*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

چگونه باید به مطالعه درست زبان انگلیسی پرداخت؟

 

چگونه باید به مطالعه درست زبان انگلیسی پرداخت که دارای حداکثر بهره‌وری باشد و از به هدر رفتن بیهوده وقت و انرژی جلوگیری کرد؟

 

تاکنون بیش از 6900 زبان در جهان شناسایی شده است. در قاره‌ آسیا بیشترین تعداد زبان‌ها یعنی 2269 و در قاره آمریکا کمترین تعداد زبان‌ها یعنی 1002 زبان وجوددارد و وجود این همه زبان مختلف تنها می‌تواند نشان دهنده عظمت خالقی باشد که آنها را آفریده است.

 

 قرآن مجید در سوره روم آیه 22 می‌فرماید:" و از جمله آیات او آفرینش آسمان‌ها و زمین است و اختلاف زبان‌های شما و رنگ‌های شما، بی‌گمان در این برای دانشمندان مایه‌های عبرت است".

 

یکی از این زبان‌ها و بی‌گمان مهم‌ترین آنها، زبان انگلیسی است که به عنوان زبان بین‌ المللی سالیان متمادی است که مورد توجه همگان قرار گرفته است. ما ایرانیان نیز که دارای تمدن و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی هستیم، باید بتوانیم بیش از گذشته از زبان انگلیسی به عنوان یک وسیله‌ جهانی برای ارائه نظرات خود در سطح بین‌المللی استفاده کنیم.

 

با بهره بردن از منابع انگلیسی زبان نوشتاری مانند کتاب‌ها، دایره‌المعارف‌ها، مقاله‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و نیز منابع گفتاری مانند شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، فیلم‌ها، نوارها و سی‌ دی‌های صوتی و تصویری بر تجارب و دانش خود بیافزاییم.

 

 

حال سؤال مهم و اساسی این است که راه اصلی و درست رسیدن به این مقصود و مقصد چیست؟ چگونه باید به مطالعه درست زبان انگلیسی پرداخت که دارای حداکثر بهره‌وری باشد و از به هدر رفتن بیهوده وقت و انرژی جلوگیری کرد؟

 

چند راهکار بسیار ساده ولی با اهمیت به زبان‌ آموزان و علاقه‌مندان انگلیسی معرفی می‌کنیم. تردید نکنید اگر آنها را به دقت به کار گیرید، میزان پیشرفت و یادگیری شما چندین برابر خواهد شد و با صرف وقت و انرژی کمتر، مطالب بیشتری را یاد خواهید گرفت.

 

ضمن آنکه این‌ بار یادگیری برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد شد و بدون هیجان و دلواپسی در موقعیت‌های گوناگون به خوبی از دانش زبانی خود استفاده خواهید کرد.

 

 

 

هدف خود را مشخص کنید

چرا می‌خواهید زبان بیاموزید؟ چه چیزی می‌خواهید یاد بگیرید؟ مکالمه‌های روزمره؟ تست‌های کنکور؟ کلمه‌ها و اصطلاحاتی که در کامپیوترو اینترنت به کار می‌رود؟ فهمیدن اخبار و فیلم‌ها؟ خواندن متن‌های درک‌ مطلب؟ در چه سطحی می‌خواهید یاد بگیرید؟ پایه، متوسط، پیشرفته، تافل و...؟

 

 

از پایه شروع کنید

اگر زبان انگلیسی‌ تان خیلی ضعیف است، از کتاب‌های پایه و ساده شروع کنید. خجالت نکشید که از سطح بسیار پایین شروع می‌کنید. مهم این است که درست و اصولی شروع کنید ولی تا سطوح بالا و عالی ادامه دهید.

 

 

همراه پیدا کنید

انتخاب یک دوست علاقه‌مند به زبان انگلیسی، یادگیری را برای شما آسان‌تر و جالب‌تر می‌کند و می‌توانید آموخته‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارید و با هم تبادل‌نظر کنید.

 

 

از این شاخه به آن شاخه نپرید

کتاب‌ها، مطالب، نوارها و سی‌ دی‌های مورد علاقه خود را به دقت انتخاب کنید. هرچه بیشتر به موضوعاتی که مطالعه می‌کنید علاقه‌ مند باشید، یادگیری برایتان جذاب‌تر می‌شود. سعی کنید کتاب‌ها و متن‌هایی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید ارتباط زیادی با انگلیسی واقعی(real English) داشته باشد. دائماً کتاب‌ها و کلاس‌های خود را عوض نکنید.

 

 

انگلیسی را از طریق گوش بیاموزید

اولین مرحله یادگیری زبان گوش‌دادن(Listening) است. تا می‌توانید به نوارها و سی‌ دی‌های صوتی و تصویری گوش کنید. گوش دادن به رادیو، تلویزیون و نیز تماشای فیلم و کارتون‌های انگلیسی بسیار مهم است.

هرگز یادگیری انگلیسی را با کتاب‌هایی که بدون نوار کاست و یا سی‌ دی است شروع نکنید. این‌گونه کتاب‌ها ارزش یادگیری ندارند. زبان انگلیسی دارای لهجه‌های گوناگون است که فقط از طریق گوش‌دادن زیاد پی به آنها خواهید برد.

 

 

حفظ کردن واژگان را متوقف کنید

خواندن و حفظ کردن واژگان و کلمه‌های یک زبان به تنهایی ارزش ندارد. واژگان زمانی ارزش و معنی پیدا می‌کنند که در قالب عبارت و جمله باشند. همیشه سعی کنید یک کلمه و اصطلاح جدید را در قالب عبارت و یا جمله‌ای آسان یاد بگیرید.

 

 

 

 

پرسیدن عیب نیست

هرجا به مطلبی برخورد کردید که آن را نمی‌دانید از معلم خود یا دیگران بپرسید. نگذارید سؤالات بی‌جواب شما روز به روز بیشتر و بیشتر شوند و به انبوهی از مجهولات تبدیل شوند. همیشه گفته‌اند سؤال کردن عیب نیست، ندانستن عیب است.

 

 

یادداشت‌برداری کنید

از سخنان مهم و نیز نوشته‌های تخته کلاس و یا متون درسی‌ تان یادداشت‌برداری کنید. یادداشت‌های منظم و مرتب شده برای مرورهای بعدی به کارتان می‌آید.

 

 

هر روز یاد بگیرید

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند انگلیسی فرار است. یعنی از مغز فرار می‌کند. این به آن دلیل است که ما از انگلیسی فرار می‌کنیم. اگر یادگیری و مطالعه برای ما یک عادت شود از آن لذت می‌بریم. مطالعه‌ روزانه حدود 15 الی 20 دقیقه به مراتب بهتر از هفته‌ای یک روز و آن هم 2 تا 3 ساعت است. از یادگیری به صورت منظم و پیوسته ماندگار‌تر است.

 

 

دهانتان را باز کنید

به خود جرأت صحبت کردن بدهید. با دیگران ارتباط برقرار کنید. هر آنچه را یاد می‌گیرید، صحبت کنید. از اشتباه کردن نترسید. خود انگلیسی زبان‌ها نیز اشتباه می‌کنند.

 

 

از اینترنت استفاده کنید

بعضی از شبکه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی حاوی مطالب سودمندی برای زبان‌آموزان هستند.

 

 

صبور باشید

یادگیری زبان فرایندی تدریجی است. تصور نکنید که یاد گرفتن زبان با یک یا دو ماه کلاس رفتن حاصل می‌شود. زود مأیوس نشوید. به قول ضرب‌المثل معروف: "کارها نیکو شود اما به صبر". ضمناً فریب بعضی از آگهی‌های تجاری را که مدعی آموزش مکالمه زبان در 10 یا 15 جلسه و یا در خواب هستند را نخورید.

 

 

آموخته‌هایتان را مرور کنید

هر از چند گاهی مطالب گذشته را مرور کنید و آموخته‌های خود را با دانسته‌های قبلی پیوند بزنید.

 

 

 در پایان ذکر این نکته ضروری است که مراحل درست یادگرفتن زبان انگلیسی به ترتیب شامل موارد زير  است:

 

گوش دادن (Listening)

 

صحبت کردن (Speaking)

 

خواندن (Reading)

 

نوشتن (Writing)

 

 

 

 

انتخاب و ارسال: سيد شمس اله حسيني ايمني (مسئول موسسه آموزشي دهكده علم ايمن آباد)

منبع: ايسنا _ مجتبی مهر بخش، سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی

 

 

 اين خبر 17 آذرماه 1392 در وبسايت روستا درج شد.

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # روزبان در تاریخ: دوشنبه 18 آذر 1392 ، ساعت 06:09 ب ظ
سلام آقای حسینی و آقای امینی از درج اینگونه مطالب متشکریم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20