*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

آغاز برداشت محصول برنج در روستا

 

برداشت و جمع آوري محصول برنج كه حاصل تلاش و دسترنج كشاورزان برنجكار روستا مي باشد،

توسط حاج احمد حسين نيا، از چند روز پيش در روستاي بالاكروكلا آغاز شده است.

 

 

 

 

از طرفي آقايان سيد مرتضي هاشمي، اكبر آتش افروز و سيد حاتم هاشمي نيا نيز به برداشت محصول برنج شاليزارهاي خود پرداختند.

 

 

 

 

در روستاي ايمن آباد نيز برداشت برنج توسط حاج کاظم صالحی انجام شد، ایشان اولین شخصی بود که در روستا به نشای برنج پرداخت. پس از ایشان نیز حاج غلامحسين قلي نيا محصول شالیزارش را برداشت نمود.

 

لازم به توضيح اينكه تا به اين لحظه تمامي برداشت هاي شلتوك برنج به صورت مكانيزه انجام شده است.

 

بر اساس تعرفه به ازاي هر 20 كيسه شلتوك يك كيسه به عنوان حق الزحمه و دستمزد در نظر گرفته شده است اما عملا" مشاهده مي شود كه اين حق الزحمه به ازاي هر 12 تا 14 كيسه صورت مي گيرد و علت اصلي آن نيز، جمع آوري زودتر محصول مي باشد.

 

كيفيت محصول برنج امسال از سوي اين عزيزان و ساير كشاورزان بسيار ايده آل و مناسب ارزيابي شده است. اما نكته حائز اهميت هجوم ناگهاني كرم ساقه خوار حدود 20 ام تيرماه يعني ده روز پيش به مزارع كشاورزي روستا بوده است كه شرايط را بسيار براي كشاورزان سخت تر كرده است.

 

آن دسته از كشاورزاني كه از هجوم كرم ساقه خوار تا برداشت محصول برنجشان بيش از 25 روز زمان باقي است چاره اي جز سمپاشي مزارع خود ندارند. اين سم پاشي بايد بين 10 تا 20 روز مانده به جمع آوري محصول انجام پذيرد.

 


سيد عبدالرحيم رحيم پور مسئول اداره ترويج جهاد كشاورزي بابل، در مسجد النبي(ص) روستاي بالاكروكلا ضمن بيان اين مهم عنوان نمودند:

در برخي از شاليزارها نيز كرم ها تبديل به پروانه شده است و كاري نمي توان از پيش برد و اين سم پاشي نه تنها به نابودي آفت هاي كرم ساقه خوار نمي انجامد بلكه هم آلودگي برنج را به همراه خواهد داشت و هم هزينه ي اضافي و بيهوده اي را بر كشاورز تحميل مي كند.

 
 

از طرفي اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا امسال چندان تمايلي به كشت دوم برنج ندارند. آنان معتقدند تلاش براي دريافت برنج رتون(دِنوج) بسيار بهتر از كشت دوم برنج است كه بايد 8 مرحله سم پاشي شود تا محصول خوبي برداشت شود. لذا برنج مورد نظر بسيار آلوده خواهد بود و براي مصرف كننده خطرناك است.

 

آنها اعتقاد دارند كشاورز بايد برنج سالم را توليد و به بازار مصرف عرضه كند، ديگر افراد جامعه با اعضاي خانواده ي ما هيچ فرقي ندارد، لذا برنج رتون را مد نظر قرار مي دهيم تا سلامت آن بيشتر تضمين شده باشد.

 

 

 

 

 

از درگاه خداوند روزي رسان مي خواهيم تا به اهالي زحمتكش و پرتلاش روستايمان و تمامي كشاوزان، در برداشت محصولات و دسترنجشان خير و بركت بيشتري را به حرمت اين ماه، ارزاني نمايد.

 

 

 

 

 

 

 

  تهيه و ارسال خبر: سيد محمد هاشمي كرويي

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # سيدماهان حسيني در تاریخ: پنج شنبه 02 مرداد 1393 ، ساعت 09:05 ب ظ
انشاالله سلامتي و خرج عروسي و سفرهاي زيارتي.
نقل قول
 
 
0 # قلي نيا در تاریخ: دوشنبه 06 مرداد 1393 ، ساعت 04:05 ب ظ
با سلام.لازم به يادآوري است كه قبل از اينكه ما شروع به برداشت كنيم.حاج كاظم صالحي 5 روز قبل از ما محصولاتش را درو كرده بود. تصحيح شود لطفا". با تشكر.

وبسایت روستا:
با سلام و سپاس فراوان.
اصلاح شد.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20