*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

زمان برداشت برنج برای کاهش ضایعات مهم است

بالا بودن درصد ضایعات یکی از مشکلات در بحث تولید برنج محسوب می‌شود.

عزیزالله شهیدی ‌فر با اشاره به اینکه ضایعات برنج از زمان بذرپاشی آغاز می‌شود، افزود: زمان برداشت، خرمن کوبی، حمل و نقل، انبارداری و زمان تبدیل در کارخانه شالیکوبی از مراحل ضایعات برنج به شمار می‌رود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: 25 درصد شالی سالانه در اثر ضایعات آسیب می‌بیند.

 

شهیدی‌فر تصریح کرد: استاندارد نبودن کارخانه‌های شالیکوبی، مدرن نبودن دستگاه‌های خشک‌کن، زمان و درجه حرارت شالی در دستگاه خشک کن از دلایلی است که سبب می‌شود تبدیل شالی به برنج سفید با درصد شکستگی بالا همراه باشد.

 

 

 

وی با اعلام اینکه در بحث مکانیزه ضایعات مرحله خزانه‌گیری مشاهده نمی‌شود، گفت: با توسعه بحث مکانیزاسیون ضایعات دیده نمی‌شود در صورتی که در بحث کشت سنتی ضایعات زمان بذرپاشی وجود داشته ‌است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه زمان برداشت برنج برای کاهش ضایعات بسیار مهم است، گفت: در صورتی‌ که برداشت شالی در زمان مناسب انجام نشود شالی نارس باشد و یا اینکه زیاد رسیده باشد درصد ریزش بالا است.

 

 

 

شهیدی‌فر خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از کمباین‌های ویژه برنج درصد ریزش شالی را کاهش می‌دهد.

 

وی گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر شالی با رطوبت بالا درحال برداشت است نیاز به دستگاه‌های خشک‌کن داریم که بلافاصله رطوبت را کاهش دهند که ساختار شالیکوبی‌های ما به‌گونه‌ای است که پاسخگو نمی‌باشد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه زمان برداشت شالی میزان حجم کار شالیکوبی‌ها بالا است، متذکر شد: یکی از برنامه‌ها این است که صنعت واسطه‌ای برای خشک کردن شالی‌ها در نظر گرفته ‌شود و یا شالیکوبی‌ها تعداد دستگاه‌‌های خشک‌کن را افزایش دهند.


 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: سيد محمد هاشمي كرويي

                                           منبع: خبرگزاري فارس

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20