*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برگزاري اولين كارگاه خلاقيت علمي و عملي در مدارس روستايي مازندران

 

امروز روز خوب و به ياد ماندني براي دانش آموزان پايه چهارم، پنجم و ششم ابتدايي پسران روستايمان بوده است. دانش آموزاني كه پس از مدت ها در خارج از چهار ديواري كلاس درس، تئوري هاي مندرج در كتابشان را، به شكل جدي در بوته عمل و آزمايش گذاشتند، آنهم زير نظر يكي از اساتيد برجسته دانشگاه با درجه علمي قابل احترام يعني فوق دكتراي فيزيك اعصاب.

 

بچه هاي مدرسه با توجه به سن و سالشان، دركي عميق از اين مهم داشتند و بسيار شادمان از اين رخداد علمي جالب.

 

آنها بسيار اميدوارند كه بارها و بارها اين كارگاه هاي علمي برگزار شود حتي به شكل ثابت و حداقل يكبار در هفته.

اينها مطالبي است كه تعدادي از آنان در راه بازگشت از كارگاه خلاقيت علمي و عملي ابراز نمودند.

 

 

كارگاه خلاقيت علمي و عملي جهت يادگيري و پرورش خلاقيت و نوآوري دانش آموزان روستا در مقاطع مختلف از سوي گروه " كاسپين علوم آزما " كه زير نظر مركز رشد و فن آوري دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل مي باشد، صبح امروز سه شنبه 19 آذرماه 1392 در مدرسه پسرانه روستا برگزار شد.

 

اين اولين كارگاه خلاقيت علمي و عملي در بين مدارس روستاهاي استان مازندران بوده است كه به همت حاج محسن لاسمي ايمني و با هماهنگي اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل و دانشگاه صنتعتي نوشيرواني، در روستاي ايمن آباد و كروكلا به مرحله اجرا رسيده است.

 

برنامه از ساعت 9 صبح امروز به دليل كمبود فضاي آموزشي و كارگاهي مجتمع ولايت روستا، در مسجد جامع روستاي ايمن آباد با قرائت آياتي از كلام خدا آغاز شد.

 

يكي از دانش آموزان به نمايندگي از ساير دانش آموزان مجتمع، مقاله اي را به پاس زحمات حاج محسن لاسمي قرائت نمودند.

 

 

سپس آقاي رحمت خانگلي زاده فيروزجايي مدير مجتمع ولايت روستا، ضمن عرض خير مقدم و قدرداني از دست اندركاران اجراي اين كارگاه خلاقيت علمي و عملي در روستا، اظهار اميدواري كردند كه همواره شاهد تداوم برگزاري چنين كارگاه هايي در مدارس روستا باشيم.

 

پس از ايشان حاج محسن لاسمي ايمني قائم مقام مجمع خيّرين شهرستان بابل و عامل برگزاري كارگاه خلاقيت علمي و عملي در روستا، ضمن قدرداني از مديريت آموزش و پرورش بابل، رياست دانشگاه صنعتي نوشيرواني و بويژه دكتر خان بابايي و  مهندس عراقي و همكارانشان در گروه كاسپين علوم آزما، در حضور دانش آموزان پايه هاي چهارم، پنجم و ششم ابتدايي عنوان نمودند: باور دارم كه دانش آموزان روستايمان ايمن آباد و كروكلا از هوش و توان علمي بالايي برخوردارند و امكانات عملي و آزمايشگاهي مي تواند در كشف استعداد و رسيدن به اهداف والا و درازمدت آنان اثر گذار باشد.

 

تجهيز مدرسه به ابزار و وسايل آزمايشگاهي، امروزه هزينه زيادي را به همراه دارد اما ارتباط دو سويه بين مدرسه و دانشگاه مي تواند شرايط را براي اين امر مساعدتر نمايد.

 

تقاضاهاي زيادي از مدارس مختلف بخش ها و  روستاهاي حومه بابل مطرح شد كه اولين دوره اين كارگاه ها در سطح استان مازندران در روستايمان برگزار شد و جاي بسي قدرداني دارد، هم از دانشگاه و هم از آموزش و پرورش بويژه دكتر خان بابايي كه خود يكي از افتخارات علمي كشورمان به حساب مي آيند.

 

 

ايشان ضمن يادآوري از نام و خاطره دكتر سيد فريد حسيني زاده (دكتراي هوافضا) يادش را گرامي داشتند.

 

حاج محسن لاسمي ايمني با اشاره به اين نكته كه هر كجا باشم  قلبم براي بخش لاله آباد، روستايم ايمن آباد و دانش آموزانش مي تپد، پي گيري برگزاري چنين كارگاه هاي علمي را در دراز مدت براي روستا، از برنامه هاي مهم خود قلمداد نمودند و از تحصيلكرده هاي روستا نيز كه در مراكز علمي مشغول مي باشند، تقاضا نمودند در صورت توانمندي در اين امر به ياري مان بشتابند.

 

ايشان در پايان از همه فعالان عرصه علمي و فرهنگي روستايمان در هر كجا كه هستند دعوت نمودند تا به اندازه توان خود در هر بخشي كه خود مد نظر دارند براي توسعه همه جانبه روستايشان قدمي بردارند.

 

 

پس از آن دكتر رضا خان بابايي فوق دكتراي فيزيك اعصاب و عضو هیات علمی گروه فيزيك دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل و استاد راهنمای تیم کاسپین علوم آزما، ضمن قدرداني از عزيزاني كه بسيار پي گير برگزاري چنين كارگاهي علمي و عملي در مدرسه روستاي خود بودند، اين امر را نشان از اهميت و جايگاه والاي علم و دانش نزد اهالي اين روستا عنوان نمودند.

 

ايشان با بيان اهميت برگزاري اين كارگاه ها در درازمدت روي دانش آموزان، عنوان نمودند كه هدف مهم ما از برگزاري چنين كارگاهي اين است كه  آموزش ها چگونه بايد صورت گيرد تا دانش آموزان با ديدن، انجام دادن، ساختن و توليد كردن و همراه كردن اين دست ساخته خود در منزل و ديدن چند باره آن، مي تواند در آموزش علوم و بازخورد آن و روحيه ابتكار، اختراع و نوآوري بسيار اثرگذار باشد.

 

ايشان با بيان اينكه دانش آموزان روستاي ايمن آباد و كروكلا اولين دانش آموزان روستايي در سطح استان مازندران هستند كه كارگاه خلاقيت علمي و عملي براي آنان انجام پذيرفت، اين رخداد علمي را بسيار مهم خواندند.

 

 

امروز دانش آموزان با سنسور مغناطيسي آشنا مي شوند، يعني حسگر مغناطيسي و در نهايت يعني كنترل از راه دور.

 

اما الآن نمي شود با دانش و آگاهي فعلي دانش آموزان، كنترل از راه دور را ، مثل دانشجويان رشته هاي مهندسي به آنان آموزش داد و يا انتظار داشته باشيم آنرا بسازند. لذا كار ما اين است كه  وسايل ساده اي ابدا مي كنيم. طراحي با خود ماست اما بچه ها خودشان مي سازند، آهن ربا را به آن نزديك مي كنند و روشن مي شود. يعني كنترل از راه دور يا حسگر مغناطيسي را به آنها آموزش داديم و آنان چون خودشان با دستان خود ساختند،  آموختند.

 

يا آزمايش هايي مثل چگونكي ساخت موتورهاي الكتريكي. آنقدر ساده و ارزان توليد مي شود و در حد زير 7000 تومان، تا دانش آموزان بتوانند بفهمند كه ساخت موتور در دنيا چگونه انجام مي شود. فراموش نكنيم چرخ صنعت در همه جاي دنيا، با موتور كار مي كند.

 

كم نيستند فارغ التحصيلان دانشگاهي كه حتي نمي توانند يك موتور ساده بسازند. پس به اين ترتيب نمي شود انتظار داشت در عرصه صنعت شاهد نو آوري باشيم.

 

 

ما  ابزار، قطعات و  وسايل ساده را، خام خام همراه خود مي آوريم، به دست بچه ها مي دهيم و بچه ها با فازمتر، آچار و ساير ابزار مورد نياز خودشان آنرا مي سازند و وقتي روح پيدا مي كند هيجاني را با خود همراه مي كند كه قابل وصف نيست.

 

 

ايشان در خصوص برگزاري دراز مدت اين كلاس ها با توجه به علاقه مندي فراوان دانش آموزان اين روستا عنوان نمودند:

ما بايد مدارس كل استان را تحت پوشش قرار دهيم و امكان آن به سختي پيش مي آيد اما سعي مي شود برنامه ريزي براي  برگزاري آن در اين روستا با توجه به نزديكي آن به بابل و دانشگاه صنعتي نوشيرواني بيشتر شود.

 

 

دكتر خان بابايي و همكارانشان به همراه حاج محسن لاسمي و آقاي خان گلي زاده، پس از پايان كارگاه خلاقيت علمي و عملي دانش آموزان پايه هاي چهارم، پنجم و ششم مدرسه پسرانه روستاي ايمن آباد و كروكلا، بازديدي نيز از مدرسه و حتي كلاس هاي مختلف در مجتمع ولايت روستا داشتند و با صحبت هاي دو تا سه دقيقه اي در خصوص اهميت علم و دانش و جايگاه آن در كشور و دنيا، نكاتي مثل مطالعه، تحقيق، برنامه ريزي براي استفاده بهينه از وقت و زمان، ارتباط با مراكز علمي و تحقيقي را، به دانش آموزان، گوشزد نمودند.

 

 

 

 

 

 

لازم به توضيح اينكه فردا نيز از ساعت 9 تا 11 صبح، كارگاه خلاقيت علمي و عملي در مدرسه دخترانه روستا در پايه هاي چهارم، پنجم و ششم ابتدايي با حضور مهندس عبدالرحيم عراقي  انجام خواهد پذيرفت.

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: عسكري اميني ايمن آبادي

         عكاس: سعيد خدابخشي (معلم پايه پنجم)

 

  اين خبر 19 آذرماه 1392 در وبسايت روستا درج شد.

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # امیررضا ایمانی در تاریخ: سه شنبه 19 آذر 1392 ، ساعت 08:09 ب ظ
سلام
من در کلاس های تابستانی خلاقیت مدرسه کمال بابل شرکت کردم و بعد از ۱۵ جلسه طرح ابتکاری من با عنوان متراژسنج دیجیتال با راهنمایی مهندس عراقی به عنوان ۲ طرح برگزیده دوره انتخاب شد.
با تشکر از دکتر خان بابایی و مهندس عراقی و به امید موفقیت دوستان و فامیلان ايمن آبادی.
نقل قول
 
 
0 # رضا حسین جان زاده لداری در تاریخ: چهارشنبه 20 آذر 1392 ، ساعت 09:09 ق ظ
از همکاری صمیمانه آقای امینی با آموزش و پرورش بابل کمال تشکر را داریم، روابط عمومی آموزش و پرورش بابل آماده هرگونه همکاری در صورت نیاز است.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20