*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

سرطان دومین عامل مرگ و میر مردم مازندران است

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سرطان به عنوان دومین عامل مرگ ومیر مردم استان نام برد و گفت: 15 سرطان شایع، زندگی و سلامت زنان و مردان مازندران را تهدید می کند .

 

 مهدی اعرابی 13 بهمن ماه 1393، در همایش مقابله با سرطان که به مناسبت هفته سرطان در ساری برگزار شد، اعلام کرد: پستان، روده بزرگ، پوست، معده، مری، تیروئید و خون سرطان های شایع در زنان مازندران است .

 

وی ازسرطان های معده، پروستات، پوست، کلورکتال، مثانه، مری، خون، دهان و زبان به عنوان سرطان های شایع در مردهای مازندران نام برد .

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به آخرین آمار علت مرگ و میر استان که در سال 1392 اخذ شد، اشاره کرد و گفت:سرطان عامل 15 درصد مرگ و میر در مازندران بود.

 

براساس آمارهای رسمی سال 1392، عامل مرگ و میر 45  درصد مردم مازندران بیماری های قلبی و عروقی، 15 درصد سرطان و 7 درصد، حوادث اعلام شد.

 

وی استفاده نادرست و مصرف زیاد کودهای شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی، دخانیات، الکل، رژیم غذایی نامناسب، قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور شدید خورشید، استرس، تابش پرتو، عفونت های مزمن و کم تحرکی را از عوامل ایجاد سرطان در مردم این استان دانست.

 

وی به آمار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر اینکه 13درصد عامل مرگ و میر سالانه در جهان سرطان است اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از هفت میلیون نفر در جهان بر اثرسرطان فوت می کنند که پیش بینی می شود این رقم در سال 2030 به بیش از 13 میلیون نفر افزایش یابد .

 

اعرابی با تاکید بر اینکه سرطان به عنوان بیماری قابل پیشگیری است، ادامه داد : 30 درصد سرطان ها با زندگی سالم و ایمن ساز مقابل عفونتها، قابل پیشگیری است .

 

وی همچنین پیشگیری 40درصدی مرگ ناشی از سرطان با کنترل عوامل خطر میسر است، افزود تدوین برنامه های ملی پیشگیری و کنترل سرطانها از ضرورت های بهداشتی هر جامعه و موثرترین عامل در راستای کاهش بروز بیماری های سرطان به شمار می رود.

 

براساس آمارهای رسمی کشور از هر یکصد هزار نفر ایرانی 134 مرد و 128 زن مبتلا به سرطان هستند.


هشتم تا 15 بهمن ماه با عنوان ' هفته ملی مبارزه با سرطان ' نامگذاری شده است.

 

 

در روستایمان ایمن آباد و کروکلا هم کم نبوده و نیستند افرادی که بر اثر بیماری سرطان جان باختند و چه بسا کسانی که با امیدواری و تلاش فراوان بر این بیماری چیره شدند و افرادی که همچنان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

 

یادمان نرود همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

 

 


منبع: ایرنا

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20