*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برگزاري نمايش آييني تعزيه در بالاكروكلا

 

هنر نمايشي تعزیه گونه‌ای از نمايش مذهبي منظوم است که در آن عده‌ای اهل ذوق و کارآشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بيت(ع)، طی مراسم خاصی بعضی از داستان‌های مربوط به واقعه كربلا را پیش چشم تماشاچی‌ها بازآفرینی می‌کنند.

 

در  روستايمان ايمن آباد و كروكلا از ساليان دور مراسم تعزيه انجام مي شد بويژه تعزيه خواناني كه از روستاي آب اسك در بخش لاريجان آمل به روستايمان دعوت مي شدند و كمتر كسي است كه نام سقا را به ياد نداشته باشد.

 

 

به مناسبت فرا رسيدن سالروز رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) و همچنين سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع)، بعد از ظهر فردا سه شنبه دهم دي ماه 1392، از ساعت 13 در محوطه مسجد النبی(ص) روستاي بالاکروکلا، مراسم تعزيه توسط گروه تعزيه قمر بني هاشم(ع) بابل به سرپرستي منوچهر يوسفي برگزار مي گردد.

 

بانیان مراسم تعزيه، آقای سید رحمان هاشمی كرويي و فرزندانشان به نام های رضا و جواد مي باشند، آنهم با همكاري دهیار روستا يعني سيد محمد هاشمی كرويي.

 

 

 عنوان تعزيه: حضرت ابوالفضل العباس(ع)

 

 

گروه تعزيه قمر بني هاشم(ع) بابل:

 

گروه تعزيه قمر بني هاشم(ع) شهرستان بابل در سال 1367 توسط منوچهر يوسفي كه خود مداح بوده و نقش شهادت خوان را در تعزيه اجرا مي نمايد شكل گرفت و كارش را آغاز نمود.

 

 

 اعضاي گروه:

 

بنيانگذار، مدير و سرپرست گروه و  شهادت خوان:       منوچهر   يوسفي

كارگردان و مخالف خوان:       مهدي  يوسفي

امام خوان:  اسكندر يوسفي

زن خوان:  مسلم ذاكري و عباسقلي يوسفي

شهادت خوان:  پيام يوسفي،

مخالف خوان:  غلامحسين يوسفي

بچه خوان:  محمدرضا محمدي و حسن رمضانپور

نوازنده ني و ترومپت:  ايمان و حاج محمد يوسفي

 

 

 

لازم به يادآوري مي باشد همانند سال هاي گذشته امشب یعنی غروب روز دوشنبه نهم دي ماه، مراسم عزاداري زنانه همراه با مداحی و صرف شام در  منبربن  اين روستا يعني منزل زنده ياد سید تقی هاشمی كرويي (گلابي منبر) به مناسبت شب چهل و هشتم برگزار می گردد.

 

در اين مراسم عزاداري كه دعوت عمومي است، زنان روستاي ايمن آباد و كروكلا مي توانند حضور به هم رسانند.

 

گِلابي منبر:

در روستاي بالاكروكلا منبري است به نام گِلابي منبر كه در منزل زنده ياد حاج سيد تقي هاشمي كرويي و همسرش زنده ياد حاجيه خانم رقيه ايماني الحسيني قرار دارد. گلابي نام خانمي است كه  مادربزرگ مرحوم سيد تقي هاشمي بوده است.

 

مكاني كه اين منبر در آن قرار دارد براي برگزاري روضه در دوران قديم بيشتر مورد استفاده قرار مي گرفت اما به خاطر كمي جا، امروزه كمتر از آن استفاده مي شود. آن دسته از زناني كه نذري دارند گاهي به برگزاري مراسم روضه ي زنانه در اين مكان مي پردازند. به نظر مي رسد مكان گلابي منبر بايد تعمير شود تا از تخريب آن پيشگيري گردد.

 

 

ارسال خبر:سيد محمد هاشمي كرويي دهيار روستاي بالاكروكلا(قاضي محله(

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20