*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

کمک مردمی در قالب احسان و نيكوكاري به اهالي روستا

 

14 اسفندماه هر سال به نام روز احسان و نيكوكاري در كشورمان نامگذاري شده است.

 

در 14 اسفندماه 1357 هجری شمسی فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشكیل كمیته امداد صادر شد. این نهاد برای ایجاد رفاه و برقراری تسهیلاتی در امر كمك رسانی به محرومان جامعه دایر شد.  گفتنی است این نهاد انقلابی اكنون بنام كمیته امداد امام خمینی مشغول فعالیت است.

 

سابقه فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب و در حدود سال 1342 باز می‌گردد که تعدادی از انقلابیون که در زمره یاران امام بودند، مأموریت پیدا کردند به خانواده زندانیان، نیازمندان و مبارزان رسیدگی کنند. این کمک‌ها تا زمان پیروزی انقلاب ادامه یافت و سه هفته پس از پیروزی انقلاب، این نهاد به دستور امام برای دستگیری از محرومان و مستضعفان و یاری آسیب‌دیدگان تشکیل یافت.

 

 

 خدمات و فعالیت های کمیته امداد امام خمینی(ره)

 

پرداخت وام قرض الحسنه و تهیه مواد اولیه و ابزار كار به منظور كسب درآمد، برای اقشار بی بضاعت كه كمیته ای ناظر بر حسن مصرف این وام ها می باشد. به نحوی كه اعتبارات اعطایی باعث خودكفا شدن وام گیرندگان گردد. همچنین این كمیته از روش های نظارتی و هدایتی خود برای تحقق این هدف استفاده می كند.


برنامه ریزی جهت آموزش های فنی و حرفه ای از دیگر اقدامات كمیته امداد امام خمینی است، كه در این زمینه كمیته كلاسهای فنی و حرفه ای متعددی را برای هنرجویان تحت پوشش تشكیل داده است.  این كلاسها به منظور ایجاد آمادگی در هنرجویان برای استخدام یا شروع كسب و كار درآمدزا بوجود آمده است.

 

علاوه بر این اماكنی برای كار اینگونه افراد بخصوص در رشته های قالیبافی، دامداری، و مرغداری در نظر گرفته شده است.

 

از دیگر فعالیتهای كمیته امداد امام خمینی، كمك به زنان سرپرست خانواده است. امداد رسانی از طریق این كمیته و تحت پوشش قرار گرفتن این افراد باعث گردیده است كه تا آن بتوانند با فعالیت در زمینه های كشاورزی، دامداری، قالی بافی، خیاطی، كاردستی و سایر زمینه ها زندگی خود و خانواده اشان را تامین كنند.

 قابل به ذكر است كه این كمك ها بویژه باعث بازگشت روستائیان از شهر به روستا و ایجاد شغل در روستاهای آنان می گردد.

 

همچنین تهیه جهیزیه برای نوعروسان خانواده های تحت پوشش، كمك به بیماران هموفیلی، كلیوی و تالاسمی، خدمات درمانی و بهداشتی، ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش، كاریابی و معرفی آنان به مشاغل مناسب، تامین مسكن برای خانواده های بی بضاعت، جبران دیه، اطعام و افطاریه، جمع آوری صدقات به منظور هدایت صحیح آن، ارائه خدمات عمرانی مانند بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده و زلزله زده و آسیب دیده. جذب و صرف كمك های مردمی و بسیاری شبیه به اینگونه كمك ها از دیگر فعالیتهای كمیته امداد امام خمینی )ره) به منظور امداد رسانی و كمك به قشر محروم جامعه می باشد.


همه ساله از 14 تا 21  اسفندماه به نام هفته نیکوکاری نامگذاری شده است.

 

برگزاری این هفته به منظور جذب کمک ها و هدایای مردم به خانواده های محروم و نیازمند است که جمع آوری و توزیع آن توسط کمیته امداد صورت می گیرد. زیرا کمک به همنوع از اصول اساسی دین مبین اسلام است که همچنان که خداوند در سوره مبارکه انسان آیه 8 و 9 می فرماید:

 

« و به دوستی خدا به فقیر و اسیر و طفل یتیم طعام می دهند و گویند ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمی طلبیم»

 

 

 

 

 

در روستاي ايمن آباد و كروكلا نيز افراد زيادي هستند كه جزو خيّرين بوده و همواره در طول سال آنهم بصورت مخفيانه به كمك بستگان و همسايگان و اهالي روستا مي شتابند.

از كمك هزينه تعمير و ساختن خانه گرفته تا تامين كل هزينه احداث آن، از كمك هاي نقدي ماهيانه گرفته تا تامين مواد غذايي ماهيانه خانوارها و ....

 

تعدادي از اهالي روستايمان نيز تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) شهرستان بابل هستند:

 

روستاي ايمن آباد          51 خانوار        تعداد   98  نفر

 

روستاي پايين كروكلا     14  خانوار       تعداد   24  نفر

 

روستاي بالا كروكلا        13 خانوار        تعداد   19  نفر

 

 

در حال حاضر تعداد  8  نفر از كوكان روستايمان ايمن آباد و كروكلا نيزبه عنوان یتیم،  تحت حمایت  واحد اکرام ایتام کمیته امداد شهرستان بابل قرار دارند.

 

همچنین لازم به يادآوري مي باشد بیش از 15 حامی در طرح اكرام ايتام نيز از اهالي روستايمان می باشند که حمایت ایتام تحت حمایت کمیته  امداد بابل را بر عهده  دارند. يعني مبلغي را به عنوان ماهيانه در نظر مي گيرند و به حساب اين فرزندان و كودكان يتيم  مستقيما" واريز مي كند.

 

 

 

یکی از  اهالي روستايمان نيز به نيّت مادر مرحومش، حمايت يكي از فرزندان را نيز بر عهده گرفته است.

 

چه خوب است در این پایان سال و با رسیدن سال نو همچون سالهاي  گذشته و حتی بیش از آن به فکر محرومان باشیم. وقتي كفش نو و لباس نويي براي فرزندمان مي خريم نيمه نگاهي به كودكان بي بضاعت روستايمان نيز داشته باشيم. از بستگان خود آغاز كنيم، اگر مشاهده نشد به همسايگان و در غير اينصورت به اهالي روستايمان و ....

 

 

 یک کودک یتیم 6 ساله اتریشی

خوشحالی برای یک کفش نو که صلیب سرخ  در سال 1946 به او داده است.

اگر زنده باشد، الان 68 ساله است .

 

 

 

 

 

تهيه و ارسال:  بهزاد كياني مسئول طرح اكرام و ايتام كميته امداد امام خميني(ره) بابل

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # م-م در تاریخ: پنج شنبه 15 اسفند 1392 ، ساعت 12:12 ق ظ
با تشکر از تهیه چنین مطلب مهم که بسیار زحمت کشیدید: پسرم چند روز پیش یک صندوق صدقات پلاستیکی و یک پاکت که باید بچه ها داخل این پاکت کمک های مالی خودشونو داخل اون قرار بدن به منزل آورد. این کا بسیار شایشته و آموزنده ای است ولی به نظر شما ما پدر و مادرهایی که شب و روز تلاش می کنیم تا جلوی فرزندانمان خجالت زده نباشیم و همیشه در همین روزهای آخر سال نگرانی و ناراحتی ما این است که چگونه لباس عید بچه هایمان را تهیه کنیم تاپیش آنها شرمنده نباشیم چگونه آن صندوقچه را برایش پر کنم و برایش توضیح دهم که صورت خود را با سیلی سرخ نگه می داریم تا مبادا کسی پی به پریشانهالی ما نبرد. زمونه آنقدر سخت شده که حتی نمی توانیم به کسی به غیر از خودمان کمک کنیم ......خواهشن کسی خرده نگیرد دل نوشتهای خودم بود....
(خدایاصاحبمان را برسان.الهم کل لولیک الفرج)
نقل قول
 
 
0 # 0098111238 در تاریخ: پنج شنبه 15 اسفند 1392 ، ساعت 01:12 ق ظ
ممنون از آقاي بهزاد کیاني و همکاران محترمشان...
نقل قول
 
 
0 # آشنا در تاریخ: شنبه 17 اسفند 1392 ، ساعت 03:12 ب ظ
خداوند همه خیرین و نیک اندیشان را حافظ و نگهدار باشد. جناب (م-م) بادست خالی هم می شود کمک کرد، حتی به اندازه یک پاره آجر. در داستانهای قدیمی آمده است، در روز قیامت فردی را جهت اندازه گیری نیکی و بدی او در ترازوی عدل قرار دادند، اما همه چیز برابر بود، ناگهان سنگی از عرش فرود آمد و کفه ترازوی نیکی او را سنگین تر نموده و همان سنگ او را به بهشت رهنمون ساخت. یکی پرسید آن سنگ چه بود که به کمک او آمد؟ فرشته ای گفت، آن سنگ همان سنگی است که در روی زمین از زیر پای نابینایی برداشت تا نابینا به زمین نخورد.
تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20