*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

جملات حكيمانه از نلسون ماندلا، كه ساعاتي پيش درگذشت

 

نلسون ماندلا يكي از بزرگترين و دوست داشتني ترين دولتمردان جهان، شامگاه پنجشنبه 14 آذرماه 1392 برابر با 5 دسامبر 2013  در سن 95 سالگی در منزل خود در ژوهانسبورگ درگذشت.

 

 

 

 

جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری‌ آفریقای جنوبی در نطقی تلویزیونی ضمن تسلیت درگذشت نلسون ماندلاي دوست داشتني به مردم آفریقای جنوبی به تمجید از شخصیت این قهرمان ضدآپارتاید که پدر موسس کشور دموکراتیک‌  آفريقاي جنوبي بود، پرداخت.

 

وی ادامه داد: کشور ما بهترین فرزند خود را از دست داد. مردم ما یک پدر را از دست دادند. هرچند ما می دانستیم که این روز فرا خواهد رسید اما هیچ چیز نمی تواند حس فقدان عمیق را در ما از بین ببرد.

 

ماندلا اولین رئیس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی بود که از سال ۱۹۹۴ به مدت ۵ سال این سمت را بر عهده داشت و بسیاری او را پدر آفریقای جنوبی می‌دانند.

 

رهبر پیشین آفریقای جنوبی، علیه آپارتاید مبارزه کرد و در سال ۱۹۹۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

 

نلسون ماندلا، که مدت ۲۷ سال زندانی بود، نقش برجسته‌ای در برقراری صلح در سایر مناقشات به عهده داشت. ماندلا در ماه‌های اخیر چندین بار به دلیل مشکلات جسمانی در بیمارستان بستری شده بود.

 

او در دهه هشتاد، زمانی که زندانی شده بود، دچار بیماری سل شد. ماندلا به عفونت ریوی مبتلا بود. او چند ماه پیش، پس از ترخیص از بیمارستان، در خانه تحت مراقبت‌های پزشکی ویژه قرار داشت.

 

قرار است که برای نلسون ماندلا مراسم تدفین ملی برگزار شود. به دستور دولت، پرچم‌ها در آفریقای جنوبی به حالت نیمه افراشته درآمده است.

 

نلسون ماندلا علیرغم حبس طولانی مدت، دشمنان سابق خود را بخشید و به عنوان رییس جمهوری وقت از تمام نژاد‌ها خواست برای دستیابی به آشتی ملی همکاری کنند.

 

در همین حال بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ماندلا را "غول عدالت" خواند و گفت: هیچ کس به اندازه او در عصر ما برای پیشبرد ارزش ها و آمال های سازمان ملل کار نکرد. او زندگی اش را صرف خدمت به مردمش و بشریت کرد و این کار را با فداکاری زیاد انجام داد. موضع گیری اصولی او و نیروی اخلاقی که زیربنای این موضع گیری بود نقش اساسی در برچیدن آپارتاید داشت.

 

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد: دستاورد او بیش از چیزی بود که می شود از هر انسانی انتظار داشت. ما یکی از بانفوذترین، شجاع‌ترین و خوب‌ترین انسان‌هایی که می‌توان همزمان با آنها در زمین زیست را از دست داده‌ایم. او دیگر متلق به ما نیست بلکه متعلق به قرن‌هاست.  نلسون ماندلا با وقاری مثال زدنی و اراده ای فولادین و با فدا کردن آزادی خودش برای آزادی دیگران، آفریقای جنوبی را دگرگون کرد و همه ما را تکان داد. سفر او در طول زندگی از حبس تا رسیدن به ریاست جمهوری در برگیرنده این وعده بود که انسان‌ها و کشورها می توانند بهتر شوند.

 

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز در واکنش به درگذشت ماندلا گفت: امروز چراغی درخشان در جهان از تابیدن باز ایستاد.

 

کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد نیز طی بیانیه‌ای گفت که دنیا رهبر بزرگی را از دست داده است.

 

روحاني رئيس جمهوري كشور مان ايران: او بی‌تردید شخصیت ممتازی بود که پس از پیروزی و به بار نشستن مبارزات، با پیوند اخلاق و سیاست، شیرینی بخشش در عین فراموش نکردن را حتی به زندانبانان و به بند کشندگان خود چشانید و از خود خاطره کم‌نظیری برای جهان بشریت به جا گذاشت. شگفتی زندگی او در آن بود که می‌دانست چگونه زندگی کند.

 


 

 جملاتي حكيمانه از نلسون ماندلا

 

هر روز صبح در جنگل آهوئی از خواب بیدار میشود که می داند باید از شیر تندتر بدود تا طعمه او نگردد، و شیری که می داند باید از آهوئی تندتر بدود تا گرسنه نماند. مهم نیست که شیر باشی یا آهو ، با طلوع هر آفتاب با تمام توان آماده دویدن باش.

 

 مهم این نیست که قشنگ باشی، قشنگ این است که مهم باشی! حتی برای یک نفر.

 

 ما هم به ذهن سلیم و هم قلب نیازمندیم، شکوه زندگی این نیست که هرگز به زانو در نیائیم ،در این است که هر بار افتادیم دوباره برخیزیم.

 

موفقیت پیش رفتن است نه به نقطه ی پایان رسیدن. 

 

بگذار عشق خاصیت تو باشد نه رابطه خاص تو باکسی. 

 

کوچک باش و عاشق.. که عشق می داند آئین بزرگ کردنت را ...

 

 ما زاده شده ایم تا شکوه و بزرگی خداوندی را که در درونمان است آشکار سازیم و این امر،همه ی انساتها را در بر می گیرد. 

 

بهترین لذت آدمی این است که بداند نسلی از او به جا مانده. ولی حسی برتر از هر لذت موجود این است که بداند مسئولیت خانواده ای بر دوش اوست و هر فردی می تواند از این لذت برخوردار باشد. 

 

اگر قرار باشد خون را با خون شست دچار بدبختی می شویم ،ببخشیم اما فراموش نکنیم! 

 

شجاعت مترادف نترسیدن نیست،بلکه شجاعت به معنای غلبه بر ترس است. 

 

براي آنکه مانع احساس عدم امنيت ديگران در اطرافمان باشيم، خود را از انظار دور مي سازيم. اما اين کار ما را به جايي نمي رساند. ما متولد شده ايم که شکوه و عظمت خداوند را به نمايش در آوريم. چيزي که در درون ماست. نه در درون برخي از ما، بلکه در درون تک تک ما. و زماني که به اين نور درونمان اجازه تابيدن مي دهيم، ناآگاهانه به ديگران نيز اجازه چنين کاري را مي دهيم. 

 

بقای دوستی ها به تفاهم متقابل وابسته است.

 

 آزادی به بریدن زنجیرها از دست و پا خلاصه نمی شود، آزادی، به احترام گذاشتن آزادی دیگران نیز نیاز دارد.

 

 

 

از خدا پرسیدم: خدایا چطور می توان بهتر زندگی کرد؟
خدا جواب داد :گذشته ات را بدون هیچ تاسفی بپذیر،
با اعتماد زمان حال ات را بگذران و بدون ترس برای آینده آماده شو.
ایمان را نگهدار و ترس را به گوشه ای انداز.
شک هایت را باور نکن و هیچگاه به باورهایت شک نکن.
زندگی شگفت انگیز است فقط اگربدانید که چطور زندگی کنید.

 

 

بعد از بالا رفتن از قله‌ای بلند، تنها یک نفر است که متوجه می‌شود قله‌ های دیگری هم برای صعود وجود دارد.


 

 

 زندگي نامه نلسون ماندلا

 

 

منبع: ايسنا _ جملات زيبا

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # بهروز طاهرپور در تاریخ: جمعه 15 آذر 1392 ، ساعت 02:09 ب ظ
سلام به همه ی دوستان عزیز
واقعا عالی بود!
هم متاسف شدیم از رحلت این مرد بزرگ و هم خوشبخت شدیم که درک کنیم، چنین جایگاهی نیز برای انسانها قابل دسترسی است!
همچنین نوشتن سخنان حکیمانه ی ایشان نیز خیلی عالی بود. ممنون از این کار قشنگ
نقل قول
 
 
0 # ح.الف در تاریخ: جمعه 15 آذر 1392 ، ساعت 06:09 ب ظ
سلام بر ماندلا و صلح دوستي اش.از ماندلا ياد بگيريم تا در روستامون هم، همه با هم دوست باشيم حتي اونايي كه به ما و خانواده مون آسيب رسوندند.ببخشيمش ون اما فراموش نكنيم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20