*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

چگونه با کتابخواني آشتي كنيم

 

نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز شد و تا ۲۶ اردیبهشت پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به کتاب خواهد بود. اين امر بهانه اي شد تا درباره كتاب مطلبي درج شود. به نظر مي رسد نه تنها اهالي روستاي مان ايمن آباد و كروكلا بلكه اغلب مردم كشورمان علاقه چنداني به خريد، تهيه و مطالعه كتاب ندارند.

 

 

 در دنیای مدرن امروزی افراد جامعه به دلیل فناوری های موجود و تفریح هایی که این فناوری ها برایشان به ارمغان آورده است، مانند انواع بازی های رایانه ای، دسترسی آسان به برنامه های اینترنتی و برنامه های تلویزیونی، کمتر و کمتر به خواندن کتاب خو می کنند. حتي معلمان و مدرسان دانشگاه نيز زياد اهل مطالعه نيستند، آنهم در اندازه اي كه بتوانند پاسخگوي سئوالات دانش آموزان و دانشجويان شان باشند.

 

تماشای برنامه های تلویزیونی ممکن است سرگرم کننده باشد، اما هرگز نمی تواند افراد را به سمت خلاقیت هدایت کند. خواندن کتاب تاثیر مثبت زیادی روی زندگی افراد یک جامعه می گذارد.

 

در واقع خواندن کتاب های مفید در زمینه های مختلف به انسان نحوه درست زندگی کردن و تعامل مناسب با دیگر افراد جامعه را می دهد. اما چگونه می توان افراد را با کتاب آشتی داد؟

 

البته اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه وقتی جامعه ای دچار بحران مالی می شود معمولا اولین چیزی که از سبد خرید خانوار حذف می شود، کتاب است بنابراین در این گونه مواقع دولت باید برای خرید آسان کتاب تسهیلاتی درنظر گیرد تا اقشار کم درآمد در خرید کتاب دچار مشکل نشوند.

 

آموزش مهارت های خواندن و نوشتن درست مانند یاد دادن رانندگی است. وقتی فرد رانندگی می آموزد اگر تمرین نکند، هرگز نمی تواند راننده خوبی باشد و این مهارت جزئی از وجودش نخواهد شد. از طرفی عادت به خواندن در فرد موقعی به وجود می آید که از خواندن لذت ببرد. وقتی فردی به خواندن عادت کند ناخودآگاه به دنبال کتاب می رود و بدون آن احساس می کند چیزی را از دست داده است.

 

 

 

 

 

روش هایي براي آشتي كردن با كتابخواني:

 


تخصیص زمان:

 شما باید هر روز حداقل پنج تا ده دقیقه برای خواندن وقت بگذارید. مثلا عادت کنید موقع خوردن وعده های غذایی روزانه تان یا وقتی تنها هستید، کتاب بخوانید یا مثلا وقتی لحظه ای جایی می نشینید که اندکی استراحت کنید یا قبل از خواب به مطالعه بپردازید. مثلا اگر در روز چهار تا ده دقیقه زمان مطالعه برای خود ترتیب دهید، می بینید در روز ۴۰ دقیقه مطالعه داشته اید. مطمئن باشید این کار شروع خوبی برای عادت کردن به مطالعه است.

 


کتاب همراه:

هرکجا می روید با خود کتابی همراه داشته باشید. مطمئن باشید حتما وقتی پیدا می کنید که کتاب بخوانید، مثلا وقتی در ایستگاه منتظر خودرو هستید یا در خودرو نشسته اید تا به مقصدتان برسید. در این لحظات علاوه براین که حوصله تان سر نمی رود، می توانید از خواندن کتاب لذت ببرید. فناوری هم می تواند به کمک تان بیاید. می توانید دستگاه کتابخوان خریده و از کتاب های الکترونیک استفاده کنید تا حمل آن راحت تر باشد. يا در گوشي همراهتان كتابهاي خوب را بصورت PDF دانلود كنيد و در چنين فرصت هايي مطالعه كنيد.

 


فهرست تهیه کنید:

فهرست تمام کتاب های خوب و مفیدی را که دوست دارید بخوانید، تهیه کنید و خود را مقید به خواندن آنها کنید و هر زمان خواندن کتابی را تمام کردید، خلاصه ای از آن نوشته و در دفترچه یادداشت تان نگه دارید تا در صورت لزوم بتوانید به آن مراجعه کنید. می توانید یادداشت هایتان را در نرم افزارهای رایانه ای مثل ورد یا پی دی اف ذخیره کنید.

 

حاج سيد ابوالقاسم هاشمي در حال مطالعه

 


مکانی آرام بیابید:

خواندن برخی کتاب ها به آرامش و بودن در جایی ساکت نیاز دارد بنابراین همیشه در خانه تان جایی در نظر بگیرید که در آنجا مدام حواس تان پرت نشود تا بتوانید روی کتاب تان تمرکز کافی داشته باشید.

 


از تماشای تلویزیون یا جستجو در اینترنت بکاهید:

اگر واقعا می خواهید بیشتر بخوانید، پس باید کمتر سراغ تلویزیون و اینترنت بروید. گرچه این کار برای بسیاری از مردم سخت است، اما اگر بتوانید هر روز اندکی از تماشای تلویزیون دست بردارید، به مرور می بینید می توانید زمان بیشتری به خواندن اختصاص دهید.

 


کتاب های دست دوم بخرید:

رفتن به این نوع فروشگاه ها می تواند بسیار جالب باشد. گاهی اوقات می توانید در آنجا کتاب های بسیار قدیمی که دیگر از تاریخ چاپ شان گذشته، اما همچنان خواندنی است، بیابید، آنهم بسيار ارزان. در ضمن گاهی اوقات مردم کتاب های نوی خود را به این فروشگاه ها می فروشند و شما می توانید با قیمتی کمتر آنها را تهیه کرده و از مطالعه شان لذت ببرید.

 


یک روز برای کتابخانه اختصاص دهید:

 کتاب های ارزان تر از کتاب های دست دوم، آنهایی است که در کتابخانه ها قرار دارد. اگر می خواهید با هزینه ای بسیار اندک در حد عضویت یک کتابخانه، تعداد زیادی کتاب در اختیار داشته باشید حتما سری به یکی از این کتابخانه ها بزنید.

 


کتاب های مناسب انتخاب کنید:

 برای این که حوصله تان از خواندن سر نرود، لازم است گاهی در کنار خواندن شاهکارهای ادبیات، کتاب های طنز و سرگرم کننده هم بخوانید. کتاب های طنز بسیاری هست که در عین جذاب بودن از نثری قوی برخوردار و بسیار آموزنده است.

 


کتاب خواندن را لذت بخش کنید:

 می توانید بهترین زمان روز را در نظر گرفته و وقتی مشغول کتاب خواندن هستید چای یا قهوه بنوشید یا چیز دیگری که دوست دارید، بخورید یا می توانید موقع غروب آفتاب کنار پنجره یا درصورت امکان در بالکن خانه تان بنشینید و کتاب بخوانید. این روش کمک می کند همیشه از خواندن لذت ببرید.

 

 پروفسور حسابي چند ساعت قبل از مرگش

 

برنامه ریزی کنید:

به خودتان بگویید مثلا امسال من می خواهم ۵۰ کتاب یا بیشتر بخوانم. سپس برای آن برنامه ریزی کنید و به برنامه تان نیز وفادار باقی بمانید. فقط مراقب باشید موضوع برایتان سخت نشود تا لذت خواندن را فراموش نکنید.

 


وبلاگ بسازید:

 یکی از بهترین روش های عادت کردن به مطالعه، ایجاد وبلاگ است. می توانید در وبلاگ تان نظرتان را درخصوص کتابی که مطالعه کرده اید، بنویسید و منتظر بازخورد دیگران باشید. این کار کمک می کند به مطالعه بیش از پیش علاقه مند شوید.

 

 

بحث با اعضاي خانواده درباره كتاب خوانده شده:

پس از مطالعه كتاب برداشت هاي خود را با توجه به وقت از پيش تعيين شده با اعضاي خانواده، با آنان مطرح كنيد و به بحث و تبادل نظر بپردازيد. اين كار هم به همه شما كمك مي كند كه وقت بيشتري به مطالعه كتاب اختصاص دهيد.

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: سيده زهرا هاشمي كرويي

                                 منبع: جام جم آنلاين

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20