*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

سكته قلبي، علائم و علل آن

 

بیماریهای قلبی شایعترین علت مرگ ناگهانی طبیعی را تشکیل می‌دهند. عوامل ارثی در خطر ابتلاء به مرگ ناگهانی (اما عمدتا" بصورت غیر اختصاصی) نقش دارند.

 

در روستاي مان ايمن آباد و كروكلا نيز بسيار رخ داده است پدراني كه بر  اثر ايست قلبي يا همان سكته قلبي حتي سر زمين شاليزاري، جانشان را از دست داده اند.

 

 مرگ ناگهانی قلبی عبارت است از مرگ طبیعی ناشی از علل قلبی در فردی که ممکن است بیماری شناخته شده قلبی داشته باشد. اما زمان و نحوه مرگ در او غیر منتظره باشد، بطوری که ظرف یکساعت از شروع علائم حاد، هوشیاری وی بطور ناگهانی از بین برود. نمونه ساده آن این است که بیماری سکته قلبی می‌کند ولی کار او به بیمارستان و CUU  نمی کشد. در همان میانه راه قلب وی کاملاً از کار می افتد و ظرف چند دقیقه مرگ کامل عارض می‌گردد.

 

ممکن است بسیاری چنین مرگی را به دلیل سادگی و سرعت آن بپسندند و از خدا بخواهند مرگی ساده و ناگهانی برایشان مقدر کند. اما در پزشکی , مقابله با بیماری و مرگ یک اصل است و به همین دلیل راه‌هایی برای نجات بیماران دچار ایست قلبی در نظر گرفته شده است

 


ایست قلبی چیست؟

ایست‌ قلبی‌ عبارت‌ است‌ از فقدان‌ کامل‌ پمپ‌ کردن‌ خون‌، توسط‌ قلب‌. تأخیر در درمان‌ این‌ حالت‌ حتی‌ برای 3 تا 5  دقیقه‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ مرگ‌ یا آسیب‌ دایمی‌ مغز شود. بروز این‌ حالت‌ تا سن‌ ۴۵ سالگی‌ در مردان‌ بیش‌ از زنان‌ است‌، اما پس‌ از آن‌ برابر است‌.

 

 

علائم مقدماتی

ممکن است روزها، هفته‌ها یا ماه ها قبل از مرگ ناگهانی قلبی، آنژین قلبی رو به افزایش، درد قلبي، تنگي نفس، طپش قلب، خستگی زودرس و سایر علائم غیر اختصاصی وجود داشته باشند.

 

شروع ایست قلبی ممکن است با علائم تیپیک یک واقعه حاد قلبی، همچون آنژین طول کشیده یا درد آغاز سکته قلبی، تنگی نفس، شروع ناگهانی طپش قلب یا گیجی مشخص شود.

 

با این حال در بسیاری از بیماران شروع ایست قلبی ، ناگهانی و بدون علائم هشدار دهنده است.

 

از بین رفتن کامل هوشیاری جزء لاینفک ایست قلبی است.

 

تابلوی چنین مرگی در بیشتر موارد به این صورت است که فرد به طور ناگهان یا متعاقب دردیا تپش قلب یا تنگی نفس، هوشیاری خود را از دست می‌دهد. قلبش بعد از بی‌نظمی‌های خاصی (که به آن تپش بطنی و لرزش بطنی می‌گویند)، دچار ایست کامل می‌شود و بعد از چند دقیقه مغز و سایر اندام های حیاتی از کار می‌افتند.


بنابراین بعد از منگی‌ کوتاه‌ مدت‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ غش كردن، بیمار‌ بیهوش می‌شود، نبض‌ لمس‌ نمی‌شود، تنفس‌ نیز معمولاً متوقف‌ می‌شود. پوست‌ به‌ رنگ‌ آبی‌ ـ سفید در می‌آید. مردمک ها نیز گشاد می‌شوند.

 

غش‌ کردن‌ ساده‌ در نگاه‌ اول‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ ایست‌ قلبی‌ به‌ نظر آید، اما در غش‌ کردن‌ ساده‌، نبض وجود دارد و تنفس‌ قطع‌ نمی‌شود.

 

 

 

علایم‌ شایع‌ ایست قلبی

 

 *منگی‌ کوتاه‌مدت‌، و به‌ دنبال‌ آن‌ غش‌ کردن‌ و از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌ نبض‌ لمس‌ نمی‌شود. تنفس‌ نیز معمولاً متوقف‌ می‌شود.

 

* پوست‌ به‌ رنگ‌ آبی‌ ـ سفید در می‌آید. مردمک‌ها نیز گشاد می‌شوند.

 

* تشنج‌

 

* گاهی‌ از دست‌ رفتن‌ کنترل‌ ادرار و مدفوع‌. غش‌ کردن‌ ساده‌ در نگاه‌ اول‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ ایست‌ قلبی‌ به‌ نظر آید، اما در غش‌ کردن‌ ساده‌، نبض‌ وجود دارد و تنفس‌ قطع‌ نمی‌شود.

 

 

 

علل‌ ایست قلبی

 

* نامنظمی‌های‌ ضربان‌ قلب

 

 *حمله‌ قلبی‌ (انفارکتوس‌، بیماری‌ تصلب‌ شرایین‌ قلب)

 

* فقدان‌ گردش‌ خون‌ و شوک‌ عمیق‌ ناشی‌ از خونریزی‌ یا عفونت‌ شدید

 

*  فقدان‌ اکسیژن‌ ناشی‌ از غرق‌شدگی‌، خفگی‌، یا بیهوشی‌

 

 * تغییرات‌ عمده‌ در ترکیب‌ الکترولیتی‌ خون‌، مثلاً به‌ هم‌ خوردن‌ تعادل‌ پتاسیم‌ یا مایعات‌

 

 

 

عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر ایست قلبی

 

* استرس‌

 

 *دیابت‌ شیرین‌

 

* مصرف‌ داروهایی‌ مثل‌: ـ دیژیتال‌. حتی‌ افزایش‌ خفیف‌ غلظت‌ این‌ داروی‌ قوی‌ در خون‌ می‌تواند ریتم‌ قلب‌ را دچار اختلال‌ کند. ـ ادرارآورها (دیورتیک‌ها). این‌ داروها می‌تواند باعث‌ کاهش‌ پتاسیم‌ خون‌ شوند. ـ آدرنالین‌ یا هر دارویی‌ که‌ فشار خون‌ را در یک‌ بیمار قلبی‌ افزایش‌ دهد، از جمله‌ داروهایی‌ که‌ جهت‌ سرماخوردگی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند، و قرص‌ها و اسپری‌ها جهت‌ رفع‌گرفتگی‌ بینی‌ (ضداحتقان‌ها)

 

* مصرف‌ مواد مخدر، به‌خصوص‌ کوکایین‌ و مواد مخدر تزریقی‌

 

 

 

عوارض‌ احتمالی‌ ناشی از ایست قلبی

 

مرگ‌ یا آسیب‌ دایمی‌ مغز در صورتی‌ که‌ نتوان‌ پمپاژ قلب‌ را در عرض‌ ۵-۳ دقیقه‌ به‌ راه‌ انداخت‌.
اشتباه‌ گرفتن‌ غش‌ کردن‌ یا سایر علل‌ از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌ با ایست‌ قلبی‌.

پیش‌ از آغاز احیای‌ قلبی‌ ـ ریوی‌، نبض‌ بیمار را در گردن‌ بررسی‌ کنید.

 

 

 

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20