات مثبتی که برای روستا انجام داده بودند، از پُست و سِمت کدخدایی کنار گذاشته می شود. ولی ایشان دست از تلاش هایش در جهت کارهای عام المنفعه بر نمی دارد، و در ادامه زندگی پربار خود، منشا و پایه گذار بسیاری از اقدامات مثبت در جهت پیشرفت روستا می شود.

 

 از هفت فرزند پسر ایشان سه فرزند کشاورز، دو نفر کارمند، یک نفر تاجر و ساکن امریکا و نهایتاً آخرین فرزند ایشان به درجه رفیع و بلند شهادت نائل می شوند.

 

 

 

فرزند

نوه

نتيجه

نبيره

7 پسر

10 پسر + 8 دختر

5 پسر + 6  دختر

0

3 دختر

9 پسر + 10 دختر

19 پسر + 13دختر

7 پسر + 7 دختر

 

 

10 فرزند، 37 نوه، 43 نتيجه و 14 نبيره و در مجموع 104 نفر ،  اعضاي خانواده بزرگ حاج سيد مختار حسيني ايمني مي باشد.

 

 

 

 حاج سيد مختار حسيني ايمني، خيّر روستا و پدر بزرگوار شهيد سيد نقي حسيني، در سن 100 سالگي  آنهم به علت كهولت سن، با داشتن سلامتي كامل تن و روان و بدون داشتن بيماري خاصي، در 27 بهمن ماه سال 1393، قلبش از تپش باز می ایستد و به ديار باقي می شتابد.


مراسم شستشو و كفن نمودن پيكر پاك حاج سيد مختار حسيني(ره)، در منزل ايشان انجام شد و سپس پيكر ايشان، با حضور خيل عظيم اهالي روستا، عزيزاني از روستاهاي مجاور و با حضور اهالي مقيم بابل، از منزل تا گلزار شهداي روستا تشييع و سپس به دليل همزمان شدن با لحظات ملكوتي اذان ظهر، به مسجد جامع روستا انتقال داده شد و پس از اقامه نماز ظهر و عصر به جماعت، با عظمت و شكوه خاصي به بيرون مسجد منتقل شد و در صحن مسجد جامع با اقامه نماز ميت، كنار آرامگاه شهداي روستا و در كنار مزار فرزند شهيدش، به خاك سپرده شد.

 

 

امشب مراسمی نیز به یاد این پدر بزرگوار، همسرش و همچنین فرزند شهیدش در مسجد جامع روستا برگزار می گردد.

 

 

 اميدواريم خداوند روح حاج سيد مختار حسيني ايمني(ره) و همسرش را

غريق رحمت بي منتهاي خود گرداند.

 

 

 

 

راز طول عمر حاج مختار:

 

 

 1_  برون گرا بودن:

 

به عبارتی قبول وجود مشکلات در زندگی همه انسان ها و وظیفه مهم آدميحل كردن آن و در موارد ساده عبور از آن می باشد. حاج مختار،هرگز از مشکلات نمی ترسید و به همین جهت اضطرابی به خود وارد نمی کرد.

 

 

 

2_ همنشینی با همه مردم:

 

 ایشان با اقشار مختلف مردم نشست و برخاست می کرد، فقير و غني نمي شناخت و با هر كسي در هر سطحي، با او برخورد متناسب با خودش را داشت و دارای روابط عمومی بالایی بود.

 

 

 

 3- صله رحم:

 

بسياربه بستگان و فامیل اهميت مي داد و آنان را دوست مي داشت و همواره مهماني رفتن و يا مهماني دادن را از برنامه هاي مهم زندگي اش بر مي شمرد.

 

 

 

 

4- اهل سفر بودن:

 

 بسيار اهل سفر بود و بويژه سفرهاي زيارتي که نشات گرفته از باورهای مذهبی اش بود اهميت خاصي نزدش داشت و آنرا آرامش بخش روح و جسم مي دانست. ايشان سالي يكبار حتماً به زیارت امام رضا (ع) می رفت. حاج مختار در طول عمر یکصدساله خود، سه سفر کربلا و نجف، چهار سفر حج واجب و عمره را تجربه كرده بود.

 

ايشان یکبار نیز در سال 1375  به مدت 90 روز برای دیدن فرزند و نوه هایش که مقیم شهر نیویورک در امریکا می باشند، به آنجا سفر می کند. حتی در سن 95 سالگی برای دیدن نوه هایش به شهر های تنکابن، تهران، زنجان و همدان سفر می کند.

 

 

 

 5- اهل تعامل بودن:

 

ایشان از جمله کسانی بود که 70 سال با زنده یاد حاج سيد مصطفی ارشادی(ره) همکار و شریکش، داخل یک حجره بوده اند و هیچوقت دیده نشد که بین آنها مشکلی پیش آید. 70 سال صبح ها، با هم درب مغازه را مي گشودند و غروب ها، با هم درب مغازه را مي بستند.

 

 

 

 

 6- افتخار به داشته هایش:

 

به آن چیزی که داشت افتخار می کرد و هرگز به نداشته ها، غبطه نمی خورد. جالب اینکه وقتی نوه هایش در تحصیلات علمی و مدارک عالیه موفق می شدند، برای او افتخار بوده و در مجالس و مهمانی ها، به عنوان افتخارات خودش، بسيار از آنان ياد می کرد. مي گفت به من انرژي و قدرت فراواني مي دهد و احساس موفقيت بيشتري مي كنم.

 

 

 

 7- رعايت آداب غذا خوردن:

 

ايشان بسيار به زمان غذا خوردن، به آهستگی غذا خوردن، غذاي خوب و مقوي خوردن، اهمیت می داد و سعی می کرد از مواد غذایی طبیعی استفاده کند. در آخرین آزمایشات به عمل آمده از ایشان هیچ نشانی از غير طبيعي بودن چربی و قند خون مشاهده نگردید. هرگز سیگار نکشید و به همه فرزندانش آموخت که هرگز به سمت دود و الکل نروند.

 

 

 

8- دارای اندیشه متفکرانه بود:

 

 حاج مختار فردي بی سواد و درس ناخوانده بود اما باهوش و اندیشه متفکرانه اي داشت، بطوریکه در سال 1342 با بزرگ شدن فرزندانش، خودش  از کار کشاورزی کناره گیری می کند و در جایگاه ناظر قرار می گیرد و با خرید ادوات جدید کشاورزی مثل تیلر و کمباین سعی در مکانیزه نمودن كار کشاورزی خودش و اهالي روستايش می کند و جسمش را بر اساس كار سنگين فرسوده نمي كرد. ايشان جزء اولین کسانی بودند که با خرید تیلر (چهار و نيم) به این امر اهتمام می ورزد.

 

 

 

9- دارای نگرش مثبت بود:

 

ایشان بسیار مثبت انديش بودند و به معنی واقعی با مردم روستای خود زندگی می کرد و همه چيز را از نگاه خوش بينانه مي نگريست. به اين شيوه آرامش رواني خاصي مي يافت.

 

 

 

10- هيچگاه هراسي از مرگ نداشته است:

 

ایشان مرگ را به عنوان جزء اصلی زندگی انسانها پذیرفته است، بطوریکه در مغازه اش لوازم کفن و دفن(کفن- کافور- صدر و ....) داشته و همیشه جزو اولین کسانی بودند، که با شنيدن خبر فوت يكي از اهالي با بستن مغازه، خود را بر بالین متوفی رسانده و مراسم تدفین و خاکسپاری را مدیریت می نمودند. ايشان به گونه اي زندگي مي كرد كه شايد فردا نباشد و خيالش از هر جهت راحت بود.( حسابش را روزانه مي رسيد)

 

 

 11- خیّر و خيرخواه مردم بودن:

 

 ایشان از خیّرین روستا می باشند. مشكلاتي را كه براي اهالي پيش مي آمد حل و فصل مي نمود و با رفع مشكلات ديگران، آرامش خاصي به او دست مي داد. اصولا" خير رساني را از عوامل آرامش بخشي روح و روان آدمي می دانست.

 

 

 

 12- مديريت درست و فوق العاده در خانواده:

  ایشان از مديريت قابل توجهي در اداره و پيشبرد اهداف خانواده برخوردار بود. به گونه اي كه از ابتداي تشكيل خانواده تا لحظه ی پایانی عمرش، تمامي  اعضاي خانواده، احترام خاصي براي ايشان قائل بودند. تحت هيچ شرايطي در سخت ترين شرايط خود را بدهكار و مديون فرزندانش نكرده بود. همواره فرزندانش در هر شرايطي همانند پروانه به دورش مي گشتند و اين مهم آرامش و امنيت ايشان را بيشتر و بيشتر مي كرد.


 

 

صحبت هاي زنده ياد حاج سيد مختار حسيني ايمني(ره) در 26 آبان 1391

     
 

 

 

 

خبرهاي وبسایت روستا درباره زنده یاد حاج مختار:

 

خيّر بزرگوار حاج سيد مختار حسيني ايمني

پيرترين فرد روستا، بدون بيماري

پيرترين فرد روستا با خانواده 104 نفره در ايمن آباد

روستايمان از زاويه نگاه مهندس حسيني و دخترش از آمريكا

پدر 100 ساله روستا به روستا بازگشت

حاج مختار، پدر بزگوار روستايمان درگذشت(تصاوير)

 

 

 

 

 

 

 

خواهرزاده  حاج مختار

 

 

                                          

            پسر حاج مختار                                                                    نوه ی دختری حاج مختار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  تهيه و تنظيم: مهندس سید عسکری حسینی

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # آوا در تاریخ: دوشنبه 27 بهمن 1393 ، ساعت 02:11 ب ظ
ضمن تسلیت به این خانواده بزرگوار، خواستار مغفرت و آمرزش از خداوند که با پسر شهیدش محشور شود. آمین
نقل قول
 
 
0 # ۰۰۹۸۱۱۳۲۱۱ در تاریخ: دوشنبه 27 بهمن 1393 ، ساعت 09:11 ب ظ
خدایش ببخشد و بیامرزد. مرد خوب و مهربانی بود...
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20