*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

حاج مسيح اله، نگارنده ي برخي اسناد روستا

 

از آنجایی که یکی از اهداف شکل گیری وبسایت روستا آگاهی از پیشینه و پیشینیان روستا می باشد، سعی شده است تا حد امکان این توقع برآورده شود. از همین رهگذر، این بار نگاهی هر چند مختصر و گزیده می اندازیم به زندگی یکی از مردان باتقوا و مرجع نگارش برخی از اسناد و نامه های اداری روستای ایمن آباد و کروکلا یعنی حاج سيد مسيح اله هاشمي کروئی (1374-1278 خورشيدي).

 

تمثال مبارك حاج مسيح اله ، اطراف حرم امام خميني(ره)

 

 

حاج مسيح اله بنا به روايت و دست نوشته خودشان، فرزند سيد ذبيح اله، فرزند مير ابوطالب، فرزند سيد جعفر مي باشد.

 

یادداشت شعر و شجره حاج مسیح اله در سال 1356 شمسی به خط خودشان

 

 

به نقل از کربلایی سید حمزه فرزند حاج مسیح، سيد جعفر احتمالا" از گله محله چناربن بابل، به كروكلا كوچ نموده و صاحب چهار فرزند پسر به نام هاي ميرآقاسي، ميرصفي، ميرطهماسب و ميرابوطالب شد كه جمعيت قابل توجهي از مردم پايين كروكلا از نسل ايشان مي باشند. مادر مکرمه حاج مسیح مطابق سند ازدواج شان، سیده بیگم دختر سید حسن منسکلایی، ساکن ایمن آباد بوده است.

 

 

 

سند ازدواج سید ذبیح اله و سیده بیگم (پدر و مادر حاج مسیح)با مهر میرزا احمد حسینی(سال1316 قمری)

 

 

حاج سید مسیح به دلیل علاقه زیاد به پدربزرگ خود (میر ابوطالب) همواره تحت حمایت و سرپرستی ایشان بوده اند. حاج مسیح به نقل از  سید اکبر (نوه)، تنها به مدت شش ماه به مکتب می رود و به سبب هوش خود و مطالعه ی مستمر، کتاب هایی که احتمالا" از میر ابوطالب به ارث می برد، نوشتن را نیز می آموزد.

 

به دلیل داشتن سواد خواندن و نوشتن و نیز پای بندی به اعتقادات مذهبی، مورد اعتماد مردم ایمن آباد و کروکلا و روستاهای اطراف قرار گرفته، و منزل ایشان محل مراجعات مردم برای مکاتبات روزمره اداری( اعم از نگارش فروش نامه ها، وصیت نامه ها، نامه های اداری و....) می شود.

 

همچنین به دلیل اُنس با منابع دعایی، به دعا نویسی نیز گرایش یافته و به همین دلیل  به ملا مسیح مشهور می شود. نقل های متفاوتی از شفا یافتن مریض ها به دلیل دعا نویسی ایشان و به سبب اعتقاد عمیق شان به این کار وجود دارد که از ذکر آنها خودداری می شود.

 

ایشان به نقل از نوه اش سید اکبر، حدود 30 سال در مراسم عزاداری محرم و صفر، نوحه خوانی نیز می کردند که بخشی از برگه های مداحی ایشان موجود است.

 

از جمله اسناد و دست نوشته هایی که از ایشان به یادگار مانده می توان به موارد زير اشاره داشت:

 

1_ تقویم های نجومی سالانه با حاشیه نویسی وقایع روزانه و تولد فرزندان فامیل

 

2_ دفتر مراجعات مردم برای درخواست دعاها به تفکیک سال

 

3_ دفتـر خریـد و فـروش املاک و زمین های کشاورزی

 

4_ برگه های شکایت نامه های اهالی از مالکین

 

5_ ترک دعوای وارثین متوفی

 

6_ نامه های اداری 

 

از آنجایی که این اسناد بخشی از تاریخ ایمن آباد و کروکلا و روستاهای اطراف به شمار می آید، کربلایی سید حمزه هاشمی قول مساعد دادند، اسنادی که جنبه عمومی دارند از سوي او به بخش اسناد کتابخانه ی در حال ساخت روستا اهدا شود که در جای خود کار شایسته و قابل تقدیری است.

 

از جمله اقدامات مثبتی که حاج مسیح اله داشته، مدتی به عنوان دهبان (کدخدا) روستای کروکلا در سال 1324 شمسی به مردم خدمت نموده و در پایان این خدمت، اقرار نامه ای به صورت سوال و جواب از بزرگان کروکلا مبنی بر خدمات مثبت در پیگیری مشکلات و آبیاری زمین های کشاورزی گرفته است.

 

 

 

 

متن نوشته شده به این شرح است:

 

 "سوال می نمایم، این جانب امضاء کننده ی ذیل،از آقایان مطلعین قریه کروکلا و غیره ها، که آیا این جانب در سنه سیصد و بیست و چهار در پی آب و سایر کارهای محلی ..... بودم یا خیر؟ شما که اطلاع کامل دارید امروز در دنیا و فردا در محضر عدل خدا مهر و امضاء خود را مزین فرمایید. محل حاجت است."

امضاء:مسیح

 

"چندان که این جانبان صاحبان امهار اطلاع کامل داریم، امروز در دنیا فردا در محضر عدل خدا، که در پی آب و سایر کارهای محلی تا موقعی کربلایی بود سید مسیح هم بود، تمام مخارجات هم می کرد."

 

مهر و امضاء:بزرگان کروکلا

 

 

همچنین اظهار نامه ارباب کروکلا مبنی بر رضایت از عملکرد حاج مسیح اله ،خطاب به مردم کروکلا به تاریخ اول مهرماه 1324 در دو خط نگارش شده است:

 

 

 


به عموم رعایای کروکلا

"زمین زراعتی شالی زاری سید مسیح هاشمی عوایدش در عهده اینجانب است، هیچ کس حق مداخله به زمین زراعتی او نداشته باشید، حق ندارید هم زمین شخصی، هم زارعش"

 

 

امضاء نامشخص

دست نوشته ارباب (احتمالا حریری) سال 1324 شمسی

 

 

 

از جمله کارهای نیک این مرد با تقوا کمک رسانی به نیازمندان بوده است، چندان که بعد از خشکسالی 1330 شمسی غذای روزانه ی تعدادی از اهالی را تامین می نمود و در جهت رفع نیازهای مالی افراد نیز به آنها قرض الحسنه می داد که مستنداتی نیز از دست نوشته های ایشان موجود است.

 

 

در پایان ضمن سپاسگزاری از کربلایی سید حمزه هاشمی (فرزند حاج مسیح الله) و سید اکبر هاشمی (نوه حاج مسیح)به دلیل اعتماد شان در دسترسی به اسناد و دست نوشته های حاج مسیح اله و آرزوی طول عمر با عزت برای این خاندان و طلب مغفرت و آمرزش روح بلند حاج مسیح اله هاشمی، توفیق روز افزون را برای همه اهالی آرزو می کنیم.

 

امیدواریم با کمک اهالی بتوانیم بخشی از ارزش های علمی و اعتقادی گذشتگان را برای عبرت خود و آیندگان به اطلاع عموم اهالی به ویژه جوانان برسانیم.

 

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: علی ایمانی ایمنی

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # منوچهرعلي طالب بابلي در تاریخ: چهارشنبه 28 خرداد 1393 ، ساعت 03:03 ب ظ
سلام آقاي ايماني، كارتان مورد تحسين است. دقت مرحوم حاج مسيح الله در ثبت اسناد و مخصوصا" قيامت باوري ايشان، انسان را به فكر فرو مي برد.
روحش شاد و بقاي باعزت بازماندگانش.
نقل قول
 
 
0 # حسینی تهران در تاریخ: چهارشنبه 28 خرداد 1393 ، ساعت 11:03 ب ظ
سلام و تشکر فراوان بابت ایده و طرح جالب و نو که ارائه می نمایید واقعا" جای تمجید و قدر دانی دارد. باز هم منتظر ابداعات و ایده های جالبتان که با زحمت فراوان تدارک می بینید هستیم. موفق باشید
نقل قول
 
 
0 # سیدحسن نوه حاج مسیح در تاریخ: دوشنبه 31 شهریور 1393 ، ساعت 06:06 ب ظ
با تشکر و دست مریزاد به دوست گرانمایه و زحمت کش.
انشالله تاریچه ای مختصر از بزرگان دیگر و شجره نامه ساکنیین دو سه روستا تدارک دیده شود عالی است.
بازم ممنونیم برادر
نقل قول
 
 
0 # علی میرزا نوه مرحوم حاج مسیح در تاریخ: جمعه 30 آبان 1393 ، ساعت 07:08 ب ظ
جناب آقای ایمانی، از زحمات بی شائبه شما کمال تشکر را داریم.
منتظر خواندن دیگر موضوعات تاریخی روستا هستیم.
خدا قوت
نقل قول
 
 
0 # نتیجه مرحوم حاج مسیح در تاریخ: جمعه 30 آبان 1393 ، ساعت 07:08 ب ظ
با سلام و خسته نباشید خدمت شما، آقای ایمانی
از خواندن مطالب زیبایتان بسیار خرسند شدیم.
انشا.. به تحقیقاتتان پیرامون تاریخچه روستا ادامه دهید.
سپاس
نقل قول
 
 
0 # امیرحسین زاهدیان در تاریخ: دوشنبه 10 آذر 1393 ، ساعت 04:09 ب ظ
با تشکر فراوان از دایی عزیز
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20