*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

کدام شعار نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا را باید باور کرد؟

 

پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر کشور همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

 

آشنایی با حدود وظایف و اختیارات اعضای شورای شهر و روستا می تواند کمک شایانی به رای دهندگان نماید تا از صحت و سقم و عملی بودن شعارهای کاندیداهای شورا مطلع شوند.

 

گاهی در بازار داغ شعارها و وعده های انتخاباتی سخنانی مطرح می شود که با حدود وظایف و اختیارات اعضای شوراها فاصله زیادی دارد لذا با مطالعه ماده 68 و 71 قانون شوراها می توان تا حد زیادی نسبت به عملی بودن یا نبودن وعده ای کمک کند.

 

 

طبق تعریف قانون، براي پيشبرد سريع برنامه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي،‌ فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي از طريق همكاري مردم باتوجه به مقتضيات محلي ‌اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان يا استان با نظارت شورايي به‌نام شوراي ‌روستا، بخش، شهر، شهرستان يا استان صورت مي‌گيرد و به‌منظور جلوگيري از تبعيض و‌ جلب همكاري در تهيه برنامه‌هاي عمراني و رفاهي استانها و نظارت بر اجراء هماهنگ آن،‌ شوراي عالي استانها مركب از نمايندگان شوراهاي استان تشكيل مي‌شود.

 

 

بررسي و شناخت كمبودها، نيازها و نارسايي‌هاي اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، بهداشتي، اقتصادي و رفاهي حوزه انتخابيه و تهيه طرحها و‌پيشنهادهاي اصلاحي و راه‌حل‌هاي كاربردي در اين زمينه‌ها جهت برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسؤول ذي‌ربط نیز از اصلی‌ترین وظایف شورا است.

 

 

به منظور پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همكاری مردم و نظارت بر امور روستا، شوراهایی به نام شورای اسلامی روستا  بر اساس مقررات این قانون تشكیل می‌شود.

 

تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای تا 1500 نفر جمعیت سه نفر و روستاهای بیش از 1500 نفر جمعیت و بخش، پنج نفر خواهد بود.

 

 
 

وظایف شوراها(مصوب خرداد 1375)

 

 

 ماده 68ـ وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا عبارتست از:

 

الف ـ نظارت بر حسن اجرای تصمیم‌های شورای اسلامی روستا.

 

ب _ بررسی و شناخت كمبودها، نیازها و نارسایی های موجود در روستا و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در این زمینه‌ها و ارائه آن به مقامات مسئول ذيربط.

 

ج ـ جلب مشاركت و خودیاری مردم و همكاری با مسئولین اجرایی وزارتخانه‌ها و سازمانهایی كه در ارتباط با روستا فعالیت می‌كنند و ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آنها.

 

د ـ تبیین و توجیه سیاستهای دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای سیاستهای مذكور.

 

هـ ـ نظارت و پیگیری اجرای طرح ها و پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته به روستا.

 

و ـ همكاری با مسئولان ذیربط برای احداث، اداره، نگهداری و بهره‌برداری از تأسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا در حدود امكانات.

 

ز ـ كمك‌رسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیرمترقبه و نیر كمك به مستمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست با استفاده از خودیاری های محلی.

 

ح ـ تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حكمیت میان آنها.

 

ط ـ ایجاد زمینه مناسب جهت اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و تأمین بهداشت محیط.

 

ی ـ همكاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی.

 

ك ـ ایجاد زمینه مناسب و جلب مشاركت عمومی در جهت اجرای فعالیت های تولیدی وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی.

 

ل ـ جلب مشاركت و همكاری عمومی در انجام امور فرهنگی و دینی.

 

م ـ انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال بر اساس آیین‌نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حكم.

 

تبصره ـ عزل دهیار با رأی اكثریت اعضای شورای اسلامی روستا بر اساس آیین‌نامه مربوطه انجام می‌شود و به بخشدار جهت صدور حكم عزل اعلام می‌گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: پورتال وزارت كشور

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # سیدمرتضی هاشمی حاج سیدقاسم در تاریخ: دوشنبه 17 خرداد 1395 ، ساعت 10:03 ب ظ
باسلام
من چند وقت پیش مشکلی داشتم به عزیزان شورا و دهیار محل مراجعه علاوه بر اینکه حکمیت و رفع اختلاف و مشکلم تلاشی نداشتند یلکه بقول معروف چوب لای چرخم گذاشتند به عبارتی طرفداری طرف مقابلم رو کردند عزیزان شورای محترم روستای بالاکروکلا روعرض می کنم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20