*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برنامه مراسم آئيني اربعين تا چهل و هشتم در روستا

 

اصولا" در روستاي ايمن آباد و كروكلا مراسم آئيني خاصي از اول محرم تا 28 صفر كه مصادف با رحلت حضرت محمد(ص) و امام حسن مجتبي(ع) مي باشد و در روستا معروف به چهل و هشتم نيز مي باشد، در مساجد، حسينيه ها و منازل شخصي افراد روستا برگزار مي گردد.

 

 فرا رسيدن اربعين حسيني و سالروز رحلت پيامبر اكرم(ص)، امام حسن مجتبي(ع) و امام رضا(ع)

بر اهالي محترم روستاي ايمن آباد و كروكلا تسليت باد.

 

 

 

در مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي ايمن آباد پس از مراسم نمايشي و آئيني شب قوم بني اسد كه در واقع پايان بخش مراسم دهه اول محرم مي باشد، مراسم ديگري هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با اجراي مداحي و سخنراني در اين مسجد برگزار مي شود و تا شب 28 صفر يا چهل و هشتم ادامه دارد.

 

در اين مسجد اهالي روستاي ايمن آباد شب اربعين را با پذيرايي شام همراه مي كنند و بر اساس آئين دهه اول محرم عمل مي نمايند.

 

 

در مسجد جامع روستاي ايمن آباد نيز مراسم ويژه شب اربعين برپا مي شود كه با پذيرايي شام همراه است.

 

در روستاي بالاكروكلا يا قاضي محله نيز مراسم ويژه شب اربعين تا چهل و هشتم، هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به جماعت، مراسم مداحي و سخنراني را به همراه پذيرايي شام به مرحله اجرا مي گذارند.

 

البته در روستاي بالاكروكلا نه تنها در مسجد النبي(ص) هر شب اين مراسم برگزار مي شود، بلكه در مسجد امام حسن مجتبي(ع) و مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) نيز چنين مراسمي برپا مي شود و اهالي به عزاداري مي پردازند.

 

 

 

در صبح روز اربعين نيز اهالي روستاي بالاكروكلا، مراسم دسته روي و سينه زني را به سمت مزار امامزاده هيبت اله در روستاي داودكلا آستانه سر به راه مي اندازند.

 

و اما در روز 28 صفر يعني چهل و هشتم كه مصادف با رحلت حضرت رسول اكرم(ص) و حضرت امام حسن مجتبي(ع) است اهالي سه روستاي ايمن آباد، پايين كروكلا و بالاكروكلا مراسم دسته روي به همراه سينه زني و زنجير زني را به سمت امامزاده شمس الدين(ع)(بالاتر از روستاي ورمتون) برگزار مي كنند.

 

لازم به يادآوري است در شب چهل و هشتم، تعدادي از اهالي روستا با توجه به نذري كه دارند به برگزاري مراسم خاصي در منزل خود مي پردازند كه همراه با مداحي، سخنراني و پذيرايي شام مي باشد.

 

از جمله ي اين افراد مي توان به سيد رمضان هاشمي كرويي(معلم بازنشسته روستا) اشاره داشت كه منبري به نام گلابي منبر در منزل پدري اش قرار دارد و هرساله به اين امر اهتمام مي ورزد.

 

از طرفي حاج سيد حسين حسيني ايمني خيّر و يكي از بزرگان روستا نيز، در شب چهل و هشتم مراسم عزاداري با پذيرايي شام در مسجد جامع روستا، كنار مزار شهداي روستا برگزار مي كند.

 

لازم به ذكر است در چنين مراسمي كه به اين شكل در منازل و يا مسجد برگزار مي شود بر اساس دعوت نامه ميزبان مجلس، مدعوين در مجلس عزا، حاضر مي شوند.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # محمد هاشمی دهیاربالا کروکا در تاریخ: یکشنبه 01 دی 1392 ، ساعت 12:10 ب ظ
سلام . روز اربعین مراسمی همراه با مداحی و سخنرانی و نهار در مسجد امام حسن مجتبی بالا کروکلا توسط فرزندان مرحوم سید قاسم هاشمی برگزار می باشد این مراسم به صورت عمومی می باشد .این مراسم هر ساله در روز اربعین توسط همین خانواده برگذار می گردد
نقل قول
 
 
0 # سید جواد هاشمی در تاریخ: یکشنبه 23 آذر 1393 ، ساعت 12:09 ب ظ
با سلام و عرض خسته نباشید
اولا نام کد خداها نام جمشید غضنفری را فراموش کرده اید.
اطلاعیه مراسم آیین تعزیه خوانی در مسجدالنبی بالاکروکلا در بعدازظهر چهل و هشتم ساعت 13 برگزار می گردد لذا از علاقمندان دعوت به عمل می آید.
بانیان مجلس :سید رحمان هاشمی و پسرانش سید محمد رضا و سید جواد

ضمنا این مراسم همه ساله در همین تاریخ توسط همین بانی برگزار می گردد.

تشکر
از زحمات شما
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20