*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

شامي بابلي

 

شامی بابلی از غذاهای اصیل شهر بابل و روستاي مان ايمن آباد و كروكلا مي باشد می باشد که در سایر شهر های مازندران نیز تهیه می شود. این غذای بسیار خوشمزه از انواع سبزیجات کوهی و معطر استفاده می گردد.بچه ها نیز از آن بخوبی استقبال می کنند.

 

 

 

مواد اوليه

 

سبزی معطر مخصوص شامی 500 گرم 

 گوشت گوسفند 500 گرم

لپه ۲۵۰گرم

 پیاز2 عدد

 تخم‌مرغ4 عدد

 نمک. فلفل. زردچوبه. دارچین مقدار لازم

 

 

 

 

طرز تهیه:

ابتدا  گوشت، پیاز، کمی دارچین و زردچوبه و 2 لیوان آب روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا  گوشت کاملا بپزد به طوری که آب آن به خورد گوشت برود ، لپه را از  2-3 ساعت قبل خیس کنید و پس از این مدت بپزید و مانند گوشت بگذارید آب لپه نیز کاملا تمام شود.

 

 

گوشت، لپه و تمام سبزی ها را چرخ کنید و به آن نمک، فلفل و کمی دارچین بزنید و مخلوط کنید، تخم‌مرغ ها را تک تک بشکنید و به موادی که چرخ کرده اید اضافه کنید سپس تمام مواد شاميرا خوب ورز دهید.

 

 

درون تابه ای مناسب روغن بریزد و بگذارید تا داغ شود، کمی از مایه شامی بردارید و کف دست تان بصورت گرد پهن کنید و وسط شامی را با انگشت سوراخی ایجاد کنید سپس شامی‌ را درون روغن داغ بیندازید تا سرخ شود، پس از سرخ شدن یک طرف شامی را برگردانید تا طرف دیگر ان سرخ شود، برای سرو شامی را درون ظرف قرار داده و با سالاد تزئین کنید.

 

 

نکته ها:

می توانید بجای دارچین از 1 قاشق غذاخوری اب زعفران اماده شده استفاده کنید، بدلیل وجود سبزی در این شامی خوشمزه رنگ روغن کمی تیره می شود، بهتر است با حرارت ملایم، شاميرا سرخ کنید.

 

 

سبزی این شامی ترکیبی از جعفری + تره + شنبلیله + زلنگ + اناریجه + گشنیز + سیر + سرسم + اوجی می باشد که مقدار جعفری و تره و سیر دو برابر بقیه سبزی هاست.

 

 

سِرسِم و اوجی از خانواده نعنا هستند و زلنگ و اناریجه هم از سبزی های کوهی شمال هستند که از دامنه کوه جمع می شوند، می توانید در صورتی که سبزی های شمال در دسترس ندارید از ترکیب جعفری + نعنا + شنبلیله + گشنیز + سیر واستفاده کنید.

 

 

برای شکل دهی بهتر به شامی دست تان را زمان فرم دادن به شامی با کمی تخم مرغ اغشته کنید، مقدار تخم مرغ ها بسته به اندازه آنها می باشد، باید تا اندازه ای تخم مرغ به مایه شامی اضافه کنید که قابلیت شکل دادن را داشته باشد، برای انسجام بیشتر مواد شامی از 1 عدد سيب زميني پخته چرخ شده یا کمی ارد می توانید استفاده کنید.

 

 

 


 

منبع: irancook.ir

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20