*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

هدايت آبهاي سطحي و فاضلاب، مشكل جدي روستا

 

امروزه محيط زيست و بهداشت آن از مهمترين مسائلي مي باشد كه دولت ها بسيار به آن اهميت مي دهند و طرح هاي مهمي را در اين زمينه، براي فراهم نمودن شرايط محيطي سالم جهت مردم كشورشان، به بهره برداري مي رسانند.

 

يكي از اين طرح هاي مهم زيست محيطي، ايجاد كانال و يا جوي هاي بتوني براي هدايت آب هاي سطحي و فاضلاب هاي روستايي جهت پيشگيري از ركود و ايجاد گندآبها و پيامد آن پيشگيري از انواع آلودگي ها و بيماري در روستاست.

 

 

 

در سال های 1365 تا 1366 به کمک جهاد سازندگی، طرحی در روستاي ايمن آباد و كروكلا اجرا شد تا آب های سطحی روستا كه مجموعه اي از آب باران و رودخانه ها مي باشد، جمع آوری و هدایت گردد.

 

 درباره چگونگی اجرای آن طرح و همچنين مزایا و معایب آن، بحث های فراوانی در مجالس و محافل شخصی صورت گرفته است. اما آنچه مهم است این است که باید از اعضای محترم شورای اسلامی وقت و شهید بزرگوار حاج سید ابوالقاسم ارشادی تقدیر و تشکر نمود که با پیگیری های فراوان در آن شرایط بحران اقتصادی دهه 60 که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، توانستند بودجه طرح مذکور را از جهاد سازندگی استان تامین و این پروژه بزرگ را در روستا اجرا نمایند، بدون اینکه هزینه ای به روستاییان تحمیل شود.

 

 

 

سمت چپ تصوير، كنده كاري ها براي ساختن كانال بتوني_اسفندماه سال1365

 

طرح یاد شده با هدف خوبی اجرا گردید ولی به دلیل رها سازی فاضلاب حمام و آشپزخانه توسط اهالی، عدم لایروبی منظم و دوره ای و نداشتن ورودی و خروجی مناسب، زمینه ساز بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی گردید، که نمونه اصلی و بارز آن ایجاد گندآبهای دائمی در جوي ها يا كانال هاي بتوني روستا، به دلیل  رها سازی فاضلاب خانگی توسط اهالی بوده است.

شایان ذکر است که رها سازی فاضلاب خانگی و پسآبهای حمام در جوي های عمومی خیابان، منع قانونی دارد و خلاف قوانين بهداشت محيطي كشورمان است.

 با توجه به اینکه نگارنده هیچ تخصص و تجربه ای در امر مهندسی و ساخت كانال هاي بتوني هدايت آبهاي سطحي ندارد، ولی اشکالات و ایرادات طرح یاد شده به حدی است که افراد عادي، با يك نگاه ساده به عدم تخصص و تجربه سازندگان و طراحان آن پی می برند.

 

 معمولا در نواحی روستایی و پر آب کشور مثل روستایمان، طراحی كانال هاي هدایت آبهای سطحی به گونه ایست که ابتدا بالا دست جوي های بتونی را به رودخانه های پر آب متصل نموده و هر چند وقت یکبار که آب رودخانه صاف و تمیز است، با هدایت آن به طرف جوي های روستا، تمامي كانال هاي هدايت آب روستايي پاکیزه و تمیز می شود و طراوت خاصی نیز به خیابان ها و کوچه های روستا می بخشد. نمونه اینگونه جوي ها را می توان در روستای دهک مشاهده نمود.

 

 

 

در دیگر نقاط و در بعضی از شهرها به دلیل کم آبی و عدم وجود رودخانه، معمولا در بالادست اینگونه جوي ها، چاهی نیمه عمیق حفر نموده و هر چند وقت یکبار با پمپاژ آب و روانه سازی آن به جوي ها، موجبات تمیز شدن جوي ها فراهم می شود. 

 

 

با وجود اينکه جوي بتونی روستا در منطقه حمام عمومی، (سه راهی کرو پشت) تا نزدیکی رودخانه کرو امتداد دارد، مهندسین وقت، جوي را به روخانه متصل ننمودند تا آب تمیز و پاکیزه رودخانه هر از چندی محیط روستا را طراوت بخشد!!

 

بهر حال موضوع مهمي است که اتفاق افتاده و در طول این سال ها نیز براي ترمیم این نقص بزرگ، اقدامی صورت نگرفته است و اگر هم بخواهد اقدام مناسبی انجام شود باید همه اهالی روستا و بویژه مالکین زمین های کشاورزی که در ورودی یا خروجی کانال های یاد شده زمین دارند به کمک شورای اسلامی و دهیار بیایند تا این پروژه به سرانجام درست منتهی گردد.

 

 اما نکته ای که هم اکنون ضروری به نظر می رسد و جای بحث و تامل دارد، در پی طرح تعریض خیابان ها و معابر روستاي ايمن آباد در قالب طرح معین، جوي های قدیمی روستا حذف، و جوي های جدید در حال اجرا و احداث می باشد.

 

در اين طرح يعني تخريب و حذف كانال بتوني قبلي و ساخت كانال بتوني جديد، كه بار مالي زيادي را از ميزان بودجه اختصاص يافته به طرح هادي روستا به خود اختصاص داد، متاسفانه به نظر مي رسد در اين خصوص طرحي انديشيده نشده است و مشكل همچنان پابرجاست.

 

 

 

 اگر مهندسین مربوطه و متصدیان امور و مسئولین محترم روستا در اجرای طرح جدید کمی تعمق و تفکر بخرج دهند  و برای این معضل بزرگ راهی پیدا کنند، پس از اجرا شدن طرح هادي روستا مي توان شاهد روستایی تمیز، زیبا و باطراوت بود.

 

 

 

مي توان با استفاده از چا ه هاي آب موجود در روستا مثل چاههای آب پشت مسجد صاحب الزمان(عج) و کنار حمام عمومی  مخروبه (سه راهی کرو پشت) و جاري نمودن هفتگي اين آب در مسير كانال هاي بتوني به پاكسازي گندآبهاي اين كانال ها اقدام نمود.

 

 

از طرفي دهيار روستا بر اساس قوانين زيست محيطي در روستاها كه جزو سرفصل قوانين دهياري هاي كل كشور مي باشد، مي تواند مردم را مجاب نمايند تا فاضلاب آشپزخانه، حمام و دستشويي را همانند سرويس بهداشتي(مستراح) به انباره فاضلاب خانه شان هدايت كنند.


اميدواريم من و شما نيز از خودمان شروع كنيم و فاضلاب خانگي را در هر نوع آن، به انباره فاضلاب خانه مان هدايت نمائيم. بويژه كساني كه در حال ساخت و ساز هستند و مي توانند لوله كشي فاضلاب را استاندارد و با طرح و برنامه و با هزينه كمتر به انجام رسانند.

 

در این بحث جا دارد از اقدام موثر و اساسی اعضای محترم شورای اسلامی و دهیار محترم جهت لایروبی رودخانه آبدنگ رود و ساخت دیواره محافظ جهت جلوگیری از سرریز آب رودخانه و تجمع آن در لب جاده بین المللی تقدیر  و تشکر نمود ولی در همین راستا از دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا انتظار می رود با برگزاری جلسات هم اندیشی با بزرگان و ریش سفیدان محل، فکر اساسی درباره انجام لایروبی مناسب و تعیین تکلیف سرنوشت راه های خروجی مسدود شده کانال ها و جوی های یاد شده، بویژه جوی کنار شرکت نفت قدیم و کنار منزل حاج سلطان حسینی بنمایند، چرا که این جوی ها برای هدایت آبهای سطحی بویژه در شرایط بحران و وقوع سیل بسیار اساسی و حیاتی می باشند.

 

 

 

به امید ایجاد محیطی سالم و با نشاط در روستا به همكاري تمامي اهالي روستا

 

 

 

 

 

  تهیه و تنظیم: مهدی قاسمی ايمني

 

 

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20