*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

آسیب شناسی فوتبال مازندران

 

تيم فوتبال شاهين كروكلا همانند ديگر تيم هاي روستايي لیگ مازندران، از جايگاه خاص، توان و انگيزه بالايي براي حضور در ليگ هاي بالاتر و حتي ليگ كشوري برخوردارند. اما به نظر مي رسد دچار آسيب هايي مي شوند كه از ادامه راه باز مي مانند و به نظر می رسد توان رشد و صعود را، از دست می دهند.

 

 

در اين مقاله و گفتار كوتاه كه به قلم آقاي بهروز طاهرپور مربي تيم شاهين كروكلا نگارش شده است و به وبسايت روستا ارسال، به اين سرمايه هاي فوتبالي استان مان مازندران اشاره خواهد نمود و موانع رشد را نيز مورد ارزيابي قرار خواهد داد.

 

 

 

 

فوتبال مازندران دارای سرمایه های بالقوه ایی می باشد که کمتر به آن توجه شده است!

 

 

 از جمله ی این سرمایه ها:

 

 

1-  داشتن زمین های فوتبال متعدد كه درگوشه و کنار شهر و روستا وجوددارند ولی کمتر از آنان مراقبت و نگهداری می شود!

 

 2-  وجود بازیکنان بسیار مستعد و ارزان و حتی در بعضی موارد رایگان، که کاملا دغدغه ی نیروی انسانی را از خاطرها خارج می کند!

 

3 -  بودن مربیان بسیار مستعد، ارزان و حتی در بعضی موارد کاملا رایگان،که هر باشگاهی را فعال و پویا می کند!

 

اما سوال مهم این است چرا با در اختیار داشتن زمین، بازیکن و مربی کم هزینه، تیمداری به سختی انجام می شود؟ تیم ها و بازیکنان، پویایی نداشته و رشد محسوسی را تجربه نمی کنند؟!

 

 

پاسخ:

افراد موفق تلاش می کنند تا هر تهدیدی را به فرصتی تبدیل کنند و برعکسش، افراد ناموفق کسانی هستند که فرصت ها را نمی شناسند و با عدم استفاده ی بجا از آن، از مسیر موفقیت خارج شده و تهدید به بی کفایتی و... می شوند!

 

حال اگر موفقیت فوتبالی را همچون مثلث در نظر بگیریم ، راس قدرتمند این حرم، مدیریت باشگاه می باشد! سپس ضلع نسبتا" قدرتمند بعدی، که مربی و کادر فنی اش می باشند و در نهایت ضلع اجرایی این مثلث که همان بازیکنان می باشند!

 

 

اکنون مشکلاتی که مدیر یک تیم یا باشگاه، در مسیر مدیریت به آن اشاره  می کند:

 

1-  پول نداریم!!!

 

2-  زمین استاندارد نداریم!!!

زمین در اختیار ما نمی گذارند و ما باید برای دراختیار داشتن زمین تمرین و مسابقه، هزینه کنیم!!!

 

3-  مربی بزرگ می خواهیم و مربی بزرگ، پول بزرگ می خواهد. نداریم!!!

 

4- بازیکن مطرح باید جذب باشگاه شود که برای جذب آن، پول کافی نداریم!!!

 چون فوتبال حرفه ایی شده پس باید برای در اختیارداشتن بازیکنان مطرح، هزینه ی گزافی شود که اگر هزینه نکنیم نمی شود!!!

 

5-  اسپانسر خوب نداریم تا از حمایت مالی اش برخوردار شویم تا بتوانیم از عهده ی خرج های سنگین تیمداری بر بیائیم!!!

 

و....

 

حال اگر همه ی این ها را داشته باشیم، پس نام مقدس مدیر، به چکارمان می آید؟!

 

اگر دنبال بازیکنان مطرح برویم با در نظر گرفتن این موضوع که تعداد بازیکنان مطرح، محدود می باشد پس تکلیف رقابت چه می شود؟! آیا قدرت یک باشگاه و قدرت یک مربی با همه ی اعضاء کادر فنی اش زیر سوال نمی رود؟!

 

همچنین اگر دنبال مربی مطرح برویم و همزمان دنبال جذب بازیکن مطرح باشیم، دو راه متضاد را نرفته ایم؟! مربی مطرح،  حرفی برای گفتن دارد پس ظرفی برای ساختن و گوشی برای شنیدن می خواهد اما بازیکن مطرح، نه ظرفیت آموزش دیدن و ساخته شدن دارد و نه انگیزه ایی برای آن!

 

مضاف بر اینکه مربی مطرح نیز، نه انگیزه ایی برای ساختن دارد (چون به اندازه ی کافی مطرح شده است) و نه حوصله ایی برای سروکله زدن با بازیکنان پرمدعی که خودشان را خدای فوتبال می دانند!

 

پس هم بازیکنان و هم مربیان، به این نتیجه می رسند تا از بِرَند و اعتبارشان بهترین استفاده را ببرند! پس با باشگاهی قرارداد می بندند که کارشان را بدون هیچ  وسواسی و هیچ هدف کمال طلبانه ایی، ادامه دهند. سپس پول بیشتری را دریافت کنند و در صورت ناکامی، تقصیرها را به گردن هوا، زمین، زمان و الی ماشاءاله دلایل متفاوت و متنوع بی اندازند و اتفاقا" به هیچ مرجعی پاسخگو نباشند و نخواهند بود!

 

 

 

اما به راستي درمان چیست و چه باید کرد؟

 

اول اينكه:

 باید مدیری توانا را بکار بگیریم که ضمن مدیریت قوی، قدرت ظرفیت سازی را هم داشته باشد(مثلا درآمدزا کردن باشگاه یا جذب سرمایه گذار  و حتی بازاریابی برای جذب اسپانسرها و...)

 

دوم اينكه:

به همراه استفاده از بازیکنان مطرح، بیشتر به فکر ساختن بازیکنان برای مطرح کردنشان باشد(خود این عامل، هزینه را کاهش داده و با فروش بازیکنان ساخته شده، درآمدزایی نیزخواهدشد!)

 

سوم اينكه:

 بازیکنانی را بکاربگیرد که وقت و انگیزه ی بیشتری برای همکاری داشته باشند!

 

چهارم اينكه:

مربیانی را در اولویت جذب قرار دهد که قدرت سازنده گی بیشتری داشته باشند خواه اين مربيان مطرح باشند و خواه گمنام!

نتیجه می شود موفقیت فوتبال در گرو عمکرد خوب و حساب شده ی مدیر تیم می باشد!

 

 

 

 

 

به قلم: بهروز طاهرپور(مربي تيم شاهين كروكلا و دارنده درجه C مربي گري فوتبال كشور)

           این مقاله در تاریخ سي ام آبان سال جاري نيز در وبسایت مازندلیگ درج شده است.

           اين مطلب 4 آذرماه 1392 در وبسايت روستا درج شد.

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # رضا در تاریخ: شنبه 09 آذر 1392 ، ساعت 11:09 ق ظ
با سلام خدمت جناب طاهر پور عزیز.

یک سوال
چگونه می شود یک مربی سازنده را شناخت بدون اینکه قبلا مطرح شده باشد؟
مگر نه اینکه مربیان در بوته عمل شناخته و مطرح می شوند.پس مربی سازنده و گمنام نداریم.هر مربی که سازنده بوده حتما شناخته شده است به واسطه عملکردش.
با تشکر
نقل قول
 
 
0 # بهروزطاهرپور در تاریخ: شنبه 09 آذر 1392 ، ساعت 05:09 ب ظ
سلام خدمت آقا رضا
ممنونم از توجه تون به مقاله ی ارسالی،همچنین بسیار تشکر می کنم از سوال بسیار دقیق شما!

دوست عزیز: در کلاس مربیگری موضوعی مطرح شد بنام استعداد یابی؛ که در این رابطه یکی از دانشجویان سوال کردند که چگونه استعدادها رو پیدا کنیم؟!ایشون فرمودند هرگاه بازیکنی(جدای از اینکه در چه سطحی بازی می کند،مطرح هست یا نه و غیره)اگر فراتر از سن و سالش و سطحش بازی میکند یک استعداد می باشد! بنابراین برای شناختن یک مربی با استعداد گمنام، کافی است به یکی دوتا از عملکردش نگاه کنیم مثلا اگر مربی لیگ 1 بابل، در حد لیگ 1 استان ،تیمسازی و بازیکن سازی دارد شک نکنید که یک استعداد عالی میباشد!اما در اصل شایسته سالاری نیز میشه بجای باند بازی و ... از مربیان شایسته استفاده کرد! دوست عزیز آیا این عقیده یک کلاف سردرگم نیست ؟:برای رزومه داشتن، باید تجربه داشته باشی برای تجربه کردن باید تیم داشته باشی، برای تیم داشتن باید تجربه و رزومه داشته باشی!!
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20