*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

نامه ي دوران سربازي يكي از اهالي روستا در سال 1315

 

پُست، کهن ترین و گسترده ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمینها و مناطق جهان است. با توجه به نامگذاري 9 اكتبر برابر با 17 مهرماه، به عنوان روز جهاني پست، به مناسبت ايام، يكي از نامه هاي قديمي روستا را، تقديم اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا مي كنيم.

 

دست نوشته های قدیمی علاوه بر جذابیت برای نسل های بعد، در بسیاری از موارد حاوی اطلاعات محلی و ارتباطات فامیلی زیادی هستند. همچنین تفاوت هایی نيز با نوع نگارش امروزی دارد.

 

در جستجوی دست نوشته های ایمن آباد و کروکلا به نامه ای از مرحوم سید حسن حسینی فرزند سید ابراهیم (طایفه نجف) به برادر سربازش حاج سید بابا حسینی(ره) دست یافتیم که در سال 1315 هجري شمسی به حاج سید بابا نوشته و پاسخ این نامه نیز توسط حاج سیدبابا ارسال شده است.

 

 

متن نامه ارسالي به این شرح است:

 

 

تصدق و قربان حضور مبارکت گردم، از وطن دور شدی اخوی مهربانم آقای آقا سید بابا حسینی ایمنی الامین، به سلامت و عین عافیت بوده باشید و وجود ذیجود شما را از قادر متعال خواهانم. اگر احوالی از بنده بخواهید الحمدلله سلامتی حاصل است به جز دوری دیدار شما. امیدوارم از ایزد منان که دیدار تازه شود. سید مسیح دعا می رساند، مشهدی اکبر دعا می رساند، علی عمو دعا می رساند، ذبیح عمو دعا می رساند، باجی طاووس دعا می رساند، مشهدی بابا دعا می رساند، پسرعموها سید حسین، سید عبداله و سید رضا دعا می رسانند. آقا سید رضا کدخدا دعا می رساند. برادرجان! خواهران و برادران و خانواده راجع به کاغذی که نوشته بودید رسید زیارت شد از تحریر کاغذ که مریض خانه ام خیلی دلتنگ شدند، البته یک کاغذ از سلامتی خود را بنویسید که ما آسوده خاطر باشیم. برادرجان! آن وقت که آمده بودید در منزل خدا نخواست که شما را ببینم؛ امیدوارم که دیدار تازه شود. درویشعلی آمد پیش من یک مرتبه پیش از وقت بیرون رفت. من رفتم باقر را قرار کردم، باز درویشعلی آمد که من می آیم. دو مرتبه آمد همین روزی که شما وارد شدید در منزل، درویشعلی هم آمد باقر هم آمد. من خیال داشتم که درویشعلی را بیرون کنم و باقر را نگه دارم، بعد درویشعلی را گفتم اگر می خواهید چند روزه بیرون بروید حالا بروید، من باقر را نگه دارم. گفت نه من هستم کجا می روم، باقر رفت بعد از چهار روز دیگر او هم رفت. شما به سلامت بوده باشید ما می گذرانیم.

 

 

 

نظام وظیفه سیدبابا امینی گردان .....نمره 4............. آدرس مریض خانه تهران نمره 2 بدست اخویم سیدبابا برسد از طرف سید حسن سید ابراهیم.به تاریخ 18 صفر 1355 قمری

 

برابر با 19 ارديبهشت 1315

 

 

 

 

 

پاسخ نامه به این شرح است:

 

 

 

قبله گاه عزیزم اخَوی مکرم محترم آقا سید حسن دام اقباله، تصدق وجود مبارکت گردم. انشاءالله وجود سلامتی شما را از درگاه خداوند احدیت خواهانم. بعد اگر احوالی از بنده بخواهی به دعاگویی جناب عالی (مشغول) می باشم. انشاءالله امیدوارم که دیدار، تازه شود به حق محمد و آله. به داماد محترم مشهدی سید مسیح از قول بنده خیلی سلام برسانید، همشیره محترمه سیده نسا را خیلی دعا برسانید. همشیره زاده ها را عوض من روبوسی نمائید. سیده شهربانو را دعا برسانید، همشیره سلیمه خانم را دعا برسانید. سید جعفر و سید مهدی را عوض من روبوسی نمائید. سید هاشم، سید عقیل، حرمت خانم را عوض من روبوسی نمائید. علی عمو با اهل خانه سلام برسانید. درویشعلی با اهل خانه دعا برسانید. ذبیح عمو با اهل خانه سلام برسانید، سیدآقا عمو با اهل خانه سلام برسانید، مشهدی بابا را سلام برسانید. سید رضا کدخدا با اهل (خانه) سلام برسانید، عظمت خاله را سلام برسانید. ملاحسن دائی با اهل سلام برسانید، سید حسین را دعا برسانید، کربلائی غلام حسین با اهل خانه سلام برسانید.

 

فرستنده کاغذ سید بابا سید ابراهیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حاج سيد مسيح هاشمي كرويي(ره) و حاج سيد بابا حسيني ايمني(ره)

 

 

 

 

خداوند حاج سید بابا، حاج سيد مسيح و دیگر درگذشتگان این خاندان را مورد رحمت خود قرار دهد.

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: علی ایمانی ایمنی

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # mوm در تاریخ: جمعه 18 مهر 1393 ، ساعت 10:07 ب ظ
جالب وزیبا...
نقل قول
 
 
0 # سیده زهرا هاشمی در تاریخ: جمعه 18 مهر 1393 ، ساعت 10:07 ب ظ
خیلی خیلی جالب بود
نقل قول
 
 
0 # Tabasoom در تاریخ: یکشنبه 20 مهر 1393 ، ساعت 12:07 ق ظ
چقدر باحال بود خواهش می کنم از این نوشته ها یا مدارک قدیمی، بیشتر تو سایت بذارین.
با تشکر فراوان
نقل قول
 
 
0 # سیدحسین هاشمی کروکلایی در تاریخ: پنج شنبه 01 مرداد 1394 ، ساعت 09:05 ق ظ
باسلام و دستمریزاد بنده اهل روستای بالاکروکلا هستم که 10ساله ساکن بابل هستم و از اهل محل خبر چندانی ندارم و همیشه از وبسایت شما دیدن می کنم و خواهشی که از جنابعالی دارم اینکه از روستای بالاکروکلا هم مطلب بزارید خوشحال می شویم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20