*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مناطق تاريخي،طبيعي و گردشگري روستاي ايمن آباد و كروكلا

  

شايد كمتر كسي از اهالي، اگر مهماني از راه دور برايش بيايد و بگويد جاهاي ديدني روستاي شما كجاست با افتخــار چند نقطه را بيان كند. چرا كه شايد نمي دانيم نقاط ديدني از طبيعت گرفته تا مكان تاريخي در روستايمان اگر زياد هم نباشد، كم نيست.

 

 

 

 

گشت و گذاري به  روستاي ايمن آباد و كروكلا

 

 

 

 

 


 

 

طبيعت روستا(شاليزارها، رودخانه ها و  چاه فواره اي)

 

 

 

  از جمله طبيعت زيباي روستا، اوايل فصل تابستان است كه سرسبزي حاصل از كشت برنج در شاليزارهاي روستا بسيار چشم نواز و زيباست و مناظر منحصر به فردي را شكل مي دهد كه بسيار بي نظير است. حضور گردشگران داخلي و خارجي كنار شاليزارهاي سرسبز روستا و در ادامه يعني اواخر تابستان با نمايان شدن خوشه هاي طلايي رنگ برنج، آنهم با بوي مطبوع آن، چشم ها و روان آدمي را آرامش مي دهد.

 

صرف صبحانه و نهار و گرفتن عكس هاي يادگاري ايرانگردان و جهانگردان در شاليزارهاي روستا در كنار جاده ترانزيتي، نشان از  زيبايي روستا در منطقه مي باشد.

 

 

 

 

 

 

رفتن كنار زمين فوتبال روستايمان(معروف به مسيح جر)، كنار رودخانه هاي مختلف روستا كه عمدتا" درختان بلندي دارد و سايه اش مكان آرامش اهالي است، بسيار مي تواند خوشايند باشد. آنهم كنار شاليزارهاي زيباي برنج، در شش ماهه اول سال.

 

از آنجايي كه روستاي ايمن آباد و كروكلا در پايين دستِ بام ايران يعني قله دماوند قرار دارد، چشم انداز منحصر به فردي را هر روز مي توان شاهد بود.

 

 

 

 

وجود رودخانه هاي زيبا دورتادور روستا و حتي داخل روستا زيبايي خاصي به روستا داده است و جريان زندگي را در روستا به شكلي زيباتر متصور ساخته است. از جمله رودخانه هاي مهم روستا مي توان به بيشه به يور(ويشرو)، كهرود)گرم جا)، وازرو، عيسي بند بن، ول رو و نارنج رو  اشاره داشت.

 

 

 

 

 

 

 

با توجه به طويل بودن رودخانه هاي روستا مي توان در نقاطي دورتر از روستا و در دل شاليزارها، با قدم زدن در جاده هاي خاكي سرسبز، مناطقي را برگزيد كه هم خنك و هم جذابيت بيشتري براي استراحت داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

بعضي ها اعتقاد دارند سفر به روستاي بالاكروكلا بسيار براي اهالي روستاي ايمن آباد جذابتر خواهد بود چرا كه از زندگي ماشيني همچنان فاصله بيشتري دارند. زندگي ساده با فرهنگي غني از سالهاي نه چندان دور.

 

 

 


 

 

 

 

 پختن غذا با هيزم و يادي از دوران قديم و صحبت از فرهنگ و آداب و رسوم، از خوشي ها گرفته تا ناخوشي ها و زيبايي هاي آنزمان براي كودكان و نوجوانان، مي تواند بسيار آموزنده باشد.

 

 

چه زيباست خودروي مان را در منزل پارك نمائيم و با تيلر كشاورزي مسير خانه تا مكانهاي طبيعي و گردشگري و تاريخي روستا را طي كنيم كه قطعا" بر جذابيت گردش يكروزه در روستا مي افزايد.

 

 

 

 

چاه فواره اي

 

چاه هاي آبي كه از قديم براي آبياري زمين هايي كشاورزي و همچنين براي مصرف آب آشاميدني  حفر شده بود و توسط زنان روستا به خانه ها حمل مي شد از جاذبه هاي ديگر روستاست.

 

 

آبتني در روزهاي فصل گرم سال، كنار اين چاه ه قديمي روستا از جذابيت خاصي برخوردار است كه اهالي روستا بارها آنرا تجربه كرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

كنار اين چاه آب (معروف به هلال كلاي چاه) كه در كنارش رودخانه پر آب و درختان نسبتا" بلند وجود دارد مي تواند مكان تفريحي خوبي براي اهالي باشد.

 

 

توضيح مختصر:

 

 در مورد اين چاه بايد عنوان شود كه در سال 1347 بخاطر كمبود آب در زمين هاي بخش غربي روستاي ايمن آباد در زمان كدخدايي حسن نجفي و كم آب شدن رودخانه هاي تاج رود و بيشه به يور(ويشرو)  تصميم برآن شد تا چاهي حفر شود. مكان حفر چاه را سيد مختار حسيني ايمني قبول نمودند كه از زمين كشاورزي  ايشان استفاده كنند تا 20 هكتار از زمين هاي كشاورزي مردم روستا در آن منطقه سيراب شود. اين چاه 152 متر عمق دارد و در سال 1348 با هزينه اي بالغ بر شانزده هزار تومان با پيمانكاري احمد آهي با استفاده از تراكتور حفر شد. همزمان با اين چاه، چاهي نيز در كنار مسجد صاحب الزمان ايمن آباد با 150متر عمق و با همين مقدار هزينه در روستا حفر شد كه از آن نيز براي تامين آب كشاورزي استفاده مي شد. هزينه ي هر دو چاه تماما" توسط مردم روستا پرداخت شد و نقش مرحوم حسن نجفي كدخداي وقت را نبايد از نظر دور داشت كه با درايت خاص خود مردم را مجاب به پرداخت هزينه حفر و بهره برداري چاه نمود تا در سال هاي آينده با بحران اقتصادي و فقر حاصل از باير شدن زمين كشاورزي مواجه نشوند. جالب آنجاست كه خود كدخدا لوله هاي حدود صد كيلويي و شايد بيشتر را روي دوش خود به مكان حفر چاه حمل مي نمود، چون جاده براي حركت تراكتور از جهاتي محيا نبود. با گذشت زمان براي رفع مشكل آب شرب روستا با نصب منبع آب بزرگ و مرتفع در زمين شخصي  عزيز اله بابازاده كه كنار چاه آب جنب مسجد قرار داشت به عنوان آب شرب از آن بهره جستند و بصورت لوله كشي وارد خانه هاي مردم روستاي ايمن آباد شد. اين كار در سال 1352 صورت گرفت كه در آن زمان در منطقه و بخش لاله آباد، مردم از آب لوله كشي برخوردار نبودند. در سال 1389 كه آب لوله كشي شهري وارد روستا شد، همچنان در كنار اين آب بهداشتي و سالم  بعضي از خانواده ها براي آبياري باغچه ها و شستن لباس و ... از آن آب چاه قديمي، بهره مي برند. 

 

 

 از مهمترين چاههاي آب موجود در روستاي ايمن آباد و كروكلا كه سابقه ديرينه دارند مي توان به نمونه هاي زير اشاره داشت:

 

 

 

 

1-     چاه عميق در جاده مياندسته

 

 

 2-      چاه ايمن آباد كنار مسجد صاحب الزمان(عج)

 

 

3-      چاه كروكلا كنار حمام تاريخي روستا

 

 

 

 

 

 

 

 

 حمام تاريخي روستا

 

 

 

 

حمام قدیمی روستای ايمن آبادوكروكلا توسط فردی بنام مرحوم سید میرصفی لاله آبادي در سال حدود 1230 هجري شمسي يعني حدود بيش از يكصد و پنجاه سال پيش در دوره قاجاريه، در زمینی به مساحت تقریبی دويست و هشتاد متر مربع در روستای پايين کروکلا  احداث مي شود.

 

 

 

   

 

بازديد يكساعته از اين حمام به همراه بزرگتر خانواده بويژه آنانيكه زماني از اين حمام استفاده مي كردند مي تواند اطلاعات جالب توجه، جذاب و شنيدني را برايتان به همراه داشته باشد. معماري آنزمان، خزانه يا استخر حمام، شيوه گرم كردن آب حمام، شيوه خروج فاضلاب حمام، واحدهاي كوچك اندروني حمام، و مواردي ديگر كه بسيار شنيدني خواهد بود.

 

 

 خانه تاريخي روستا

 

 

 

خانه اي بسيار قديمي كه قديمي ترين خانه روستايي است از ديگر جاذبه هاي تاريخي روستاي ايمن آباد و كروكلاست كه قدمت آن به 120 سال مي رسد. حدود سالهاي 1260 تا 1270 اين خانه توسط مير صفي خان لاله آبادي ساخته شده است و محل زندگي او بوده است. بعدها به نوه ايشان سيد شيرآقا هاشمي(ره) مي رسد. 

 

 

مرحوم میر صفی خان لاله آبادي  بعد از پایان یافتن حمام شروع به ساخت یک باب منزل مسکونی نمود او دو اتاق برایش ساخت یکی نشیمن و دیگری آشپزخانه و با سقف سفالی تا نمای ساختمان زیبا و باشکوه جلوه كند.

 

 

 با گذشت زمان و بر اساس اعتقادات ديني، اتاق نشیمن را حسینیه نامگذاری نمودند و دستور دادند منبري بسازند و در آن اتاق بگذارند و مراسم ديني و مذهبي توسط بانوان علویه در عزاداری اباعبدالحسین و برگزاري روضه هاي زنانه از آن بهره برداري شود.

 

 

روي دیوارهای منزل نقش هایی از گچ بری نمایان است و سقف آن از چوبهای طراحی شده می باشد.

 

 

در آن اتاق هایی طراحی نمودند برای گذاشتن لوازمات زندگی و بالای این اتاق ها، طاق های کوچکی طراحی کردند که قدیمی ها به آن(رف) می گفتند.

 

 
 وجود درب های ورودی کنده کاری شده بسیار خانه را زيبا كرده است و روی دیوارش آئینه مدوّری از قديم نصب شده است که هنوز در انجا بصورت زنگار گرفته به چشم مي خورد.

 

 

 

 

 

 

 

 هرچند خانواده مرحوم سيد شيرآقا هاشمي(ره)، همچنان در آن به سر مي برند و با وجود منبر و برگزاري روضه هاي زنانه از قداست خاصي برخوردار است، مي توان با اجازه و هماهنگي قبلي خانواده محترم هاشمي، جهت بازديد اين خانه تاريخي اقدام نمود.

 

 

 

 تكيه و سقا نفارهاي روستا

 

 

 

 

 در روستاي ايمن آباد كنار مزار شهدا، در مسجد جامع روستا، دو تكيه بسيار قديمي وجود دارد كه قدمت آن به بيش از يكصد سال مي رسد. پس از ترميم آن در دهه 40 زيبايي آن چند برابر شد. اما متاسفانه تصميم خودسرانه به رنگ آميزي آن در سال 1387 باعث از بين رفتن نقش برجسته ها و نقاشي هاي روي آن شد. از جمله ديو و فرشته اي كه با رنگ هاي مختلف بر روي چوب هاي آن نقش بسته و نقاشي شده بود. اين دو تكيه قديمي همچنان در ايام محرم مورد استفاده اهالي و عزاداران قرار مي گيرد.

 

 

 

 

كوره آجرپزي روستا

 

 

 

 

يكي ديگر از جاهاي ديدني روستا كه بيشتر مي تواند جنبه علمي _ تفريحي داشته باشد، كوره آجرپزي قديمي و از كار افتاده روستاست كه ديدار از آن ارزش خاص خودش را دارد.

 

 

شاليزار و چشم انداز زيباي آن، حركت پرندگان خانگي از جمله بوقلمون، غاز و اردك كنار شاليزار و وجود باغ مركبات، ضمن گفتگو با خانواده زنده ياد حاج حمزه هاشمي و پيشينه كوره آجرپزي و شيوه پخت آجر از ابتدا تا انتها و دردسرهاي تهيه  و توليد آن، مي تواند خاطره زيبايي را براي اهالي و مسافران به يادگار بگذارد.

 

 

با وجود آستان مبارك امامزاد گان هيبت اله و عزيزاله روستاي داودكلا و زيارت اين امامزادگان در فاصله اي كوتاه نسبت به كوره آجرپزي سفر يكروزه  خوشي را برايمان رقم خواهد زد.

 

 
 

 

 

حرف آخر

 

در مجموع مي توان با برنامه ريزي دقيق از مكانهاي ياد شده ديدن كرد و يك روز تعطيل با نشاط و پرباري را براي اعضاي خانواده به ارمغان آورد. چه بسا افرادي هستند در روستا كه در جداي از جمعه ها، در  ايام خاص، مثل سيزده نوروز، روز عيد فطر و ... ضمن پناه بردن به طبيعت روستا، به امر تفريح و گردشگري  مي پردازند.

 

 

 

 

 
 

اميدواريم نهاد اجرايي روستا بويژه دهياران و اعضاي محترم شوراي اسلامي روستايمان، با برنامه ريزي و ساماندهي اين بناهاي تاريخي و گردشگري، از حمام و خانه تاريخي گرفته تا چاه آب فواره اي در روستا، در حفظ و توسعه مناطق تاريخي و گردشگري روستا  تلاش بيشتري به خرج دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

  در تكميل اطلاعات و برطرف نمودن نواقص موجود در متن، ياري مان نمائيد.

 

 

 

 

 تهيه و تنظيم: عسكري اميني ايمن آبادي

 

 
 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20