*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

تغييراتي در هزينه هاي مراسم سوم متوفّاي روستاي ايمن آباد

 

با توجه به اينكه از  15 مرداد ماه 1386، مراسم سوم متوفّا در روستا بصورت هيات امنايي برگزار مي شود، شرايط ساده تري را براي كسي كه عزيزي را از دست داده است فراهم مي كند.

 

هر چند در قديم مجمعه شام(غذايي كه در وعده ي شام، توسط زنان روستا در خانه پخت مي شد و در مجمعه مسي گذاشته و به مسجد براي پذيرايي از حاضران تحويل مي شد) مرسوم بوده و اين فشار اقتصادي و روحي رواني، در شب اول وفات متوفّا بر دوش خانواده متوفّا سنگيني نمي كرد. اما مراسم روز سوم و هفتم و پذيرايي از مهماناني كه براي تشييع جنازه مي آمدند تا روز هفتم، هزينه هاي سنگيني را براي خانواده ي متوفّا به همراه داشت، به گونه اي كه در لحظه ي شنيدن خبر وفات عزيزش تمام دغدغه اش تامين برنج و گوشت براي پذيرايي از مهمانان بود تا مراسم كفن و دفن متوفّا.

 

 

 

 

طي تصميمي از سوي اعضاي هيات امناي مراسم سوم متوفّاي روستاي ايمن آباد، مبلغ پرداختي از سوي مردم براي هر نفر از پنج هزار تومان به هفت هزار تومان تغيير يافت.

 

 

 

سيد هاشم حسيني ايمني عضو هيات امناي سوم متوفّاي روستاي ايمن آباد با بيان اين مطلب افزودند:

با توجه به حضور جمعيت بالا در مراسم سوم متوفّا كه از سوي اهالي به مجمعه شام معروف است، ناچار بوديم سقفي براي هزينه ها در نظر داشته باشيم و هزينه اي بالاتر از سقف مورد نظر مي بايست توسط خانواده ي متوفّا پرداخت مي شد. يعني با توجه به ميزان وجه دريافتي از اهالي كه از  3000 تومان به مبلغ 5000 تومان در هر مراسم تغيير يافت، حدود يك ميليون و 500 هزار تومان در نظر مي گرفتيم و اگر ميزان هزينه كرد، از اين مبلغ بيشتر مي شد خانواده ي متوفّا بايستي مابقي مبلغ را پرداخت مي كرد كه مشكلاتي را به همراه داشت.

 

لذا بر اساس تصميم جديد اعضاي هيات امناي سوم متوفّا كه با حضور نهاد اجرايي روستاي ايمن آباد از جمله دهيار و اعضاي شوراي اسلامي گرفته شد، مبلغ دريافتي براي هر نفر با افزايش دو هزار توماني صورت مي گيرد يعني 7000 تومان.

 

از طرفي تمامي هزينه ها از جمله هزينه پذيرايي چاي، خرما، شيريني، برنج، گوشت، ماست و ...، پخت و پز و شستشوي ظروف به اضافه هزينه مداح و هزينه سخنران توسط برگزار كنندگان مراسم سوم متوفّا پرداخت مي شود و به هر دليلي خرجكرد بيشتري صورت بگيرد، ارتباطي با خانواده متوفّا و يا صاحب مجلس عزا  ندارد.

 

سيد هاشم حسيني ايمني در پايان افزودند سعي مي شود كساني كه شرايط مالي خوب و مناسبي ندارند و اعضاي هيات امناي سوم متوّفا در جريان زندگي آنان هستند، با استفاده از پس انداز موجود در اين صندوق، مراسمي را همانند ديگر افراد وفات يافته ي روستا، به عنوان مجمعه شام در نظر بگيرند.

 

اما افرادي كه عضو نيستند و مبلغ مورد نظر را پرداخت نمي كنند، پس از وفات آنان بعد 120 سال، هيات امناي سوم متوفّاي روستاي ايمن آباد هيچ مسئوليتي در قبال برگزاري مراسم مجمعه شام ندارد.

 

ايشان در پايان درخواست نمودند عزيزاني كه بدهي هاي قبلي خود را پرداخت نكرده اند نسبت به پرداخت مبلغ بدهي اقدام نمايند تا با گذشت زمان و مجموع بدهي ها با توجه به افزايش اين مبلغ به 7000 تومان، بامبلغ سنگيني روبرو نشوند، كه پرداخت را براي شان دشوار نمايد.

 

 

اميدواريم خداوند همه رفتگان را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد.

 

ما هم حساب اعمال خود را هر روز، پاك نمائيم

چرا كه هيچكدام مان، خبري از لحظه ي بعدي زندگي خود نداريم.

 

 

 

 

 

 

 

 

تهيه و ارسال خبر: نقي نجفي ايمني

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # محلی در تاریخ: دوشنبه 07 مهر 1393 ، ساعت 11:07 ب ظ
به نام خدا
سلام کمک 5000 به 7000 تغییر کرد چه توفیری دارد؟
سقف خرجکرد هم تغییر می کند یانه؟
پول کمکی مراسم 3 و 7 اگر اضافه تر از خرجکرد بود کجاهزینه می شود؟
مسئولین مراسم متوفا چگونه انتخاب می شوند؟
نقل قول
 
 
0 # mوm در تاریخ: سه شنبه 08 مهر 1393 ، ساعت 08:07 ق ظ
طرح بسیار خوبیه...
انشالاه خداوند همه رفتگان باعث و بانی و فعالان این طرح را ببخشد و بیامرزد.
نقل قول
 
 
0 # افشین لاسمی ایمنی در تاریخ: چهارشنبه 09 مهر 1393 ، ساعت 04:07 ب ظ
باعرض سلام و خدا قوت به اعضاء هیات امنای سوم متوفی.
در هر صورت کار بسیار نوینی در انجام مراسمات درگذشتگان انجام گردیده است و همکاری خوبی از طرف مردم فهیم روستایمان شاهد هستیم.
خداوند بزرگ همه رفتگان و درگذشتگان را مورد رحمت خود قرار بدهد و طول عمر باعزت به بازماندگان.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20