*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

گذري بر زندگي ملا لطف اله صالحي ايمني

 

 

 

مردي از ديار آب و آينه زلال و پاك، خادم دين و اهل بيت(ع) كه از هر فرصتي براي يادآوري جايگاه و مصيبت وارده بر خاندان رسول گرامي اسلام استفاده مي‌کرد. مردي كه به سادگي مي‌زيست و همچنين آراستگي و محاسن بلند حنايي رنگش، از جلوه‌هاي ظاهري اش بود.

 

در اين گفتار از مردي سخن خواهيم گفت که عمر خود را صرف ترويج فرهنگ عاشورايي آستان همايوني حضرت سيد الشهدا نمود و سال ها درباره اهل بيت، افتخار زنده نگه داشتن جايگاه آنان را  داشته و در اين راه به پيري رسيده است.

 

 

 در زمستان سال 1285 هجري شمسي در روستاي ايمن‌آباد از توابع شهرستان بابل فرزندي ديده به جهان گشوده است که لطف‌اله نام نهاده شد که شکفتن گل وجودش در سرماي زمستان آن دوران، موجب گرمابخشي کانون خانواده‌اش گرديده است، نام پدرش شادروان عسگر و نام مادرش زنده ياد خديجه بوده است.

 

لازم به ذكر است كه ملا لطف اله يا بهتر بگوئيم خاندان صالحي بر اساس آخرين اسناد و شجره نامه در سال 1110 هجري شمسي در روستاي صالح آباد از بخش ده ملاي شهرستان شاهرود مي زيستند كه بر اثر خشكسالي به بابل و روستاي رستمدار محله، همجوار با روستاي قلعه كش كوچ نمودند. عسكر يعني پدر ملا لطف اله  در روستاي قلعه كش به دنيا مي آيد، اما بر اثر شيوع و همه گير شدن بيماري وبا در  سال 1230 هجري شمسي و مرگ بسياري از اهالي، در سن 12 سالگي به همراه مادرش، راهي روستاي ايمن آباد مي شود. و ملا لطف اله در ايمن آباد چشم به جهان مي گشايد.

 

بنابر گفته ها و شنيده ها، از همان دوران کودکي علاقه زيادي به شرکت در مجالس حسيني و مذهبي و دنياي مداحي داشت تا اينکه با رهنمودهاي مرحوم پدر پرهيزگارش و با اثرگذاري مادر پاكدامنش، در نوجواني مداحي را شروع کرد.

 ملا لطف اله از كلاس درس مكتب خانه اي بزرگاني چون ملا سلمان ولی نیا يعني پدر شیخ محمدعلی ولي نيا نيز بهره ها برد.

 

ايشان داراي صداي بلند و رسائي بود، بطوري که در مجالسي با جمعيت بالا، بدون استفاده از بلندگو نيز، بياناتش به گوش مردم مي رسيد و بهره مند مي شدند. حنجره‌ ي استثنايي اش، گوش و دل علاقمندان را نوازش مي‌داد و نغمه‌هاي بيادماندني و شورآفرينش همچنان در ذهن حاضران در مراسم عزاي حسين، نقش آفرين. عزاداري او سال ها رونق مجالس بوده است.

 

ملا لطف اله از چاوش‌خوان‌هاي روستا نيز محسوب مي‌شدند. مراسم چاوش‌خواني عبارت از مشايعت و يا استقبال و پيشواز چاوش خوان از زائران اماکن مقدس مذهبي که با لحن آوازي ويژه اجرا مي شد. اين مراسم هنوز در برخي از روستاها و شهرها رايج است.

 

چاوش‌خواني غالباً حالت تک‌خواني دارد، گاهي نيز ممکن بود به صورت گفتگوي منظوم درآيد. به اين معني که چاوش و نوچه و نوچه‌هاي او بيت‌ها و يا مصراح‌ها را به نوبت در پاسخ يکديگر مي‌خواندند، از نوچه خوان ايشان در آن زمان مي توان از حاج ملاحسينعلي‌ قرباني ايمني نام برد.

 

ملالطف‌اله در سال 1330 به دليل خشکسالي در روستاي ايمن آباد و كروكلا، به روستاي قلعه‌کش و بعد از چند سال به روستاي جعفرآباد واقع در بخش هرازپي شهرستان آمل مهاجرت نموده‌اند تا در آن روستا، با کار کشاورزي به امرار معاش بپردازند. در آن منطقه نيز مردم روستاي جعفرآباد و روستاهاي همجوار از حضور ملالطف‌اله و از نواي دلنشين او، نزديک به نيم قرن در مساجد و تکايا در مراسم مذهبي استفاده نموده‌اند.

 

ايشان به دليل اينکه در روستا زاده شد و پرورش يافت، هيچ کدام از روش و سبک‌هاي فني مداحي را نمي‌شناخت و بطور سنتي به اجراي مرثيه و روضه‌خواني در مجالس مي‌پرداخت.

 

وي از دوستان حاج سيد رحمت‌اله سياحي نيز بودند و  در مکتبخانه روستا، نزد زنده ياد حاجي آقا ارشادي، برادر آقا سيد مرتضي شاگردي مي‌کردند.

 

 حاج ملالطف‌اله صالحي ايمني از مداحان با اخلاق و باتقواي دستگاه حضرت اباعبداله الحسين بود و دارايي او خلوص نيتو قلب پاكي بود كه دلسوختگي، و عشق پاكش نوحه هايش را ماندگار کرده است.

 

موروثي بودن صداي گيرا در خاندان صالحي، امري روشن است و بيشتر فرزندان ملا لطف اله از اين موهبت الهي برخوردار مي‌باشند.

 

ملا لطف اله صالحي ايمني در سال 1310  هجري شمسي  با سيده طاوس هاشمي کروئي دختر مرحوم کربلايي سيد علي هاشمي کروئي ( خواهر مرحوم سيد شيرآقا ) ازدواج نموده است که حاصل اين ازدواج 3 فرزند پسر و 3 فرزند دختر مي‌باشد، که همگي در قيد حيات هستند و يکي از فرزندان پسرش نيز از ذاکرين اهل بيت(ع) روستاي جعفرآباد مي‌باشد.

 

ملالطف اله بدليل اينكه دو فرزند اول ايشان دختر بودند (به نام هاي طاهره مادر سيد وجي اله هاشمي و زينب ) و داراي فرزند پسر نمي شدند و نيز بخاطر برخي از باورها و سنت هاي زمان خود بنابر داشتن پسر و نيروي كار در زمين هاي كشاورزي، مجددا" درسال 1324 ه ش با خانم فاطمه فرزند گل عمو  كه سلماني يا پيراشگر روستا بوده و اصالتا" اهل روستاي كلاگر محله بابل، و دختر خاله حاج سيد رحمت سياحي و حسن سليمي، مبادرت به ازدواج مي نمايد كه ثمره اين ازدواج نيز اولين فرزند دختري است به نام ريحانه و فرزند چهارم اين بار از همسر اول كه پسري است به نام نعمت اله و فرزندان بعدي از همسر دوم شان بنام هاي قدرت اله و آيت اله بودند و هم اكنون آيت اله از ذاكرين روستايشان جعفرآباد مي باشند و تمامي فرزندان حاج لطف اله صالحي ايمني در قيد حيات هستند.

 

 

ملاحسين قرباني ايمني مي گويد:

در شب هاي محرم هر سال، به همراه ملالطف اله در مسجد جامع كنار تكيه قديمي به تعزيه داري مي پرداختيم.

بدين شكل كه بنده در نقش حضرت ابوالفضل و ملالطف اله در نقش امام حسين و به اصطلاح شهادت خوان، با ابياتي كه بصورت سوال و جواب كه به سبك سنتي و خاص خودمان در آنزمان بود براي عزاداران به اجراي تعزيه مي پرداختيم.

ملا حسين در ادامه عنوان مي كند كه ملا لطف اله در آن دوران به دليل صدا و صوت رسا و غرّايي كه داشتند از شناخته شده ترين مداحان منطقه به شمار مي رفت و به همين دليل روستاهاي اطراف، براي مراسم مذهبي خود، يكي دو هفته قبل، از ايشان نوبت و وقت مي گرفتند تا از حضور ايشان مخصوصا" از صداي گرم شان بهره مند گردند.

 

 

حاج ملالطف‌اله به سادگي مي‌زيست و همچنين آراستگي و محاسن بلند حنايي رنگش از جلوه‌هاي ظاهري ويژه ايشان بوده است. در مراودت روزمره از برخورد دوستانه و قلبي رئوف برخوردار بوده‌اند.

 

سرانجام اين پير عاشق خادم آستان مقدس اهل بيت عصمت و طهارت در زمستان سال 1375 هجري شمسي در سن 90 سالگي نداي حق را لبيک گفت و دار فاني را وداع کرد.

 

 

 

 ملا لطف اله و شش شهيد روستاي جعفر آباد

 

از راست به چپ شهيدان: مهدي، علي اصغر، غلامعلي و احمد صالحي و سيد علي اصغر حسيني

پنج شهيد، برادرزاده هايش هستند و شهيد ششم نوه دختري پهلوان ميران است.

 

 

 

 

ضمن گراميداشت نام و ياد زنده ياد ملا لطف اله صالحي ايمني

اميد آن داريم خداوند روح اين بزرگ مرد را غريق رحمت بي منتهاي خود گرداند.

 

 

 

 توجه:

نواري از صداي ايشان در دست است كه به محض تبديل شدن به يك فايل صوتي در وبسايت روستا درج خواهد شد.

وبسايت روستا از زحمات و تلاش سيد ميثم صالحي ايمني سپاسگذاري مي كند.

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: ميثم صالحي ايمني

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # حسيني در تاریخ: شنبه 10 آبان 1393 ، ساعت 06:08 ب ظ
سلام خله عالي بيه.
خداوند ايشان و ملاموسي كه برارزاه او بود را بيامرزه.
صداي ملا لطف اله خله قوي و استسنا بيه.
وه امين اباد خونسه من گتمه وه استاد بنان هسته
نقل قول
 
 
+1 # صالحي از جعفر اباد در تاریخ: شنبه 10 آبان 1393 ، ساعت 07:08 ب ظ
تشكر و قدردارني خدمت آقاي اميني و دست اندركاران كه زندگينامه اين عموي دلسوز و مهربان را اشاره فرموديد.
صداي قهار و محكمي داشت و اصلا" به بلند گو اعتقادي نداشت.
در جعفر آباد ماه رمضان بدون بلند گو سحر خواني مي كرد و اين موضوع قابل اشاره است كه به نقل و قول پدرم در دوران پهلوي صداو سيماي مركز تهران از او دعوت به همكاري در قسمت راديو خواستند اما او قبول نكرد...به خاطر صدايش .
نقل قول
 
 
0 # سیدهادی حسینی شیرآقا در تاریخ: یکشنبه 11 آبان 1393 ، ساعت 12:08 ق ظ
با سلام به خانواده محترم آقای صالحی.
خداوند ایشان را بیامرزد.
یادم نمی رود هر وقت ایمن آباد می اومد یه سری برای دیدن پدربزرگ و پدرم به خانه ما می آمد. من ازدیدنش و چهره جذاب و صدای رسا و ریش های قشنگش خیلی خوشم می اومد. ازاو هم خاطرات خوبی داریم. با تشکر از آقامیثم واقعاچه شب های قشنگی از عزای سیدالشهدا، به یاداین زنده یاد افتادی.
خداوره رحمت هکنه
نقل قول
 
 
0 # ح.الف در تاریخ: یکشنبه 11 آبان 1393 ، ساعت 06:08 ب ظ
سلام به ملا لطف اله و خانواده خوب و قابل احترامشون، هم در جعفر آباد و هم در ايمن آباد.
زندگي بزرگان روستا در هر موردي كه باشه خيلي خيلي اهميت داره.
بعضي ها در روستا وجودشون منبع خيرو بركته و مردم خاطرات زيادي باهاش دارن و در عين حال تاثيرگذار بودن تو فرهنگ مردم روستامون.
اينكه نام و يادشون زنده بمونه نياز اساسي هست.
از ويژگي هاي اخلاقي بزرگان بيشتر نوشته بشه بهتره.
از آقاي صالحي هم ممنونيم.
نقل قول
 
 
0 # mوm در تاریخ: سه شنبه 13 آبان 1393 ، ساعت 08:08 ق ظ
زیباو جالب...
خدایش این پیر و عزیز دانا را ببخشد و بیامرزد.
نقل قول
 
 
0 # مهدی صالحی در تاریخ: یکشنبه 04 آذر 1397 ، ساعت 12:09 ق ظ
درود جناب صالحی من صالحی از استان خراسان رضوی شهر مشهد روستای اسجیل هستم.
ایا من جزو این گروه صالحی ها هستم؟
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20