*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

19 ضعف و آسیب فرهنگی مازندرانی ها که پایتخت 3 برملا کرد!

 

 با توجه به اهميت و جايگاهي كه سريال پايتخت نزد مازندراني ها و همچنين  اهالي روستاي مان ايمن آباد و كروكلا دارد، آنهم به عنوان بخشي از مردمي كه در اين سريال آداب و فرهنگ شان به نمايش گذاشته شد، وبسايت روستا بر آن است تا مطالب و مقالاتي كه در اين زمينه از سوي كارشناسان مورد ارزيابي و تحليل قرار گرفته است در وبسايت روستا انعكاس دهد.

 

 

آسيب شناسي فرهنگ مردم مازندران در پايتخت 3 كه به قلم آقاي محمد حسن آغاز (پژوهشگر اجتماعي و رسانه) مي باشد و در وبسايت مازندنومه درج گرديد را از نظر مي گذرانيم.

 

 

 

 

 

سريال تلویزیونی پایتخت که به سال سوم خویش رسید، بالاخره به پایان رسید و باهمه کاستی هایی که بر آن وارد بود، در قالب طنز توانست نقدهای منصفانه ای به اخلاق فردی و اجتماعی مردم مازندران داشته باشد که شایسته است در سال فر هنگ، نکته ها را دریابیم و به اصلاح رفتار خویش بپردازیم.

 

در عصر  حاضر، تعالی فرهنگ  بدون انتقادات رسانه ای ممکن نیست و آموزش های فرهنگی هم برای تغییرات مطلوب در حوزه فرهنگ سال ها طول خواهد کشید.

 

تلویزیون این قابلیت را دارد که این اشکالات را بین تک تک خانواده ها برده تا بهتر بتوان  به اصلاح فرهنگ خویش پرداخت. کاری که شبکه محلی در این حد اثرگذار نبوده است.

 

هر چند درتحلیل روانکاوانه این فیلم، نشان از یک عقده روانی نویسندگان از منطقه است؛ اما معانی تولید شده آن برخلاف میل باطنی عوامل، به کمک فرهنگ مازندران آمده است. معانی تولید شده از زندگی روزمره در قالب کاراکترها و تعامل آنها بیان می شود.

 

نقی سرشار از افراط و تفریط است که مصداق یک عضو خانواده است که بسیاری از کنش های زندگی روزمره در تعامل با وی بازی می شود.

 

نقی در دایره کشتی و به عنوان عضوی از خانواده با فرهنگ مازندرانی، همه چیز را دست کم می گیرد و سرشار از غرور است و از طرف دیگر متکبر و زیاده گوست.وسعی می کند که در تعامل با دیگران سرشار از محبت و بذل و بخشش باشد.

 

ارسطو نماد دیگری از زندگی روزمره مردم مازندران است که به خاطر شغلش هویت محلی خود را ازدست داده و به نوعی مدرن و غربی شده و از خودبیگانه جلوه می نماید . از واژه هایی استفاده می کند که باطعنه و توهین آمیز بیان می شود و به پلنگ مازندران ،تایگر می گوید و ...در عین حال دوست داشتنی و بخشی  از وجودش هنوز با فرهنگ قدیم مازندران زنده است.

 

بهبود، داماد خانواده با همه سلامت نفس و پذیرای مهمان بودنش، خودسری های خاص خود را دارد و منیت و منت او مانع پاگرفتن زندگی سالم است. خالی بند نیز  هست.

 

فهمیه و هما به عنوان دو زن همراه مازندرانی ها، در کنار بچه ها جنبه های مثبت شان برجسته است و هرچند هما تهرانی به حساب می آید اما نماد اصلی زن مازندرانی را فهیمه بازی می کند که شرایط خاص وی نشان می دهد که بسیار آسیب پذیراست . از خودگذشتگی و ایثار زنانه را در این فیلم از زنان مازندران بیشتر نشان داده است.

 

 

آسیب های فرهنگی زیادی در این فیلم طرح شد که بعضی از موارد آن در ذیل ذکر می شود:

 

 

1_ افراط و تفریط

 

این فیلم توانسته است افراط و تفریط را در زندگی روزمره مردم مازندران به خوبی نشان دهد. هر چند افراط و تفریط در همه مناطق کشور هست ، اما در مازندران به صورت برجسته  دیده می شود. در مازندران صمیمیت هست، اما افراط می کنند، نزاع هست، زیاده روی می کنند. هر دو شکل رفتار اجتماعی مردم، اغراق آمیز است. یک نوع فراموش کردن هدف زندگی و در گیرشدن در فروعاتی که می بایست چاشنی زندگی باشد در این فیلم طرح شده است.

 

از ساخت بنا در فعالیت های عمرانی که یک ستون را نصب نکرده اند تا در دعوت به عروسی که این همه افراد بی حساب و کتاب  می آیند و طرح چندین مشکل دیگر که به خوبی افراط و تفریط ما را نشان می دهد. بخشی از افراط و تفریط در دعوای بین نقی و ارسطو دیده می شود که چنان به یگدیگر بد و بیراه می گویند که انگار قرار نیست با هم آشتی کنند و در جای دیگر چنان برای همدیگر غمزه می رن که از جان خود شخص، عزیزتر است.


 

2_ زخم زبان

 یکی از عمده ترین آسیب های فرهنگی در مازندران زخم زبان است که به اشکال مختلف نمود می یابد . زخم زبان در زندگی کنونی مردم نه تنها باعث شده است که بسیاری از ارتباطات فامیلی قطع شود بلکه تداوم آن باعث می شود که بسیاری از پیوندها نیز از هم بگسلد. در صحنه های مختلف در فیلم ، نشان می-دهد که زخم زبان چقدر گیرا و کشنده است. نقی کشتی را می بازد و در حالی که خودش پوشیده در مینی بوس هست، با گوش خودش  می شنود که چه زخم زبان هایی به وی می زنند. اینکه وی تبانی کرده و پول گرفته است . خونه اش خراب شده و می خواست با این کار چیزی بدست آورد و .....از جمله زخم زبان هاست.

 

یا داماد خانواده با زخم زبان های خویش سعی دارد  به وی بفهماند که سربار اوست هر چند در زبان سعی دارد که آن را پنهان کند. یا در یکی از سکانس ها، ارسطو از فرط فشارهایی که به وی آمده است در نهایت کل ماجرای هدیه ای که به نقی داده اند را لو می دهد و تمام زحمات خانواده را برباد می دهد.

 

خنده های وقیحانه نقی در حالی که ارسطو دارد تقدیرنامه نقی را بر دیوار نصب می کند ، آقای بهبود با طعنه می گوید که دیوار کمی شلوغ می شود و...وقیح ترین حالت آن برخورد ارسطوست که درنهایت برمی گردد و همه چیز را خراب می کند و کل ماجرای ساختگی بودن تقدیرنامه را مطرح می کند.

 

 

3 و 4_غرور بی جا  و دست کم گرفتن رقیب

 غرور بی جا باعث شکست نقی معمولی در کشتی شده است . از یک طرف رقیب را دست کم می¬گیرد که یک ضعف فرهنگی دیگر ، بخصوص در کشتی و بین جوانان مازندرانی است و از طرف دیگر این غرور باعث می شود که بسیاری از  امور اجرایی هم در استان هم به خوبی پیش نرود. در این فیلم ، نقی در حالی که مربی وی در حال یادآوری و گوشزد کردن نکات ضروری کشتی به وی است، گوشش بدهکار حرف ها نیست و سعی دارد با طعنه و کنایه ،کشتی گیر یزدی را خراب کند و همین غرور بی جا باعث شده است که نقی معمولی بازی برد را به باخت تبدیل کند.

 

 

5_ تهمت بی جا

 برخی مازندرانی های امروز به راحتی به همدیگر تهمت می زنند و انگار  از خدا نمی ترسند!. در این فیلم به خوبی نشان  داده می شود که چقدر به راحتی به همدیگر تهمت می زنند. این تهمت و افترا در صحنه-های مختلف نشان داده می شود.

گاوبندی کردن نقی و یا تهمتی که در قالب دیالوگ از زبان  حتی فرماندار نقل و قول شده است ، نشان می¬دهد که این تهمت فقط در زندگی روزمره نیست بلکه همه را در برگرفته است.

 

 

6_ سهل انگاری

 سهل انگاری از دیگر آسیب هایی است که بر فرهنگ ما مازندرانی ها وارد است. سهل انگاری در ساخت بنا و فعالیت های اساسی بسیار زیاد دیده می شود. سهل انگاری به معنی نادیده گرفتن قانون و رعایت اصول اساسی انجام امور است. نقی مراسم عروسی را در خانه ای برگزار می کند که با رعایت  استانداردهای ساخت و ساز بنا نشده و در حین عروسی فرو می ریزد. گذشته از اینکه مشکلات فرهنگی مختلفی را نشان می دهد، یکی از معانی تولید شده در این فیلم، سهل انگاری است که به خوبی طرح شده است.

 

 

7_ بدزبانی

 نقی از فرط عصبانیت وارد خانه می شود و هرچیزی به اعضای خانواده می پراند و حالتی از رفتار را نشان می دهد که انگار بی چاک و دهن است. بیش از همه، مردان را در این فیلم نشان می دهد که دهنشان چفت و بست ندارد. در سکانس دیگر، دعوای ارسطو و نقی و جمع شدن محلی ها و فامیل ها را برای آشتی کردن نشان می دهد که  بخاطر همین یاوه گویی هایی است که هیچکس سعی ندارد که کوتاه بیاید. در سکانس های مختلف، در قالب طنز، بیهوده سخن گفتن های آنها نشان از ضعف اخلاق فردی و اجتماعی در فرهنگ مازندران است که متاسفانه رواج یافته و امروز حتی در قالب پیامک بین همه اقوام ایرانی – بخصوص مازندرانی ها می چرخد.

 

 

8_ نبود دوراندیشی

 دوراندیشی لازمه عقلانیت در زندگی است اما انگار قرار نیست که در انجام امور کسی با درایت و دوراندیشی کاری کند. در این فیلم به این مسئله هم خوب پرداخته است . موقعی می فهمند که دیگر کار از کار گذشته است.

نقی را در یک سکانس زیر دوش نشان می دهد که به یاد خودش می آورد که ای کاش حرفهای مربی را گوش می داد و این باخت نصیبش نمی شد و یا ای کاش  یک ستون دیگر  در ساختمان  نصب می کرد تا ساختمان ریزش نمی کرد و ...

 

 

9_ لجاجت

 لجاجت از دیگر مشکلاتی است که در قالب آسیب فرهنگی در این فیلم طرح شده است. لجاجت نقی در انجام کاری همراه با عناد. در قهر و آشتی بخصوص نقی با ارسطو.

 

لجاجت در این سریال در یک مجموعه مسایل فرهنگی طرح می شود. در قهر و آشتی و پذیرش یک موضوع با کنار رفتن دوراندیشی ، لجاجت طرح می شود.اصرار ورزیدن در کاری همراه با عناد چاشنی اصلی فیلم است که در قالب رفتارهای نقی و ارسطو بیشتر به چشم می خورد. این پافشاری که گاهی مسئله زا می شود، هدف این سریال است که زمینه خنده و جذب مخاطب را فراهم می آورد.

 

 

10_ پنهان کاری

 پنهان کاری از دیگر آسیب های طرح شده است. «زندگی در کمال آرامش جریان دارد». این دیالوگیاست که نقی در داخل منزل خویش طرح می کند و  انگار هیچ خبری نشده است. هر چند این پنهان کاری طبیعی به نظر می رسد، اما انگار کسی نیست که دلداری وتسلی دهد. از طرف  دیگر ، بخشی از پنهان کاری را در قالب جایزه ای که قرار است بهبود فریبا دریافت کند، دیده می شود. ترکیبی از تخریب و پنهان کاری با هم دیده می شود . از یک طرف نقی به دنبال تخریب بهبود است و از طرف دیگر سعی دارند به وی بقبولانند که شما این مسئله را طرح نکن که باعث شود که ایشان جایزه خودش را دریافت نکند.

 

 

11_ دهن بینی و چشم و هم چشمی

 از دیگر آسیب ها که باعث اختلاف نیز شده است و زمینه جذابیت فیلم را نیز فراهم کرده است ، دهن بینی است. دهن بینی و پذیرش موضوعی بدون بکارگرفتن عقل و اندیشه، دهن بینی است. این دهن بینی گاهی در قالب مشورت و دیالوگ با دیگری نشان داده می شود و متاسفانه آفتی است که در فرهنگ ما نیز بسیار وجود دارد و در این فیلم هم زیاد طرح شده است. دهن بینی به این معنی که افراد نظام فکری مستقلی ندارند و در این فیلم بخشی از تخریبی است که به فرهنگ مازندران هم شده است. اما آسیبی است که به خوبی در زندگی روزمره مردم ما طرح شده است.

 

چشم و هم چشمی یا رقابت منفی نیز در این فیلم بسیار دیده می شود. هر چند این مشکل اکثر مردم ایران است ، اما در مازندران بیشتر مشهود است. در غذا دادن، در خرید لوازم عروسی ودر دیدار با یک زن چینی به اندازه کافی این مسئله به تصویر کشیده می شود. نقل و قول هایی که در باره باخت نقی گفته می شود، گذشته از آن که یک حالتی از سخن چینی است ، بخشی دهن بینی است که نشانه گمراهی است.

 

 

12_ حمایت بی جا

 از دیگر آسیب ها ، حمایت بی جا از همدیگر است که در عین اینکه به راحتی پشت همدیگر را خالی می کنند، حمایت بی جایی نیز از همدیگر دارند که در این فیلم به تصویر کشیده شده است. تخریب هم بخشی از زیرپای همدیگر را خالی کردند در کشمکش و دعوای بین نقی و ارسطو دیده می شود.

 

 

13_ گم گشتگی

 غرق در چیزهایی شده اند که بدست آورده اند و هدف زندگی و نهایت تلاش خویش را فراموش کرده اند. در دیالوگ ارسطو، همش  از اروپا و تعداد سفرهای خویش می گوید و گم شدن وغرق در ماشین شاسی بلند خویش شده اند و یا  چیزهایی که صاحبش شده اند، بخشی از گم گشتگی فرهنگی در زندگی امروز برخی از مردم مازندران است که در این فیلم به خوبی به  تصویر کشیده شده است.

 

 

14_  تملق

 تملق بخشی دیگر از آسیب های فرهنگی است. در ارتباط زن و شوهر و یا دو تا پسرخاله و داماد و ...تملق بسیار دیده می شود. در یک جا نقی به زنش هما می گوید که اگر تو غذا نخوری، غذا از گلوم پایین نمی ره ،اما در همان لحظه نقی را نشان می دهد که لقمه ای بزرگی در دست دارد که درحال خوردن آن است و با چه اشتهایی می خورد.

 

 

15_  مداخلات بیجا

 آسیب فرهنگی دیگر، زبانی است که بی موقع باز می شود و می خواهند در همه چیز و همه جا نظر بدند. این یک واقعیتی است که در قالب طنز و حتی هجو به خوبی طرح شده است.از دخالت در نظر بازرس تا دخالت در خرید چیزی و یا دخالت در نوع رانندگی یک نفرخبره در کارخویش. این مداخلات حتی در نظر بازرس هم دیده می شود.

 

 

16_ خالی بندی

 خالی بندی به نظر می رسد که حرفه ای در این فیلم گنجانده شده است. آسیبی است که در اخلاق بعضی از مردم مازندران دیده می شود اما دراین فیلم پررنگ تر به تصویر کشیده شده است. بهبود فریبا به عمد یا غیرعمد تیری می خورد و در نهایت به عنوان محیط بان ویژه تقدیر می شود ، اما بخشی از امور با خالی بندی پیش می رود که دیدنی است.

 

 

17_ ادعا ، منیّت و خودخواهی

 تکبر و خودخواهی و به رخ هم کشیدن کاری که انجام داده شد، بسیار در این فیلم طرح می شود که یکی دیگر از آسیب های فرهنگی ما مردم مازندران است. «من براش گواهینامه گرفتم». «این چیزی نداشت،هر چی داره از من داره»، این دیالوگ هایی است که «نقی معمولی» به زبان می آورد . 150 سفر به اروپا رفتم و... گذشته از اینکه خالی بندی است، بخشی از خودخواهی و منیت ما مازندرانی هاست که در زندگی روزمره آن را تجربه می کنیم و با این فیلم بازتولید شده است .

دعای نقی زیاد است. « من همیشه در زندگی گذشت کرده ام » اما در ادامه به تخریب می پردازد و چیزی می گوید که نباید بگوید.

 

 

18_ بی احتیاطی

 این ایراد و آسیب بسیار زیبا طرح شده است. انگار بخشی از فرهنگ امروز ما، شکستن قانون است .قرار نیست که چارچوب داشته باشیم. نیسان با سرعت زیاد در حال جابجایی میوه است و به باباپنجعلی برخورد می کند و چه قشقرقی که ایجاد نمی شود.

 

 

19_ کم ظرفیتی

 انگار برای جامعه امروز رشد نکرده ایم. یک نوع نقص و نارسی در عمل. بر خلاف پیشینیان خویش که صبر و حوصله زیادی داشته اند، ناتوانی و نارسی در انجام امور کاملا مشهود  است. قرار نیست که کسی ظرفیت درست انجام کارها را داشته باشد. همه چیز با سنبل کاری و نادرستی پیش می رود. نشان دادن این آسیب هم در فرهنگ ما هم جالب است و هم تامل برانگیز. نه ظرفیت شنیدن حرف حقی را داریم و نه ظرفیت درست کردن چیزی. ادعاهایمان زیاد است که در جای خود گفته شد.

 

 

 

 

به قلم: محمد حسن آغاز

   منبع: مازندنومه // 17 فروردین 1393

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+11 # دوستان شما در تاریخ: یکشنبه 17 فروردين 1393 ، ساعت 09:01 ق ظ
با همه اینها جالب و خنده دار بود :D
نقل قول
 
 
0 # 0098111238 در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 03:01 ب ظ
فیلم جالبی بود حتی بعد از گذشت چند روز از اتمام این فیلم هنوز همه جا صحبت از صحنه های خنده دار این سریال باحال هست...
ما که مازندرانی هستیم خندیدیم خوب بقیه هم بخندن و خوش باشن.
نقل قول
 
 
+35 # محسن در تاریخ: جمعه 29 خرداد 1394 ، ساعت 03:03 ق ظ
الحق والنصاف درسته کم و زیاد نداره.
فرهنگ پایین تر از شمال ایران مخصوصامازندران پایین تر ندیدم همه استانهای کشور را دیدم و با آنها بوده ام مازندران بسیار بی فرهنگه یک کلام
نقل قول
 
 
+33 # ایمان در تاریخ: چهارشنبه 22 ارديبهشت 1395 ، ساعت 07:02 ق ظ
سلام خدمت مازنی های عزیزم
والا تعداد افرادی که کلا از مازنی ها بد میگن زیاد شده.من کاری ندارم به این حرف ها.اما حتما یه اخلاق بد یا رفتار ناشایسته ای با مردم غیر مازنی دارند.به هر حال من خیلی ناراحتم ...
نقل قول
 
 
-35 # مریم در تاریخ: سه شنبه 19 مرداد 1395 ، ساعت 04:05 ب ظ
با سلام
این متن واقعا سطح پایین است
امیدوارم همچین متنی بی ارزش حذف شود
متاسفم برای نگارنده ی آن من خودم مازندرانی نیستم اما با آنها وصلت کردم واقعا خبلی انسان های شریفی هستند
و اقای محسن معلومه که خیلی بی فرهنگ هست که توهین میکنن کسی باید از فرهنگ صحبت کنه که ادب داشته باشد و کاملا معلومه از حسادت این حرفو میزنه
نقل قول
 
 
+52 # مرتضی در تاریخ: شنبه 23 مرداد 1395 ، ساعت 01:05 ق ظ
من به عنوان راننده اژانس در مشهد که با مسافران شهرهای مختلف سروکار داشتم متاسفانه اکثر مسافران شمالی از فرهنگ پایینی برخوردارند وعشق جاهل وقلدر بودن دارند و به اصطلاح بد پول هم هستند البته نه همشون
نقل قول
 
 
+64 # عروس یک مازندرانی در تاریخ: سه شنبه 26 مرداد 1395 ، ساعت 06:05 ب ظ
بددهن تر کلاهبردارتر دروغگوتر و زیرآب زن تر از مازندانیا خودشونن. من مهرم حلال جونم آزاد کردم بعد 3 ماه عقد.
وحشتناک هستن جونورن زندگی خراب کن و حسودن و به شدت تهمت و افترا میزنن. تو رو خدا با اینا وصلت نکنین آدم نیستن
نقل قول
 
 
+57 # شیما در تاریخ: دوشنبه 22 آذر 1395 ، ساعت 09:09 ب ظ
من با یه همکلاسی مازندرانی یه مدت بودم و متاسفانه ایشون بیشتر خصوصیات اخلاقی که در متن ذکر شده داشتند!بهم دروغ گفت و زخم زبون زد و متکبر و بی ظرفیت بود.ایشون تصور منو از مازنی ها به کلی دگرگون کردند و واقعا بهم ضربه روحی زدند.انشاا. همه بنده ها به راه راست هدایت شوند.من به شدت دلم شکست از رفتار ایشون...
نقل قول
 
 
+2 # مازنی اصیل در تاریخ: شنبه 11 دی 1395 ، ساعت 04:10 ق ظ
سلام حرفهای دوستان رو خوندم تا حالا از این بعد به خصوصیات مازنی ها دقت نکرده بودم ولی بدونید دوستان اولا خوب وبد همه جا هست
دوما یه مدت به ترکا گیر میدادن یه مدت به لرها و.....
شماها اهل هر جا هستین مطمین باشید یه روز نژاد شما همینطوری مسخره میشه پس اینقدر توهین نکنین سوما این چیزها تؤطئه دشمنه پس ما خودمون به این چیزها دامن نزنیم ما همه مردم ایران با هر قشری مسلمانیم و باید وحدتمون حفظ بشه.
با تشکر
نقل قول
 
 
-30 # مازنی در تاریخ: یکشنبه 16 مهر 1396 ، ساعت 01:07 ق ظ
مازنیا با غریبه حال نمیکنن
نقل قول
 
 
-24 # ساروی ریکا در تاریخ: چهارشنبه 17 آبان 1396 ، ساعت 07:08 ب ظ
خوب وبد همه جا هست.
چیزی که مسلمه اینه که تبری ها غیورترین قوم ایران هستن.
ماهم تو مازندران شاهد فرهنگ بالای شما هستیم تابستونا میاین مازندران آشغال تولید میکنین میزنین یچاک.
مهمان نوازترین ایرانیها بدون شک مردم مازندران هستن
البته نمیخوام منکر بشم ک بی فرهنگی هایی هم هست که البته همه جاییه
نقل قول
 
 
+68 # رضا از تهران در تاریخ: پنج شنبه 21 دی 1396 ، ساعت 09:10 ب ظ
سلام،
من چندسالی هست که در ارگانی کار می کنم که پر مازندرانی ها شده. یه کلام بگم اصلا آدم های جالبی نیستند. دوست دارم از کلمه بدتری استفاده کنم که می ترسم اینجا نظرم رو نیارن به همین خاطر به اینکه جالب نیستن اکتفا می کنم.
مازندرانی ها خیلی قدرت طلب هستن و اگر احساس کنن از کسی قوی تر هستن ضعیف کشی می کنن و اگر فقط یک ذره احساس ضعف کنن بشدت متواضع و خاکسار میشن و در خوش خدمتی به مافوق از هیچ کاری فروگذار نیستن. خیلی اهل توطئه و زیرآب زنی هستن و بقیه رو هم به همین چشم نگاه می کنن و اگر صادق باشید و باهاشون دموکراتیک رفتار کنید اون رو بحساب ضعف شما میذارن و بهتون براق میشن.
بسیار حسود و خود بزرگ بین، پرمدعا و پنهانکار و بعبارتی موذی هستن. در امور مذهبی هم اهل ریا هستن و هر چیزی رو به خدا و پیغمبر مربوط می کنن که خودشون رو مومن نشون بدن.
نقل قول
 
 
-31 # پدرام در تاریخ: جمعه 25 اسفند 1396 ، ساعت 07:12 ب ظ
سلام ..میخواستم بگم بافرهنگ ترین قوم کشور شمالیا هستن فک کنید یه فیلم از قومیت های دیگه بسازن چه قشقرقی به پا میشه .ولی مازنیا براشون مهم نیس ..همه از پشتکار و قدرمون تو کارها مطلعن..بیشترین نوابغ پزشکی و حقوق ..لازم نیس بگم ..ولی این نظر منه همین ..خواهشا توهین هم نکنین...فدا
نقل قول
 
 
+32 # مجید در تاریخ: دوشنبه 20 فروردين 1397 ، ساعت 05:01 ب ظ
متاسفانه من با قشر مازندرانی ها خیلی نزدیک ارتباط داشته ام آنها بسیار خودخواه هستند در یک جمعی که یک تهرانی ببینند شروع می کنند از تهران و تهرانی بد گفتن و فقط میگویند مازندران بهترین جای دنیاست کافی است یکبار بابل و بابلسر برید برای اجاره ویلا متوجه میشوید چه برخورد بدی با شما خواهند کرد.
نقل قول
 
 
+5 # س.س در تاریخ: چهارشنبه 30 خرداد 1397 ، ساعت 01:03 ق ظ
نقل قول از ایمان:
سلام خدمت مازنی های عزیزم
والا تعداد افرادی که کلا از مازنی ها بد میگن زیاد شده.من کاری ندارم به این حرف ها.اما حتما یه اخلاق بد یا رفتار ناشایسته ای با مردم غیر مازنی دارند.به هر حال من خیلی ناراحتم ...

شما حتما مازتدرانی بعیی
نقل قول
 
 
-13 # احسان در تاریخ: شنبه 10 شهریور 1397 ، ساعت 06:06 ب ظ
اگه اینجوریه پس نرید مازندران پلاک ماشینا همشون نمره شهرای دیگن. ترافیک و شلوغی اماکن عمومی برای مازندرنیا اعصاب خورد کن شده در ضمن مرد زن و بچش رو شب توی چادر کنار پارک نمیخوابونه.
باز مازندرانیا از مردم جای دیگه بهترن. میریر اونجا عشق و حالتونو میکنید بعدش میاید اینارو میگید.
نقل قول
 
 
+15 # دختر مازندرانی در تاریخ: یکشنبه 25 شهریور 1397 ، ساعت 03:06 ق ظ
من خودم یک مازندرانی ام و واقعا برای افرادی که این همه به ما توهین کردن متاسفم..اگر شما با چندنمونه افراد بد مواجه شدین دلیل نمیشه به همه قوم مارندرانی های عزیز توهین کنید..من برای تمام اقوام ایران احترام قائلم
نقل قول
 
 
-1 # گیل مرد در تاریخ: چهارشنبه 11 مهر 1397 ، ساعت 06:07 ب ظ
گیلانیم
تف به شرف نداشته اتون که به اقوام شمالی توهین می کنید خوب وبد همه جا هست
صحبت هایی و توهین هایی که دیدم ناشی از کینه و حسادت هست کاملا مشخصه
چیزی که مشخصه گیلان و مازندران بیشترین تحصیل کرده ها و بهترین ورزشکاران و غرورانگیزترین تاریخو داره :-)
نقل قول
 
 
-30 # فاطمه. در تاریخ: سه شنبه 18 دی 1397 ، ساعت 08:10 ق ظ
نقل قول از مازنی:
مازنیا با غریبه حال نمیکنن

دنیا رو بگردی ادمای خونگرمی مثله مازندرانیا پیدا نمی کنی
اونایی که اینطوری در مورد مازنیا حرف میزنن برن ببینن خودشون چه رفتاری داشتن،برن ببینن خودشون چه برخوردی داشتن بعدش حرف بزنن.واقعا زشته...
نقل قول
 
 
+21 # فردوس در تاریخ: سه شنبه 18 دی 1397 ، ساعت 11:10 ب ظ
نقل قول از عروس یک مازندرانی:
بددهن تر کلاهبردارتر دروغگوتر و زیرآب زن تر از مازندانیا خودشونن. من مهرم حلال جونم آزاد کردم بعد 3 ماه عقد.
وحشتناک هستن جونورن زندگی خراب کن و حسودن و به شدت تهمت و افترا میزنن. تو رو خدا با اینا وصلت نکنین آدم نیستن

اخه....
نقل قول
 
 
+9 # مهمان در تاریخ: دوشنبه 15 بهمن 1397 ، ساعت 07:11 ب ظ
من با حرفای بقیه موافقم تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها یکی از بدترین مردم مازندرانی ها هستن.در کل شمالی ها اصلا آدمای خوبی نیستن بازم گرگانی ها یه مقدار بهترن
نقل قول
 
 
+29 # بهزاد در تاریخ: پنج شنبه 16 اسفند 1397 ، ساعت 06:12 ب ظ
سلام، گرگانی ها هم همون جنس هستن رفیق اشتباه نکن. هرچی مازندران(که گلستان هم جزوش بود)رو به بطرف شرق بری بدتر میشن آدماش. خوب و بد همه جا هست ولی مازندرانی خوب همراه با ببر مازندران منقرض شد و رفت. حتی همشهرهیای تهرانی من هم که اصالت مازندرانی دارن جنسشون بدجور شیشه خورده داره متاسفانه.
نقل قول
 
 
-4 # سعید در تاریخ: چهارشنبه 15 خرداد 1398 ، ساعت 02:03 ب ظ
هیچ وقت زندگی واقعی مردم مازندران رو نمی شه از روی سریالی کمدی قضاوت کرد
این حرفم برای بعضیا که نمی فهمن کمی مجهوله ;-)
لطفا این متن رو اصلاح کنید چون بیشترش بی خوده
نقل قول
 
 
+9 # گیلک در تاریخ: شنبه 18 خرداد 1398 ، ساعت 09:03 ق ظ
سلام. من یک گیلانی و با افتخار گیلک هستم واقعا براتون متاسفم که اینقدر نسبت به شمالی ها کینه دارید.
آقای صاحب سایت برای شما هم متاسفم.
شمالی‌ها آدم‌های با فرهنگی هستند. شما مثلا خیلی با فرهنگ هستید تعطیلات میاد شما همه هجوم میارید به شمال کشور، تمام طبیعت و جنگل و دریا رو به گند میکشین. خیال میکنید با ساختن فیلم در پیتی مثل پایتخت میتونید فرهنگ شمال کشور زیر سوال ببرید مگه شما کی هستین.
بعضی می‌آیند اینجا چرت و پرت مینویسند انگار کثافت‌کاری شهرهای خودشون رو خبر ندارند عقده‌‌های خودشون میان تو شهرهای شمال کشور خالی میکنند.
معلوم شما با این الفاظتون دارید از حسادت میسوزید برید نخبگان و قهرمانان شمال کشور ببنید و تحقیق کنید و بشناسید بعد بیایین حرف بزنید.
گیلکم گولاز امره. بزیوی امی پتشخوارگر امی سامون امی کاسپی برارن و خاخورن
نقل قول
 
 
-2 # مریم در تاریخ: یکشنبه 02 تیر 1398 ، ساعت 01:04 ق ظ
سلام عزیزان.نوشته های همه شمارو خوندم.بنظرم خیلی بی انصافی که بخاطر غرض شخصی یا یک اتفاق ناخوشایند یک قوم رو بدنام کنیم و شخصیتشون رو زیر سوال ببریم.
من اهوازیم.چندین دوست شمالی دارم.با شمالی ها وصلت هم کردیم.بسیار انسانهای شریف و مومن و بزرگواری هستن.
هر انسانی خصلت بد داره اما با نسبت دادن هر خصلت به یک قوم انگار میخواهیم خودمون رو تبرئه کنیم.
واقعا شمالیها خیلی با جنبه ن که با ساخت سریالی که محوریت روزمرگی وخلقیات شمالیهاست هیچ اعتراضی نکردن.البته سریال هم بسیار جالب و دوست داشتنی ساخته شده.
واینکه اینقدر با جرأتن که خودشون این سریال رو تحلیل میکنن و در مورد نقاط ضعف شون بحث میکنن.واقعا جای تحسین داره.
لطفا در مورد هیچ قومیتی بی انصاف نباشید.همه ما همخون و خانواده ایم وبدونید هرکس برای این مملکت بیشتر زحمت میکشه ودل میسوزونه بیشتر مورد استهزا و تمسخر قرار داره.چه مازندران،چه گیلان،چه ترک وکردو لر و بلوچ و... هرکدوم پهلوانها وفرزانگانی داشتند که باعث افتخار ایرانن.اما بیشترین جوکها و تهمتها نثار اون قوم میشه.
همه جای ایران سرای من است.
نقل قول
 
 
-30 # پسری از دیار علویان در تاریخ: جمعه 28 تیر 1398 ، ساعت 04:04 ب ظ
نقل قول از عروس یک مازندرانی:
بددهن تر کلاهبردارتر دروغگوتر و زیرآب زن تر از مازندانیا خودشونن. من مهرم حلال جونم آزاد کردم بعد 3 ماه عقد.
وحشتناک هستن جونورن زندگی خراب کن و حسودن و به شدت تهمت و افترا میزنن. تو رو خدا با اینا وصلت نکنین آدم نیستن

خانم محترم مازندرانی ها بهترین آدم هایی هستن که میتونی توی عمرت ببینی مازندرانیا پهلون... مرد... مهمون نواز... مهربون... خون گرم... با اصالت... و مهم تر از همه هیچ وقت پشت یک دیگه رو خالی نمیکنن شما عزیزی که به اصالت ما توهین میکنی فکر میکنی چون یکی بد هستش بقیه هم بدن.
چرا فکر می کنی همه مثل خودتن!
نقل قول
 
 
-4 # خداوندگار ایرانیا در تاریخ: یکشنبه 07 مهر 1398 ، ساعت 01:07 ق ظ
همه جا بد خوب داره پنجاه پنجاه .
نقل قول
 
 
-4 # Alireza.mazani در تاریخ: دوشنبه 22 مهر 1398 ، ساعت 10:07 ب ظ
سلام من چالوسی هستم.ما مازندرانی ها این خصوصیت هایی که گفتید رو نداریم به خدا نداریم.نمیدونم شما چرا به ما میگید بی فرهنگ و خالی بند.‌..مازندران ی ها ادمای ساده ای هستند.سریال پایتخت هم دیگه شورشو دراورده.ما رو یه مش ادمای احمق نشون داده.بخدا اون چیزی که تو فیلم دیدین ما اونطور نیستیم.نمیدونم شما چه بدی از ما دیدین.قوم طبر ،قوم شریفی است.به خدای احد و واحد قسم که ما اینجوری که فکر میکننین نیستیم.درسته فیلم کاری کرد که به شرف ما بربخوره ولی ما به خاطر لبخند شما سکوت کردیم.شما که هر موقع اومدی شمال ما مهمون نوازیتونو کردیم.شما میان اینجا تفریح میکنین. ما به خاطر شما ترافیک و الودگی محیط زیست و قیمت های بالا و هزاران مشکل رو تحمل میکنیم انصاف نیست که اینطوری درباره ما حرف بزنید... به ما بگید بدترین مردم ایران...لطفا قضاوت نکنید.البته قبول دارم که خوب و بد همه جا هستن.و این رو هم میدونم که مردم ایران با یه فیلم قضاوت نمی کنند.:(
نقل قول
 
 
-4 # پاكيزه در تاریخ: چهارشنبه 22 آبان 1398 ، ساعت 09:08 ق ظ
نظر گوينده متن رو قبول ندارم. به عنوان فردي كه ده سال در آموزش و پرورش و يك سال در اموزشگاه علمي كنكور بهشهر و ساري بودم ،شباهتي بين ادمهاي پايتخت و افرادي كه با اونها سركار داشتم وجود نداره...در ضمن گراميترين افراد ،نزد خدا با تقواترين انسانهاست.
ميزان تقوا رو هم خدا ميسنجه.
نقل قول
 
 
-8 # مهندس در تاریخ: جمعه 24 آبان 1398 ، ساعت 09:08 ب ظ
سلام.
من خودم تهرانیم ولی خانومم مازندرانی هست.
مادربزرگم هم مازندرانی هستن.
فرهنگ مازندرانی ها واقعا غنی است.
مهمان نوازترین و خوش ترین آدم های روی زمین هستن.
نباید همه را با یک چوب زد خیلی از آنها باسوادترین و متشخصترین ایرانی ها هستن.
ضمنا شما باید از دو پادشاه مازندرانی معاصرمون براتون تجربه شده باشه که خیلی هم به فرهنگ اهمیت می دادن متاسفانه اون کسانیکه باعث بروز اینچنین رفتارهایی در مردم ایران شدن حکومت های ترک زبان بودن که سالها بر این کشور حکومت کردن.
نقل قول
 
 
-6 # ایرانی ام در تاریخ: جمعه 11 بهمن 1398 ، ساعت 10:11 ب ظ
تف تو اون افکار کثیفتون
اول توهین به قوم کرد و ترک و لر حالا شمالی ها
باشه شما بچه ناف تهران خوبی
ما بچه شهرستانیا بد.
نقل قول
 
 
+13 # ناشناس مازندرانی است که مازندران را مال در تاریخ: دوشنبه 26 اسفند 1398 ، ساعت 02:12 ق ظ
نقل قول از احسان:
اگه اینجوریه پس نرید مازندران پلاک ماشینا همشون نمره شهرای دیگن. ترافیک و شلوغی اماکن عمومی برای مازندرنیا اعصاب خورد کن شده در ضمن مرد زن و بچش رو شب توی چادر کنار پارک نمیخوابونه.
باز مازندرانیا از مردم جای دیگه بهترن. میریر اونجا عشق و حالتونو میکنید بعدش میاید اینارو میگید.
این یک احساس مازندرانی است که مازندران را مال خودشون میدونندو میگن پس نیایید آنجا شیراز و اصفهان هم مهمان پذیرند اما خصوصیات بد اخلاق مازندرانیها را ندارندنقل قول از محسن:
الحق والنصاف درسته کم و زیاد نداره.
فرهنگ پایین تر از شمال ایران مخصوصامازندران پایین تر ندیدم همه استانهای کشور را دیدم و با آنها بوده ام مازندران بسیار بی فرهنگه یک کلام


من هم اکثر استانهای تیران رفته ام و زندگی کردم و دقیقا همین نظر را دارم
نقل قول
 
 
-11 # آزی از شیراز در تاریخ: چهارشنبه 28 اسفند 1398 ، ساعت 03:12 ب ظ
بنظر من واقعا آدمای ساده احساسی و تو دل برویی هستن مخصوصا مردای سیبیلوشون که آرومن...
حالا نمیدونم واقعا ضعیف کشن یا نه :sigh:
نقل قول
 
 
-6 # علیرضا طبرستان در تاریخ: یکشنبه 03 فروردين 1399 ، ساعت 01:01 ق ظ
قشنگ بعضی ها خیلی زیبا جمع میبندن همه مازندرانی ها!!!
خداروشکر که شماها همتون اخلاق مثبت دارین ما مازندرانی ها نه...
حرف هم بزنیم بد میشیم
خودم تو تهران زندگی میکردم و فرهنگ غنی و مدرن شماها رو دیدم...
کتک زدن پیرمرد.فحش دادن های رکیک جلو ناموس مردم.سرد بی احساس بی رحم.
خوب و بد همه جا هست.پایان :-)
نقل قول
 
 
-6 # علی در تاریخ: چهارشنبه 06 فروردين 1399 ، ساعت 04:01 ب ظ
خدایا چرا انقدر مازندران مظلومه!تو رو خدا جون هر کی دوست دارین پشت سر چهار میلیون مازندرانی حرف نزنین مازندرانیا با معرفت,نهربون,خو ن گرم,با ادب,اما هیچ وقت از دیگران بد گویی نمیکنن.
شمایی که بد گویی میکنین آیا جوابی برای اون دنیا دارین؟
نقل قول
 
 
+4 # پیام در تاریخ: پنج شنبه 07 فروردين 1399 ، ساعت 05:01 ب ظ
متاسفانه فرهنگ کلی نگری الان بزرگترین آسیب جامعه ماست و همچنین بی سوادی تاریخی،هر کس با کمترین سواد ادعای روشنفکری میکنه،سریال پایتخت برای اینکه مخاطبان را جذب کنه دست به هر کاری میزنه،البته اینها بازیگر هستند و انتظاری هم نباید داشته باشیم.پیشنهاد میکنم دوستان کمی مطالعه کنند.
نقل قول
 
 
-14 # پیام در تاریخ: شنبه 09 فروردين 1399 ، ساعت 12:01 ق ظ
هزار ضعف تهرانی ها که سریال دوپینگ برملا کرده،این چرندیات چیه میگی،سریاله طنز همینه دیگه دانشمند.
نقل قول
 
 
-12 # خدای شما هستم در تاریخ: پنج شنبه 21 فروردين 1399 ، ساعت 11:01 ب ظ
همه دروغه اخلاق تهرانیاهست. شما ها بیگانه اید همین که خونتون نمی ریزیم خدا شکر کنید.
نقل قول
 
 
-13 # مهدیه در تاریخ: جمعه 02 خرداد 1399 ، ساعت 11:03 ق ظ
اگر مازندرانی ها بدن چرا تا تکان می خورید می رید مازندران ... لابد خوش می گذره بهتون که می رید .
پس اگر می رید لطفا نمک نخورید و نمکدون نشکونید ....
ادمی هر چه بیند همه از خود بیند ، بدی بدی می یاره ، شما تندی می کنید مسلما تندی می بینید .
وقتی رفتار محترمانه ای داشته باشید بهتون احترام می زارن فرقی نمی کنه مازندران باشه یا هر جای دیگه
نقل قول
 
 
-15 # سوگل در تاریخ: شنبه 28 تیر 1399 ، ساعت 12:04 ق ظ
من اهل مازندران نیستم این خصوصیاتی که نوشتین بیشتر به خصوصیات لرها میخوره مازنی ها مذهبی و یکمی خشک هستن و البته پرحرف
نقل قول
 
 
-8 # فلان آقا در تاریخ: یکشنبه 16 آذر 1399 ، ساعت 11:09 ب ظ
نقل قول از 0098111238:
فیلم جالبی بود حتی بعد از گذشت چند روز از اتمام این فیلم هنوز همه جا صحبت از صحنه های خنده دار این سریال باحال هست...
ما که مازندرانی هستیم خندیدیم خوب بقیه هم بخندن و خوش باشن.

شما آدم سالمی هستی و مازندرانیها خیلی باجنبه هستند.
نقل قول
 
 
-10 # فلان آقا در تاریخ: دوشنبه 17 آذر 1399 ، ساعت 12:09 ق ظ
نویسنده مطلب، اسم خودشو گذاشته پژوهشگر اجتماعی!!!
ولی اینقدر سواد و درک و فهم نداره که بفهمه که سریال طنز و کمدی، برای افزایش تِمِ طنز ، باید در هر ویژگی اغراق و مبالغه کنه تا بتونه بیننده رو بخندونه.
خب طنز بود بابااااا جنبه داشته باشید.
من از این واقعه، حداقل چیزی که برداشت کردم این بود که مازندرانی‌ها خیلی با جنبه هستند، وگرنه هر قوم دیگری بود مملکت رو به هم میریختند، آفرین بر مازندرانیهای با جنبه.
نقل قول
 
 
-10 # яg در تاریخ: شنبه 29 آذر 1399 ، ساعت 02:09 ق ظ
نژاد پرستای عوضی
اب تون از شماله
برنجتون از شماله
مرکباتتون از شماله
بعد میاین مزخرف در باره مازندرانی ها می گید=/

جالبه بدونید وقتی شما مردم غیور و دلاور با فرهنگ تمدن سرزمین پارس زیر الت اعراب بودید ما مازندرانی های عقده ای بی فرهنگ 200 سال مقاومت کردیم
بد نیست بدونید اسطوره بزرگ شما فارس های بافرهنگ
آرش کمانگیر اهل آمل بود


چجوری میتونید به مازندرانی ها فحش بدید در حالی که تموم پهلوونا و کشتی گیرای کشورتون شمالی ان

شما با فرهنگها لطفا زباله رو تو طبیعت رها نکنید

شما با فرهنگ ها لطفا از خودرو های تک سرنشین استفاده نکنید تا خفه نشید



نیما یوشیج/سهراب سپهری/سلمان هراتی/اینا تربیت شده فرهنگ اصیل مازنی هستند

راستی اگه از اون دسته با فرهنگ های پهلوی پرست هستید

بدونید رضاشاه کبیرتون مازنی بود



دیگه نمیدونم چی بگم

اگه مازندران بد اَخه زشته مردم ادم خوارن مارو از کشورتون جدا کنید بزارید مستقل زندگی کنیم
نقل قول
 
 
-14 # انید در تاریخ: یکشنبه 30 آذر 1399 ، ساعت 12:09 ق ظ
تمام حرف های که درمورد مازنیا گفتیدکاملا اشتباهه به نظر من مازنیا مردمی شریف مهمان نواز هستند به نظرم تو ایران مردم این منطقه حرف اول میزنن من خودم به شخصه مازنی نیستم ولی عروس مازنیا هستم و افتخار میکنم خواهشا در مورد مازنیا درست صحبت کنید
نقل قول
 
 
+12 # فاطمه زهرا در تاریخ: یکشنبه 07 دی 1399 ، ساعت 09:10 ب ظ
در مردم هر خطه و سرزمینی با توجه به مقتضیات محیطی و فرهنگی، خصوصیات اخلاقی و رفتاری خاصی ایجاد و نهادینه میشود، فرضا یزدیها به صفت قناعت شهره اند، این میتواند به دلیل شرایط خشکی و کمبود منابع آب و کم حاصلخیزی زمینهای کشاورزی، مردم یزد را انسانهایی قانع و کوشا بار آورده باشد.

من دوستانی از نژاد گیلک داشتم و آنها را انسانهایی با محبت و قدر شناس دیدم، هرچند درجاتی از غرور هم در آنها دیده می شود.
در مورد مازنی ها من با یک شخص از این خطه مدت یکسالی مراوده داشتم و متاسفانه تمام خصوصیات نامطلوب ذکر شده در بالا را در این شخص دیدم، هرچند که فرد ا باهوش و دارای سطح علمی بالایی بود، اما ظرفیت این تواناییها در این شخص به دلیل صفاتی نظیر خودبزرگ بینی و غرور، تملق، پنهان کاری و لجاجت، و ادعای دین و مذهب و نه ایمان با یقین به شدت پایین بود.
درمورد اینکه نظر داده شده بود حجم بالای مسافران باعث بدخلقی این افراد می شود، هیچگاه غرور تملق و صفات قبیحه محصول شلوغی نیست، به علاوه اینکه مسافران منبع درآمد و ثروت برای اهالی این خطه هستند. مردم مشهد اصفهان و بسیاری نقاط ایران، به دلیل جاذبه های گردشگری مهمانان بسیاری را میزبان هستند ولی این نوع اخلاق در میزبانی از میهمانان متاسفانه فقط در مازنی ها دیده می شود. منت و ریا در پذیرایی و میهمان داری...
همانطور که در ابتدا گفتم ریشه و علتی در پشت این فرهنگ نامناسب ایجاد شده، باید باشد، به طور مثال غرور و خودبزرگ بینی شاید ناشی از منابع طبیعی و خدادادی فراوان، در مردم این منطقه پدیدار گشته باشد.
نقل قول
 
 
-9 # mostafa در تاریخ: شنبه 13 دی 1399 ، ساعت 08:10 ب ظ
یک مشت پایتخت نشین بی فرهنگ و خودشیفته که آخر هر هفته مثل زامبی ها حمله میکنن سمت مازندران و در راه برگشت در حالی که از رفتارهای بد مازندرانی ها قصه می بافن، برنامه مسافرت آخر هفته بعد به شمال رو ترتیب میدن.
لطف کنید تشریف نیارید کسی براتون دعوتنامه نفرستاده بذارید مردم بی فرهنگ و بد اخلاق مازندران برای خودشون زندگی کنن.

نگران هم نباشید از گرسنگی نمی میرن ماشالا اونجا نعمت و برکت زیاده نیازی به پول شماها ندارن.
نقل قول
 
 
-15 # mostafa در تاریخ: شنبه 13 دی 1399 ، ساعت 08:10 ب ظ
نقل قول از انید:
تمام حرف های که درمورد مازنیا گفتید کاملا اشتباهه به نظر من مازنیا مردمی شریف مهمان نواز هستند به نظرم تو ایران مردم این منطقه حرف اول میزنن من خودم به شخصه مازنی نیستم ولی عروس مازنیا هستم و افتخار میکنم خواهشا در مورد مازنیا درست صحبت کنید

اینها همش از روی کینه و حسادته و اصلا حتی به واقعیت نزدیک هم نیست.
نقل قول
 
 
-13 # مصطفی در تاریخ: شنبه 13 دی 1399 ، ساعت 08:10 ب ظ
نقل قول از محسن:
الحق والنصاف درسته کم و زیاد نداره.
فرهنگ پایین تر از شمال ایران مخصوصامازندران پایین تر ندیدم همه استانهای کشور را دیدم و با آنها بوده ام مازندران بسیار بی فرهنگه یک کلام

بی فرهنگ تویی و امثال تو که آخر هر هفته مسافر اونجا هستید ولی یک جو شعور ندارید
نقل قول
 
 
-15 # مصطفی در تاریخ: شنبه 13 دی 1399 ، ساعت 08:10 ب ظ
نقل قول از عروس یک مازندرانی:
بددهن تر کلاهبردارتر دروغگوتر و زیرآب زن تر از مازندانیا خودشونن. من مهرم حلال جونم آزاد کردم بعد 3 ماه عقد.
وحشتناک هستن جونورن زندگی خراب کن و حسودن و به شدت تهمت و افترا میزنن. تو رو خدا با اینا وصلت نکنین آدم نیستن

آره تو آدمی از کامنت نوشتنت معلومه قطعا عیب و ایرادی داشتی که باهاشون نساختی
نقل قول
 
 
-22 # مصطفی در تاریخ: شنبه 13 دی 1399 ، ساعت 08:10 ب ظ
خاک تو سرتون کنن! مثلا این سایت مازندرانیه؟ این متن چرندی که گذاشتید با این حجم از توهین به مازندرانی ها اون هم تو یک سایت مازندرانی باید تو گینس ثبت بشه! اون موقع که رگ و غیرت تقسیم می کردن احیانا عوامل این سایت تو صف سیب زمینی و بادمجون بودن! توصیه می کنم یه آزمایش DNA از خودتون بگیرید!!!!!
نقل قول
 
 
-19 # مازرون نوم بالا دره در تاریخ: یکشنبه 14 دی 1399 ، ساعت 03:10 ب ظ
من با افتخار مازنی هستم و متاسفم برای امثال شما که می خواهید با اغراق یک قوم رو تخریب کنید و نفت پراکنی کنید.
خوب و بد همه جا پیدا میشه ولی نباید بیایید بدی های طرف و بزرگ جلوه کنید لطفا رعایت کنید و دیگه از قومی که اهل آن نیستین دم نزنید لعنت به هر چی غیر مازنی...
نقل قول
 
 
-20 # تقدیم به کوتوله ی فرهنگی محمدحسن آغاز در تاریخ: پنج شنبه 25 دی 1399 ، ساعت 03:10 ب ظ
من سه نسل تهرانی هستم و اصالت مازندرانی دارم.فرهنگ طبرستان قدمت دار تر ازاین هست که افراد کوتوله ی فرهنگی مثل محمدحسن آغاز که خود سواد پندار هستند بخوان اون را تحقیر کنند.
درد جامعه ی ما آدم های امثال تو هستندآقای آغاز که نه سواد لازم برای حرف زدن دارید و نه شعور کافی برای ساکت موندن.

مطمن باشید هرکس که به اقوام ایرانی توهین می‌کنه یا تحقیر می‌کنه تا دعوای اقوام راه بندازی صددرصد نوکر بلاشک انگلیس.
یا لقمه ی ناپاک انگلیسی خورده.
نقل قول
 
 
-16 # اسم من در تاریخ: پنج شنبه 25 دی 1399 ، ساعت 04:10 ب ظ
لااقل خیلی باجنبه ایم که باز هم میگیم بسازنش که مردم مون بخندن و شاد باشن
نقل قول
 
 
-10 # مازنی در تاریخ: پنج شنبه 30 بهمن 1399 ، ساعت 07:11 ق ظ
باشه ما مازنی ها بد.
شما تهرانی عزیز با استرس، آلودگی صوتی، مردم عصبانی، کلاهبرداری، خیانت، آب و هوای کثیف، و تنفری که همه ی شهرستانی ها از شما داریم حال کنین.
تهران مال خودتون نوش جون، ما شهرستانی ها هم بواسطه ی تلاشی که داریم آمریکا کانادا اروپا میریم
نقل قول
 
 
+7 # میعاد در تاریخ: پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 ، ساعت 11:02 ب ظ
و سعی در اصلاح خودشون نمیکنند....کلا ایرانی ها توانایی عوض کردن ذات خودشون رو ندارند....به جای درست شدن لجبازتر میشن...
نقل قول
 
 
+3 # ایرانی در تاریخ: دوشنبه 07 تیر 1400 ، ساعت 07:04 ب ظ
شهروندان محترم مازندران و گیلان توجه فرمایید ، اگر ما از شهرهای دیگر ایران برای تفریح و هواخوری به مناطق شمالی سفر میکنیم نه به خاطر زیارت گل روی شما ، بلکه به خاطر سرسبزی مناطق حاشیه دریای خزره . که خداروشکر شما مسبب زیبایی و طراوتش نیستید ، بلکه خداوند اونهارو آفریده . تنها لطف شما در قبال طبیعت ، غارت درختان چندصدساله و خشکاندن شالیزارهای زیبا برای ساخت ویلاهای بی کیفیت و فروش به غیر بومیان و کشتار پرندگان مهاجره . در حالی که اون طبیعت نه متعلق به شما ، بلکه به کل مردم مملکته . ضمنا اگر دیگران از برنج و ماهی و مرکبات شمال بهره مند میشن ، شما هم از نفت و گاز خوزستان و گچ قم و کرمان و سیمان و ماشین آلات اراک و شمش ذوب آهن اصفهان و خودروسازی تهران و هزاران هزار نعمت دیگه این مملکت بهره مندید . پس لطفا خودتون هم کمی قدرشناس باشید . چه بسا شما منفعت بیشتری از خاک این مملکت میبرید تا دیگران از خطه شمال
نقل قول
 
 
-5 # امیر در تاریخ: یکشنبه 27 تیر 1400 ، ساعت 03:04 ب ظ
واقعا براتون متاسفم که به قوم شمال توهین میکنید.
یکی از با اصالت ترین و غنی ترین فرهنگ ها رو شمال ایران داره.اگه شمالی ها و میرزاکوچک خان نبودن الان زبانتون روسی بود و پز فارسی حرف زدنتون هم معلوم نبود کی میداد....
خداروشکر ما در شمال هم دریای کاسپین نفت خیز داریم که ارزشش از هر نفتی بالاتره و هم منابع طبیعی و معادن سنگ و محصولات کشاورزی و هم دارای نعمت باران و سدهای متعدد که سد سیاه بیشه برق حدود ۲ میلیون تهرانی و تهران نشین را تامین می‌کند.ولی تمنای هیچ بنی بشری رو هم نمی‌کنیم.
در فوتبال کشتی شطرنج قهرمانان جهان رو داریم.و بالاترین سطح سواد در استان های ایران..
اینا رو از خودم نمیگم میتونید منابع معتبر رو مطالعه و سرچ کنید
هر کی هم حرفی زد نشون دهنده حسودیش نسبت به شمال زیباست.
لطفا همین الان محتوا این پست رو حذف کنید تا شان و منزلت چند میلیون ایرانی از بین نره.البته اگه براتون مهمه!!
نقل قول
 
 
-11 # علی فتحی در تاریخ: یکشنبه 10 مرداد 1400 ، ساعت 11:05 ب ظ
داداش اهل هر جا هستی این توهین رو چون مثل شما عقده ایی و غربتی نیستیم توهین نمیکنیم اما خجالت بکش اگر غیر مازنی هستی که ایمیل من موجوده تماس بگیرید در خدمتم .بی ادب های گستاخ انگار بقیه مردم ایران از چه ......استغفرالل له جیره خور کی هستی مزدور
نقل قول
 
 
+3 # داماد یک گیلانی در تاریخ: سه شنبه 26 مرداد 1400 ، ساعت 01:05 ق ظ
من یازده سال گیلان زندگی کردم و دو سال هم بهشهر مازندران بودم، کی میگه مردم مازندران با جنبه هستن و با اجازه ی اونها این سریال پخش شده؟ ما یادمون نرفته سری اول پایتخت سال ۹۰ که پخش شد، بین جاده بهشهر و نکا، هرچی پلاک تهران میدیدن شیشه اش رو میاوردن پایین!
مردم محترم گیلان و مازندران، شما تنها نقطه ی توریستی کشور نیستید، بلکه اصفهان و شیراز و مشهد و کیش و قشم و تهران و جاهای دیگه ی کشور هم مسافر میره، والا زیاد هم میره اما این رفتارهای عجیب و غریب شما عزیزان رو نشون نمیدن.پس علت مسافر نیست.شالی رو خشک میکنید، جنگل رو از بین میبرید جاش ویلا میسازید، چه ربطی به مسافر داره؟ روزای کاری سال که مسافر نیست رفتم لب ساحل دیدم خود شمالیه پوست هندونه انداخته تو ساحل یا بچه اش رو کنار ساحل رو به دریا سرپا کرده دستشویی کنه. الکی از مسافر واسه خودتون سیبل ساختید و ازش برای توجیه رفتارهای اشتباه خودتون استفاده میکنید.
نقل قول
 
 
+6 # داماد یک گیلانی در تاریخ: سه شنبه 26 مرداد 1400 ، ساعت 01:05 ق ظ
خدا رو شکر به واسطه کرونا هم ذات واقعی یک سری مسائل هم مشخص شد.پارسال وسط جاده با بیل و کلنگ طرف رو جلو زن و بچه اش کتک زدن که چرا اومدی شمال و کرونا است! خب مملکت پلیس داره، بسپرش دست اون، خوبه ما هم تو استانمون با بیل وایسیم و اول و اخرتون رو کتک بزنیم؟ اینه راهش؟ با لات بازی؟
دوست عزیز گیلانی، به خاطر شیوع کرونا ساحل چمخاله رو بسته بودن با تراکتور ، اونم وسط هفته بدون اینکه مسافری باشه، همه ی هم استانی های خودت ساحل رو دور میزدن که از یه راه دیگه برن لب ساحل نزدیک هم بشینن و ماشالله به شیوع ویروس کمک کنن، بعد مسافر مقصره؟ تالار ها توی شیوع کرونا توی مازندران و گیلان بازن، بازار ماهی فروشهای لنگرود و انزلی و نوشهر بازن، بعد مسافر مقصره؟
الان بگیم کل ایران بی فرهنگن به جز مازندران و گیلان، مردمش راضی میشن از ما؟
هالیوود اینقدر فیلم تولید نمیکنه که مازندران و گیلان از مفت بری مسافرا و کتک زدنشون فیلم داره تولید میکنه و هر روز تو فضای مجازی میاد. بعد توی همشون ادعا دارن مسافر مقصر بوده، یه روز با اردبیل دعوا میگیرید یه روز با تهران یه روز با یه استان دیگه. اونجا پلیس و دادگاه نداره یعنی؟ راهش فقط و فقط دعواست؟ بعد توقع دارید بگن کل ایران بی فرهنگن جز مازندارن و گیلان؟ بیخیال بابا.یکی مثل من سالها از نزدیک فرهنگ بومی ها و تمامی اخلاق های خوب و بدتون رو دیده، اینارو به کسایی بگید که با این لالایی ها خوابش ببره.
نقل قول
 
 
-10 # دختر شمالی در تاریخ: دوشنبه 29 شهریور 1400 ، ساعت 11:06 ق ظ
دست شما درد نکنه واقعا از نظراتتون یعنی توقوم کرد وترک ولر ...همه خوبن؟؟ فقط ما مازندرانی ها بدیم؟؟
من نصفم شمالی و همینطور رگ ترک هم دارم ..اگه ما بدیم چرا میاین شمال؟ هفت روز هفته و 12 ماه سال شمال هستید شمالیها مثل اون زن صاحبخونه ای هستن که همیشه یه لشکر مهمون داره و از مهمون داری مداوم خسته است وخونش هیچ وقت رنگ تنهایی خانوادگی خودمونی به خودش ندیده ..ولی بازم مهمون میاد میریزه میپاشه و باید با لبخند ازش پذیرایی بشه..
جنگل های شمال رفتین همتون، آشغالاتونو جمع میکنید؟ همه جا چادر میزنید!! .مامیتونیم بیایم توشهرتون چادر بزنیم؟ من قبول دارم به عنوان یه مازندرانی حتی بعضی از همشهری ها و هم استانی هام ادب و نزاکت رو رعایت نمیکنن من اهل سفرم تمام ایران و قسمتی از دنیا رو دیدم رفتار خیلی از اقوام و فهمیدم کل ایران از گذشته تا امروز درکنار خلق وخوی خوب ناملایمات و بدرفتاریهایی دارن از قوم خاصی اسم نمی برم که بخوام ببرم چه فرقی دارم با بقیه که مادرم ادب و تربیت و حرمت یادم داده.
مشکل کل مردم ایران بی سوادیه شاید مازندران به دلیل صعب العبور بودن و جنگل و کوه و نبود مدرسه وچرخه معیوب نداشتن سواد کمی بیشتر اما شما ... آیا اگه همتون هرروز و هرلحظه تواستان و شهرتون شاهد ترافیک شدید..انواع ویروس رواج یافته توسط مسافران غریبه و هزار ویک فرهنگ نادرست و غلط باشید صبورهستید؟؟
من از رفتن به خیلی از شهرهای کشور حتی بعد از یکبار پشیمون شدم و از رفتار بد شهروندانش و عهد کردم پامو اونجا نذارم ولی هنوزم دلم برای مردم سرزمینم می تپه و هیچ وقت وهیچ وقت با عقده های درونیم سعی نمی کنم چهره ی اقوام ایران رو خدشه دار کنم.
نقل قول
 
 
-5 # مهدی در تاریخ: سه شنبه 06 مهر 1400 ، ساعت 12:07 ب ظ
من اهل کرمانشاه هستم و شش سال تهران دانشجو بودم بهترین دوستانم شمالی ها و خوزستانیا بودن و همیشه بدترین و خودخواه ترین ادما تهرانیا بودن متاسفانه
نقل قول
 
 
+5 # فرحناز در تاریخ: سه شنبه 06 مهر 1400 ، ساعت 03:07 ب ظ
آفرین عالی بود منم تهرانی هستم عروس گرگانی ها شدم که اصالتا برای سمت کردکوی هستن . واقعا دهن ول ، تیکه انداز و خیلی از ویژگی هایی که گفتین دارن . انگار فرهنگشون از زمان رضاقلدر تا حالا تغییری نکرده و رشد فرهنگی و دینی نکردن متاسفانه
نقل قول
 
 
+7 # فرحناز در تاریخ: سه شنبه 06 مهر 1400 ، ساعت 03:07 ب ظ
نقل قول از مهمان:
من با حرفای بقیه موافقم تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها یکی از بدترین مردم مازندرانی ها هستن.در کل شمالی ها اصلا آدمای خوبی نیستن بازم گرگانی ها یه مقدار بهترن

کی گفته گرگانی ها بهترن ؟؟ والا مردم بعضی روستاهاش فقط با تیکه پرونی و زخم زبون حال می کنن . من که تهرانی ام تصمیم گرفتم بعد از سالها دیگه سمتشون نرم . احساس میکنم آدم نیستن ، خیلی مال پرست ، غیبت کن ، ....
نقل قول
 
 
+9 # فرحناز در تاریخ: سه شنبه 06 مهر 1400 ، ساعت 03:07 ب ظ
نقل قول از مازنی:
باشه ما مازنی ها بد.
شما تهرانی عزیز با استرس، آلودگی صوتی، مردم عصبانی، کلاهبرداری، خیانت، آب و هوای کثیف، و تنفری که همه ی شهرستانی ها از شما داریم حال کنین.
تهران مال خودتون نوش جون، ما شهرستانی ها هم بواسطه ی تلاشی که داریم آمریکا کانادا اروپا میریم

تنفرتون بخاطر حسودی زیاااااده . از سر تا پامون حسادت می کنین . آرزوتونه بیاین تهران
نقل قول
 
 
+7 # بهرامی در تاریخ: جمعه 19 آذر 1400 ، ساعت 11:09 ق ظ
بد و خوب همه جا هست ولی من بددل تر و بدجنس تر و زیرآبزن تر از مازندرانیها ندیدم به نسبت اون دو استان دیگه شمالی مازنیها بیشتر از بقیه مهاجرت کردن تهران چنان زیرآب میزنن که اصلا آدم خشکش میزنه
نقل قول
 
 
-6 # محمود در تاریخ: پنج شنبه 02 دی 1400 ، ساعت 01:10 ق ظ
من اصالتا ترکم اما متولد و بزرگ شده ی تهرانم.
جالبه که صمیمی ترین دوستان من در زندگی یکی گیلک بود یکی مازن.
هر دو آدم های خوب و بی نظیرین.
اینکه شمالی ها یه کم گنده دماغ تر از بقیه ایرانی هان طبیعیه.
به قول خودشون ما مردم غیر اونجایی می ریم سرزمین زیباشون رو نابود می کنیم. مزاحم راحتی شون هستیم. چه توقعی داریم.
اینکه از ما خوششون بیاد؟!
یه چیزی بگم دوستان. ایران نابود میشه از بی آبی فقط گیلان و مازندران می مونه.
سعی کنید دلشونو بدست بیارید. به نفعتونه :-)
نقل قول
 
 
-13 # حسین در تاریخ: چهارشنبه 22 دی 1400 ، ساعت 11:10 ب ظ
آقای نویسنده احترام خودت رو نگه دار با این تلقین و بدگویی همین مازندرانیها بودند که اعراب متجاوز رو به خاک و خون کشیدن و از ایران دفاع کردن دهنت رو بشور اسم مازندران رو میاری
نقل قول
 
 
-11 # یه نفر در تاریخ: شنبه 23 بهمن 1400 ، ساعت 06:11 ق ظ
والا مازندران بد دهن و کلاهبردار زیاد پیدا شد اونم بخاطر اینه که نود درصدشون اصالتا بجه وارمین و شهر ری هستن و صد نسلشون تهرانی اصیل بود تمام اونایی رو که مبینید از ورامین و شهر ری تهران هستن تازه لهجه رو هم یاد گرقتن بد بخت اینه
نقل قول
 
 
-2 # یه نفر در تاریخ: شنبه 23 بهمن 1400 ، ساعت 06:11 ق ظ
والا دوستان من رفتن اصفهان خونه یه دوست اصفهانی مهمونی طرف سر سفره تمام خرجایی که واسه شام کرد رو به روی بنده خدا میاورد تمام مردمی که اصفهان رفتن از دست اصفهانی ها شاکی هستن درباره شیرازی ها من باهاشون زیاد بودم فقط با خودشون دوست میشن و یعنی غیر شیرازی باشی زیاد باهات حال نمیکنن هرکسی رفت شیراز تایید کرد وتوی جمعشون راهت نمیدن اینم احساس ضد مازندرانی شماست که واقعیت رو نمیبینید
نقل قول
 
 
-4 # یه نفر در تاریخ: شنبه 23 بهمن 1400 ، ساعت 06:11 ق ظ
کجای ایران حال میکنن که مازندران دومیش باشه؟ شما دیگه غریبه نیستین من حساب کردم توی شهرهامون هشت ماه سال اینجایید پس دگه مثل غریبه با شما برخورد نمیشه برو ببین ترکیه باهات چیکار میکنن
نقل قول
 
 
+11 # یه نفر در تاریخ: شنبه 23 بهمن 1400 ، ساعت 06:11 ق ظ
پس شهرهای ترک نشین و شهرهای کویری ایران نرفتید نژادپرست تر و خشن تر از اونا نیست هرکسی به این شهرها میره از نژادپرستی ترک ها و عصبانی شدن از فارسی حرف زدن مسافر و نا امنی استانهای مرکزی و شرقی میگه
نقل قول
 
 
-5 # یه نفر در تاریخ: شنبه 23 بهمن 1400 ، ساعت 06:11 ق ظ
والا هرچی کلاهبرادار توی مازندرانه تهرانی هایی هستن که از ری و دروازه غار و ورامین میان و لهجه شمال رو یاد میگیرن و میان شمال مغازه میزنن استادشون که تهرانی ها باشن بهتر از این نمیشن
نقل قول
 
 
+3 # یه نفر در تاریخ: شنبه 23 بهمن 1400 ، ساعت 06:11 ق ظ
آره موافقم پس برای همینه مردم چیزها میگن درباره ترکا لرا کردا و تهرانی ها و اصفهانی ها پی یه چیزکی هست

تا نباشد چیزکی نامش حسادت مردم نگوید چیزها از روی عادت
نقل قول
 
 
-7 # یه نفر در تاریخ: شنبه 23 بهمن 1400 ، ساعت 06:11 ق ظ
من دیدم تهرانی هایی که از ورامین و شهر ری و دروازه غار میان شمال مخصوصا مازندران صد نسلشون هم تهرانی اصیل و فارس بود لهجه شمال رو یاد میگیرن و کلاهبراداری میکنن به اسم شمالی بعد میان میگن به شمالی ها اعتماد نکنید از ما تهرانی ها بار بخرید خدا رو شکر که مردم خیلی خوب این تهرانی ها رو رسوا کردن
نقل قول
 
 
-3 # هدی در تاریخ: چهارشنبه 09 شهریور 1401 ، ساعت 09:06 ب ظ
اتفاقا شمالی ها خوبن ولی فقط و فقط با خودشون اگر هم الان مازنی ها دارن از خودشون دفاع میکنن حق دارن چون تا حالا درک نکردن چقدر رفتار همشهری هاشون با غریبه ها زشته من خودم تهرانی ام نمی‌دونم چه دشمنی با تهرانی ها دارن رفتم تو خانواده مازنی ها خدا می‌دونه چقد عذابم دادن چون غریبه بودم هیچکی محلم نمی‌داد حتی یکیشون برگشت گفت خاک پای شمالی ها هم نمیشی در کل اگه مازنی باشی خوبن باهات اما اگه تهرانی باشی دهنت سرویسه
نقل قول
 
 
-1 # پارسا در تاریخ: سه شنبه 22 فروردين 1402 ، ساعت 04:01 ب ظ
حالا با همه این تفاسیر دختر از شمالی بگیری خوبه یا با پسر شمالی ازدواج کنی ؟ با عروس چطورن و با داماد چطور؟
نقل قول
 
 
-1 # محسن در تاریخ: دوشنبه 16 مرداد 1402 ، ساعت 04:05 ب ظ
سلام
من تا حالا دو بار به شمال سفر کردم و شهر های مختلفی رو سر زدم حداقل با پنجاه نفر ارتباط مستقیم داشتم. حقیقتا بدون هیچ گونه جبهه گیری می گم. برداشت من این هست که دو قشر برخورد هست . مردم عادی در برخورد تقریبا محافظه کار هستند و احساس کردم سخت اعتماد می کنند.ولی در مورد فروشنده ها شبیه خیلی از شهر های توریستی دیگه ، به دلایل مالی بخشی از فروشندگان برخورد بدی با مسافران دارند. شاید به توان گفت تقریبا 10 درصد برخورد خوب دیدم و بقیه یا کاملا سرد بودند یا واقعا رفتار زننده ای داشتند که یادآوری خاطراتش هم برای من ناراحت کننده است. واقعا تاسف خوردم . متاسفانه فروشندگان نقطه سر پیکان ارتباط مردم شمال با مسافران هستند و در مجموع و برآیند برآورد من اینه که حریص و عصبانی هستند. البته حدسم این هست که مردم عادی اینگونه نیستند و سازمان گردشگری باید در این زمینه فرهنگ سازی کته‌ . قصد توهین ندارم فقط برداشت خودم رو گفتم. صحیح و سلامت باشید
نقل قول
 
 
0 # شیرازی در تاریخ: پنج شنبه 09 آذر 1402 ، ساعت 02:09 ب ظ
فقط با منافعشون نقشه کشیدن زیر آب زنی و توطئه و بدجنسی و بدخواهی حال میکنن
نقل قول
 
 
+1 # شیرازی در تاریخ: پنج شنبه 09 آذر 1402 ، ساعت 02:09 ب ظ
نقل قول از پارسا:
حالا با همه این تفاسیر دختر از شمالی بگیری خوبه یا با پسر شمالی ازدواج کنی ؟ با عروس چطورن و با داماد چطور؟

سلام من اکثر شهرهای ایران را رفتم با دید بسیار مثبت به مازندرانیها رفتم اونجا زندگی گردم ولی از دید مثبتم بسیارپشیمان شدم از هر قومیتی گه هستی با مازندرانی هرگز وصلت نکن
من خودم به بچه ام گفتم اگر خواستی با کسی وصلت کمی قبل از آشنایی تحقیق کن ژن مازندرانی تو بدنش نباشه حتی پدر یا مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگش مازندرانی نباشند(این رو نه از روی دشمنی) بلکه بخاطر سعادت فرزندم ازش خواستم
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20