*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

10 اصل مهم زندگي خانوادگي حضرت محمد(ص)

 

فرا رسيدن سالروز وفات پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد ابن عبداله(ص)، آخرين فرستاده خداوند براي هدايت و راهنمايي بندگان و همچنین سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) را، حضور اهالي محترم روستاي ايمن آباد و كروكلا و همه ي مسلمانان جهان تسلیت عرض می کنیم.

 

پيامبر اعظم (ص) در سيره خانوادگي خويش بر جمع­ گرايي و  هم­ گرايي بين اعضاي خانواده تأکيد مي ­ورزيد: نماز و عبادت به جماعت، صرف  غذا به صورت دسته جمعي، مسافرت به صورت خانوادگي، و ...

 

 

 

 

1_  اصل تأسيس خانه و خانواده­ اي الهي و ملکوتي

پيامبر همواره به تشکيل خانواده با نيّت تقرب به ساحت الهي تشويق مي­ کرد و مردمان را از بي­ همسري و تنها زيستن بيم مي­ داد. آن حضرت خود، خانه و خانواده­ اي را بنيان نهاد که در نهايت پاکي و نورانيت، به جايگاه نزول وحي و فرودگاه و عروج ­گاه بلند پايه ­ترين فرشتگان رحمت تبديل گشت. از اين رو اصل بنيان نهادن خانه و خانواده ­اي الهي که در حد توان و ظرفيت خويش در ارتباط مداوم با عالم غيب و ملکوت عالم باشد، نخستين و برترين الگويي است که مي­ توان از سيره ي خانوادگي آن يگانه عالم هستي برگرفت.

 

 

2_ اصل انتخاب بهترين همسر

پيامبر مهر و رأفت، بر دقت در انتخاب «همسر همدل و شايسته» فراوان تأکيد مي ­فرمود و از آن به عنوان «بهترين نعمت پس از ايمان به خداوند» و «بهترين گنجينه مرد» نام مي­ برد:

آدمي پس از ايمان به خداوند، به چيزي برتر از همسر همدل دست نمي ­يابد.

آيا شما را از بهترين گنجينه مرد آگاه نسازم؟! زني پارسا و شايسته... .

 

 

3_ اصل خدا محوري و عبادت در خانه و خانواده

رسول خدا (ص) در متن خانه و خانواده، همواره به ياد خدا بود تا جايي که وقت خود را در خانه به 3 قسمت تقسيم مي‌کرد: بخشي ويژه نماز و مناجات با خداوند، بخشي براي خانواده و بخشي براي خود.

 

پيامبر(ص) با ارائه چهره درستي از صفات خداوند در رفتار و گفتار خويش، او را محبوب دل اعضاي خانواده قرار مي‌داد: آفريدگار با مهربانان، مهربان است. به آن­هايي که در زمين هستند رحم کنيد تا آن­که در آسمان است، به شما رحم کند.

 

شيفته نماز بود و در خانه با اشتياق تمام، انتظار وقت نماز را مي ­کشيد. در سخني به اباذر، شيفتگي ­اش به نماز را از شيفتگي انسان گرسنه به غذا و انسان تشنه به آب بيش­تر معرفي فرمود: گرسنه هرگاه بخورد، سير مي­ شود و تشنه هرگاه بنوشد، سيراب مي ­شود، اما من از نماز هيچ­گاه سير نمي ­شوم.

 

عايشه مي ­گويد: «حضرت با ما حرف مي ­زد و ما با او حرف مي ­زديم، اما چون هنگام نماز فرامي رسيد، گويا نه او ما را مي ­شناخت و نه ما وي را».

 

دو رکعت نماز در دل شب براي او دوست ­داشتني­ تر بود از دنيا و آنچه در آن است. از اين رو نماز جماعت آن حضرت کوتاه ‌ترين و نماز فُرادايش طولاني ­ترين نماز بود. دو برابر نمازهاي واجب، نماز مستحبي مي خواند.

 

بر سحرخيزي و اقامه نماز شب تأکيد مي ­ورزيد و همسران را تشويق مي ­فرمود تا يکديگر را در اين امر، يار و مددکار باشند.

 

در خانه همواره به خدا پناه مي ­برد و خاکسارانه از او مي ­خواست که لحظه­ اي او را به خود  وا نگذارد؛

 

در طول روز، 70 مرتبه از خداوند طلب آمرزش و مغفرت مي­ کرد و مي ­فرمود: چه خوب است آدمي گاهي با خود خلوت کند، گناهانش را به ياد آورد و از خداوند آمرزش بخواهد.

 

 

 

4_ اصل بهترين همسر بودن

آن حضرت با افتخار، خود را بهترين همسر براي خانواده خويش برمي ­شمرد و فراوان مي ­فرمود: بهترين شما کساني هستند که براي زنان خويش بهترين شوهر باشند. و من از همه شما براي خانواده ­ام بهترم.

 

 

 

 

5_ اصل تربيت بهترين فرزندان

بر تربيت و ادب­ آموزي فرزندان بر پايه کرامت و عزت تأکيد مي ­ورزيد و مي ­فرمود: فرزندانتان را عزت و کرامت بخشيد و به نيکي ايشان را ادب نماييد تا مورد رحمت و آمرزش الهي قرار گيريد.

 

 

6_ اصل همسر دادن فرزندان

پدران و مادران را از مجرد ماندن فرزندانشان بر حذر مي­ داشت و بر اين آيه نوراني فراوان تأکيد مي ­ورزيد: (بي ‌همسران و بندگان و کنيزان صالح خود را همسر دهيد که اگر فقير باشند، خداوند ايشان از فضل خويش بي ‌نيازشان مي­ کند).

 

روزي بر فراز منبر رفت و پس از ستايش خداوند درباره «ضرورت ازدواج بهنگام دختران» فرمود: دختران بسان ميوه­ ها بر درختند. اگر  ميوه ­اي پخته و رسيده شود و آن را نچينند، آفتاب آن را تباه مي ­سازد و باد آن را مي ­پراکند. هم­چنين اگر دختران به سنّي رسيدند که آن­چه را زنان مي ­فهمند، دريابند، دارويي جز ازدواج براي آنان نيست. در غير اين صورت، از فاسد شدن آنان در امان نباشيد؛ چرا که آن­ها انسانند [و در معرض لغزش و تباهي]».

 

 

7_ اصل مديريت زمان در خانه

رسول خدا (ص) چون به خانه مي­ آمد، وقت خود را به سه قسمت تقسيم مي­ کرد: بخشي براي خدا (و راز و نياز و مناجات با او)، بخشي براي خانواده و بخشي براي خود.

 

 

8_ اصل کمک در کارهاي خانه

آن حضرت در خدمت کارهاي خانه بود. در تکه­ تکه کردن گوشت با اهل خانه همکاري مي­ کرد. کارهاي خود را در خانه به ديگر اعضاي خانواده نمي ­سپرد و چه ­بسا خود براي خوردن و آشاميدن بر مي­ خاست.

درِخانه را، خود باز مي­ کرد. گوسفندان را نيز مي­ دوشيد. بيش ­تر دوخت و دوز مي ­کرد.

خدمت در خانه را صدقه به شمار مي­ آورد و فضيلت و ثوابي شگفت براي آن بيان مي ­فرمود: اي علي، کسي که در خدمت خانواده ­اش در منزل باشد و خود خواهي نورزد، آفريدگار نامش را در ديوان شهيدان مي ­نگارد... و به تعداد موهاي اندامش يک سال عبادت برايش محسوب مي نمايد.

اي علي، خدمت به همسر در خانه، کفاره گناهان بزرگ مرد است و خشم پروردگار را فرو مي‌ نشاند.

 

 

9_ اصل جمع ­گرايي در خانواده

پيامبر اعظم (ص) در سيره خانوادگي خويش بر جمع­ گرايي و هم­گرايي بين اعضاي خانواده تأکيد مي ­ورزيد: نماز و عبادت به جماعت، صرف  غذا به صورت دسته جمعي، مسافرت به صورت خانوادگي، و... .

آن حضرت از تنها سفر کردن خوشش نمي ­آمد و هرگاه مي­ خواست به سفر رود،  ميان همسرانش قرعه مي زد و نام هر که در مي­ آمد، او را با خود به سفر مي ­برد. مي ­فرمود: اي علي، تنهايي به مسافرت مرو! همانا شيطان با انسان تنهاست و از دو نفر دورتر.

 

پيامبر اعظم (ص) تا جايي که امکان داشت، تنها غذا ميل نمي ­کرد و همواره مي ­فرمود: دسته­ جمعي غذا بخوريد، پراکنده نشويد [و تنهاخوري نکنيد]؛ چراکه برکت با جماعت است.

 

در خوردن غذا به صورت دسته ­جمعي، علاوه بر تغذيه جسماني، تغذيه عاطفي و تحکيم پيوند هاي مبارک خانوادگي و ديدارهاي صميمانه مداوم، تمرين و تکرار مي­ شود.

 

 

 

10_ اصل فدا كردن دار و ندار خانواده، در راه خدا

آن حضرت به همراه همسر وفادارش خديجه، تمام مکنت و ثروت، آبرو  و شهرت، جواني و سلامت... و تمام دار و ندار خانواده را در راه خدا و اعتلاي قرآن و اسلام فدا نمود.

 

 

 

 

منبع: پيامبر اعظم

 


ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20