*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بايدها و نبايدهاي آپارتمان نشيني

 

 

 

روستاها طی چند سال اخیر به سرعت رشد نموده و ساخت و سازهای مدرن و شهری در آن قوت یافته است. حال سكونت در آپارتمان ها و مجتمع‌هاي مسكوني و زندگي تنگاتنگ با ديگر روستاییان و شهروندان به هر يك از اين دلايل، ادبيات و فرهنگ خاصي مي‌طلبد كه رعايت نكردن آنها موجب بروز كدورت‌ها و اختلاف‌هاي فراوان بين ساكنين مي‌گردد.

 

البته يكي از علت‌هاي بروز اين اختلاف‌ها، ناآشنايي برخي از ساكنين با حقوق و تكاليفشان است. اگر گوشه ای از قوانین اجتماعی آپارتمان نشینی مورد توجه و اجرا قرار بگیرد، اغلب مشکلات و سختی های آپارتمان نشینی را در خود حل می نماید و آرامش و آسایش خانه های قدیمی را به ارمغان می آورد.

 

بنابراین لازم است بپذیریم که:

 

آپارتمان ملک شخصی ما نیست و به نسبت واحدهای موجود در آپارتمان دارای شریک هستیم.

 

 

براي يادآوري و احيانا" آگاهي بيشتر خانواده هاي روستاي ايمن آباد و كروكلا و عزيزاني كه در شهرستان بابل و ديگر مناطق استان و كشورمان ايران و حتي خارج از مرزهاي ايران عزيزمان به سر مي برند، مواردي را كه به صورت تحقيقات ميداني، تجربه و تعدادي از وبسايت هاي مختلف حقوقي، تهيه و تنظيم شده است تقديم علاقه مندان مي شود.

 

 

 

1هر عملی كه در آپارتمان باعث سلب آسایش دیگران شود به دور از انسانیت و اخلاق بوده و ممنوع می باشد.

 

2.  ايجاد سر و صداي غير متعارف ازساعت 13 تا 16 و ساعت  9 شب تا 9 صبح روز بعد، ممنوع مي‌باشد. صداي راديو، تلويزيون و ديگر وسايل پخش موسيقي نيز در ساعت فوق مي‌بايد فقط در داخل واحد محل استقرار آنها قابل شنيدن باشد.

 

3.  هرگونه كاري به خصوص كارهاي ساختماني كه ايجاد صداي ناهنجار مي‌نمايد، بايد با هماهنگي مديريت ساختمان فقط در ساعت 9 صبح تا 13 و همچنين 16 تا 19 روزهاي غير تعطيل انجام پذيرد.

 

4.  جابه جا کردن میز و صندلی یا هر وسیله دیگر و ضربه زدن به دیوارها موجب می شود تا همسایه های شما مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. حتی الامکان از این کارها جلوگیری کنید یا در زمان مناسبی نسبت به انجام آن اقدام کنید.

 

5. هر گونه تغيير در نما، سردر  يا بالكن‌هاي اختصاصي ممنوع است مگر با توافق اكثريت مالكين.

 

6. هر گونه دستكاري تجهيزات مشترك بدون اطلاع مديريت ساختمان ممنوع مي‌باشد.

 

7. تعميرات و تغييرات داخلي و خارجي كه موجب صدمه به اسكلت ساختمان مي‌شود به هيچ وجه مجاز نمي‌باشد.

 

8.  هرگونه تعميرات و تغييرات داخلي واحدها و بخش‌هاي مشترک مانند انبار مي‌بايد با اجازه مالك و تاييد مديريت ساختمان در حد معقول انجام شود. مثل تغییر در لوله کشی آب و فاضلاب یا سیم کشی برق واحد یا انباری و ....

 

9.  سايبان، نرده حفاظ، بند (براي آويزان نمودن لباس) كه از بيرون ساختمان قابل رويت باشند، كولر و وسايل ديگري نبايد در بالكن‌ها نصب يا آويزان گردند مگر با اجازه مديريت آپارتمان و بر حسب ضرورت.

 

10. هيچ گونه وسايل شخصي نبايد بيرون از پنجره در پاگردهاي عمومي، جلوي درب ورودي آپارتمان، نيم طبقه ها، در محوطه و پاركينگ قرار داده شود.

 

11. از گذاشتن مواد آتش زا، ماشين لباسشويي و ديگر تجهيزات، قفس پرنده و هر گونه جسم خطرناك كه باعث ايجاد سر و صدا است خودداري شود اگر چه اين بخش تنها از طريق آپارتمان همكف قابل دسترسي باشد.

 

12. نگهداري سگ، گربه، كبوتر، قناري، خرگوش و بطور كلي حيوانات در قسمت‌هاي مشترك مانند پارکینگ، راه پله ها، بالكن، تراس و محوطه ممنوع است اگر چه استفاده از آن مختص يك يا چند واحد باشد.

 

13. زباله مي‌بايست به طور صحيح در داخل سطل زباله قرار گيرد و به همراه سطل از درب واحد تا سطل زباله اصلی که در خیابان  گذاشته شده است حمل شود تا شیرابه ها در آسانسور، راه پله ها یا پارکینگ ریخته نشود.

 

14. هيچ گونه صداي ناهنجاري مثل صداي كشيدن صندلي بر روي كف‌هاي سنگي، صداي توپ بازي و دويدن بچه‌ها، شكستن گردو با ضربه روي كف آشپزخانه، خُرد كردن سبزي با كارد روي تخته روي كف آشپزخانه كه صداي آن آزار دهنده باشد، صحبت با صداي بلند که باعث سلب آسایش دیگران می شود و ... نبايد در طول شبانه روز ايجاد گردد. صداي مته كاري و كوبيدن ميخ به ديوار جهت نصب وسايل تزييني، مي‌بايد درساعت مناسب روزهاي غير تعطيل انجام شود.

 

15. استفاده همزمان از اتو، ماشين لباسشويي، جوجه سرخ كن برقي و ديگر وسايل الكتريكي با مصرف بالا موجب داغ شدن سيم‌ها گرديده خطر آتش سوزي را افزايش مي‌دهد. بنابراين استفاده اين وسايل به طور همزمان بايد خودداري گردد. مديران ساختمان مي‌بايد كنترل فيوزهاي داخلي آپارتمان ها و وضعيت تابلوهاي برق داخل واحدها را حداقل يك بار در سال مورد بازديد قرار دهند. بارها مشاهده گرديده كه فيوزهاي داخلي دستكاري شده‌اند. در نتيجه هنگام افزايش بار الكتريكي جريان برق قطع نمي‌شود و آتش سوزي، جان و مال كليه ساكنين را در معرض خطر قرار مي‌دهد.

 

 

 

 

16. مسدود نمودن راه ديگر ساكنان ممنوع است. بویژه هنگام خرابی آسانسور، نمي‌توان مانع استفاده از قسمت‌هاي مشترك توسط ساير ساكنين شد مگر آنكه رفت و آمد يا استفاده از آن قسمت مستلزم عبور از ملك اختصاصي باشد.

 

17. انبار آپارتمان مختص وسايل شخصي ساكنين است. استفاده تجاري و اجاره آن به ديگران ممنوع مي‌باشد مگر با اجازه ساكنين آپارتمان و با اطلاع مديريت. با وجود انباری هیچیک از وسایل شخصی واحدها نباید در محوطه پارکینگ قرار گیرد.

 

18. باز و بسته كردن درب ورودي ساختمان توسط آيفون مي‌بايد به وسيله افراد بالغ، پس ازشناسايي انجام پذيرد بچه ها حق باز کردن درب با آیفون را ندارند و کسی حق ندارد برای شخصی که با واحد دیگری کار دارد درب را باز نماید گاهي ديده مي‌شود سارقین به عنوان بستگان درجه يك ، اینگونه وارد آپارتمان می شوند.

 

19. درب هاي پاركينگ پس از ورود يا خروج خودرو حتما" بايد قفل شود(هر تعداد قفلي كه دارد).

 

20. مسئول حركات و رفتار فرزندان اولياي آنها مي‌باشند و در قبال هر گونه اشتباه و عمل خلاف، آنها بايد جوابگو باشند.

 

21. پیش از برگزاری میهمانی و مراسمی که تا دیروقت طول می کشد و رفت و آمد و سر وصدا افزایش می یابد باید تک تک همسایه ها را در جریان گذاشت و از آن ها اجازه گرفت. حال که همسایه شما را در جریان می گذارد و اجازه می گیرد بهتر  است با روی خوش با او نهایت همکاری را داشته باشید.

 

22. هر گونه پخت و پز در قسمت‌هاي مشترك ممنوع مي‌باشد و در صورت لزوم با اجازه مدیریت انجام شود. زمانی که قصد پختن غذا، نذری یا هر استفاده دیگری از آب، گاز و برق عمومی را دارید علاوه بر مدير آپارتمان باید از تک تک همسایه ها اجازه بگیرید.

 

23. مراسم آييني، جشن و سوگواري مي‌بايست با اجازه مديريت و پس از اطلاع به همسايه‌ها در پارکینگ آپارتمان برگزار شود. در صورت مخالفت، در داخل واحد و با حداقل سر و صدا انجام گيرد. از نصب بلندگو و چادر خودداري گردد. بهتر است مراسم از ساعت 15 تا حداكثر 22 انجام پذيرد.

 

24. سرو صداي ميهماني در حد معمول (به طوري كه موجب آزار ديگر ساكنين نشود) حداكثر تا ساعت 23 مجاز مي‌باشد و مراسم بدرقه و خداحافظي مي‌بايد در داخل آپارتمان(نه در راه پله يا پارکینگ) انجام شود. از ميهمانان نيز درخواست گردد درحين عبور از راه پله و محل‌هاي مشترك رعايت آرامش ديگران را نموده و از دويدن بچه‌ها و ايجاد سر و صدا ممانعت به عمل آورند.

 

25. با توجه به هزینه بالای نگهداری از آسانسور و مصرف بالای برق، بی مورد از آن استفاده نکنیم و به کودکانمان آموزش دهیم تا برای هر کار غیر ضروری و یا تفریحی و یا بازی از آن استفاده نکنند چراکه علاوه بر آلودگی صوتی و مصرف برق، استهلاک آن زیاد و در صورت خرابی هزینه تعمیر آن بسیار بالاست.

 

26. هنگام برگزاری مهماني هاي بزرگ، سرپرست خانواده بايد در استفاده از آسانسور مدیریت كند در غیر اینصورت  مدیر آپارتمان می تواند نسبت به قطع آن تا پایان مراسم اقدام نماید.

 

27. هنگام برگزاری مراسم خاص مثل جشن در پاركينگ آپارتمان؛ آسانسور بايد خاموش گردد.

 

28. کوچ کشی و جابجایی وسایل زندگی باید در خارج از زمان استراحت و زمان اوج مصرف برق و در طول روز صورت پذیرد.

 

29. ساكنين مي‌بايد از كثيف كردن فضاي عمومي خودداري نموده و در حفظ  و تميزي آن كوشا باشند. ریختن زباله،حتی یک تکه کاغذ در راه پله، حیاط و پارکینگ آپارتمان و حتي اتاقك آسانسور جایز نیست.

 

30. نظافت قسمت های مشترک آپارتمان در ساعات غیر معمول ممنوع می باشد به ویژه درساعات اوج مصرف برق.

 

31. شستن موکت، فرش و ... در پارکینگ آپارتمان ممنوع می باشد.

 

32. اتومبيل، موتور سيكلت يا دوچرخه ساكنين مي‌بايد فقط در محل‌هاي از پيش تعيين شده پارك گردند. ورود هر گونه وسيله نقليه مهمان، شستشو، تعمير و تعويض روغن وسايط نقليه در داخل پارکینگ ممنوع است.

 

33. اتومبیل های دارای نشتی روغن باید در اسرع وقت تعمیر شوند درغیر اینصورت حق ورود به پارکینگ را ندارند.

 

34. اگر ناگزیر شدید تا از پارکینگ همسایگان استفاده کنید از قبل با آنها هماهنگ نمایید.

 

35. رعايت شئون اسلامي در بخش‌هاي مشترك الزامي است و حضور آقايان با پيژامه و زير پيراهن و همچنین خانم ها بدون روسری و لباس مناسب، در خارج از بخش اختصاصي ممنوع مي‌باشد.

 

36. درب واحدها و درب اصلی آپارتمان را آهسته ببندیم و پس از ورود و یا خروج خودرو، درب پارکینگ حتما" قفل شود.

 

 

37. صدای دعوا و جر و بحث خانوادگی شما ممکن است به بیرون از واحدتان منتقل شود و به گوش همسایگان برسد هم آرامش ديگران را بر هم مي زند و هم تاثیر بسزایی در خدشه دار شدن آبرو و شخصیت خانوادگی شما خواهد داشت.

 

38. به اموال همسایگان خسارت وارد نکنید.

 

39. بدون اجازه به وسایل دیگران دست نزنید و آن ها را جا به جا نکنید حتی اگر در مکان عمومی باشد.

 

40. به همسایگان امر و نهی نکنید، آن ها هم به اندازه شما از اين آپارتمان سهم دارند.

 

41. پشت سر همسایه ای غیبت نکنید و مسایل شخصی آن ها را برای دیگر همسایگان بازگو نکنید.

 

42. با میهمانان همسایه ها در کمال ادب و متانت رفتار کنید.

 

43. از همسایه ها انتظار بی مورد و بیش از اندازه نداشته باشید.

 

44. اوقات استراحت به درب منزل همسایه ها نروید.

 

45. از ارایه اطلاعات خصوصی همسایگان به غریبه ها و افراد بیگانه خودداری کنید.

 

46. تمامی همسایگان حق این را دارند که کلید قفل های تمام مکان های عمومی از قبیل، حیاط عمومی و موتورخانه و انباري مشترك و غیره را داشته باشند.

 

47.  هيچكدام از همسايه ها بدون اجازه مدير آپارتمان حق دستكاري سيستم موتورخانه و يا كم و زياد كردن درجه گرماي شوفاژخانه را ندارند.

 

48. هرگونه خرابی را باید فورا به مسئول ساختمان اطلاع داد یا با هماهنگی او نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.

 

49. تعبيه كپسول‌هاي آتش نشانی ضروري است.ضمن آنكه مي‌بايد نحوه استفاده از آنها به ساكنان آموزش داده شود.

 

50. هزینه های مصرفی آب ،برق و گاز  با نصب بر تابلوی اعلانات به اطلاع  تمام واحدها رسانده شود.

 

51. همیشه در جلسات عمومی آپارتمان شرکت کنید تا در جريان آخرين تصميمات قرار بگيريد.

 

52. همه افراد آپارتمان موظف هستند به تصميماتي كه در جلسه  تصويب  شده  جامه عمل بپوشانند.

 

53. در قبال سلب آسايش از سوي  همسايه، بايد به مدير ساختمان اطلاع داده شود تا تذكر از سوي مدير آپارتمان صورت گيرد. كسي حق ندارد خودش جهت تذكر به همسايه، وارد عمل شود.

 

54. مدير آپارتمان حق دارد با احترام فراوان پيام هاي فرهنگي مربوط به آپارتمان را براي تمامي مالكين و ساكنين ارسال نمايد و حتي جهت تذكر در هر ساعت از شبانه روز با پيامي محترمانه آنان را يادآوري نمايد.

 

55. تمامی افراد باید به نکات مطرح شده و قوانین آپارتمان احترام بگذارند و به آن عمل کنندتا با حفظ حقوق همسايه، حرمت او را  پاس بدارند.

 

 

با رعایت این نکات ،آرامش و آسایش خانه های قدیمی را برای خود و دیگران به ارمغان آوریم.

 

 

گذشت، همراهی، همكاری و احترام به حقوق همسايگان، اساس فرهنگ آپارتمان نشينی  است.

 

 

 

 

 پس بياييم با اجراي نكات ياد شده به حقوق خود و ديگران احترام بگذاريم.


 

 

 

 

تهيه و تنظيم: عسكري اميني ايمن آبادي

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # 0098111238 در تاریخ: شنبه 17 اسفند 1392 ، ساعت 11:12 ب ظ
ممنون از دوست خوبمون آقای عسکرےامینی... انشااله همه عزیزان همشهری به این نکات توجه و رعایت کنند.
نقل قول
 
 
0 # احمدي از كرمانشاه در تاریخ: یکشنبه 18 اسفند 1392 ، ساعت 08:12 ق ظ
سلام مي كنم و تشكر از اطلاعات بسيار عالي.
وبسايت فوق العاده اي داريد واقعا" درود بر شما.
اطلاعات بسيار ريز و كاربردي بوده است.هميشه دنبال اطلاعاتي به اين شكل بودم، نيافتم.
به اميد روزي كه مردم رعايت حقوق ديگران را بكنند.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20