*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برگزاري روضه ي زنانه در روستاي بالاكروكلا

 

برگزاري روضه هاي زنانه از جمله مراسم  آئيني و مذهبي ريشه دار  در  روستاي مان ايمن آباد و كروكلا می باشد كه همواره در طول سال برگزار مي شود.

 

اين مراسم پس از تاسوعا و عاشوراي حسيني تا شب رحلت پيامبر اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) كه به " چهل و هشتِم " هم در روستا معروف است، از سال ها پيش تا به امروز جايگاه خاصي نزد اهالي روستا دارد.

از دیگرسوی در ایام فاطمیه نیز شاهد برپایی همین روضه های زنانه هستیم.

 

 

اصولا" مراسم آئيني روضه ي زنانه صبح ها و بعدازظهرها در مكان هايي كه به منبر بن نيز معروف است برگزار مي شود و گاهي نيز در منازل افرادي كه خود نذري خاص دارند.

 

زنان روستاي بالاكروكلا براي برگزاري اين مراسم در سال 1392، تلاش فراوان نمودند تا در تكيه يا حسينيه اين روستا كه امسال براي استفاده اهالي آماده بهره برداري شده است به برگزاري آن بپردازند كه به دلايلي با مخالفت اعضاي هيات امناي مسجد النبي(ص) روبرو شدند. گلايه اي هم از سوي زنان روستا در اين باره مطرح شد. اينكه  چرا مردان روستا دهه اول محرم از اين مكان استفاده مي كنند و پذيرايي نيز مي شوند اما زنان حق استفاده از آن را ندارند؟

 

با توجه به اين شرايط بر آن شدند تا منزل زنده ياد حاج  سيدميرزا هاشمي كرويي و همسرش زنده حاجيه خانم گُل تاج غضنفري (پدر و مادر مداح روستا آقاي سيد عيسي هاشمي كرويي) را براي برگزاري مراسم روضه انتخاب كنند.

 

اين مراسم در ایام محرم و صفر و در ایام فاطمیه به مرحله اجرا در می آید.

 

 

هر روز يك باني دارد و باني روضه ي زنانه كه بنابر نذري كه بر گردن دارد به برگزاري آن مي پردازد، موظف است تمامي هزينه ها را بر عهده بگيرد. از جمله هزينه سخنران، مداح و هزينه پذيرايي.

 

و اما برنامه هاي مراسم روضه زنانه در روستا:

 

1_  تلاوت آياتي چند از كلام خداوند


2_  مراسم  زيارت عاشورا

 

3_  بيان چند مسئله از احكام شرعي

 

4_  سخنراني:

 در مراسم روضه زنانه روستا سخنراني نيز از سوي خانم سيده صديقه هاشمي كرويي (نوه حاجيه قمر(ره)، دختر سيد ابوالفضل) كه در حال تحصيل در حوضه علميه بابل نيز مي باشد صورت مي پذيرد.

 

 

5_  مداحي و سينه زني:

در ادامه مداحي و اجراي سينه زني توسط مداح زن روستا صورت مي پذيرد كه در حال حاضر خانم سيده معصومه ارشادي ايمني (خواهر روحاني شهيد روستا شهيد سيدابوالقاسم ارشادي) مداحي مراسم روضه زنانه روستا را بر عهده دارد.

 

 


6_  دعاي پاياني:

با انجام دعاي پاياني به صورت رسمي مراسم روضه به اتمام مي رسد.

 

 

 

7_  پذيرايي:

در پايان مراسم، پذيرايي از حاضران صورت مي پذيرد.

پذيرايي نيز هر روز علاوه بر چاي و نون خِشك (نوعي نان ويژه مراسم روضه كه در بابل پخت مي گردد)، نون سوخاري، شكلات، پرتقال و نارنگي،  يكي از غذاهايي مثل آش، شله زرد، باكله پته با بچا پلا( باقلا و برنج كته ي سرد شده)، لوبيا پته با بچا پلا ( لوبيا و برنج كته ي سرد شده) نيز تهيه مي شود و از حاضران پذيرايي به عمل مي آيد.

 
 

 

 زنان و مادران روستا نيز مقداري از اين مواد غذايي جهت پذيرايي، مثل نون خشك و نون سوخاري را براي اهالي خانه خود در كيسه پلاستيكي كوچك و يا لاي چادري كه بر كمر بسته اند و يا گوشه چارقد خود مي گذارند و به خانه مي برند. كودكان ديروز خوب به ياد دارند وقتي از مدرسه باز مي گشتند با آن حالت گرسنگي آنچنان خوردن نذري روضه از سوي مادر مي چسبيد كه انگار يكي از خوشمزه ترين خوراكي هاي دنيا را خورده اند. يادش به خير...

 

 

 

 

در روستاي بالاكروكلا منبري است به نام گِلابي منبر كه در منزل زنده ياد حاج سيد تقي هاشمي كرويي و همسرش زنده ياد حاجيه خانم رقيه ايماني الحسيني قرار دارد. گلابي نام خانمي است كه  مادربزرگ مرحوم سيد تقي هاشمي بوده است.


مكاني كه اين منبر در آن قرار دارد براي برگزاري روضه در دوران قديم بيشتر مورد استفاده قرار مي گرفت اما به خاطر كمي جا، امروزه كمتر از آن استفاده مي شود. آن دسته از زناني كه نذري دارند گاهي به برگزاري مراسم روضه ي زنانه در اين مكان مي پردازند. به نظر مي رسد مكان گلابي منبر بايد تعمير شود تا از تخريب آن پيشگيري گردد.

 


 

البته لازم به يادآوري است شب چهل و هشتم يعني شب رحلت پيامبر اكرم(ص) و شب شهادت امام حسن مجتبي(ع) مراسم خاصي به صرف شام در اين مكان از سوي فرزندشان سيد رمضان هاشمي كرويي كه خود معلم بازنشسته است برگزار مي شود.

 

 

 


تهیه و تنظیم: عسکری امینی ایمن آبادی

 اين مطلب 13 آذرماه 1392 در وبسايت روستا درج شد.

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
+1 # سید محمد هاشمی دهیار بالاكروكلا در تاریخ: پنج شنبه 14 آذر 1392 ، ساعت 04:09 ب ظ
با سلام خدمت اهالی محترم روستاي بالا كروكلا، بويژه مادران و زنان روستا.
در خصوص برگزاری مراسم روضه خوانی خانم ها در مسجد،حسینیه و تکيه هیچ منعی وجود ندارد. اما رعایت نشدن بعضی از اصول توسط تعدادي از خانم ها به ویژه فرزندان کوچک شان، هیئت امنای مسجد برآن شد تا برای حفظ،نگهداری و پاكيزگي این مکان مقدس مقرراتی را وضع نمايد که از جمله ي آن ساعت شروع و پايان مراسم، نظافت و پاكيزگي مكان ياد شده،معرفی یک یا چند نفر بانی، تا تمام مسولیت حفظ و پاکیزگی این مکان مقدس از زمان شروع تا پایان مراسم را بر عهده بگیرند.
این مقررات برای روستاهای همجوارمان هم اجرا مي شود و هیئت امنای مساجد روستاهای فوق در صورت مشاهده رعایت نشدن چنین موازینی، مانع برگزاري مراسم خواهند شد.
هيات امناي مسجدالنبي(ص) روستاي بالاكروكلا اعلام مي دارد در صورت رعايت و حفظ نظافت و پاكيزگي حسينيه و معرفي سه نفر به عنوان متولي اين امر، حسينيه روستا در اختيار زنان و مادران روستا قرار گيرد.
با تشكر
از طرف هيات امناي مسجد النبي(ص) روستاي بالاكروكلا
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20