*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

سخنی با اهالی زادگاهم، روستایم

 

 

 

با سلام به محضر کلیه ایمن آبادی ها و کروکلایی هاي عزیز ساکن در روستا حتی در هر نقطه ي ایران.

 

 

 

 

روستایم را دوست دارم مثل همه روستاها.

مردمانش را، کوچه هایش را، سادگی و صفایش را، نامش را، گذشته اش را،...

خلاصه اینکه عاشقش هستم، پس برایش می نویسم.

در روزگاری زندگی را سپری می کنیم که در حال حاضر، با روی کار آمدن دانش فنی یا همان به اصطلاح تکنولوژی مدرن، حوزه زندگی اجتماعی به سمت جامعه مدنی در حرکت می باشد.

با گذران زمان و پیدایش تکنولوژی، زندگی روستایی نیز رنگ و بوی دیگری گرفته است. سبک و سیاق زندگی در روستا حالا مثل بسیاری از جنبه های زندگی آدم های امروزی در حال تحول است و اینک به چشم مردم روستا، شهر نمادی برای امروزی شدن است.

بسیاری از عناصر زندگی شهری در زندگی مردم روستایمان راه پیدا کرده است.

حالا دیگر زن روستایی از همان ابزاری بکارگیری می کند که زن شهری در خانه اش دارد.

حالا در خانه زن روستایی جای جارو دستی جارو برقی، جای پشتی را مبلمان و شاید جای سفره روی زمین را میز ناهار خوری البته نه در شکلی کاملا" مدرن پر کرده است.

دیگر بوی نان محلی در کوچه پس کوچه های روستا به مشام نمی رسد و انگار نه تنها نان های ماشینی، بلكه نان هاي فريز شده ي چند روز پيش، سفره ي خانه های روستایی را رونق می دهد.

البته جای سفره ها را سفره های یک بار مصرف پلاستیکی و گیاهی گرفته است و گویا به نوعی، برکت سفره ها هم عاریه و موقتی گردیده است!

در کنار همه این تغییرات اضافه شدن برق، گاز، تلفن، كامپيوتر، اينترنت پرسرعت، موبايل روز، خودروي روز، مهد كودك، درمانگاه و ... همگی اجزایی از عناصر زندگی شهری است که زندگی روستایی را متحول و آن را به زندگی شهری نزدیکتر کرده است.

و حالا این عناصر در کنار زندگی روستایی جلوه گری می کند و زندگی روستایی اینک آمیخته ای از گذشته و حال شده است.

هر چند تغییراتی در سبک زندگی روستاها وارد شده، اما روستاست با همان مردمانی که آسمان، زمین، محبت، سادگی و پاکی، حقیقت زندگی شان مال آنهاست.

 

 

 

 

در ادامه ي این نوشتار سعی شده است که بررسی کوتاهی داشته باشیم به اشتغال و فضای شغلی در روستا.

 

هدف نگارنده از این موضوع گرچه کوتاه به نظر می آید اما قدمی است اندک که در راستای حل مشکلات و معضلات دیار خویش برداشته است، هرچند برخی از مشاغل با توجه به موقعیت زمانی و تغییرات در سبک زندگی، به دست فراموشی سپرده شده است اما از میان این مشاغل دسته ای از مشاغل مثل صنایع خدماتی، صنایع روستایی و تبدیلی، صنایع دستی و تولیدات اولیه خانگی اعم از منسوجات، لبنیات، سبزیجات و... هستند که با ایجاد فضای کارآفرینی و بکارگیری از نیروی انسانی و استفاده از تسهیلات بانکی می توان آنها را گسترش دهیم و حتی با ساماندهی فعالیت و تقویت زیر ساخت ها در بخش کشاورزی، باغداری و دامداری در صدد ارتقا بخشیدن به این بخش ها باشیم، چرا که در کشور ما، استراتژی غالب دهه ي اخیر توسعه روستا بر محور صنعتی کردن می باشد.

 

 

 

با مرور به این مطالب و تأمل و اجرایی کردن آن و نیز با راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستا، می توانیم حداقل قدری از زندگی اجتماعی، فردی و معیشتی خویش را سروسامان دهیم و شاهد آن باشیم که روستایمان بیرون از تمام زدو بندهای اداری و تناقضات معمول درونی، شایستگی خویش را بازیابد و از انزوای جغرافیایی خارج شود، و این نیست مگر با وحدت عمل و گفتار، و آن به معنای این است همه یک چیز بگوییم و یک هدف داشته باشیم آن هم آبادانی و وجهه و اعتبار اجتماعی روستایمان ایمن آباد و کروکلا باشد.

 

 

 

 

 

لطفا کاستی ها و نقایص را مرقوم بفرمایید.

 

 

 

 

 تهيه و ارسال: ميثم صالحي ايمني

 

 

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20