*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

ركود بازار برنج در روستایمان

 

حدود چهار ماه از فصل برداشت محصول برنج در مازندران و روستایمان می گذرد، ولی هنوز وضعیت بازار برنج مبهم است، و کارخانجات تبدیل و تولید برنج در استان، شهر و روستایمان، مبدل به انبار و دپوی برنج گردیده است.

هفته به هفته قيمت برنج كاهش يافته و خريد و فروش تا حدودي متوقف شده است و بازار راكد است.

 

 

 

 

از آن ایام و سال هایی که تجارت و خرید و فروش برنج در روستایمان موجب رونق کسب و کار و بازار بود، و تعداد زيادي از اهالی  روستایمان، چه مستقیم و چه غیر مستقیم روزی حلالشان را از این طریق بدست می آوردند، مدت زمان زیاد نمی گذرد.

 

کارگاه های متعدد شالیکوبی، مغازه های بوجاری برنج، کارگاه های گونی دوزی و علامت زنی کیسه های برنج و مغازه ها و دکان های  بُنکداری برنج، از جمله ی کار و کاسبی هایی بود که منشاء همه این فعالیت ها، محصول استراتژیک برنج بوده است. 

 

 با وجود اینکه همه ساله و در فصل برداشت محصول، تصمیم گیری های غلط و اشتباه مسئولین، قیمت برنج را دستخوش  تغییرات فراوانی می نمود، باز هم کشاورزان از وضعیتشان رضایت نسبی داشته و پس از برداشت برنج و فارغ گردیدن از كار در زمین های کشاورزی، مشغول فعالیت های جانبی مربوط به برنج می گردیدند. 

 

روستای ایمن آباد و کروکلا دارای هشت باب کارخانه شالیکوبی می باشد که این تعداد کارگاه شالیکوبی به نظر مي رسد برای حدود 1200 هکتار از اراضی چهار روستای ایمن آباد و کروکلای پایین و بالا و روستای میاندسته بسیار زیاد می باشد. اما بدلیل فعالیت تاجران باتجربه برنج در روستا، از سالیان گذشته وجود تُجار جوان و خرده پای شالی که از شهرها و روستای شرق مازندران و همچنین استان گلستان اقدام به خرید شالی نموده و جهت تبدیل آن به برنج، به کارگاه های شالیکوبی روستای مان انتقال می دادند، عملا" این کارخانه ها تا پایان فصل زمستان هر سال فعال بوده و از این طریق اقتصاد روستا، همه ساله سیر صعودی را طی می نمود.

 

 

 

اما در این سال ها به دلیل پایین بودن قدرت خرید مصرف کننده در تهران و شهرستان ها، بازار برنج داخلی بشدت تضعیف گردیده و مصرف کنندگان برنج ترجیح می دهند که از برنج خارجی و وارداتی استفاده نمایند.  اثرات این موضوع بر بازار کسب و کار تجار خرده پا، اثر منفی گذاشته و کارگران و شاغلین فراوانی که از این طریق امرار معاش می نمودند نیز، بیکار گردیده اند.

 

حاج احمد قربانی، یکی از مطلعین این کسب اظهار می دارد، کارخانجات تولید برنج به انبار تبدیل گردیده و اگر تاجری تصمیم به خرید داشته باشد، از برنج های موجود دستچین نموده و بهترین را انتخاب می نماید، بدون آنکه رقابتی وجود داشته باشد و فروشنده نیز بدون سختگیری معمول و چانه زدن، با پیشنهاد قیمت خریدار موافت می کند.  

 

 

ایشان قيمت برنج را در روستا، اينچنين اعلام نمودند:

 

قیمت برنج طارم درجه یک در کارخانه هر کیلو، 5700 الی 5800  تومان،

 

قیمت برنج پر محصول شیرودی، 3200 الی 3400 تومان و

 

قیمت برنج فجر، 3800 الی 3900 تومان می باشد.

 

آقای قربانی همچنین ادامه می دهد، در هشت کارخانه روستایمان غیر از برنج طارم هیچ نوع برنجی موجود نمی باشد و وضعیت خرید و فروش برنج طارم از سایر ارقام بهتر است و در منطقه بابل و آمل، کارخانه ها پر شده است از ارقام پر محصول که هیچ خریداری هم ندارد.

 

 

 

ایشان در پاسخ به این سوال که وضعیت، و آینده برنج را چگونه پیش بینی می کنید، عنوان داشته اند که بازاریان و کشاورزان برنج کار نیز همچون سایر کسب و کارها چشم براه توافقات سیاسی کشور و تصمیم گیری های حمایتی مسئولین نشسته اند و پیش بینی می کند تا عید نوروز يعني حدود دو ماه ديگر، وضعیت بازار همینگونه خواهد ماند.

 

امید است با رونق گرفتن وضعیت اقتصادی کل کشور و بالا رفتن قدرت خرید مردم، بازار خرید و فروش این محصول استراتژیک و مهم کشور نیز رونق بگیرد و همچون گذشته افراد زیادی از این طریق کسب روزی نمایند.

 

 

 

 

 
تهیه و تنظیم: مهدی قاسمی ايمني

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # مهدی هاشمی در تاریخ: سه شنبه 01 بهمن 1392 ، ساعت 10:11 ب ظ
سلام آقای قاسمی!!
تشکّر از گزارش خوبت!
آیاآقای قربانی، این قیمت ها برنج می‌خرد!!؟ :lol:
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20