*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

ماه محرم و آداب و رسوم آن در روستاي ايمن آباد و كروكلا

 

ماه محرم نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جمله ي ماه‌ های حرام است. ‌همانگونه که پیش از ظهور اسلام، در دوران جاهليت، جنگ و خونریزی در این ماه‌ ها ممنوع بود، آخرين فرستاده خدا محمد(ص) نیز همان را تأیید نمود.

محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حضرت حسين ابن علي(ع) است و  در سراسر جهان و در ميان تشيع اين ايام بخصوص تاسوعا و عاشوراي حسيني از جايگاه خاصي برخوردار است و آيين هاي خاص عزاداري به گونه هاي متفاوت برگزار مي شود.

 

 در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا نيز  در ماه محرم، آيين و مراسم خاصي برپا مي شود. تکیه‌ها، حسینیه‌ها و مساجد اين روستا همانند ديگر روستاها و شهر‌هاي استان مازندران و ايران، شاهد پرشورترین صحنه‌های عزاداری و نوحه‌خوانی در رثای سرور شهیدان حضرت امام حسین(ع)، سومین امام و پیشوای شیعیان جهان است.

 

 

 

 

در دهه اول ماه محرم، مراسم عزاداری‌  همه شب با شکوه خاصی بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، آغاز می‌شود. پس از سخنرانی روحانی محل، و مراسم سینه زنی، مراسم ويژه اين شب ها  با اطعام گسترده عزاداران و اهالی محل به پایان می‌رسد.

از شب هفتم تا عاشورای حسینی و شب شام غریبان با به راه انداختن دسته هاي سينه زني، مراسم ويژه اي را برای پاسداشت قیام عاشورا برپا مي كنند.

 

هزینه برپایی این مراسم مذهبی از جمله حق الزحمه مداح، سخنران، پذبرایی و اطعام سوگواران و عزاداران حسینی از طرف خود مردم پرداخت مي شود. مردم روستاي ايمن آباد و كروكلا همه ساله به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، علاوه بر مراسم سخنرانی و مداحی سنت‌های ویژه خود را اجرا می‌کنند.

 

دو سه روز مانده به ايام محرم و آغاز مراسم ويژه اين ايام، متوليان  مساجد پنجگانه روستا، تكايا و سقانفارها در ايمن آباد، پايين كروكلا و بالاكروكلا با همكاري همسايگان و  محلي ها به نظافت و پاكيزگي  اين مكان ها و تهيه و آماده سازي امكانات پذيرايي و نصب حفاظ هاي پارچه اي يا نايلوني در سقا نفارها و تكايا براي در امان بودن از سرماي پاييز و زمستان مي پردازند.

البته ناگفته نماند در بعضي از روستاها و شهرهاي مازندران مراسم خاصي برپا مي شود مثل مراسم قلك شكني در بربري محله قايمشهر و مراسم تشت گذاري در ترك محله اين شهر كه بسيار جالب توجه مي باشد.

 

 

اعضاي هيات امناي مساجد، تكايا و سقانفارها برنامه ريزي جدي براي امر پذيرايي، روحاني و واعظ اين دوازده شب و انتخاب مداح كه بيشتر سنتي است و اهل روستاي ايمن آباد و كروكلا مي باشند به عمل مي آورند.

 

در قديم پذيرايي توسط افراد خاصي صورت مي گرفت بعضي ها سفره رنگين تري پهن مي نمودند و بعضي نيز سفره اي ساده تر. اما امروزه  اين امر در روستای ایمن آباد بصورت كلي صورت مي گيرد و آنانكه دوست دارند به امر پذيرايي اقدام نمايند وجه نقد ي را به هيات امناي مسجد مي پردازند و غذاي يكسره و يكدست كه بسيار ساده تر از گذشته مي باشد جهت پذيرايي به عزاداران عرضه مي شود و باقي مانده پول نيز در پايان دوازده شب صرف عمران و آباداني مسجد مي شود. البته اين امر به دلايلي دستخوش تغييرات مي شود.

در روستاي مان مراسم شام دهي و پذيرايي عزادران فقط از آقايان صورت مي پذيرد و زنان روستا از اين امر بي بهره اند.

 

هزينه روحاني و مداح نيز جداگانه از سرپرست خانواده هاي عزاداران دريافت مي گردد و با توافقي كه با آنان از قبل شده است در فرداي روز عاشورا  به آنان پرداخت مي شود.

 

از جمله مراسم خاص اين شب ها بويژه از شب هفتم به بعد مراسم دسته روي است كه هرشب به صورت رفت و برگشت يا به عبارتي ميزبان و ميهمان در روستا صورت مي گيرد. به عنوان مثال شب هفتم عزاداران روستاي ايمن آباد پس از انجام مراسمي همچون نماز جماعت، سخنراني، مداحي كوتاه و پذيرايي (كه در برخي موارد به خاطر تاخير نكردن و در انتظار نگذاشتن ميزبان مداحي و یا سخنرانی  حذف مي شود)  روانه ديگر مسجد روستا يعني مسجد جامع  كه مزار شهداي روستا نيز در اين مكان قرار دارد، مي شوند.

مراسم رفت و برگشت دسته روي تا شب عاشورا ادامه مي يابد. روز تاسوعا و عاشورا نيز صبح و عصر مراسم خاصي در روستا برگزار مي شود.

زنان روستا نيز روضه هاي زنانه خود را كنار منبربن و تكايا برپا مي كنند و چند سالي مي شود كه مراسم شيرخوارگان حسيني نيز به همت بيت القرآن روستا برگذار مي گردد.

 

 

 

 

 

در ساير عناوين همين بخش مي توانيد از آداب و رسوم خاص دهه اول محرم در روستا، بيشتر آشنا شويد.

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20