*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

باغداران نسبت به کود پاشی زمستانه باغ ها اقدام کنند

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران بر نقش کود پاشی ( اوره پاشی ) زمستانه در گلدهی مرکبات تاکید کرد.

 

 

 

محمد تقی شکوهی با اشاره به اهمیت تغذیه برگی زمستانه درختان مرکبات در افزایش کمی و کیفی محصول، به خصوص نقش ازت در افزایش کیفیت گلدهی، بر نقش موثر اوره پاشی زمستانه در گلدهی مرکبات تاکید کرد.

 

وی افزود: امروزه نقش سوخت و ساز ازت در تنظیم گل القایی مرکبات، به عنوان فرضیه ای ارزشمند در تشریح پدیده گل دهی مطرح بوده و شدت گل دهی مرکبات، تناسب مستقیمی با سرعت سوخت و ساز ازت در گیاه دارد که این امر از طریق تجمع آمونیوم که در دوره تنش سرمایی پاییز و زمستان رخ می دهد می تواند از طریق افزایش بیوسنتز آرژنین و پلی آمین ها، پس از خروج گیاه از شرایط تنش در بهار، سبب افزایش سرعت تقسیم سلولی گردد.

 

او با بیان اینکه در دوران تنش آبی تابستان و پاییز و تنش سرمایی پاییز و زمستان، مقدار آمونیوم درختان مرکبات افزایش می یابد افزود: جذب و احیاء ازت در فصل پاییز و زمستان که رشد رویشی و تولید پروتئین به تدریج کاهش می یابد، منجر به تجمع ازت در بافت گیاه و در نتیجه ساخته شدن برخی از ترکیبات آمونیومی ویژه می گردد.

 

شکوهی در ادامه گفت: عرضه ازت به صورت آمونیوم در طول دوره تنش، می تواند به صورت مستقیم از طریق تنظیم سطوح آمونیوم و پلی آمین های موجود در جوانه ها، گلدهی مرکبات را تحت تاثیر خود قرار دهد و بر اساس یافته های تحقیقاتی بیش از 80 درصد ازت مصرفی درختان مرکبات در دوره تولید جست های بهاره و تشکیل میوه، از ازت ذخیره شده در بافت های درخت تامین می شود، لذا اوره پاشی درختان مرکبات پس از برداشت میوه و قبل از شکفتگی جوانه های گل، می تواند موجبات گلدهی و میوه دهی مطلوب را فراهم آورد.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطر نشان ساخت: برگ پاشی اوره در درختان مرکبات، روی برگ دار شدن گل آذین ها موثر است و سرعت رشد تخمدان را در گل آذین های برگ دار افزایش می دهند، زیرا این گل آذین ها، محتوی پلی آمین های بیشتری می باشند، همچنین تخمدان های با رشد سریع تر، کمتر می ریزند و روی شاخه ها بیشتر می مانند و درصد تبدیل گل به میوه به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

 

استان مازندران بیش از 110 هزار هکتار باغ مرکبات بارور دارد که بیش از دو میلیون تن محصول از آنها برداشت می شود.

 

 

 


 

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20