*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

کتاب بسته توسعه روستائی(pdf )

 

توسعه پایدار روستایی شرط گریزناپذیر خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی است و برای دستیابی به این نقطه باید شرایط ماندگاری جمعیت و تثبیت روستاهای کشور فراهم شده و وضعیت اقتصادی روستاها بهبود یابد.

خبر از تدوین بسته توسعه روستایی در معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همه جا پیچید و گفتند که در این راستا کارگروه‌های توسعه روستایی و عشایری استان‌ها برای بومی‌سازی این بسته ماموریت یافته‌اند.

بسته توسعه روستایی با تکیه بر مبانی نظری و تجربی، الگوهای توسعه و نقاط ضعف و قوت روستایی تدوین شده و سیاست‌های اجرایی این بخش در آن مورد توجه قرار گرفته است.

 

توسعه مناطق روستایی نیازمند نگرش جامع در برنامه‌ریزی توسعه کشور است و نبود برنامه مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران، مقرون به صرفه نبودن کشاورزی سنتی و پایین بودن سطح بهره‌وری و مهارت‌های اثربخش در روستاها از عوامل مهاجرت روستاییان به شهرهاست که چاره‌جویی برای آنها در بسته توسعه روستایی مورد توجه قرار گرفته است.

 

این در حالی است که تمام دغدغه‌های دستگاه‌های اجرایی در خصوص توسعه روستایی در این بسته جامع پیش‌بینی شده و اجرای آن می‌تواند یک گام مهم و رو به جلو در توسعه متوازن کشور باشد.

کارشناسان اقتصادی هدف از تشکیل کارگروه توسعه روستایی و عشایری استان ها را تهیه سند توسعه روستایی استان عنوان می کنند و معتقدند که این کارگروه یکی از کارگروه‌های تخصصی ذیل شورای برنامه‌ریزی استان هاست که با پیشنهاد وزیر کشور در هیئت دولت تصویب شده است.

هماهنگی در تدوین برنامه‌های توسعه روستایی و عشایری و هماهنگی بین دستگاه‌ های اجرایی ذیربط در اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در حوزه روستایی از دیگر وظایف این کارگروه است.

 

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از تدوین بسته توسعه روستایی از سوی دولت به منظور توانمندسازی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها خبر داد.

ابوالفضل رضوی مهم‌ترین رویکرد برنامه توسعه روستایی را توانمندسازی روستاها با نگاه مشارکت اقتصادی روستاهای کشور عنوان کرد. رضوی اضافه کرد: در حال حاضر 28 درصد از جمعیت کشور که حدود 21 میلیون نفرند در مناطق روستایی سکونت دارند که تمام برنامه‌هایی که در 40 سال اخیر در این مناطق اجرایی شده، نتوانسته باعث اشتغال پایدار در روستاها شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: با وجود اجرای طرح‌های توسعه‌ای در روستاهای کشور، همچنان دخل روستائیان با خرج آنها همخوانی ندارد و این امر باعث مهاجرت روستائیان به شهرهای اطراف و افزایش حاشیه‌نشینی در حوزه شهری شده است.

به گفته وی از 31 استان کشور، روستائیان 22 استان دخل و خرجشان با هم همخوانی نداشته و برنامه‌های توسعه‌ای نیز در راستای توانمندسازی آنان کارساز نبوده است.

وی دلیل ناموفق بودن طرح‌های توسعه‌ای در مناطق روستایی را ناشی از تک‌ بعدی بودن این طرح‌ها اعلام کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، اجرای طرح‌های مشارکت اقتصادی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به طرح‌های روستائیان را مهمترین برنامه‌های توانمندسازی روستائیان عنوان کرد.

رضوی اظهار کرد: در این راستا در قالب طر‌حهای مشارکتی به هر میزانی که روستائیان در طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند، دولت نیز سه برابر سرمایه آنان تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ سود چهار درصدی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

به گفته وی علاوه بر آن به فارغ‌التحصیلانی که تمایل به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در روستاها داشته باشند، تسهیلات با نرخ سود 12 درصدی و بازپرداخت هفت ساله ارائه می‌دهد.

 


فایل pdf بسته روستایی

 

 

منبع: معاونت توسعه روستائی و مناطق محروم کشور

 

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20