*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

وظايف تفصيلي دهيار و دهياري


در تقويم ملي كشورمان روز 14 تيرماه را به نام روز دهياري نامگذاري نموده اند تا يادي شود از زحمات اين قشر از تلاشگراني كه همواره با دردسرهاي فراوان در محيط كوچك روستايي، سعي در تغيير ساختار عمراني و فرهنگي روستا دارند. ضمن تبريك اين روز به دهياران روستاي ايمن آباد و كروكلا از جمله:

 

1_ سيد نقي حسيني ايمني(دهيار روستاي ايمن آباد)

 

2_ سيد زمان هاشمي كرويي(دهيار روستاي پايين كروكلا)

 

3_ مهدی بابایی (دهيار روستاي بالاكروكلا)

 

 

و همچنين تقدير از عزيزاني چون سيد مجيد حسيني ايمني، سيد طاهر حسيني ايمني و سيد محمد(علی) هاشمي كرويي و سيد محمد هاشمي كرويي دهياران پيشين روستاي ايمن آباد، پایین کروکلا و کروکلا بالا، اميدواريم همواره سربلند و سلامت باشند.

 

 

و اما مدیریت روستایی یکی از ظریف ترین و دقیق ترین و شاید پیچیده ترین نوع مدیریت هاست که از جایگاه و اهمیت خاصی در نظام مدیریتی کشور برخوردار است.

 

دهیاری، نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می شود که دارای شخصیت مستقل است و به صورت خودکفا اداره می شود.

 

دهیاری براساس میزان کار، درآمد، جمعیت و  وسعت روستا، درجه بندی می شود و بعد از کسب نظر وزارت جهاد کشاورزی از طریق وزارت کشور ابلاغ می شود.

 

دهیاری به عنوان نهاد متولی اداره امور روستا و تحقق بخش توسعه پایدار روستایی دارای وظایف متعدد گسترده ای می باشد.

 

مهمترين وظايف دهيار و دهياري مدتي پيش توسط سيد محمد هاشمي كرويي به وبسايت روستا ارسال شد كه به آگاهي شما اهالي و علاقه مندان رسانديم. در اين بخش وظايف تفصيلي را براي شناخت و آگاهي بيشتر اهالي روستايمان ايمن آباد و كروكلا، نسبت به وظايف دهيار و دهياري روستا، از نظر مي گذرانيم.

 

 

 

بر اساس اساسنامه تشكیلات و سازمان دهیاری ها، (مصوبه مورخ 1380/12/08 هیات وزیران) وظایفی در 47 بند و در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی و امور رفاهی روستاها، جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستایی برای دهیار و دهیاری تعریف شده است.

 

 

براي اينكه بدانيد دهيار روستاي شما چه وظايفي دارد، حوصله به خرج دهيد و بطور دقيق مطالعه نمائيد.

 

 

 

ماده 10 – وظایف تفصیلی دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا بر اساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است :

 

 

1- بهبود وضع زیست محیطی روستا.

 

2- كمك به شورا در خصوص بررسی و شناخت كمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و امور رفاهی روستا و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلی و عملی در زمینه های یاد شده و ارائه آن به مسئولان ذی ربط جهت اطلاع و برنامه ریزی و اقدام لازم.

 

3- تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاست های دولت.

 

4- مشاركت و همكاری با شورا در جهت پیگیری اجرای طرح های عمرانی اختصاص یافته به روستا.

 

5- همكاری موثر با سازمان ثبت احوال در جهت تثبیت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط.

 

6- تامین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی.

 

7- همكاری موثر با مسئولان ذی ربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا.

 

8- تشویق و ترغیب روستاییان به توسعه صنایع دستی و اهتمام به ترویج، توسعه و بازاریابی محصولات كشاورزی و دامی روستا.

 

9- اجرای مصوبات شورا

 

10- همكاری با نیروی انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی،‌ حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی.

 

11- اعلام فرامین و قوانین دولتی مربوط و پیگیری حسن اجرای آن ها.

 

12- مراقبت، حفظ و نگهداری اموال و تاسیسات عمومی در اختیار دهیاری.

 

13- همكاری با سازمان ها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آ نها.

 

14- مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط.

 

15- ارسال گزارش های درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار.

 

16- حضور دهیار در زمان و مكان مقرر و پاسخگویی به سوالات در صورت تقاضای شورا.

 

17- ارسال گزارش ماهانه فعالیت های دهیاری برای شورا و رونوشت آن به بخشداری.

 

18- تهیه تعرفه عوارض با همكاری شورا و ارائه آن به شورای اسلامی بخش به منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی.

 

19- وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین.

 

20- مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابه ها، نانوایی ها، قصابی ها، قهوه خانه ها و فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و معرفی اماكن غیر بهداشتی به مسئولان ذی ربط.

 

21- برآورد، تنظیم و ارائه بودجه سالانه دهیاری و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصویب.

 

22- اهدا و قبول اعانات و هدایا به نام روستا با تصویب شورا.

 

23- فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان ها، كوچه ها، میدان ها، پارك ها، فضاهای سبز، ورزشی و آموزشی، مراكز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر و اجرای آن ها از طریق دهیاری و همكاری در زمینه طرح بهسازی روستا.

 

24- تنظیف، نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب ها و فاضلاب و لایروبی قنوات مربوط به روستا و تامین آب و روشنایی در حد امكان.

 

25- كمك در احداث تاسیسات تولید و توزیع آب، برق و مخابرات و تعیین نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذی ربط (وزارتخانه های جهاد كشاورزی، نیرو، پست و تلگراف و تلفن و شركت آب و فاضلاب روستایی)

 

26- مراقبت بر بهداشت ساكنان روستا و تشریك مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای واكسیناسیون در جهت پیشگیری از بیماری های واگیر.

 

27- جلوگیری از تكدی گری و واداشتن متكدیان به كار.

 

28- انجام معاملات دهیاری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول، مقاطعه، اجاره و استجاره.

 

29- ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن ها.

 

30- اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شكسته و خطرناك واقع در معابر و اماكن عمومی و تسطیح چاه ها و چاله های واقع در معابر بر اساس مصوبات شورا.

 

31- همكاری در جلوگیری از شیوع بیماری های انسانی و حیوانی واگیر و مشترك انسان و دام، اعلام مشاهده این گونه بیماری ها به مراكز بهداشتی درمانی و دامپزشكی محل یا سایر مراكز ذی ربط، اهتمام به دور نگهداشتن بیماران مبتلا، معالجه و دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر، بلاصاحب یا مضر.

 

32- تشریك مساعی با سازمان میراث فرهنگی در حفظ بناها و آثار باستانی روستا و همكاری با مسئولان ذی ربط برای اداره، احداث، نگهداری و بهره برداری از تاسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و رفاهی مورد نیاز روستا در حد امكانات.

 

33- صدور پروانه برای ساختمان هایی كه در محدوده قانونی روستا ساخته می شوند با رعایت مقررات مندرج در آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها موضوع تصویب نامه شماره 4940 مورخ 1355/2/22 و سایر مقررات.

 

34- همكاری با شورای بخش و بخشداری به منظور بررسی و صدور پروانه های كسب.

 

35- معرفی خانواده های بی سرپرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی كشور و كمیته امداد امام خمینی و مساعدت به آن ها در حد امكانات.

 

36- همكاری در نگهداری و تسطیح راه های واقع در حریم اراضی روستا از طریق خودیاری اهالی روستا و دستگاه های ذی ربط.

 

37- مساعدت و همكاری با كشاورزان در جهت معرفی محصولات كشاورزی و تولیدات صنعتی و صنایع دستی روستا در مراكز شهری و نمایشگاه های ذی ربط.

 

38- پیگیری و مساعدت در جهت ایجاد موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه و موسسات فرهنگی.

 

39- همكاری با واحدهای امداد رسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه و بلایای طبیعی.

 

40- گزارش پیشرفت یا عدم پیشرفت فیزیكی طرح ها به شورا و بخشدار و پیشنهاد راه كارهای مناسب برای تسریع در اجرای آن ها در جهت اجرای بند (ه) ماده (68) قانون شوراها.

 

41- همكاری با دستگاه های ذی ربط در جهت تهیه و اجرای طرح هادی روستا و تهیه پیشنهادهای لازم و تعیین كاربری اراضی واقع در روستا به منظور گنجاندن آن در طرح هادی و اجرای ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا.

 

42- مراقبت و اهتمام كامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصمیمات شورای اسلامی بخش و روستا نسبت به ارزانی و فراوانی خوار و بار و مواد مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آن ها با هماهنگی مراجع قانونی ذی ربط.

 

43- همكاری با مراجع در جهت تسهیل دسترسی مردم روستا به آرد و نان مرغوب.

 

44- پی گیری و ایجاد زمینه نظارت بر امور بهداشتی روستا از قبیل كشتار بهداشتی دام و عرضه گوشت.

 

45- اجرای مقررات دهیاری كه جنبه عمومی دارد و به تصویب شورا و تایید شورای اسلامی بخش رسیده، پس از اعلام برای كلیه ساكنان روستا لازم الرعایه است.

 

46- پیشنهاد نام گذاری معابر و اماكن و تاسیسات روستا به شورا جهت بررسی و ارایه آن ها به شورای اسلامی بخش جهت سیر مراحل لازم.

 

47- شناسایی زمینه های اشتغال و مساعدت در جهت تامین كار برای افراد جویای كار با همكاری دستگاه های ذی ربط.

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: سيد محمد هاشمي كرويي دهيار روستاي بالاكروكلا(قاضي محله)

 

اين مطلب چندي پيش نيز در وبسايت روستا درج شده بود و تعدادي از ديدگاه ها مربوط به آنزمان است.

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # 238 در تاریخ: دوشنبه 07 بهمن 1392 ، ساعت 01:11 ب ظ
آقای هاشمی من ایمن آبادی ام.
شنبه شب بعد از مدت طولانی به قاضی محله اومدم.واقعا پیشرفت کردین. جا داره از زحمات شما تشکر کنم.
اما میخوام بدونم دهیارایمن اباد کیه؟ اصلا چرا تلاش و پشتکار شمارو نداره؟ چه شخصیتی ایشونو آوردن روکار با چه دلیلی........
نقل قول
 
 
0 # بینام در تاریخ: چهارشنبه 09 بهمن 1392 ، ساعت 12:11 ب ظ
جناب 238عملکرد یك دهیار مستلز م حمایت شورای اسلا می با تجربه و کار بلد می باشد که ما بر خلا ف ادوار گذشته از این آیتم حیاتی بی بهره ایم.
نقل قول
 
 
0 # ؟؟؟ در تاریخ: چهارشنبه 09 بهمن 1392 ، ساعت 06:11 ب ظ
جناب بینام، مثل اینکه انتخاب اعضای شورای جدید ایمن آباد خیلی عصبانیتان کرد که به سرعت به این نتیجه رسیده اید؟ عدم انتخاب افراد گذشته، نتیجه عملکرد خودشان در دوران مدیریتشان است. رای مردم بیانگر این واقعیت است.
نقل قول
 
 
0 # میثم صالحی ایمنی در تاریخ: یکشنبه 15 تیر 1393 ، ساعت 07:04 ب ظ
به نام خدا
14 تیرماه روز دهیاری گرامی باد.
برابر مصوبه جلسه717 مورخه1391/6/14 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف آشنایی آحاد جامعه با عملکرد و خدمات دهیاری ها،ارتقاء منزلت خانواده بزرگ دهیاری ها،هم افزایی و افزایش همدلی و تعامل مردم و خانواده مدیریت روستایی و اطلاع رسانی در راستای آشنایی بارویکردها، سیاست ها و برنامه های کشور در ارتباط با مدیریت روستایی، روز 14تیرماه به عنوان روز دهیاری در سالنامه رسمی کشور درج گردیده است. فلذا باتوجه به این مناسبت یک سوال و یک پیشنهاد به محضر دهیاران محترم دارم.

سوال:
دهیاران محترم روستاهای ایمن ابادوکروکلا برای تحقق اهداف این نامگذاری چه اقداماتی از سوی آنها صورت گرفته است؟

پیشنهاد:
لطفا" در نحوه اطلاع رسانی از عملکرد دهیاری ها به دلیل عدم دسترسی اکثر اهالی روستا به این رسانه، صرفا" از این طریق بسنده نکنید، بلکه چگونگی گزارش عملکرد دهیاری ها را با نصب بنر در معابر اصلی و عمومی روستا هم امکان پذیر می باشد،همچنین با حضور در اجتماعات عمومی مثلأ مسجد که این ایام یکی از بهترین زمان ها برای این امر می باشد.در ضمن از صاحب نظران اعم از جوان و پیشکسوتان و خصوصا" خیرین روستا هم در اجرا و ارائه خدمات عمرانی و آبادانی و فرهنگی و.... مدیریت روستایی بهره گیری مطلوب را داشته باشید.
موید و منصور باشید.
نقل قول
 
 
0 # 0098111238 در تاریخ: یکشنبه 15 تیر 1393 ، ساعت 09:04 ب ظ
جناب 238جان امه قاضي تپه خله باحاله ،دست دهيارمون درد نکنه انشالّاه هرچي از خدا خوانه وره هده...
٢٣٨جان اين دفه اينور بييمي حتما اماره سربزن،
نقل قول
 
 
0 # ایمن آبادی در تاریخ: سه شنبه 17 تیر 1393 ، ساعت 02:04 ق ظ
دهیار محلمون ایمن آباد تازه مشغول به کار شدن که امیدواریم به وضع این محل رسیدگی کنن.
چرا زباله های محل جمع آوری نمیکنن کسی نیست پاسخ بده؟؟؟؟
منم مثل این عزیز 238 باید به آقای هاشمی تبریک بگم که واقعا دلسوزن برای مردم محلشون دارن کار انجام میدن.
238 عزیز بهتر الان بذاری 3211 :P
نقل قول
 
 
0 # 0098111238 در تاریخ: چهارشنبه 18 تیر 1393 ، ساعت 05:04 ب ظ
ايمن ابادي عزيز فقط 238 عشقه.
نقل قول
 
 
0 # ببر مازرون در تاریخ: پنج شنبه 19 تیر 1393 ، ساعت 02:04 ق ظ
ایمن آبادی عزیز کمی دقت کنید به تاریخ بالای هر کامنت میبینید که سال 92این کامنت گذاشته شده و ربطی به دهیار جدید روستا نداره ولی ما هم مثل شما امیدواریم... 3hs7s
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20