*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

خانـدان میر صفی لاله آبادي در روستا

 

صفی الحسینی معروف به میرصفی لالابادی یکی از چهار پسر سید جعفر کروکلایی است که دارای سه برادر دیگر به نام های میرآقاسی، میرطهماسب و میرابوطالب بوده است. این خاندان جمعیت قابل توجهی از اهالی پایین کروکلا را تشکیل می دهند.

 

بنابراین در این نوبت قصد داریم در راستای بررسی اسناد محلی، خاندان بزرگ میرصفی لالابادی را معرفی نماییم.

 

اما قبل از آن لازم به يادآوري اينكه: پسوند لالا آبادي بر اساس سفرنامه ي ناصرالدين شاه قاجار به مازندران كه در سال 1282 هجري قمري نوشته شده، توسط ايشان ثبت شده است نه لاله آبادي، و دقيقا" نام ملاحمزه لالابادي ثبت شده و به چشم مي آيد.

 

 

میرصفی به نقل از حاج سید قدرت الله و حاج نعمت الله هاشمی (نتیجه ی میرصفی) مباشر و رابط 36 روستای منطقه با حکّام دوره ی ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار بود.

 

از جمله ی خدماتی که میرصفی برای کروکلا انجام داده می توان به ساخت پل، ساخت تکیه و سقانفار پایین کروکلا و حمام اشاره نمود.

 

اما مهمترین خدمت ایشان را می توان دریافت مجوز حق آبه ی "کهرود" دانست که از آن زمان تا کنون پا برجاست و بسیاری از شالیزارهای کروکلا و ایمن آباد از آب این رود بهره مند می شوند. اهمیت این رود تا جایی است که حتی وجه تسمیه ی کروکلا را به این رود نسبت می دهند.

 

 

همچنین با توجه به شناختی که حاکم وقت بارفروش (بابل) از ایشان داشت، جهت مشارکت در تعمیر پل محمدحسن خان از ایشان کمک خواست. از آنجا که مسیر رفت و آمد مردم منطقه به بابل از این پل مهم عبور می کرد، ایشان بخشی از مالیات مردمی را به این کار اختصاص داد.

 

 

میرصفی به سبب ارادت به ساحت ائمه معصومین(ع)، سه دانگ از عایدات حمام کروکلا را وقف تعزیه داری و مراسم عاشورای حسینی کرده بود و در ایام اربعین سالار شهیدان در منزل خود (خانه سرای فعلی شیرآقا هاشمی) اطعام دهی و روضه خوانی برپا می کرد که آن خانه و منبر از همان زمان به جا مانده است.

 

 

در داخل دست نوشته های حاج مسیح الله هاشمی ، اشاراتی به اجداد ایشان شده بود که با کمک حاج سید ابراهیم و کربلایی سید حمزه هاشمی موفق شدیم نموداری از این خاندان را تهیه نماییم که در این نوبت خاندان میرصفی را خدمت شما ارائه می کنیم.

 

 

 

 

 

 


 

 

نمونه ي مهر صفی الحسینی

 

 

 

 

 

 

   شما اهالي روستا نيز مي توانيد با در اختيار گذاشتن اسنادي از روستا كه در دست داريد يا نزد پدربزرگ، پدر، مادر و دوستانتان موجود مي باشد ما را در استخراج و تكميل اطلاعات و پيشينه ي تاريخي روستا ياري نماييد.

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: علی ایمانی ایمنی

 

 

با سپاس فراوان از: حاج سید ابراهیم و کربلایی سید حمزه هاشمی كرويي و تشکر ویژه از محمد ایمانی ایمنی

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # نبي در تاریخ: جمعه 03 مرداد 1393 ، ساعت 04:05 ب ظ
با تشكر از زحمات شما كه مرا به ارحام آشنا كرديد
نقل قول
 
 
0 # آشنا در تاریخ: جمعه 03 مرداد 1393 ، ساعت 11:05 ب ظ
ضمن سلام و قبولی طاعات.
بسیار زیبا و تاثیر گذار است. با آنکه از خانواده بزرگ هاشمی و حسینی نیستم، ولی آگاهی از تاریخ و گذشته روستامون بسیار حائز اهمیت است.
خواهشمند است در صورت امکان از دیگر خانواده های بزرگ روستا نیز اطلاعاتی از این دست تهیه، و درج نمایید.
آقای ایمانی خدا قوت.
نقل قول
 
 
0 # علی ایمانی در تاریخ: سه شنبه 07 مرداد 1393 ، ساعت 05:05 ق ظ
نقل قول از آشنا:
ضمن سلام و قبولی طاعات.
بسیار زیبا و تاثیر گذار است. با آنکه از خانواده بزرگ هاشمی و حسینی نیستم، ولی آگاهی از تاریخ و گذشته روستامون بسیار حائز اهمیت است.
خواهشمند است در صورت امکان از دیگر خانواده های بزرگ روستا نیز اطلاعاتی از این دست تهیه، و درج نمایید.
آقای ایمانی خدا قوت.


با سلام و احترام
تهیه اطلاعات طایفه ای یا خانوادگی نیاز به یک همکار یا مشتاق این کار از همان خانواده داره.بنابراین اگر از هر خانواده ای یک نفر معرفی بشه با اشتیاق این کار را انجام خواهیم داد.
ارادتمند علی ایمانی
نقل قول
 
 
0 # Tabasoom در تاریخ: سه شنبه 07 مرداد 1393 ، ساعت 01:05 ب ظ
خیلی جالب بود من شخصا" این جور مطالب زیبای تاریخی را خیلی دوست دارم. خوش بحال نوادگان این خانواده بزرگ که می دانند از چه اصل و نصبی هستند چون خیلی ها هستند مثل من که فقط تا اسم پدر بزرگمون را می دونیم و بقیه اجدادمون به تاریخ پیوستند. حیفه چون اصلا دوست ندارم برای خودم چنین اتفاقی رخ بده به خاطر همین همیشه دنبال ثبت شجره نامه ای از خانواده خودم هستم تا نوادگان آینده مان این حس توخالی بودن ما را نداشته باشند.(با تشکر از آقای ایمانی به خاطر زحمت فراوانشان مطمئنا" زحمت بسیار کشیده اند تا این مطلب روی صفحه درج بشه)
نقل قول
 
 
0 # سیدحسن نوه حاج مسیح در تاریخ: دوشنبه 31 شهریور 1393 ، ساعت 06:06 ب ظ
اگه امکان داره برادر شجره نامه رو تا نتیجه ها کامل کنید. فرزندان دیگر سید جعفر کروکلایی رو هم در شجره نامه مجزایی بررسی کنید.
کار خیلی سختیه.
تشکر برادر از اینکه این همه وقت صرف می کنید.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20