*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

چرا برنج را آبکشی نکنیم؟

 

برنج غذاي اصلي مردم روستاي مان ايمن آباد و كروكلا مي باشد و بسيار به اين غذا اهميت مي دهند. هنوز كساني هستند در روستا كه سر سفره صبحانه نيز از برنج استفاده مي كنند و آن افراد پا به سن گذاشته روستايند.

 

در ايمن آباد و كروكلا در سال هاي نه چندان دور وقتي صحبت از پختن برنج مي شد يعني برنج كته، در غير اينصورت مي گفتند امروز برنج آبكش شده (آبكش بزه پلا) داريم كه به ندرت پخته مي شد، جز در مراسم عروسي، عزا و مجالس دعوت عمومي. اما امروزه برعكس شده و زنان روستا برنج را آبكش شده مي پزند.

 

 

آنان مي گويند كه برنج كته يا آبكش بزه پلا، عامل چاقي مي شود اما نمي دانند آبکش کردن برنج موجب از بین رفتن تمام خواص غذايي آن می ‌شود. برخی افراد تصور می‌ کنند که آبکش کردن برنج، نشاسته ی آن را از بین می‌ برد و به این ترتیب خاصیت چاق کنندگی برنج از بین می ‌رود.

 

 

این تصور  غلط است به دلیل اینکه نشاسته ی برنج در درون دانه‌ های برنج قرار دارد و تا زمان پخته شدنِ دانه برنج، نشاسته در درون آن باقی می‌ ماند و در دسترس نیست.

 

احمد رضا درستی مطلق، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مي گويد: آبکش کردن برنج موجب از بین رفتن تمام خواص غذایی برنج می ‌شود. ويتامينB1 یا تیامین در پوسته برنج وجود دارد که با جدا کردن پوسته از برنج پنج ششم ويتامين  B1آن، از بین می ‌رود و فقط یک ششم  ویتامین B1 در دانه‌ های برنج باقی می ‌ماند. در صورتی که برنج آبكش شود، همین یک ششم ویتامین B1 نیز از بین می ‌رود و برنج فاقد این ویتامین می ‌شود.

 

زمانی که برنج جوشانده می ‌شود و آب آن دور ریخته می ‌شود، فقط یک بیستم ویتامین B1 در برنج باقی می‌ ماند اما کته کردن برنج موجب می‌شود که ویتامین B1 آن باقی بماند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: کسانی که می‌ خواهند ویتامین B1 بیشتری به بدن آن ها برسد، می ‌توانند سبوس برنج را خیس کرده و آب آن را مصرف کنند که در این صورت ویتامین B1 زیادتری به بدن شان می‌ رسد.

 

 

 

 

 


تهيه و ارسال: سيده زهرا هاشمي كرويي

            منبع: وبسايت برنج(بخش سمت چپ وبسايت روستا در منوي كشاورزي)

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20