*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

وضعيت برنج و برنجكاران روستا، در آستانه فصل برداشت

 

آرام آرام دسترنج رنج وُ زحمت کشاورزان و برنج کاران روستایمان از راه می رسد. دسترنجي که برای از راه رسیدنش، شش ماه از سال را با رنج و زحمت فراوان به کار و تلاش پرداخته و مشقت های فراوان دیده اند.

 

سال زراعی پیش رو، سالی پر فراز و نشیب برای زحمتکشان روستایمان بوده است. سالی که با کم آبی آغاز گردید و برای نجات نشای برنج از کم آبی، به ترفند های گوناگونی، از جمله استفاده از چاه های عمیق و سطحی، متوسل گردیده و با چنگ و دندان زمین های خود را آبیاری نمودند.

 

اکنون و با گذشت حدود دو ماه از اولین نشا کاری برنج در روستا، الحمدولله وضعیت برنج روستا نسبتا" مطلوب و در اغلب زمین ها، خوشه هاي برنج نمايان شده (سر بکشیه) و به قول محلي ها پاكِ سر  شده است.

 

 

 

از طرف ديگر قیمت برنج وضعیت خوبی ندارد و در روزهای اخير قیمت برنج کمی اُفت داشته است. البته بعضی از تاجران برنج روستا و مطلعین بر این باورند که علت افت قیمت برنج، ایام ماه مبارک رمضان است و در سال های گذشته نیز در ماه رمضان قیمت برنج کمی پایین می آمد. به هر حال برنج کاران عزیز روستا، خود را برای مرحله نهایی برنجکاری (برداشت) آماده می کنند تا حاصل زحمت شش ماهه خود را به سلامت جمع آوری نمایند.

 

در رابطه با آفت های برنج نیز امسال سال خوبی برای برنج کاران می باشد. بنابر اطلاعات میدانی، آفت کرم ساقه خوار برنج، در شاليزارهاي برنج روستا بسيار كم یافت می شود و اکثر کشاورزان امسال زمین های خود را  بر ضد کرم ساقه خوار سمپاشی ننموده اند که خبر خوبی برای همه می باشد.

 

به هر ترتیب، تا حدود بیست روز دیگر کار برداشت برنج در زمین هایی که زودتر نشاکاری شده اند آغاز می شود.

 

در این مرحله، یک چشم کشاورزان عزیز به آسمان است تا مبادا بارش بی موقع باران کار برداشت برنج را پُرمشقت سازد، و ديگر چشم آنان، دست توانای مسئولین امر را می نگرد، تا با تصمیمات درست، قیمت برنج را در حد معقول و قابل قبول نگهدارند.

 

به امید پایان سال زراعی خوش، برای همه برنجکاران کشور عزیزمان، خصوصا" زحمتکشان روستایمان. انشااله.

 

 

 

و اما با توجه به اعلام نرخ برنـج از سوي روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي مازندران، انواع برنج تولیدی استان به تفکیک ارقام محلی و پرمحصول در شالیکوبی‌ها بصورت عمده فروشي به شرح زير قيمت گذاري و اعلام شده است كه به نظر مي رسد چنگي به دل برنجكاران، با توجه به هزينه بالاي توليد در كاشت، داشت و در ادامه  برداشت برنج نمي زند:

 

 

 

انواع طارم محلی بین  6100  تا   6400  تومان،

 

 

طارم هاشمی بین  6000  تا   6300  تومان،

 

 

بی‌نام  بین  5900  تا   6200  تومان،

 

 

ارقام شیرودی بین  3600  تا   3900  تومان،

 

 

فجر   و  خزر   بین  4200  تا   4400  تومان،

 

 

نـدا  و  نعمـت بین  3300  تا   3500  تومان.

 

 

 

 

 

و اما قيمت برنـج حال حاضر در روستاي ايمن آباد و كروكلا:

 

 

انواع طارم محلی و هاشمي  بین  5500  تا   5800  تومان،

 

 

نـدا  بین  3600  تا   3800  تومان،

 

 

فجر بین  3100  تا   3400  تومان.

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم خبر: مهدی قاسمی ايمني

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20