*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

همكاري اهالي در جمع آوري و دفع بهداشتي زباله


 

با توجه به جمع آوري زباله ها طي چند مدت اخير در روستاي ايمن آباد و كروكلا، به نظر مي رسد مردم از اقدام نهاد اجرايي روستاي ايمن آباد، پايين كروكلا و بالاكروكلا، بسيار خرسند هستند.

 

اما همچنان كساني هستند كه صرفا" براي اينكه مبلغ ناچيزي چون 3500 تومان را ( كه هزينه حمل زباله است و مي توانند از فروختن ضايعاتي چون كاغذ، مقوا، پلاستيك، شيشه، قوطي هاي مواد غذايي و ... تامين كنند)، پرداخت نكنند، نهاد اجرايي روستا را در تامين هزينه حمل زباله هاي روستا، دچار  درد سر  كنند.

 

 

 

تعدادي از اهالي مي گويند: ما نه زباله تحويل مي دهيم و نه هزينه ي حمل.

تعدادي مي گويند: ما زباله مان را در حياط خانه مان تجميع، سپس آنرا مي سوزانيم. مثل سابق.

بعضي ها نيز مي گويند: ما زباله را با خودروي شخصي مان از روستا خارج مي كنيم و ...

 

البته اين تعداد افراد بر اساس گفته هاي رئيس شوراي اسلامي سه روستا، بسيار اندك هستند، اما شايد نمي دانند كه اگر زباله در خانه شان، حتي باغچه منزلشان نگهداري شود بيماري زاست، سوزاندن آن نيز محيط زيست را آلوده مي سازد و باعث افزايش آلودگي و حتي ايجاد بيماري براي همسايگان مي شود.

 

كساني هم كه زباله را از روستا خارج مي كنند شايد در كنار خيابان و جاده اصلي مي گذارند كه آنهم باعث آلودگي محيط زيست، نا زيبا شدن آن، انتشار بوي بد و بروز انواع بيماري ها مي شود و اگر در  زباله دان هاي شهري هم ريخته شود خارج از حوزه خدمات ما اهالي روستاست، چرا كه شهروندان نيز بابت جمع آوري و حمل زباله، هزينه پرداخت مي كنند.(عوارض سالانه يا دوسالانه)

 

اما يادمان باشد همه ي ما در روستا بصورت اجتماعي زندگي مي كنيم و اگر خدماتي در روستا ارائه مي شود كه بيشتر اهالي از آن بهره مند مي شوند، ما نيز بايد تابع جمع باشيم و به احترام اهالي، از آن حمايت كنيم.

 

اگر نيمه نگاهي به قبض هاي تلفن، آب، برق و گاز خانه مان بياندازيم و  هزينه هاي شارژ تلفن همراه در ماه، هزينه پوشاك و خوراكي كه سالانه پرداخت مي كنيم، هزينه چيپس و پفك و هله هوله اي كه روزانه براي فرزندان مان مي خريم، همه و همه را خيلي ساده، جمع و ضرب كنيم، پرداخت مبلغ ناچيزي چون 3500 تومان در ماه، كه آنهم مي تواند از تفكيك زباله ها و فروش شيشه، كاغذ، مقوا، پلاستيك و ... به دست آيد  و حتي هزينه پرداخت آب خانه مان را نيز تامين نمايد، چندان دشوار به نظر نمي رسد.

 

ماهي 3500 تومان يعني هفته اي حدود 820 تومان و روزانه 116 تومان، آنهم براي يك خانواده ي مثلا" چهار نفره، نه براي يك نفر.

 

به نظر مي رسد خانواده ها در شب نشيني ها و مهماني هاي خانوادگي خود درباره اين مهم صحبت نمايند و با به بحث گذاشتن اين موضوع با همه ي اعضاي خانواده حتي بچه ها، مي توانند به نتايج ارزشمندي دست يابند و حتي ايده هايي يابند تا نهاد اجرايي روستا را در ارائه خدمات بهتر ياري نمايد.

 

مدارس روستا، مكان مهمي براي آموزش و تقويت فرهنگ حفظ محيط زيست مي باشد كه اميدواريم در اين راستا، برنامه ريزي هاي بهتري انجام شود.

 

بسياري از موارد مشاهده مي كنيم بچه ها زباله ها را تا كنار درب خانه شان حمل مي كنند و چه بسا بهتر مي توانند با دقت در زباله ها در جريان تفكيك آن قرار بگيرند و هم در زمان به موقع قرار دادن زباله ها آنهم فقط يكي دو ساعت قبل از جمع آوري زباله، دقت نظر داشته باشند. در مجموع دختران و پسران امروز روستايمان، مادران و پدران فرداي جامعه هستند.

 

 

 اميدواريم همه ي ما اهالي روستاي  ايمن آباد و كروكلا در اين زمينه همكاري كنيم تا محيط زيست سالمي داشته باشيم و شرايط را براي توسعه بيشتر روستايمان فراهم كنيم.

 


بهر حال همكاري ما مي تواند در دراز مدت عاملي شود براي تمهيدات و خدمات بيشتر نهاد هاي اجرايي روستا و حداقل تهيه و نصب سطل زباله ي استاندارد، در كنار درب خانه مان.

 

 

 

 

 

با اميد به همكاري بيشتر و بهتر اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا

و داشتن محيط زيستي سالم، براي خود و فرزندانمان.

 

 

 

 

 

جهت يادآوري:

 

 

 

1_     زباله ها را تا قبل از ساعت 9 صبح روزهای شنبه و سه شنبه، در جلوی درب منزل قرار دهيم.

 

 

2_    اگر در كوچه های کم عرض زندگي مي كنيم، زباله های خود را در مسیر خیابان اصلی در روزهای اعلام شده قرار دهيم.

 

 

3_   زباله های خانگی در داخل کیسه های پلاستیکی جمع آوری مي شود، يادمان باشد نخاله های ساختمانی و باغی را كنارشان قرار ندهيم كه در حيطه وظيفه مسئول جمع آوري و حمل زباله نمي باشد.

 

 

 

 همچنان زباله ها در رودخانه ها

 

 

 

تهيه و تنظيم: عسكري اميني ايمن آبادي

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # 0098111238 در تاریخ: شنبه 19 بهمن 1392 ، ساعت 04:11 ب ظ
طرح جمع آوری زباله خیلی خوبه و خیلی تاثیر داشت. چون قبلا که از کنار رودخونه رد میشدیم همه جا بوی زباله میومد یا زباله توی رودخونه گیر کرده بود.
انشاالله بچه محل های خوبمون هم همکاری میکنن,که بتونیم محلی پاک, زیبا و دیدنی داشته باشیم...
واقعا از شورا و همه کسانی که زحمت کشیدن این طرح رو اجرا کردن خیلی خیلی ممنونیم.
نقل قول
 
 
0 # باحال در تاریخ: شنبه 19 بهمن 1392 ، ساعت 07:11 ب ظ
باور کنید خجالت داره در روستای ما که دم از تمدن و فرهنگ می زنیم چنین افرادی بااین تفکر زندگی می کنند باتوجه به اینکه خودم در محل زندگی نمی کنم اما تعداد خانوارها رااعلام کنید، بنده هزینه آنها را تقبل می کنم.
نقل قول
 
 
0 # ***قاصدک*** در تاریخ: یکشنبه 20 بهمن 1392 ، ساعت 12:11 ق ظ
هم محلی های عزیز، لطفا" با همکاری دهیار و شوراي محل، بزارین این طرح جمع آوری زباله برای محل ما پایدار بمونه.
واقعا خیلی مشکل برای دفع زباله داشتیم که الان باوجود این طرح حل شده.
یه کمی خودمونو در قبال بچه های آینده که باید این محیط رو بهشون تحویل بدیم مسئول بدونیم.
بزارین فرهنگ بالای ایمن آباد مثل همیشه سر زبونها باشه.
نقل قول
 
 
0 # محلی در تاریخ: یکشنبه 20 بهمن 1392 ، ساعت 03:11 ب ظ
سلام. ضمن حمایت از نهاد اجریی و دهیاران محترم روستایمان از طرح جمع آوری زباله ها، یه پیشنهاد دارم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.
خواهشمند است بجای جمع آوری زباله ها در صبح روزهای شنبه و سه شنبه، این کار در شب انجام شود. معمولا خانواده های محترم آخرشب زباله های خود را در کوچه می گذارند و تا زمان جمع آوری زباله ها که صبح ها می باشد، گربه ها و سگ های ولگرد برای پیدا کردن غذا، این کیسه ها را پاره می کنند. اگر جمع آوری در شبها، مثلا" 9 شب انجام گردد، بهداشتی تر و بهتر است.
نقل قول
 
 
0 # ببر مازرون در تاریخ: یکشنبه 20 بهمن 1392 ، ساعت 10:11 ب ظ
در همفکری با محلی:این برمیگرده به فرهنگ زباله داری نه به ساعت زباله بردن.اگه قرار باشه شب ببرن مطمئن باشین از صبح میزارن بیرون که امشب میخوان آشغالها رو ببرن تازه خیلی از آشغالها رو از چهار شنبه بیرون میزارن تاشنبه که ببرن.
خیلی ها هم از اینکه آشغالهای خودشون از اینکه جلوی خونه خودشون باشه سخته شونه،میزارن زیر تیربرقها.اصلا" نمیدونی مال چه کسیه تا جلوشونو بگیری.بلعکس کسایی هم هستند تاخود روز مشخص شده زباله هارو از خونشون بیرون نمیزارن و توی خونشون نگهداری میکنند.من توی یه محله ای دیدم زباله هارو تن دیوار خونشون به میخ آویزون کرده بودن تا از پاره شدنش و ریخته شدنش روی زمین جلوگیری کنند. به نظر من باید یه فرهنگ سازی با تبلیغات بالا انجام بشه تا همه چیز درست و به موقع انجام بگیره.(این هم یه پیشنهاد از ببر مازرون بود)
نقل قول
 
 
0 # 0098111238 در تاریخ: دوشنبه 21 بهمن 1392 ، ساعت 10:11 ق ظ
باتشکراز همه دوستان و مخاطبان عزیز, خواهشن مخاطبان گرامی, ,, محلی های خوب عزیزمان رو بااین حرف ها کوچیک و تحقیر نکنین, با گذشت زمان حتما به حساسیت این موضوع پی میبرن و برای همه عادت میشه که آشغالشون رو سر وقت بیرون بزارن و این مبلغ ماهانه رو تقدیم میکنن, در ضمن شما مخاطب باحال پولاتو جمع کن احتیاجت میشه,بچه محل های گل ما احتیاج به اینجور کمک ها ندارن,
منم خیلی خجالت کشیدم همچین بچه محلی دارم, حیف اسمت که باحال...
فدای تک تک هرچی ابنوایی وکروکلایی, خاک زیرپای همه...
نقل قول
 
 
0 # محلی در تاریخ: دوشنبه 21 بهمن 1392 ، ساعت 11:11 ب ظ
جناب (238 )ضمن سلام به شما و تشکر از اینکه با کامنتهای خود و اظهار نظرهای خود فضای نقد و همفکری در وبسایت رو ایجاد می کنید.
یه انتقاد برادرانه از شما دارم و آن اینکه خواهشا" به همدیگه تهمت و افترا نزنیم. اگه جناب(باحال) با گفته هاشون، احتمالا" موجب ناراحتی جنابعالی شده اند، خوب شما که بدتر از این تحویلشون دادین؟ بنظرم این الفاظ زیبنده اهالی روستامون نیست. بهتر است با منطق و پاسخ متین نظرتان را مرقوم فرمایید.
قربان همه شما بچه محلی های باحال.
نقل قول
 
 
0 # 0098111238 در تاریخ: سه شنبه 22 بهمن 1392 ، ساعت 08:11 ق ظ
ممنون از شما محلی عزیز, دوست باحال ما چنین نظری داد و تمدن و فرهنگ همه محلی هامون رو زیرسوال برد, ,, واقعا درسته!؟
نقل قول
 
 
0 # روابط عمومی شورا در تاریخ: سه شنبه 22 بهمن 1392 ، ساعت 08:11 ب ظ
باسلام خدمت اهالی محترم ایمن آباد.
از اینکه تمامی اهالی روستا به این امر مهم جمع آوری زباله اهمیت می دهند،جای تشکر و قدردانی دارد.
راستش رابگوییم برآورد مااز جمع آوری دوره اول هزینه زباله بیشتر از انتظاری بودکه مافکرمی کردیم.از حق نگذریم تمامی اهالی محترم در این امر مهم به ماکمک کردند جز تعداد انگشت شماری از دادن هزینه سرباز زدند.
انتظار ما فقط و فقط از اهالی محترم این است که فقط روزهای تعیین شده زباله ها را جلوی منزل خود قرار دهند که متاسفانه بعضی از دوستان چند روز قبل این کار را انجام می دهند که موجب بدبویی و چهره بد در آن نقطه می شود و بهداشت محل نیز از این موضوع گله منداست.
خواهشمندیم در این امر مهم که آرزوی چندین ساله بیشتر دوستان محل بود که زباله هااز روستا به طور صحیح خارج شود با ما همکاری کنید.از دوستان وبسایت هم خواهشمندیم که در این امر مهم با چندین بار عنوان کردن این مطالب در وبسایت به ما کمک کنند.

روابط عمومی شورای اسلامی روستای ایمن آباد
نقل قول
 
 
0 # باحال در تاریخ: چهارشنبه 23 بهمن 1392 ، ساعت 04:11 ب ظ
از اینکه آزرده خاطر شدید معذرت می خوام.
منظوری نداشتم آخه از زمانیکه یادم میاد اینگونه افراد همیشه و در هر زمان سازناکوک می زنند.
بازهم میگم ببخشید شاید دیگه کامت نذارم من که تومحل نیستم به من چه ربطی داره نظر بدم.
نقل قول
 
 
0 # محلی در تاریخ: پنج شنبه 24 بهمن 1392 ، ساعت 12:11 ق ظ
داداش {باحال}، ضمن سلام و احترام به شما: اتفاقا" به شماهایی که تو محل نیستید، وقایع و اتفاقات روستا بیشتر ربط داره. آخه شماها مسائلی رو می بینید که ما نمی توانیم ببینیم.
مثال شما همانند پدر و مادریه که بچه خودشونو هر روز می بینند و متوجه بزرگ شدنش نمیشن. ولی یه نفر که چند وقت در میان،اون بچه رو می بینه،کاملا" متوجه رشدش می شه.
بنابراین به دوستان و بچه محل هایی مثل شما که ساکن روستا نیستید بیشتر احتیاج داریم.پس خواهشا" (دلتنگی صوبت نکن.)در مورد اشخاص ساز ناکوک زن هم حق با شماست. از این دست افراد تو روستامون تا دلت بخواد داریم.خدا بخیر کنه انشااله.
منتظر کامنت های سازنده ات هستیم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20