*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

هفت جزء سفره هفت سین در روستا

 

در آیین هاى باستانى ایران براى هر جشن «خوانی یا سفره ای » گسترده مى شد که داراى انواع خوراکى ها بود.

سفره نوروزى « هفت سین » نام داشت و مى بایست از بقیه سفره ها رنگین تر باشد.

سفره هفت سین معمولاً چند ساعت مانده به زمان تـحویل سال نو آماده بود و بر صفحه اى بلندتر از سطح زمین چیده مى شد.

سفره هفت سین نوروزی بر پایه عدد مقدس هفت بنا شده بود.

امروزه سفره هفت سین را روی زمین یا روی میز پهن می کنند و هنگام تحویل سال نو  اعضای خانواده دور سفره هفت سین جمع می شوند و برای داشتن سالی پر از شادی، سلامتی و خیرو برکت دعا می کنند.

بعضی سفره هفت سین را در مدت سیزده روز نوروز نگه می دارند و در پایان این دوره، در روز سیزده نوروز، سبزه ی سفره هفت سین را به آب می دهند.

در روستای مان ایمن آباد و کروکلا نیز همچنان این رسم کهن و دیرینه برپا می شود.

 

 

 



هفت جزء سفره هفت سین

 


سنجد:  نماد فرزانگی و زایش

در روایات می خوانیم نخستین خلقت خداوند عقل بوده است. از طرفی در طب قدیم و جدید سنجد به عنوان تقویت عقل و حافظه شناخته شده است. پس سنجد به عنوان نماد خرد و فرزانگی و سنجیده عمل کردن قبل ازهمه سین ها بر سفره هفت سین می نشیند.

 


سیب:  نماد سلامتی

همه این جمله را بارها شنیده ایم که هر کس روزی یک سیب بخورد به طبیب نیازی ندارد. سیب کلید راه یابی به شهر سلامتی است. مفهوم آن بر این استوار شده که تن و جان و جامعه انسانی را از گزند و آسیب دور می سازد. سیب را مادر یا پدربزرگ خانواده بر سفره هفت سین می چیند شاید به آن خاطر که همه ما بارها شاهد دلواپسی و نگرانی مادر خانواده برای حفظ سلامتی اعضای خانه بوده ایم. درگذشته سيب را درخم هاى ويژه اى نگهدارى مى كردند و قبل از نوروز به همديگر هديه مى دادند.

 


سبزه:یادآور سبزی و نشاط

سبزه نشانه خوش اخلاقی، خرمی و شادی است. اما رنگ سبز و سبزه در سراسر حوزه مدیترانه و یونان رنگ دل دادگی شناخته شده است.

 


سمنو:سمبل قدرت

بشر همواره درآرزوی توانمندی بوده است. سمنو غذایی مقوی است که از آرد و گندم تهیه می شود، به آن غذای مرد آفرین می گویند و سرشار از ویتامین E و مواد مغذی است و سمنو به عنوان نماینده ای از جهان قدرت بر سفره هفت سین می رود.

 


سیر:نماد سیری چشم و دل

حتما" شنیده اید که می گویند: فلانی چشم و دلش سیر است و سیر برای ما بیانگر عدم تجاوز به حقوق دیگران است و به ما متذکر می شود که پایمان را از گلیم خود درازتر نکنیم. اما در آئین زرتشتی سیر و سرکه در سفره هفت سین نماد  گندزدایی و دوری از آلودگی است.

 


سرکه:نماد تسلیم و رضا

از سرکه در ادبیات و امثال ایرانی در توصیف اضطراب و اشک و گریه استفاده می شود. مانند سیر و سرکه جوشیدن دل و مولانا از گریه و زاری با عنوان سرکه فشانی یاد می کند. سرکه بر سر سفره ی نوروزی ما را به پذیرش ناملایمات زندگی دعوت می کند.

 


سماق: سمبل صبر

آخرین سینی که به سفره هفت سین می رود سماق سمبل صبر و بردباری است. سماق در ضرب المثل هم آمده و سماق مکیدن حکایت از دعوت کسی به بردباری دارد. صبر به انسان می آموزد که درگذر زندگی، خستگی را باید خسته کرد و کامیابی را باید یافت.


اما غير از اين گياهان و ميوه هاى سفره نشين، خوان نوروزى اجزاى ديگرى هم داشته است:

در اين ميان « تخم مرغ» نماد زايش و آفرينش است و نشانه اى از نطفه و نژاد.

«آينه» نماد روشنايى است و حتماً بايد در بالاى سفره جاى بگيرد.

«آب و ماهى» نشانه پاكي، بركت و پويايي در زندگى هستند.

«سکه» نيز نمادی برای افزایش دارایی مي باشد.

«كتاب مقدس» هم يكى از پايه هاى اصلى خوان نوروزى است و براساس آن هر خانواده اى به تناسب مذهب خود، كتاب مقدسى را كه قبول دارد بر سفره مى گذارد

. چنانچه مسلمانان قرآن، زرتشتيان اوستا و كليميان تورات را بر بالاى سفره هايشان جاى مى دهند.

 

در روستاي ايمن آباد و كروكلا نيز مردم همواره براي نوروز احترام خاصي قائلند و در هر شرايطي سفره هفت سين را برپا مي كنند.

البته خانواده هاي عزاداري كه طي سال گذشته عزيزيرا از دست داده باشند، آنان نيز هفت سينيساده بر سفره مي نهند اما شيريني، آجيل، شكلات و ... روي سفره  نمي نهند.

 

 

 در اين بخش چند سفره هفت سين را در روستايمان ايمن آباد و كروكلا مرور مي كنيم.


جهت تماشاي تصاوير سفره های نوروزی روستا

روي عكس زير  كليك كنيد.

 

 

 

 

 

شما نيز می توانید عکسی از سفره هفت سين تان را در سال جدید

براي مان ارسال نماييد

تا در اين بخش گنجانده شود، حتي از سال ها پيش.

 

 

 

منبع: دكتر ميرزايى جامعه شناس

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20