*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مروري بر علل ورشكستگي(كتابياردن) تاجران روستا

 

در سال های نه چندان دور و حتی در سال های جاری، بارها شنیدیم و یا به چشم خود دیدیم که اشخاصی در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا در تجارت و يا خريد و فروش برنج به عنوان مهمترين بخش اقتصاد روستا، به مشکل برخوردند و دچار بحران ورشكستگي شدند و جزو بدهكاران بزرگ روستا لقب گرفتند و يا بنابرگفته ي اهالي روستا، کتا بیاردنه.

 

 

در این بخش نگاه و گذری کوتاه می کنیم به چگونگی و چرایی این معظل و مشکل که متاسفانه بحران بزرگي را براي خانواده هايي در روستا ايجاد نمود كه شاهد آسيب هاي جدي خانوادگي و اجتماعي در كوتاه و درازمدت بوديم.

 

با توجه به اینکه اقتصاد استان مازندران به واسطه ي حاصلخيزي زمين هايش، بر پایه کشاورزی و صنایع مربوط به آن بنا شده، عموم کسب و کار و بازار کار نیز بر پایه کشاورزی و به خصوص در منطقه و روستای مان ايمن آباد و كروكلا، بر پایه برنجکاری استوار است.

 

از گذشته تا به امروز در جوار کارخانه های شالیکوبی روستای ايمن آباد و كروكلا، مغازه هایی دایر است، بنام برنج فروشی. صاحبان و کاسبان این مغازه ها در فصل برداشت برنج، با توجه به نام و اعتبار خود، با مراجعه به شالیکوبی ها و یا در مغازه ي خود اقدام به خرید جزء برنج از کشاورزان و خرده کشاورزان می نمایند و بواسطه ارتباط با خریداران عمده و جزء در خارج از استان، برنج را پس از بوجاري يا خرده گیری و بسته بندی، صادر می نمایند.

 

همانطوری که اطلاع دارید، سطح زیر کشت برنج در روستا و منطقه ي محدوده روستای ما به اندازه اي نیست که خوراک شالیکوبی های روستای ما را تامین نماید، به همین دلیل گروه دیگری از کاسبان و تجّار جهت خرید شالی به مناطق شرقی استان و در بعضی مواقع به استان گلستان و گاهی استان گیلان سفر نموده و شالی را مستقیم از کشاورزان خریداری نموده و به کارگاه های شالیکوبی روستا انتقال، و پس از تبدیل آن به برنج، به خریداران برنج تحویل می دهند.

 

در سال های پایانی دهه شصت و سال های دهه هفتاد، این شیوه از کاسبی که به (بینج خرینی) مشهور بود، رونق خاصی در روستای ما داشته و به دلیل اینکه خریداران برنج عمده ای نیز در روستای ما حضور داشتند، بازار کار و کاسبی در روستای ما رونق فراوانی داشت.

 

مشاغل جنبی دیگری نیز بر پایه همین بازار در روستای ما پا گرفت که به عنوان نمونه می شود به کارگاه های کیسه دوزی اشاره کرد که افراد و خانواده های زیادی جداي از بسته بندي  و حمل و نقل برنج از این طریق امرار معاش می نمودند. اما متاسفانه اندک اندک از رونق این کار و کاسبی حلال کاسته شد و افراد زیادی نیز ورشکسته شدند.

 

برای علت و چرایی این رکودها و ورشکستگی ها دلایل متفاوتی عنوان شده که به تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.

 

1_ پایین آمدن قدرت خرید مصرف کننده:

به واسطه مشکلات اقتصادی و متعاقب آن کم شدن قدرت خرید مصرف کننده، اندک اندک تقاضای خرید کاهش یافت و کاسبانی که شالی وارد می نمودند، خریداری براي آن پیدا نمی کردند، برای همین مجبور می شدند محصولشان را خیلی کمتر از قیمت تمام شده عرضه نمایند.

 

 

2_ ناتوانی کاسبان خرده پا در رقابت با تاجران عمده:

 در مواقعی که قیمت برنج و شالی به دلیل تصمیمات کلان دولت، مانند( وارد نمودن برنج خارجی در فصل برداشت محصول داخلی) یا (تمایل شرکت ها و کارخانجات بزرگ به خرید برنج خارجی بجای برنج تولید داخل) با نوسان شدیدی مواجه می شد، رکود حاصل از آن، براحتی کاسبان خرده پا را از دور خارج می نمود.

برای مثال در بعضی مواقع قیمت برنج ظرف یک هفته، کیلویی 400 الی 500 تومان کاهش پیدا می نمود و این امر ضربه سنگینی بر سرمایه اولیه کاسبان خرده پا وارد می كرد. در حالی که تاجران عمده، بواسطه در اختیار داشتن سرمایه اولیه مطمئن و همچنین تجربه روبرویی با شرایط بوجود آمده، به مدیریت بحران پیش روی شان می پرداختند و در بعضی مواقع حتی از بحران، موقعیت می ساختند.

 

 

3_  پافشاری کاسبان خرده پا، به ادامه کار و به امید آینده ای روشن:

در اکثر مواقعی که کاسبان خرده پا به دلیل نوسانات آنی بازار به مشکل مالی بر می خورند، بجای اینکه خود را کنار بکشند و بقول معروف جلوی ضرر بیشتر را بگیرند، متاسفانه به امید آنکه روزی بازار بر وفق مرادشان بچرخد، خود را بیشتر و بیشتر وارد گردابی می کنند، که انتهای آن گرداب، تباه کردن مال و اموال خود و دیگران، و در نهايت بدهكاري كلان و بعضا" زندان است.

وقتی از این افراد سوال می شود که با وجودی که می دانستید به مشکل افتاده، چرا کنار نکشیدید؟ استدلال جالبی دارند!

آنها عنوان می کنند به چند دلیل حاضر به کنار کشیدن نبودیم:

یکی اینکه امیدوار بودیم که بالاخره بازار درست می شود و کارها به روال برمی گردد.

دوم اینکه این اعتبار را با سال ها رنج و زحمت به دست آوردیم و برای ثبات اعتبار به دست آمده ریسک شکست را پذیرفتیم.

سوم اينكه عادت كرديم و به راحتي نمي توانيم از آن دست بكشيم. مثل بقالي كه جمعه ها نيز مغازه اش باز است.

 

اما جالبترین قسمت استدلال آنها اینجاست که ادعا می کنند، از کار و کاسبی و تجارت ما، افراد زیادی مشغول به کار هستند که اگر کنار بکشیم امیدشان را نا امید می کنیم، که البته استدلال درستی نیز می باشد.

 

4_ روی آوری به زندگی تقریبا" تجملاتی:

 یک ضرب المثل قدیمی می گوید، (خدا اون روزی رو نیاره که سواره، پیاده بشه)

افراد کم تجربه و عموما" جوانی که به این شغل روی آورده اند، پس از چندی با نقدینگی زیادی روبرو می شوند و دلیل آن نیز خرید و فروش اعتباری اقلام و اجناس،(دربحث ما شالی و برنج) می باشد.

بدین ترتیب که خریدار شالی با مبلغ اندکی پول نقد اقدام به خرید مقدار زیادی شالی می کند و پس از تبدیل آن به برنج، بصورت نقد و یا نیمه نقد به فروش می رساند و این چرخه ادامه پیدا می کند و پس از چند ماه مقدار نقدینگی و موجودی نقدی در دست کاسب، به حدی می رسد که ناخود آگاه ایجاد خود بزرگ بینی و به قولی سرمایه دار شدن را به کاسب القاء می کند و این مسئله در نوع خرج کردن او و خانواده اش تاثیر می گذارد و بصورت ناخواسته ای رو به زندگی تجملاتی می آورند.

این موضوع شاید به چشم خود فرد کاسب و خانواده اش نیاید، ولی در چشم اطرافیان و فامیل، کاملا" محسوس است. مثل خریدن ماشین شخصی و یا خرید منزل مسکونی و.....  در حالی که مبلغ سود حاصل از خرید و فروش شالی شايد در آن دوره به اندازه ای نباشد که خرج می کند! به قولی خرج طرف، از دخلش بیشتر می شود.

 

بهرحال متاسفانه به دلیل موارد یاد شده و دلایل ریز دیگر که از حوصله بحث خارج است، داشتیم افراد و اشخاصی محترم و با خانواده و اصالت از روستای مان که به دلیل مشکلات بوجود آمده، گوشه گیر شده و یا درگیر محاکم قضایی گردیده اند. خودخوري ها و ناراحتي هايي كه مرگ عزيزي و يا از هم پاشيدن كانون خانواده اي را بوجود آورده است.

 

امیدواریم که کاسبان نوپا و تازه کار از تجربه تلخ این عزیزان استفاده نمایند و در مسیری گام بردارند تا مبادا در كوتاه مدت و يا درازمدت، موجب تباهی مال و آبروی خود، خانواده شان و دیگران نگردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: مهدی قاسمی ايمني

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # ۰۰۹۸۱۱۳۲۱۱ در تاریخ: پنج شنبه 02 بهمن 1393 ، ساعت 01:11 ب ظ
ابنوا کروکلا ته پرچم بالابالا.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20