*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

استانداردهای فنی یک تیم فوتبال

 

فوتبال دارای سه لحظه ی اساسی است: دفاع، حمله و انتقال (از دفاع به حمله و بالعکس)

 

پس برای یک تیم فوتبال بایدحداقل 3برنامه ی گروهی تعریف شده باشد تا از کل بازیکنان بصورت هماهنگ در شرایط مختلف بیشترین بهره را برد که هریک از این برنامه ها نیازمند رعایت اصول های مختلف (فردی وگروهی) (اولیه و ثانویه) و همچنین( اجرای صحیح سبک ها و استراتژی های مختلف) می باشد!

 

 

 

 

 

1_دفاع

دفاع را به دو بخش دفاع فردی و گروهی می توان تقسیم کرد که در دفاع فردی، وظیفه ی کلی و اصلی مدافع، دفع توپ و مهاربازیکن است که خود دارای چند نقش اصلی می باشد مثل: استاپر(یارکوب)، سوئیپر(پوشش دهنده)، لیبرو(آزاد) و غیره

بهترین مدافع کسی است که دفع توپش به منطقه ی امن و بی خطر بوده و حتی با دفع هدفمندش، ایجاد یک موقعیت و طرح حمله برای تیم خودی بکند.

 

 

اصول اولیه دفاع تیمی:

1- تاخیر

2- تمرکز

3- تعادل

 4- مهار

 

 

سبک های دفاعی:

1- روش نفربه نفر

2- روش منطقه ایی

3- روش مختلط

 

 

 

سبک های دفاعی از لحاظ نوع استقرار مدافعان:

1- آرایش مدافعان با مدافع پوششی

 2- آرایش مدافعان بدون مدافع پوششی(زنجیره ایی)

 

 

استراتژی های تاکتیکی درموقع دفاع کردن:

1- فشار(پرس)

2- فشارناحیه ایی (تاخیری)

3- فشار گروهی در منطقه ایی خاص (تعدادنفرات گروه و اعلام آن منطقه ی خاص به توصیه ی مربیان ارتباط مستقیم دارد)

4- آفسایدگیری

5- دفاع با تمام قوا (تیم با حداکثر نفرات خود دفاع می کند و بیشتر به منظور حفظ نتیجه به کار می رود و در صورت تصاحب توپ توسط تیم خودی، بازیکنان با نفرات کم، در حمله شرکت می کنند)

 

 

 

 

2_ حمله

حمله نیز به دو بخش فردی و گروهی تقسیم می شود که دارای اصول اساسی  می باشد که توجه شما را به نکات مهم آن جلب می کنم:

 

 

الف: تدارک حمله

بزرگترین اشتباه زمانی صورت می گیرد که چنانچه توپی به منطقه ی دفاعی حریفارسال شود فکر می کنیم تیم در حال حمله کردن است حتی اگر فقط دفع توپی  انجام شود! در صورتی که تیم نیاز به فراهم کردن مقدمات حمله با اعمالی نظیر حفظ توپ و گردش صحیح  آن به منظور فضاسازی و خلق موقعیت گل داشته، تا ایجاد گلزنی کند.

 

ب: حفظ توپ و اهمیت آن در بازی و بازی سازیدر حفظ و نگهداری توپ، عوامل متعددی دخالت دارند که برخی از آنها عبارتند از:

 

1_ استفاده از سوال طلایی هرکدام از نفرات تیم، در هر حالتی که هستند باید از قبل تصمیم گیری کنند که پس از رسیدن احتمالی توپ به آنان، قصد دارند چه کاری را انجام دهند، این کارها می تواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

الف-بلافاصله پاس می دهد(پاس کوتاه- بلند- سانتر- یک و دو- و...)

ب-باتوجه به مناطقی که فشارحریف درآنجاکمتراست حرکت می کند(حرکت پا به توپ)

ج-سعی در گرفتن امتیاز از حریف دارد(مانندکرنریاپنالتی یا....)

د- دریبل می کند و حریف مستقیم خود را جای می گذارد.

و- شوت می زند.

 

2_ مورد دوم درحفظ توپ اصل حمایت است! درحمایت تیمی، بازی بدون توپ بسیار اهمیت دارد طوریکه مربیان بزرگ می گویند:در هنگام حفظ توپ، توقف مطلقا" ممنوع.

 

3_ سومین عامل در روند حفظ توپ اجرای صحیح تکنیک های فردی می باشد. تكنيكهایی مثل آگاهی محیطی که منجربه پاس،حمایت و کنترل صحیح و بی عیب و نقص می شود!

 

4_ چهارمین عامل درحفظ توپ توجه بیشتر به اصول زیربنایی بازی گروهی است.

الف) اعتقاد به اجرای کار گروهی

ب) نظم

ج) هماهنگی

د) سازماندهی

 

 

 

ج: حمله گروهی و اصول اولیه ی آن

1_ ایجاد عرض

2_ نفوذ

3_ تحرک(بازی بدون توپ)

4_ حرکات خلاق و غیر منتظره

5_ استراتژی ها در حمله

 

از نظر محل شروع حمله(یک سوم دفاعی-- یک سوم میانی-- یک سوم حمله)از نظر محل اجرای حمله(وسط--- راست---- چپ)

از نظر تعداد حمله کننده گان(1نفر-- 2نفر-- 3نفر-- بیش از 3نفر)

از نظر نحوه اجرا (حمله با برنامه ریزی نظم دفاعی حریف -- حمله با تعویض بازی--- حمله با توازن شکنی -- حمله با خسته کردن دفاع حریف -- حمله با سانتر هوایی-- حمله با سانتر زمینی -- حمله با توپ ریزی پشت دفاع حریف-- حمله با اورلپ-- حمله با دور زدن دفاع-- حمله با فشار روی نقاط ضعف حریف--حمله با آفساید شکنی--حمله با ضد حمله و ....

 

 

 

 

 توجه: اینکه در فوتبال از چه ارنجی استفاده کنیم؟ ازچه سیستمی بهره بگیریم؟ چه برنامه ی دفاعی و حمله ایی به همراه چه استراتژی ایی در بازی اجرا کنیم و.... همه و همه به تاکتیک تیمی و هدف مربیان تیم مربوط می شود. به عنوان مثال:اگر زمانی که در زمین حریف بازی می کنیم و می خواهیم حداقل یک امتیاز از این  بازی بگیریم با زمانی که در زمین حریف بازی می کنیم و به 3  امتیاز بازی احتیاج مبرم داریم قطعا" برنامه های دفاعی و حمله ایی ما نمی تواند یک شکل باشد!

 

 حال نتیجه می گیریم بانیم نگاهی به مطالب بالا، به راحتی می توان سطح کمی و کیفی تیم ها و مربیانشان را مشخص کرد.

 

 

لطفا بادقت به مثال زیر توجه کنید:

ما درزمین حریف بازی می کنیم و هدفمان گرفتن حداقل 1 امتیاز بازی است و  تساوی به منزله ی پیروزی تیم ماست بنابراین به دو روش فرضی زیر بازی می کنیم کدام روش منطقی است و چرا؟

الف- در زمین خودمان دفاع می کنیم با استراتژی دفاع تاخیری منطقه ایی و در صورتی که توپ را تصاحب کردیم باحفظ توپ و چرخش آن و بدون عجله، شرایط حمله را طوری طراحی می کنیم که بیش از  2 یا 3نفر از بازیکنان در حمله شرکت نکنند و از حمله ی همه  جانبه با نفرات زیاد پرهیز می کنیم. اولویت اول مان دفاع و گل نخوردن است پس  بازیکنانی حق دارند در حمله شرکت کنند که در کار دفاعی آنان خللی وارد نشود!

ب- برای دفاع کردن، تیم حریف را تحت فشار(پرس) قرار می دهیم تا قدرت بازی سازی را از آنها بگیریم و در صورتی که توپ را تصاحب کردیم به سرعت مدافعین ما با اورلپ زدن  در حمله شرکت می کنند و هافبک های ما با ارسال توپ های بلند به پشت مدافعین، آنان  را  در موقعیت گل زنی قرار می دهند!

 

به نظر شما کدام روش صحیح است و با هدف تاکتیکی اولیه ی ما هم خوانی دارد؟

 

 

با توجه به مطالب عنوان شده مي توان در خصوص تيم شاهين به اين نتيجه رسيد كه اگر برنامه ى دفاعى و حمله ايى خاصى اين تيم داشته باشد(كه قطعا" دارد) نه تنها بهتر مى تواند بازي هاى خارج از خانه را مديريت كند، بلكه حتى مى تواند مديريت لحظه هاى حساس بازي را نيز به زيبايى انجام دهد! مخصوصا" زماني كه بازيكنان باهوش شاهين، به سختى گل مى زنند ولى به راحتى گل مى خورند!

 

 

         

 


 

به قلم: بهروز طاهرپور(مربي سابق تيم فوتبال شاهين كروكلا و دارنده درجه C مربي گري فوتبال كشور)

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20