*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

به ياد پدر بهداشت و درمان روستاي ايمن آباد و كروكلا

 

زنده ياد علي اصغر مهدي پور مردي كه سال هاي سال در راستاي درمان انواع بيماري هاي نه تنها اهالي روستاي مان، بلكه مردم روستاهاي همجوار در بخش لاله آباد، خدمات شايان و قابل توجهي را ارزاني مردم كرده است.

 

به مناسبت روز جهانی بهداشت، دیگربار مرور می کنیم بر زندگی پدر بهداشت و درمان روستای ایمن آباد و کروکلا و شاید بخش لاله آباد شهرستان بابل.

 

كمتر كسي است از افراد ميانسال و كهنسال روستاي مان از زنان گرفته تا مردان، از شخصيتي كه سال هاي سال در راستاي درمان و شايد بخشيدن زندگي دوباره به آنان و بستگانشان  اثرگذار بوده است، خاطره اي در گوشه ي ذهنش نداشته باشد.

 

مردي كه سال هاي سال در راستاي درمان انواع بيماري هاي نه تنها اهالي روستاي مان، بلكه مردم روستاهاي همجوار در بخش لاله آباد، خدمات شايان و قابل توجهي را ارزاني مردم كرده است.

 

از ختنه پسران روستا كه الآن 60 ساله اند گرفته تا شكسته بندي و درمان انواع در رفتگي، تزريق و پانسمان، تهيه داروهاي گياهي از گياهان منطقه و ....

 

كودكان روستا او را به نام اصغر عمو سوزن زن مي شناختند و پدران و مادراني كه براي ترساندن فرزندان در سرپيچي از دستوراتشان، نامش را با اين عنوان بكار مي بردند.

 

اما به نظر مي رسد اين مرد بزرگ، پس از چهل سال خدمات درماني و بهداشتي به مردم منطقه، كه بر حسب حوادث روزگار كمتر از پنج سالي را به عنوان حمامي، در روستا خدمت نمود به عنوان اصغر حمومي نام گرفت، كه اين نام شايسته ي خدمات برجسته ي ايشان در عرصه بهداشت و درمان روستاي مان نبوده و نخواهد بود.

 

امروز روز جهاني بهداشت است، ضمن درود و سلام به همه تلاشگران اين عرصه مهم، اين مناسبت بهانه اي شد تا اطلاعاتي را درباره اين شخصيت ارزشمند روستاي مان، تهيه و تقديم شما اهالي روستا و علاقه مندان نمائيم.

 

 

 

 

 

  زنده ياد علی اصغر مهدی پور لاله آبادی متولد سال 1292 در محله چهارشنبه پیش بابل بود. نام خانوادگی پدرشان امیرحمزه بود و نام مادرش معصومه.

 

پدر زنده ياد علي اصغر مهدی پور در سنین خردسالی ایشان فوت می کنند و بعد از چند سال مادرشان با مردی به نام میرزا ابوالقاسم مهدی پور لاله آبادی ازدواج می کند.

 

از آنجایی که زنده ياد علي اصغر مهدي پور داراي شناسنامه اي نبود، ناپدري اش میرزا ابوالقاسم، نام وی را در شناسنامه خود جای داد و نام خانوادگی ایشان از امیرحمزه به مهدی پور لاله آبادی تغییر یافت.

 

زنده ياد علي اصغر مهدی پور كه در كنار مادر و ناپدري اش دوران نو نهالي و نوجواني را سپري مي كرد، در سن حدود 10 سالگي در محله چهارشنبه پیش بابل شغل پیرایشگری یا سلمانی را پیش گرفت. ايشان با رسيدن به سن ازدواج با دختری به نام ام البنین ازدواج می کند و از این ازدواج صاحب يك پسر و دو دختر مي شود به نام هاي مهدی( وفات 1370 در محور آمل به بابل در سانحه تصادف رانندگی)، بتول (وفات 1385 در خراسان محله) و دختر دیگرش محترم  که در آمل زندگی می کند.

 

زنده ياد علي اصغر مهدي پور بعد از چند سال زندگی در بابل، همسرش ام البنين را از دست مي دهد. با فوت همسرش حدود يكسالي را در روستاي قصابكلا سپري مي كند و سپس به روستاي ایمن آباد نقل مکان می کند. ابتدای امر در روستاي پايين کروکلا در حمام تاريخي و قديمي روستا (بنا 1230 ه.ش) مشغول به كار مي شود و در اتاقی کوچک در كنار ديگر حمام قديمي روستا كه تخريب شده است(روبروي منزل علي شورا) زندگی اش را سپري مي كند و در همین سال ها با دختر مرحوم اسماعیل ابراهیمی به نام سركار خانم خاور (عمه شهيد احسان ابراهيمي) ازدواج می کند و با تلاش و کوشش خانه ای کوچک از فردی به نام حاج عمو هاشمی كه فردي خيّر در آنزمان بود، به مبلغ  400 تومان خريداري مي كند که این مبلغ را طی 4 سال به حاج عمو هاشمی پرداخت می کند.

 

 

حاج عمو هاشمي كرويي(ره)

 

 

بخشي از حمام قديمي و تخريب شده روستاي پايين كروكلا

 

 

وی بعدها به دلیل پاره ای از مشکلات آن خانه را می فروشد و سپس در خانه مرحوم ابراهیمی که الآن مادر شهيد احسان ابراهيمي در آن زندگي مي كند به سر مي برد و بعد از چند سال کار و تلاش در عرصه خدمات درماني و بهداشتي مانند شکسته بندی، تزريقات، پانسمان و ختنه، خانه ای را  کنار جاده اصلی محل، که در حال حاضر همسر ايشان در آن به سر مي برند خريداري مي كند. گفته می شود اين خانه جزو اولین خانه های آجری محل بود که با سقف حلب پوش درست شده بود.

 

زنده ياد علي اصغر مهدی پور از این ازدواج صاحب 6 فرزند مي شود، دو پسر به نام های ابوالقاسم و ابوالحسن که هر دو در حال حاضر در ایمن آباد زندگی می کنند و چهار دختر به نام های صغری، زهرا، بنی و پرستو.

 

دختر کوچکش پرستو در سنین جوانی به همراه تنها فرزند يكساله اش امیرحسین، در سانحه آتش سوزی به علت انفجار گاز در منزلش، به رحمت خدا مي رود و پیکرشان در آرامگاه روستاي ایمن آباد به خاك سپرده مي شود.

 

زنده ياد علي اصغر مهدي پور طی چند سال چنان در امر خدمات درماني و پزشكي ماهر شدند که نه تنها در روستاي ایمن آباد و كروكلا، بلکه در بخش لاله آباد و منطقه نيز همیشه صحبت از وی بود و از محله های اطراف برای درمان بیماران و ختنه پسربچه ها، به مریضخانه کوچک چوبي كه همانند دكه هاي چوبي بود و کنار منزلش ساخته بود، می آمدند.

 

دكه چوبي و ارائه خدمات درماني به مردم، كنار جاده اصلي (اولين خانه بهداشت روستا)

 

زنده ياد علي اصغر مهدي پور براي درمان بيماران شب و روز نمي شناخت و تعهد عجيبي را در اين راستا در خود احساس مي كرد. بدان سان كه حتي نيمه هاي شب در آن برف و سرماي زمستان، كه مردم روستاهاي بخش لاله آباد به سراغش مي آمدند، سوار بر اسب به منزلشان مي رفت و به درمان بيماران مي پرداخت. شايد اين پروسه درمان دو سه روزي هم طول مي كشيد و ايشان تا از روند درمان و بهبود بيمارش مطمئن نمي شد بيمار را ترك نمي كرد و به منزل باز نمي گشت. گاهي اوقات شايد دو تا سه روز به خانه نمي آمد.

 

لازم به يادآوري مي باشد، در آن زمان پول نقد زیاد رایج نبود. مردم در قبال درمان بيماري خود و اعضاي خانواده به او مرغ، تخم مرغ، برنج و ساير كالاهاي غير نقدي می دادند که به گفته همسر ایشان از انسان های نیازمندي كه حتي از اين كالاها هم بي بهره بودند يا كم بهره، دستمزدي دریافت نمی کردند و حتی از آنچه همراه داشت بخشش مي نمود و در اختیارشان مي گذاشت.

 

 

زنده ياد علي اصغر مهدي پور درحال مرتب و آماده نمودن ابزار ختنه، در منزلش

 

 

ایشان در امر داروسازی نیز استعداد بالایی داشتند و بعضی از اقلام داروها دست ساز بودند و خودش سازنده داروها بود آنهم از گياهان دارويي منطقه. از داروهایی که زبانزد همه بود و هنوز كه هنوزه در منزلش موجود است و بعضی از افراد آنرا از همسرش، سركار خانم خاور ( كه او نيز همچنان آنرا درست مي كند) درخواست می کنند، مي توان به زرد زخم دوا و قرمز دوا اشاره کرد.

 

به گفته همسر زنده ياد علي اصغر مهدي پور، در بعضی اوقات که بیماران حالت وخیمی داشتند با ابزار اوليه خود كار جراحي را نيز انجام می داد. به عنوان نمونه در سفری پای آقای هانی طوقانی دچار سوختگی شدیدی می شود و پزشكان شهر بابل از درمان آن نا امید شدند. مادر آقای طوقانی (مرحومه شیرین ننه) با مراجعه به زنده ياد علي اصغر مهدي پور گفتند: " من سلامتي فرزندم را از شما مي خواهم "

زنده ياد علي اصغر مهدي پور نيز تلاشش را با استفاده از داروهاي دست سازش براي درمان فرزندش انجام داد و پس از مدتي پای سوخته ي عمو هانی روستاي مان مداوا  شد.

 

جداي از ختنه ها كه جزو جراحي به شمار مي رود، نمونه اي را مي توان از پسر حاج چلنگر که در قاضی محله زندگی می کرد نام برد كه پاهایش در تماس با ذغال های کرسی دچار سوختگی شدید می شود و بعد از چند روز درمان، اوضاع وخیم ترشد. زنده ياد مهدی پور تشخیص مي دهد که قوزک پای ایشان باید از پایش جدا شود و این جراحی را انجام داد و این شخص مداوا شد و در حال حاضر در بومهن زندگی می کند.

 

 

عروسي فرزندش ابوالحسن(از سمت چپ: محمد علي اكبرنيا - زنده ياد مهدي پور)

 

 

 

زنده ياد علی اصغرمهدی پورلاله آبادی در سال 1365 و در سن 72 سالگی در حیاط منزل خود دچار سکته قلبي شد و بعد از مراقبت سه روزه زیر نظر دکتر بهارنوری در بیمارستان یحیی نژاد بابل، چشم از جهان فرو مي بندد.

 

پيكر پاك ايشان با برگزاري مراسمی باشکوه که حتي مردم روستاهاي مجاور و منطقه را به پاس خدماتش به آنان، به سوي خود مي كشاند در روستا تشييع مي شود و در ضلع جنوب شرقي آرامگاه روستاي ایمن آباد، به خاک سپرده مي شود.

 

 مزار زنده ياد مهدي پور  در  ايمن آباد

 

 

ويژگي هاي ايشان از زبان مردم:

 

پيران روستا و كساني كه خاطراتي از او به ياد دارند از ايشان به عنوان مردي متواضع، بسيار شوخ طبع، خوش اخلاق، شيك پوش، متشخّص و متمدّن و بسيار روشنفكر، ياد مي كنند.

 

خنده از لبانش جدا نمي شد.

 

با كودكاني كه مي بايست مداوايشان مي كرد به نرمي و با شوخ طبعي خاصي سخن مي گفت و سعي مي كرد با آرامش تمام به درمان آنان بپردازد.

 

او اعتقاد داشت توانايي انجام كارهاي مختلف را دارد و هيچ چيز نشد ندارد.

 

تعهد عجيبي به كارش داشت و چه بسا دستمزد كارش را با توجه به ابزار و وسايلي كه برايش هزينه نيز پرداخت مي كرد مثل مواد اوليه، حق الزحمه اي دريافت نمي نمود.

 

هر وقت حس ارتباط با خدا به او دست مي داد به نماز مي ايستاد.

 

گاهي وقت ها به مسجد مي آمد و حتي در ماه محرم در تكيه روستا، شام نيز مي داد.

 

در مجموع اهالي روستا و مردم منطقه دوستش مي داشتند و احترام خاصي برايش قايل بودند.

   

 

زنده ياد مهدي پور و دخترش بني

 

 

بهرحال خدمات زنده ياد علي اصغر مهدي پور(ره) كه امروز صد سالگي تولدش را پشت سر مي گذاريم، بر كسي پوشيده نيست. از آن روزهای اول ورودش به روستاي ایمن آباد و كروكلا كه مسئولیت اداره حمام محل را بر عهده داشتند و مردان و زناني كه از روستاهای اطراف به روستاي مان مي آمدند براي استفاده از حمام گرفته كه ايشان با کمک اسب خود از جنگل هاي روستاي وسطي كلاي آمل، هیزم می آورد تا حمام همیشه گرم باشد و مردم به نظافت و بهداشت تن بپردازند، تا خدمات ايشان در عرصه بهداشت و درمان انواع بيماري هاي مردم منطقه.

 

مردم آنزمان در بخش لاله آباد و حتی شهرهای اطراف، از زنده ياد علي اصغر مهدي پور به عنوان پزشکی ماهر ياد مي كردند. چرا كه نبود پزشك در آن زمان و درمان بيماري هاي مختلف و خدمات بهداشتي و درماني از جمله تزریقات، پانسمان، ختنه، شکسته بندی  و ....  تنها ايشان بودند كه در منطقه پاسخگوي مردم بودند.

 

لذا به نظر مي رسد شايسته است ايشان را نه به عنوان پزشك، بلكه حداقل به عنوان پدر بهداشت و درمان روستاي ايمن آباد و كروكلا ناميد كه عملكرد و خدمات فراوانش كه درون مايه اي از تعهّد، انصاف و اخلاق داشت، شايسته ي اين بزرگ مرد است.

 

در تاريخ روستا از افراد پير و با تجربه روستا كسي به ياد ندارد كه در اين عرصه غير از ايشان شخص ديگري، خدماتي اينچنين به مردم داده باشد.

 


 

روح بزرگِ  پدر بهداشت و درمانِ روستاي ايمن آباد و كروكلا شاد و يادش گرامي باد


اميدواريم همسر، فرزندان و كساني كه از نسل اين بزرگوارند خداوند به همه ي آنان

 

عمر با عزّت، زندگي با بركت و سلامتي عنايت فرمايد

 

كه در راستاي سلامتي مردم روستاي مان تلاش ها نمود.

 

 

 


 

 

 

 تهیه و تنظیم: علی اصغر مهدی پور (نوه پسري زنده ياد مهدي پور)

                               ارسال: سيد هادي حسيني ايمني

                       با سپاس از : همسر زنده ياد مهدي پور، حاج حسن لاسمي، حاج ابوالقاسم هاشمي و ...

 

 

تاریخ درج این مطلب، 18 فروردین 1393 می باشد.

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # ح.الف در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 12:01 ب ظ
بسيار بسيار جالب بود.
يادش بخير...
خيلي ممنونم از اين مطلب زيبا.
ميگن انسان خيلي خيلي با كلاس و با شخصيتي بوده و خيلي هم شيك پوش.
ساده و سالم زندگي مي كرد.مردم دوستش داشتن. پشت سر آدما حرف نمي زد و وقتي پيشش مي رفتي از خودش و طرف مقابل مي گفت.
واقعا" پدر بهداشت و درمان روستا بود نه اصغر حمومي يا اصغر سوزن زن.
خيلي از مطالب خوشم اومد.دست نوه ايشون هم درد نكنه.
فرزندان و نوه هاي ايشون هم بسيار قابل احترام هستند. از خانواده هاي خوب در روستامون هستن.
نقل قول
 
 
0 # محمدهاشمی در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 01:01 ب ظ
واقعا" چنین کسی در روستای ما بود و ما خبر نداشتیم.
با تشکر از اعضا محترم وبسایت که ما را با چنین انسان های بزرگی آشنا می کنند.
نقل قول
 
 
0 # ببر مازرون در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 02:01 ب ظ
ماشاالله به شما آقای امینی چه خاطراتی را برای ما زنده کردید واقعا" عجب مطالب زیبایی را ارائه دادید هیچ وقت خاطرات ایشان از یاد مردم روستا نمیرود روح مرحوم علی اصغر مهدی پور پدر بهداشت روستا شاد...
نقل قول
 
 
0 # م.حسینی در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 02:01 ب ظ
خدا رحمت کنه این بزرگوار رو واقعا" در امر پزشکی دکتر زبردستی بود درسالیان دور.
نقل قول
 
 
0 # 0098111238 در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 07:01 ب ظ
ممنون از آقاى على اصغر مهدى پور و دیگر دوستان عزیز...
خداوند این پدر پیر مهربان و زحمتکش را ببخشد و بیامرزد...
ایشان سالیان سال زحمت هاى فراوانى با توجه به تجهیزات و امکانات کم پزشکى قدیم براى مردم محل و محل هاى اطراف مخلصانه و بدون منت کشیدند...
خداوند به همسر و فرزندان و نوه هایش عمر طولانى و با عزت اعطا کند.
نقل قول
 
 
0 # Tabasom در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 07:01 ب ظ
یاد اون دکان چوبی به خیر از پله هاش میخواستی بالا بری پاهات سست میشد.
من خود مرحومو ندیدم ولی از دست خاور خاله خیلی آمپول خوردم اون دکه چوبی جزئي از خاطرات کودکی ما هست یادش بخیر شیشه پر از الکلی که توش یه مار بود همیشه منو میترسوند و حلبی که توش پر از سوزن استفاده کرده بود.
خداوند این مرحوم را غرق رحمت بی کران خودش کند باشد که روحش شاد شود.
نقل قول
 
 
0 # باغ زندگی در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 08:01 ب ظ
آقا واقعا" دست مریزاد عجب گزارشی بود کلی حال کردیم در حد یه زیر خاکی ناب بود چه میکنه این وبسایت روستا
نقل قول
 
 
0 # حسینعلی اصغرنیا در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 10:01 ب ظ
واقعا مرحوم مهدی پور زحمات زیادی برای بهداشت و درمان نه تنها روستایمان بلکه منطقه لاله آباد کشیدند و زحمات ارزشمندشان هیچ وقت از یاد و خاطر مردم نخواهد رفت.
هر وقت وارد مطب ایشان می شدیم تنها چیز ترسناک بوی الکل بود که وقتی به مشام می رسید می دونستیم که باید آمپوله رو نوش جان کنیم.
روحش شاد و یادش گرامی باد
نقل قول
 
 
0 # سیدماهان حسینے در تاریخ: دوشنبه 18 فروردين 1393 ، ساعت 11:01 ب ظ
زیبا و جالب و شنیدني بود.
مرسے و خسته نباشید به داداش گلم علی اصغرمهدی پور.
ایشالاہ خدا پدربزرگ مهربونتو بیامرزہ.
هزار آفرین بهت كه یاد و خاطرشو زنده کردے.
نقل قول
 
 
0 # منوچهرعلي طالب بابلي در تاریخ: سه شنبه 19 فروردين 1393 ، ساعت 01:01 ق ظ
به نام خدا
خداوند مرحوم مغفور علي اصغر مهدي پور را بيامرزد و به فراخور رحمتش به او پاداش دهد.
با تشكر از آقايان علي اصغر و سيد هادي.
نقل قول
 
 
0 # آشنا در تاریخ: سه شنبه 19 فروردين 1393 ، ساعت 04:01 ب ظ
با سلام: در دوران کودکی، بواسطه دوستی و رفاقتی که با پسر ایشان،(آقا ابوالحسن ) داشتم، شناخت بسیار زیادی از آن خدا بیامرز دارم.

مهمترین ویژگی او کم گفتن و گزیده گفتن بود.

ختنه را آنچنان با مهارت انجام می داد، گویی که متخصص و آموزش دیده از دانشگاه های معتبر جهان است.

برای آمپول زدن سرنگ استیلی رنگش را روی آتش قرار می داد تا ضد عفونی شود.

مرهم ضد سوختگی اش معروف بود و معجزه می کرد.

در کودکی دست راستم را اشتباها" داخل کتری پر از آبجوش گذاشتم و دستم کاملا" سوخت. بیاد دارم که بعد از دوهفته مرهم گذاشتن توسط اصغر عمو، دستم کاملا بهبود یافت و دیگر اثری از سوختگی نداشت.

برای تب کودکان با درجات بالا و صرفه های طولانی(سیو کلش) و کزاز و چشم درد و گوش درد، داروهای متفاوت درست می کرد و جالب آنکه در اکثر موارد به بهبودی بیمار می انجامید.

خداوند این بزرگ مرد بی ادعای روستایمان را با بزرگان محشور گرداند و بازماندگان او را در ادامه زندگی موفق و بهروز بدارد، انشا اله.
در آخر تشکر می کنم از وبسایت روستا که با یاد آوری از چنین افرادی، حق مطلب را بجای می آورند.
نقل قول
 
 
0 # علی اصغرمهدی پور در تاریخ: سه شنبه 19 فروردين 1393 ، ساعت 05:01 ب ظ
باسلام و با تشکر از هم محله ای های عزیز خصوصا" ماهان کوچولو.
تشکر بعدی خانواده مهدی پور از اعضا وبسایت هست که بعد از سالیان سال نام پدربزرگ عزیزمان را زنده کردند خصوصا" آقای امینی که از خودمان بیشتر دنبال این گزارش بودند.
خیلی خوشحال شدم بابت این نظر دادن های شما عزیزان و از اینکه نوه و همنام پدربزرگم هستم و در ایمن آباد زندگی می کنم احساس غرور می کنم.
نقل قول
 
 
0 # نقی نجفی ایمنی در تاریخ: چهارشنبه 20 فروردين 1393 ، ساعت 05:01 ب ظ
با سلام خدمت تمام اهالی
خاطرات زیادی از اصغر عمو دارم خدایش بیامورزد کوچک که بودم آنقدر اصغر عمو به من آمپول زد که هر وقت اون مرحوم را می دیدم مو بر تنم سیخ می شد و وقتی بزرگ شدم هر وقت مسیرم به دکه اصغر عمو می خورد درد آمپول رو حس می کردم.
باشد که ما از افراد بزرگ و زحمتکش و فداکار در حیاتشاش تقدیر بنماییم.
نقل قول
 
 
0 # پرنده سپاه در تاریخ: شنبه 23 فروردين 1393 ، ساعت 04:01 ب ظ
ماهم او را به خاطر داریم کارهای بهداشتی و درمانی خانواده ما را او انجام می داد.
یاد اون دکه چوبی بخیر که همیشه از اون هراس داشتیم.
روحش غریق رحمت و یادش گرامی ... :roll:
نقل قول
 
 
0 # لاسمی در تاریخ: شنبه 23 فروردين 1393 ، ساعت 04:01 ب ظ
یک ايمن آباد بود و اصغرعمو یادش گرامی
واقعا" انسانی باکلاس و با دانشی بود. علی اصغرآقای مهدی پور حتما پدربزرگتان هم به شما افتخار می کند.
روحش شاد
نقل قول
 
 
0 # ش.م.ع.بابلي در تاریخ: سه شنبه 02 ارديبهشت 1393 ، ساعت 07:02 ب ظ
همه اهالي خصوصا" آقايان(اگر چه روزگاري ناراحت شدند)مديون كار اويند. خدايش رحمت كند.
نقل قول
 
 
0 # محمدح در تاریخ: سه شنبه 18 فروردين 1394 ، ساعت 06:01 ب ظ
افتخار محله ماست
نقل قول
 
 
0 # ۰۰۹۸۱۱۳۲۱۱ در تاریخ: سه شنبه 18 فروردين 1394 ، ساعت 08:01 ب ظ
خدایش ببخشدوبیامرزد.. . یادش گرامی مردنازنینی بود.
نقل قول
 
 
0 # سیدمهدی حسینی ایمنی در تاریخ: چهارشنبه 13 تیر 1397 ، ساعت 03:04 ب ظ
با سلام و خسته نباشید و عرض تشکر بابت مطالب زیبایی که در مورد آقای مهدی پور نوشته اید و ما را از رندگی ایشان آگاه ساختید .
خیلی زیبا بود
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20