*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

سيفيكاري در روستايمان ايمن آباد و كروكلا

 

مردم روستاي ايمن آباد و كروكلا نيز  از دوران قديم با توجه با دارا بودن زمينهاي مناسب و وسيع كه به عنوان خانه سرا از آن ياد كرده و مي كنند بخشي از زمين منزل مسكوني را (حيات خانه) كه مساعدتر مي باشد بصورت باغچه در آورده و از آن در كاشت، داشت و برداشت انواع سيفي جات استفاده كرده و مي كنند.

سيفيكاري يا همان كاشت محصولاتي چون انواع سبزي ها مثل ترب، تربچه، شاهين، شويد، جعفري، امزنا، تره، نعنا، پيازچه، فلفل قرمز، فلفل دولمه اي و همچنيني گوجه فرنگي و گوجه محلي، بادمجان (وينگوم)، كدوسبز(كچليك)، كدوتنبل(كيي)، سيب زميني، سير، پياز، كاهو(كهوك)، تخمه آفتاب گردان، بلال، يارمسي،خيار محلي، ارزن براي جارو و ... بيشتر بر عهده زنان روستا بوده است و مردان بيشتر كار كندن يا شخم زدن باغچه ها را انجام مي دهند. تخم سبزيجات(تيم تال) را برخي ها از  مغازه لب جاده مثل حاجي مختار و حاج آقا ارشادي و حاجي آقابابا مي خريدند و امروزه نيز از حسين لكايي خريداري مي كنند. بعضي از زنان روستا براي صرفه جويي اقتصادي تعدادي از سيفيجات را اجازه مي دهند تا بزرگ شود و تخم آنرا گرفته و در ظرف شيشه اي و در جاي خشك مثل پشت بام نگهداري مي كنند تا در مراحل بعدي كشت از آن استفاده كنند.

وجين كردن باغچه نيز مخصوص زنان خانه است و با استفاده از ابزاري به نام  فكا علفهاي هرز باغچه را براي بهبود كيفيت محصول از باغچه مي كنند و دور مي ريزند.

پس از برداشت بخشي يا قسمت اعظمي از محصول باغچه ، دوباره شخم زدن باغچه كه صد درصد با دست و ابزاي مثل بيل يا گرباز استفاده شده و همچنان مي شود انجام مي گرفت. و دوباره با توجه به شرايط جوي، نوع سبزي يا سيفيجات مورد نظر انتخاب و كاشته مي شود.

وجود باغچه در خانه هاي مردم روستاي ايمن آبادوكروكلا چند حسن داشت. اول آنكه اوقات فراقت زنان خانه دار پر ميشد و از سر رفتن حوصله آنان پيشگيري مي كرد. مهمترينش تامين بخش اعظم نياز غذايي خانواده بود. سوم آنكه  نقش زن خانواده در عرصه بهبود شرايط اقتصادي خانواده جايگاه خاصي بين اعضاي خانواده پيدا مي كرد. چهارمين نكته پويايي و نشاطي بود كه زنان روستا از انجام فعاليتي اينچنيني مي يافتند و اين نشاط موقعي چند برابر مي شد كه با حضور همسايگان انجام مي گرفت. چاي و نان خشك ساعت ده صبحي يا  چهار بعد از ظهري صفايي داشت كه جذابيتش براي اهالي، بسيار به يادماندني است.

امروزه به نظر مي رسد مردم بيشتر مايلند آماده سبزيجات را بخرند تا خودشان زحمت توليد و تهيه آنرا متقبل شوند باغچه ها با موزائيك يا سيمانكاري  از بين رفته است و آناني كه باغچه دارند حوصله ندارند.

اما در روستاي بالاكروكلا اينگونه نيست و مردم همانند قديم اهميت خاصي براي سيفيكاري قائلند و با توجه به شرايط اقتصادي كنوني هم از هدر رفت پولشان مي كاهند و هم سبزيجات سالمي مصرف مي كنند.

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20