*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

هواپيماي بدون سرنشين فريد5

 

 

هواپيماي بدون سرنشين فريد يا همان پَهپاد فريد، از جمله طرح هاي زنده ياد دكتر سيد فريد حسيني زاده است كه به دليل مرگ زود هنگامش فرصت تكميل نمودن آن را نيافت.

 

 روز پنج شنبه 19 دي ماه 1392 در مراسم سومين يادمان دكتر فريد حسيني زاده، پهپاد فريد5  كنار مزارش در آرامگاه گله محله شهرستان بابل رونمايي شد.

 

 

هواپیمای بدون سرنشین(پَهپاد) فريد5

 

 

اما قبل از توضيح در خصوص پهپاد فريد5 نياز است مروري داشته باشيم بر پهپاد فريد1 و2 و 3 و 4.

 

هواپیمای بدون سرنشین پهپاد فريد که اين دانشمند جوان طراحی کرده بود، و توسط محسن رجبی، مجتبی قلی تبار از دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با راهنمایی پرفسور مفید گرجی ساخته شده بود، پرواز آزمایشی آن، در اسفند 1390 به نمایش گذاشته شد.

 

 

پس از آن براي دومين بار روز چهارشنبه 24 خردادماه 1391، پهپاد فرید2  به یاد مرحوم دکتر سید فرید حسینی زاده، طلایه دار این پروژه بزرگ و مهم در آسمان شهر بابل، به پرواز درآمد.

 

فاز دوم ساخت هواپیمای بدون سرنشین فرید2 دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، که مربوط به بهینه سازی بدنه و سیستم ارسال تصویر و حمل بار بود، حدود سه ماه طول کشید که دو ماه زمان مربوط به کار تحقیقاتی و یک ماه مربوط به ساخت آن بود.

 

 مخترعین این هواپیمای بدون سرنشین اعلام کردند که این پهباد، قابلیت حمل بار به اندازه وزن خود هواپیما، معادل هشت کیلو گرم و قابلیت بُرد هفت تا 12 کیلومتر را داراست. جنس بدنه این هواپیما از کربن و بالسا ساخته شد تا مقاومت آن را بالا ببرد.

 

سازندگان هواپیمای بدون سرنشین فرید2 دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هدفشان را، ورود پیدا کردن دانشگاه به رشته هوا فضا، استفاده از سوخت پاک، قابلیت حمل بار، فیلمبرداری و پرتاب شی با استفاده از هواپیما دانستند.

 

 

و اما در روز سه شنبه 23 اسفندماه 1391 با حضور مسئولین دانشگاه صنعتي نوشيرواني، پهپاد فرید 3 و 4 دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هم، به پرواز درآمد.

 


 

هواپیمای بدون سرنشین فرید3 با تلاش دانشجویان این دانشگاه در طول 7 ماه ساخته شد، تصویربرداری، عملیات امدادی، نظامی و آتش نشانی از مهمترین کاربردهای این هواپیما اعلام شد.

 

هواپیمای بدون سرنشین فرید3 ، 3200 گرم وزن، یک متر و 60 سانتی متر طول، 27 سانتی متر عرض و 210 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

 

این سومین هواپیمای بدون سرنشین است که بعد از ساخت فرید1 و 2 در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ساخته شده است.

 

 

هواپیمای فرید3 در مقایسه با فرید 2 در عین پایداری بسیار بالا، قدرت مانور پذیری زیادی دارد و موتور آن در پشت بدنه هواپیما قرار گرفته و موتور هواپیما که معمولا در سوانح هوایی آسیب می بیند از هرگونه آسیب مصون است. این هواپیما دارای سیستم ارسال تصویر می باشد و می تواند با سرعت بالا عملیات جستجو را انجام دهد و قابلیت حمل یک کیلو گرم بار و یک ساعت و پانزده دقیقه پرواز را دارد و جنس بدنه آن از کربن و بالسا می باشد و در ساخت آن از موتور الکتریکی و باتری لیتیم پلیمر استفاده شده است.

 

 همچنین هواپیمای عمود پرواز فرید4 نيز طراحي و به پرواز درآمد. اين هواپيما می تواند با چهار موتوری که در کف هواپیما قرار دارد به صورت عمود بلند شده و بنشیند و با موتور داکت فن درون هواپیما پرواز سرعتی رو به جلو را انجام دهد.

 

 

 

روز پنج شنبه 19 دي ماه 1392 در مراسم سومين يادمان دكتر فريد حسيني زاده پهپاد فريد5 نيز در حضور خانواده زنده ياد فريد كنار مزارش در آرامگاه گله محله بابل رونمايي شد.

 

مهندس محسن رجبي فومشي سرپرست گروه پهپاد فريد5 درباره هواپيماي بدون سرنشين فريد5 عنوان نمودند:

 

تصویربرداری، عملیات امدادی، نظامی و آتش نشانی  از مهمترین کاربردهای این هواپیما مي باشد.

هواپیمای بدون سرنشین فرید5 ، وزني معادل شش کیلوگرم و وزن قابل حمل 9 كيلوگرم را داراست. در مجموع اين پرنده، قدرت پرواز با وزني معادل 15 كيلوگرم را داراست. 

 

پهپاد فريد5 با استفاده از موتور الكتريكي براشلس 700 وات كار مي كند. طول بال 4 متر و 10 سانتي متر و  طول بدنه 3 متر است. صدايش  بسيار اندك است و طراحي جهت حمل پيل سوختي با مدت زمان پرواز طولاني را داراست. مصرف پاييني دارد آنهم به دليل طراحي منحصر به فردش و 210 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

 

پهپاد فريد 5 بزرگترين پهپاد ساخته شده در دانشگاه هاي كشور مي باشد.

 

 

 

اعضای تیم پهپاد فرید دانشگاه صنعتي نوشيرواني عبارتند از:

آقایان مهندس محسن رجبی فومشی(سرپرست تیم)،

مهندس عماد حسنی ملکشاه،

مهندس امیرحسین عیسی پو

دانشجویان رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل،

محبوبه هاشمي كرويي

و با همکاری آقای مهندس علی اسماعیل تبار دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه علوم و فنون

 و با مدیریت پرفسور مفید گرجي

 

 

  لازم به توضيح اينكه در برنامه علمي " جهش " از صداي مركز مازندران، روز دوشنبه 7 بهمن ماه، از ساعت 13:30 به مدت 30 دقيقه از راديو مازندران پخش شد و درباره رونمايي پهپاد فريد5 و مشخصات فني آن صحبت شد.

 

  

 

اعضاي گروه پهپاد فريد، كنار خانواده دكتر فريد حسيني زاده در سومين يادمان فريد

 

 

 

 

پروژه های انجام شده:

 

1) هواپیمای بدون سرنشین فرید 1

  • ماموریت: شناسایی
  • قابلیت ها:فیلمبرداری غیر مستقیم، عکسبرداری
  • طول بال: 150 سانتی متر

 

2) هواپیمای بدون سرنشین فرید 2

  • ماموریت: شناسایی و پرتاب شی
  • قابلیت ها:فیلمبرداری و عکس برداری مستقیم، حمل بار
  • طول بال: 210 سانتی متر

 

 

3)هواپیمای بدون سرنشین فرید 3

  • ماموریت: شناسایی و تعقیب و گریز
  • قابلیت ها:سرعت بالا، مانور پذیری، فیلمبرداری مستقیم
  • طول بال: 160 سانتی متر

 

 

4)هواپیمای بدون سرنشین فرید 4 (فازاول پهپاد عمود پرواز)

  • ماموریت: نشست و برخاست به صورت عمودی و بدون نیاز به باند پرواز
  • قابلیت ها:قرارگرفتن در ارتفاع 1000 متری از سطح زمین و قابلیت بازگشت به مبدا در صورت قطع ارتباط، عدم محدودیت در برد پرواز، قابلیت نشت و برخاست در مناطق صعب العبور و قابلیت تصویر برداری با کیفیت بالا در هر ارتفاعی.

 

 

5) هواپیمای بدون سرنشین فرید c-05

  • ماموریت: حمل پیل سوختی
  • قابلیت ها:فیلمبرداری و عکس برداری غیر مستقیم، حمل بار، پرتاب شئ، استفاده از سوخت پاک، افزایش زمان پرواز، استفاده از موتور الکتریکی برای کاهش صدا و رادار گریزی
  • طول بال: 410 سانتی متر

 

 

6) پرنده بدون سرنشین فرید 6

  • ماموریت: تصویر برداری هوایی

 

 

7) کواد روتور فرید 7

  • ماموریت: تصویر برداری هوایی
  • قابلیت ها: فیلم برداری و عکس برداری مستقیم و غیر مستقیم، ارسال تصویر همزمان با پرواز، برد پروازی نامحدود، زمان پروازی بالا، نشست کاملا خودکار،قابلیت حمل بار تا 15 کیلوگرم

 

 

8) هگزا روتور فرید 8

  • ماموریت: تصویر برداری هوایی
  • قابلیت ها: فیلم برداری و عکس برداری مستقیم و غیر مستقیم، تصویر برداری در شب، ارسال تصویر همزمان با پرواز، برد پروازی نامحدود، نشست کاملا خودکار،پایداری بسیار بالا، قدرت مانورپذیری بالا،
  • پرواز در شرایط آب و هوایی سخت،
  • قابلیت حمل بار تا 20 کیلوگرم،
  •  زمان پروازی طولانی

 

 

 

 

تنظيم خبر: عسكري اميني ايمن آبادي

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20