*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

دكتر نادر بهرامي فر و افتخاري ديگر در عرصه علمي كشور

 

حذف جیوه از پساب‌های صنعتی به کمک نانو لوله‌های کربنی چند دیواره

 

محققان دانشگاه تربیت مدرس تهران كه از جمله ي آنها مي توان به دكتر نادر بهرامي فر (اهل روستاي بالاكروكلا) نيز اشاره داشت، در طرحی تحقیقاتی به تولید جاذبی از جنس نانو لوله‌های کربنی چند دیواره عامل‌دار شده توسط گروه‌های گوگردی پرداخته و در ادامه اقدام به بررسی عملکرد آن برای حذف جیوه از پساب‌های صنعتی نمودند.

این جاذب در بازیافت پساب صنایع مختلفی که فلزات سمی خطرناک را در محیط زیست، رها سازی می‌کنند _ همانند صنایع پتروشیمی (دارای واحد کلر آلکالی)، صنایع آبکاری، صنایع الکترونیک، باطری سازی و غیره -  قابل کاربرد خواهد بود.

 


 

فلز جیوه و ترکیبات آن از مواد بسیار سمی به شمار می‌روند که سبب انسداد سایت‌های آنزیم‌ها شده و در سنتز پروتئین‌ها مداخله خواهند کرد. منابع اصلی یون‌های جیوه در اکو سیستم‌های آبی متفاوت بوده و شامل فاضلاب کلر، پالایشگاه‌های نفت، نیروگاه‌های تولید برق، تولید کاغذ و خمیر کاغذ، لاستیک و کودهای صنعتی است. امروزه در کنار روش‌های مختلف حذف فلزات سنگین از محیط آبی مانند اسمز معکوس، رسوب شیمیایی و تبادل یونی؛ استفاده از نانو لوله‌های کربنی نیز روند رو به رشدی داشته است.

 

 

با توجه به مطالب ذکر شده مهم‌ترین هدف این محققان معرفی یک جاذب کارآمد برای حذف جیوه از محیط‌های آبی، حتی در حضور سایر یون‌های موجود در پساب‌های صنعتی بود. این هدف از طریق عامل‌دار کردن نانو لوله‌های کربنی چند دیواره توسط گروه‌های عاملی آمین و تیول دنبال شد و در ادامه پارامترهای ترمودینامیکی و سینتکی فرآیند جذب جیوه توسط جاذب سنتز شده در سیستم پیوسته و همچنین در سیستم ناپیوسته با استفاده از مدل‌های موجود مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 


مراحل مختلف انجام این کار به این صورت بود که در ابتدا نانو لوله‌های کربنی طی پنج مرحله ي پی در پی عامل‌دار شدند که شامل خالص سازی، اکسید کردن، آمین دار کردن، ملامین دار کردن و تیول دار کردن آن‌ها بود. در گام بعد جاذب‌های سنتز شده به کمک دستگاه‌های آنالیزی توانمندی همچون FT-IR، XPS، TGA، CHNS و SEM مشخصه‌یابی شدند. جذب سطحی یون‌های جیوه از محلول آبی در هر دو سیستم ناپیوسته پیوسته انجام شد و عوامل مؤثر بر جذب شامل pH محیط، غلظت یونی جیوه، میزان جریان ورودی، دما، جرم ماده جاذب و ارتفاع بستر مورد بررسی قرار گرفت. در پایان نیز به بهینه‌سازی فرآیند جذب جیوه از پساب  سنتزی و پساب واقعی صنعت کلرآلکالی توسط نانو لوله‌های کربنی عامل‌دار شده به عنوان جاذب پرداخته شد.

 


دکتر نادر بهرامی فر، كه خود اهل روستاي بالاكروكلاي بابل است و عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس و از همکاران این پژوهش، ویژگی‌های مطلوب جاذب سنتز شده را اینگونه توضیح داد:

 

 

نانو لوله‌های کربنی به دلیل استحکام ساختاری خود می‌توانند در محیط‌هایی با شرایط فیزیکی و شیمیایی سخت دوام بیاورند که این امر منجر به کاربرد آن در شرایط گوناگون می‌گردد. طبق این ویژگی مهم، قابلیت تجدید پذیری و استفاده مجدد جاذب برای دفعات متعدد فرآیند جذب و نیز تغلیظ و بازجذب یون‌های فلزی امکان پذیر می‌گردد. از طرفی نانولوله های کربنی چند دیواره استفاده شده در این تحقیق به علت دارا بودن ابعاد نانو و در نتیجه مساحت سطح بالاتر در مقایسه با سایر جاذب‌های کربنی دسترسی به ظرفیت جذب بالاتر جیوه را پس از اصلاح سطح شان با گروه‌های عاملی توام آمین و تیول امکان پذیر نمودند.


 

با توجه به نتایج حاصل شده، جاذب نانولوله‌های کربنی چند دیواره اصلاح شده در این طرح در مقیاس آزمایشگاهی توانست حدود 89 درصد از جیوه موجود در پساب صنایع کلرآلکالی با TS و هدایت الکتریکی بالا (حدود 24 گرم در لیتر و 5/43 میلی زیمنس بر سانتی متر) را حذف کند و مقدار آن را به زیر حد مجاز تعیین شده برای پساب‌های صنعتی برساند تا حدی که پساب مذکور دیگر خطری جدی برای محیط زیست ندارد. از این رو به گفته ي  دکتر بهرامی فر  انتظار می‌رود طرح مذکور پس از اعمال اصلاحات لازم در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی نیز موفقیت آمیز بوده و قابلیت تجاری سازی داشته باشد.


جاذب تولید شده توسط این پژوهشگران می‌تواند برای حذف یون‌های فلزی و مخصوصاً جیوه از پساب‌های صنعتی و همچنین آب آشامیدنی استفاده شود. همچنین می‌توان از آن به عنوان فاز ساکن کارتریج‌های SPE در پیش تغلیظ و اندازه‌گیری مقادیر اندک یون‌های جیوه و متیل جیوه در محیط‌های آبی بهره گرفت.


 

در صورت تامین اعتبار لازم، تعبیه جاذب تهیه شده در فیلترهای ویژه در جهت حذف جیوه از هوا و پساب خروجی صنایع آلوده به جیوه، در ادامه این کار تحقیقاتی صورت خواهد گرفت.

 

 


نتایج این تحقیق که حاصل همکاری دکتر نادر بهرامی فر، مهندس مجتبی هادوی فر (دانشجوی دکتری گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس) و دکتر حبیب ا... یونسی (عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس) است در مجله Chemical Engineering Journal) جلد 237، ماه اکتبر، سال 2014، صفحات 217 تا 228) منتشر شده است.

 

 

 

 


وبسايت روستاي ايمن آباد و كروكلا به نوبه خود و از طرف اهالي روستا

اين موفقيت علمي را به آقاي دكتر نادر بهرامي فر  و  همكاران ايشان در اين گروه تحقيقاتي

تبريك و شادباش مي گويد.

 

 

 

 

ارسال خبر: آقاي دكتر نادر بهرامي فر (دكتراي شيمي تجزيه از دانشگاه تربيت مدرس تهران _ مدرِّس و عضو هيات علمي دانشگاه)

 


منبع خبر: معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # 0098111238 در تاریخ: جمعه 16 اسفند 1392 ، ساعت 05:12 ب ظ
تشکر فراوون از دکتر نادر بهرامی فر ....
نقل قول
 
 
+1 # م - قاسمی در تاریخ: شنبه 17 اسفند 1392 ، ساعت 12:12 ق ظ
جناب آقای دکتر بهرامی فر از افتخارات علمی شهرستان بابل و روستایمان است. امیدواریم در کسب افتخارات و طی نمودن پله های ترقی در علم و معرفت همیشه موفق و پویا باشند.
نقل قول
 
 
+1 # سعید بشکم در تاریخ: یکشنبه 18 اسفند 1392 ، ساعت 08:12 ق ظ
با عرض سلام احترام ویژه خدمت برادر عزیزم جناب آقای دکتر نادر بهرامی فر . شما همیشه باعث افتخار ما بودی و هستی .درود بر شما باز هم با اختراع بسیار مهم و با ارزش موجب غرور مردم عزیز ایمن اباد و کروکلا شده ای .از خداوند متعال صمیمانه برای شما آرزوی موفقیت دارم .از طرف برادر کوچک شما سعید بشکم
نقل قول
 
 
+1 # باحال در تاریخ: یکشنبه 18 اسفند 1392 ، ساعت 03:12 ب ظ
جناب آقای دکتر بهرامی دوست و همکلاس قدیمی.
شما باعث افتخارایران_ مازندران- بابل- لاله آباد و بخصوص روستای عزیز کروکلا و ایمن آباد می باشید.
انشااله همیشه و در تمامی دوران زندگی تان موفق و پیروز باشید.
نقل قول
 
 
+1 # نادر بهرامی فر در تاریخ: یکشنبه 18 اسفند 1392 ، ساعت 11:12 ب ظ
با سلام خدمت آقای قاسمی،باحال و سعید عزیزم
با سپاس از ارادتی که نسبت به بنده داشتید. مطالب شما عزیزان مسئولیتم را سنگین تر می سازد و از اینکه توانسته ام برای لحظه ای هر چند اندک مایه افتخار شما باشم بر خودم می بالم.
همواره شاد و پیروز باشید.
نقل قول
 
 
+1 # علی بهاری در تاریخ: دوشنبه 19 اسفند 1392 ، ساعت 08:12 ب ظ
تبریک عرض می کنم استاد.
همواره پیروز و سربلند باشید.
نقل قول
 
 
+1 # منوچهرعلی طالب بابلی در تاریخ: سه شنبه 20 اسفند 1392 ، ساعت 12:12 ق ظ
سلامی گرم و همراه با تشکر ارزاني جناب دکتر بهرامی فر، خسته نباشيد. موفقيت شما عزيزان همانا سربلندی جمهوری اسلامی ايران است.
نقل قول
 
 
+3 # مجتبی اصغری در تاریخ: یکشنبه 25 خرداد 1393 ، ساعت 08:03 ب ظ
با عرض سلام به خدمت شما دکتر عزیز امیدوارم همیشه موفق باشید.
نقل قول
 
 
+2 # امید اخلاقی در تاریخ: سه شنبه 21 مرداد 1393 ، ساعت 02:05 ب ظ
با عرض سلام و احترام خدمت استاد گرامی جناب آقای دکتر بهرامی فر، بدینوسیله از راهنمایی ها و کمک شما در دوران تحصیلی خودم کمال تشکر را داشته و از خداوند متعال سلامتی و موفقیت روز افزون را برای شما خواهانم.
با تشکر از محبت های بی دریغ تان.
نقل قول
 
 
+1 # ساحل در تاریخ: جمعه 11 ارديبهشت 1394 ، ساعت 11:02 ق ظ
مرید مرام استادییم
نقل قول
 
 
+1 # سیدمرتضی هاشمی در تاریخ: دوشنبه 23 فروردين 1395 ، ساعت 09:01 ب ظ
باسلام من به نوبه خودم کسب این موفقیات روخدمت جناب دکتر بهرامی فر تبریک و به عنوان بچه محل به ایشان و امثالهم افتخار می کنم.
به امید پیروزی و بهروزی روزافزن برای همه بچه محلها.
نقل قول
 
 
0 # محمد عیسی پور در تاریخ: سه شنبه 25 تیر 1398 ، ساعت 05:04 ب ظ
جناب آقای دکتر بهرامی فر عزیز استاد راهنمای فراموش نشدنی وقتی بعداز سال ها نامتان رو گوگل میکنم و موفقیت های متعدد شما را میبینم احساس غرور میکنم که شاگرد شما بودم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20